A Rhodium Group kutatói szerint az Európai Bizottság valószínűleg 15-30% közötti vámokat fog kivetni. Ugyanakkor úgy vélik, hogy még ezen tételek mellett is nyereséges lehet egyes kínai autógyártóknak az Európába irányuló export, mivel jelentős költségelőnnyel rendelkeznek. A jelentés szerint 40-50% közötti vámokra lenne szükség ahhoz, hogy az európai piac ne legyen vonzó a kínai EV-exportőrök számára.
A jelentés a BYD Seal U példáját említi, amelyet Kínában 20 500 euróért, az EU-ban pedig 42 000 euróért árulnak, és amelynek becsült nyeresége 1300 euró, illetve 14 300 euró. A BYD még 30%-os vám mellett is 15%-os profitszinttel kalkulálhatna az EU-ban a kínai nyereséghez képest, ami rendkívül vonzóvá teszi az Európába irányuló exportot.
A Kínából érkező elektromos járművek importjának megugrása – beleértve az ott üzemmel rendelkező nem kínai gyártókat is – veszélyezteti a hazai gyártókat, akik a belső égésű motoros járművekről elektromos járművekre állnak át. Az import a 2020-as 1,6 milliárd dollárról 2023-ra 11,5 milliárd dollárra nőtt, a kínai márkák piaci részesedése pedig tavaly több mint négyszeresére, 8%-ra emelkedett.
Peking bírálta a vizsgálatot, azzal érvelve, hogy vállalatai egyszerűen versenyképesebbek. Az EU álláspontja viszont az, hogy csak a gyártóknak juttatott állami támogatások miatt tudják olcsóbban adni a termékeiket, mint az európai márkák. Az Európai Bizottság tisztviselői azonban jelezték, hogy az előzetes vámok kivetésére már májusban sor kerülhet,
a végleges vámok kivetése pedig az EU-tagállamok többségének támogatását igényli, és várhatóan novemberben történhet meg.
Itt ráadásul nincs szükség a tagállamok egyhangú szavazatára, elég a minősített többségi szavazás. Egyelőre Magyarország az egyetlen tagállam, amely jelezte, hogy nem ért egyet a vámokkal. Amint arról írtunk, a kínai autóipari szereplők és beszállítók – így például akkumulátorgyártók – esetében más vizsgálatok elindítását is tervezi az EU, amely magyarországi beruházásokat is érint.
A Rhodium Group azt is megjegyzi, hogy a gyárakba történő hatalmas beruházások miatt a kínai autógyártók kénytelenek exportálni, hogy kielégítő megtérülést érjenek el. Mivel az Egyesült Államok már vámokat és korlátozásokat vezetett be, az EU vált e gyártók számára a legkedvezőbb piaccá.
A jelentés szerint az uniós döntéshozók más eszközökkel is védhetnék a hazai ipart, például biztonsági okokból korlátozhatnák a kínai importot a járművek által gyűjtött digitális adatok mennyisége miatt, vagy az elektromos járművek fogyasztói támogatását az EU-ban gyártott modellekre összpontosíthatnák.
Címlapkép forrása: Shutterstock