A Hankook monumentális beruházással hozza Magyarországra tehergépjármű-abroncsainak gyártását. Az 540 millió eurós rácalmási fejlesztés nem csupán a vállalat európai pozícióját erősíti meg, de a hazai és regionális flottapartnerek számára is példátlan lehetőségeket teremt az ellátásbiztonság és a prémium minőségű abroncsokhoz való hozzáférés terén. A beruházás jelentőségéről, a stratégiai célokról és a flottákat érintő konkrét előnyökről Kaliba Róbertet, a Hankook Tire Budapest Kereskedelmi Kft. teherabroncs értékesítési vezetőjét kérdeztük.
Mit jelent a Hankook és Magyarország számára ez a rendkívül jelentős, új rácalmási beruházás?
Ez a beruházás valóban történelmi mérföldkő mind a Hankook, mind Magyarország számára. A rácalmási üzemünk eddig is a személy- és kisteherautó-abroncsgyártás európai fellegvára volt, most pedig a tehergépjármű- és buszabroncs (TBR) szegmenssel tesszük teljessé a portfóliót. Egy 540 millió eurós bővítésről beszélünk, amelynek eredményeként egy teljesen új, csúcstechnológiával felszerelt gyáregység épül. Ez a lépés egyértelműen bizonyítja a vállalatcsoport elkötelezettségét Magyarország és az európai piac iránt. Nem csupán egy új gyártósorról van szó, hanem egy olyan stratégiai bázisról, amely a jövő mobilitási igényeit szolgálja.
Milyen stratégiai célokat szolgál a teherabroncs-gyártás Magyarországra helyezése? Hogyan illeszkedik ez a Hankook globális terveibe?
A döntés több kulcsfontosságú stratégiai törekvést szolgál. A Hankook célja, hogy a világ egyik vezető abroncsgyártójaként minden szegmensben a csúcsminőséget képviselje. Mivel az európai tehergépjármű-abroncsok piaca kiemelt jelentőséggel bír, azzal, hogy a gyártást ide hozzuk, jelentősen lecsökkentjük a szállítási időket és a logisztikai lánc sérülékenységét. Ez tökéletesen illeszkedik abba a globális stratégiába, hogy regionális központokon keresztül, a helyi igényekre szabva biztosítsuk a legmagasabb szintű szolgáltatást. Az európai OE (Original Equipment, azaz első szerelésű) partnereink részéről régóta fennálló elvárás volt a helyi gyártókapacitás megteremtése, amellyel garantálni tudjuk a kiszámítható és rugalmas ellátást.
Kereskedelmi vezetőként hogyan látja, milyen konkrét előnyökkel jár majd az új gyár a magyarországi és a környező piacok flottái számára?
Az első és legfontosabb az ellátásbiztonság. Az elmúlt években a globális ellátási láncokban tapasztalt kihívások megmutatták, hogy a helyi gyártás aranyat ér. A rácalmási üzemmel garantálni tudjuk a folyamatos, tervezhető hozzáférést a legmodernebb teherabroncsainkhoz. Ezzel párhuzamosan a szállítási idők hetekről napokra rövidülhetnek, ami a flották operatív működésében azonnali és érezhető javulást hozhat, hiszen így kisebb raktárkészletet kell fenntartaniuk, gyorsabban reagálhatnak a piaci változásokra, és minimalizálhatják az állásidőt. Ez a kiszámíthatóság és rugalmasság ma a versenyképesség kulcsa.
A Hankook neve egyet jelent a prémium minőséggel. Milyen innovatív technológiákat alkalmaznak majd Rácalmáson ennek biztosítására?
A rácalmási TBR-üzem a Hankook legmodernebb gyáregysége lesz, ahol a legfejlettebb Ipar 4.0 megoldásokat alkalmazzuk. Itt valósul meg az a víziónk, hogy ami pár éve még elérhetetlennek tűnt, az mára valóság. Mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt algoritmusok segítik a futófelületi mintázatok tökéletesítését a maximális teljesítmény és a minimális kopás érdekében, miközben a vulkanizáló formákat, amelyek az abroncs végső mintázatát adják, a legprecízebb 3D-s fémnyomtatási technológiával készítjük. Emellett egyedi keverési eljárásunk (Innovative Mixing System) olyan alapanyagok ideális felhasználását biztosítja, mint a szilika és a kaucsuk. Ez a technológiai háttér garantálja, hogy minden egyes Rácalmáson készült abroncs a legszigorúbb prémium minőségi elvárásoknak is megfeleljen.
Milyen típusú és méretű teherabroncsok gyártására fognak specializálódni, és ez hogyan erősíti a Hankook piaci pozícióját Európában?
A gyártás a legkeresettebb szegmensekre fókuszál, kiemelten a regionális és távolsági fuvarozásban használt, valamint a speciális, építőipari felhasználásra szánt abroncsokra. Itt készülnek majd a népszerű "Smart" termékcsaládunk legújabb generációs tagjai is, a SmartLine AL/DL 50 és a SmartFlex AL/DL 51, valamint az új e-SMART sorozat gumiabroncsai, amelyek már korábban is bizonyítottak az európai utakon. A helyi gyártással képesek leszünk gyorsan és rugalmasan reagálni a piac egyedi igényeire, legyen szó akár speciális méretekről vagy egyedi OE-fejlesztésekről. Az a képességünk, hogy komoly mennyiséget szállítsunk közvetlenül Európa szívéből, teljesen új szintre emeli a piaci pozíciónkat és a partnereinkkel való együttműködést.
A fenntarthatóság és az ESG-szemlélet ma már a modern abroncsgyártásban is megkerülhetetlen. Milyen környezetvédelmi szempontokat vettek figyelembe a gyár tervezésekor?
Az ESG iránti elkötelezettségünk a vállalati stratégiánk egyik alapköve. Az új gyáregységet a legszigorúbb környezetvédelmi előírások mentén terveztük, fókuszban az energiahatékonysággal és a kibocsátás minimalizálásával. Korszerű szűrőrendszerek, zárt technológiai körök és intelligens energiafelhasználást vezérlő rendszerek biztosítják, hogy a gyár ökológiai lábnyoma a lehető legkisebb legyen. Egyre több flottapartnerünk számára kiemelt szempont az ESG-megfelelőség, és büszkék vagyunk rá, hogy ezen a téren is a legmagasabb szintű kapcsolódási pontot tudjuk kínálni számukra.
A fenntarthatósági szempontok az abroncsokban is megjelennek?
Abszolút. A Hankook célja, hogy 2050-re minden abroncsa 100%-ban fenntartható alapanyagokból készüljön. Már ma is alkalmazunk bio-alapú polimereket, újrahasznosított textilszálakat és növényi olajokat a keverékekben. A rácalmási gyárban készülő teherabroncsok is ezen innovációk jegyében születnek, anélkül, hogy a legkisebb kompromisszumot kötnénk a biztonság vagy a futásteljesítmény terén. A rácalmási gyáregység már ma is rendelkezik ISCC PLUS (International Sustainability & Carbon Certification) minősítéssel, amely a fenntartható alapanyagok használatát igazolja a gyártási folyamatokban.
A teherabroncs-fejlesztés klasszikus kihívása a gördülési ellenállás, a vizes tapadás és a futásteljesítmény "mágikus háromszöge". A Hankook milyen innovációkkal kezeli ezt a kihívást?
Ez a hármas valóban a ’Szent Grál’ a fejlesztésben. A már említett fejlett keveréktechnológiánk (IMS) lehetővé teszi, hogy a szilika részecskéket optimálisan oszlassuk el, ami egyszerre csökkenti a gördülési ellenállást – és így az üzemanyag-fogyasztást –, valamint javítja a vizes tapadást. Emellett a mesterséges intelligencia segítségével tervezett, komplex futófelületi mintázatok, a merevített blokkok és a speciális lamellakialakítások biztosítják a kiemelkedő futásteljesítményt és a kopáskép egyenletességét. Ezek az egymást erősítő technológiák teszik lehetővé, hogy a Hankook abroncsok mindhárom területen csúcsteljesítményt nyújtsanak.
A városi logisztikában egyre fontosabb a zajcsökkentés. Ezen a téren milyen megoldásokat kínálnak az új abroncsok?
Tökéletesen látjuk ezt az igényt, különösen az éjszakai szállítások és az alacsony emissziós zónák terjedésével. A zajcsökkentés érdekében speciális technológiákat vetünk be. Ilyen például az "Opti Pitch" technológia, ahol a mintázati blokkok méretét és sorrendjét optimalizáljuk a zajfrekvenciák kioltása érdekében. Ezen felül a futófelületi árkok speciális kialakítása is segít a gördülési zaj csillapításában, így abroncsaink megfelelnek a legszigorúbb európai előírásoknak is, hozzájárulva a csendesebb városi környezethez.
Milyen mérföldkövekre számíthatunk az építkezés során, és mikorra várható a termelés beindulása?
Az építkezés már megkezdődött, és a tervek szerint halad. A gyáregység szerkezetkész állapotát követően kezdődik a legmodernebb gépsorok telepítése és beüzemelése. A folyamat rendkívül komplex, de a jelenlegi ütemterv szerint a termelés beindítása 2026-ban várható. Ezt követően fokozatosan futtatjuk fel a kapacitást, amely éves szinten eléri majd a 800 ezer darabos gyártási volument.
Végezetül, mit jelent Önnek személyesen, mint a teherabroncs üzletág vezetőjének ez a hatalmas magyarországi bővülés?
Szakmai pályafutásom egyik legizgalmasabb fejezete ez. Óriási büszkeség, hogy egy ilyen volumenű, jövőbe mutató projektnek lehetek a részese itt, Magyarországon. Lehetőséget kapunk arra, hogy a legmagasabb szintű, prémium technológiát hazai környezetben, magyar szakemberekkel valósítsuk meg. A várakozásaim óriásiak. Ez a gyár nem csupán egy épület, hanem a garancia arra, hogy a Hankook a következő évtizedekben is a flották legmegbízhatóbb és leginnovatívabb partnere legyen Magyarországon és egész Európában egyaránt.
(x)
Egyszerre lépett a gázra és a fékre a CIG Pannónia - Összejön a 4 milliárdos nyereség?
Közzétette gyorsjelentését a biztosító.
Úgy tűnik, Donald Trump felettébb optimista a béke kapcsán: "jó esély" van a háború lezárására
Értékelte a tárgyalásokat az elnök.
Nukleáris robbantások: veszélyes következményekre figyelmeztetik Trumpot
Levelet küldtek az elnöknek.
Egy lépéssel közelebb az ukrajnai békéhez? Megszólalt Volodimir Zelenszkij az eredményekről
Ő is várja a beszámolót.
Küszöbön a béke? Ha ez tényleg megtörténik, az a befektetéseidre is hatással lesz
Azért adatokban sem lesz hiány.
Óriásit kaszált a háborúkon a hadiipar: rekorddöntő évet zártak a fegyvergyártó óriások
A valaha volt legtöbb bevételt könyvelték el.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza
"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha
Nem csak a hírek mutatják, ami fontos - Miről gondolkoztak a világ vezető agytrösztjei 2025 októberében?
Az Összkép új kalandba kezd, kísérletként havi összefoglalót készítünk a világ vezető agytrösztjeinek munkáiból. Célunk, hogy áttekintsük a világ alakulásának fő trendjeit mélyebben
Az osztalék portfólióm - 2025. november
Két új céget is vettem, meg bővítettem is, szóval aktív volt ez a hónap is.VáltozásokFederal Agricultural Mortgage Corporation( AGM) vásárlás 164 dolláron. A hozama csak 3,66%, de nem ezért
Az MNB behúzta a kéziféket - Megéri beszállni a túlfűtött lakáspiacra az olcsó hitel miatt?
Miközben az országot elöntötte az Otthon Start generálta vásárlási láz, a piac mélyén vészjósló folyamatok zajlanak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss jelentése szerint a lakásárak elszaka
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet a befektetéseidből, akkor ez az előadás neked szól. Végigmegyünk mindenen, ami a TBSZ és megnyitásához, használatához és okos kihasználásához kell.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

