Magyar cégek tervezik a nagy sebességű Budapest-Varsó vasútvonalat
A projekt megvalósításáról szóló tavaly őszi politikai döntéskor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt jelezte, hogy elképzelhető akár EU-s hitel bevonása is a projektbe.
- A feladat a négy visegrádi ország összekötése egy 700-900 kilométer hosszú, végig új nyomvonalon haladó pályával, amelyen óránként legalább 250 kilométeres sebességgel kell haladniuk a vonatoknak, de kiszámolják a 300, illetve 350 kilométeres sebességhez tartozó paramétereket is.
- A cél az, hogy a leendő vasútvonalon évente legalább 500 000 utast szállíthassanak.
- A létesítmény négy visegrádi ország három fővárosát (Varsó, Pozsony, Budapest), illetve a csehországi Brünnt köti össze és a tervek szerint csak ezeken a helyeken állna meg a vonat
- A tervezőknek speciális műtárgyakkal, egyebek mellett folyami hidakkal kell számolniuk. A leendő pálya Pozsony alatt lép át a Duna, és Ostrava térségében az Odera felett, de emellett nagy forgalmú közutak keresztezésénél, városi környezetben, nehéz domborzati viszonyok között felüljárók, hidak, alagutak létesítését is mérlegelik majd.
- A vonalra nagy sebességű járműszerelvényeket kell majd beszerezni, amelyek a hagyományostól eltérőek, nagyobb teljesítményűek és kapacitásúak.
Előzmények
A Budapest-Varsó nagy sebességű vasút megépítéséről tavaly októberben állapodtak meg az érintett visegrádi négyek, Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország miniszterei. Akkor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter rávilágított, hogy Közép-Európában ritkák az észak-déli irányú infrastruktúrák és szűkösek a határátkelési lehetőségek is. Ezeket a versenyhátrányokat mielőbb orvosolni szükséges, ehhez pedig jelentősen hozzájárul majd a stratégiai fontosságú új vasúti összeköttetés. A korszerű vasútvonal ezenfelül valós konkurenciát jelent majd a légi közlekedésnek.A miniszter a projekt finanszírozására vonatkozó újságírói kérdésre akkor elmondta: a találkozón részt vettek az Európai Beruházási Bank (EBB) képviselői is, akik érdeklődnek a projekt iránt. Kijelentette azt is:
Itt az ideje, hogy Közép-Európa is jobban kihasználja az EBB idevonatkozó forráslehívási lehetőségét (...), de látni kell, hogy itt nem támogatásról, hanem hitelről van szó, tehát abban maradtunk, hogy a pénzügyi források tekintetében a versenyt tekintjük irányadónak
- mutatott rá a magyar diplomácia vezetője, aki szerint nemzetközi finanszírozási intézmények hitelajánlatait is megvizsgálják majd.Az alábbiakban a Google térképén csak a vasúti összeköttetést választottuk ki Varsó és Budapest Nyugati pályaudvar között és azt látjuk, hogy a legrövidebb út is 18 órás. Ha majd elkészül 2023 körülre a Budapest-Belgrád vasútvonal kibővítése is, akkor tehát ez az észak-déli vasúti folyosó még hosszabb lesz 166 km-rel.
Címlapkép forrása: MTI Fotó Krizsán Csaba

Zelenszkij sürgős figyelmeztetést adott ki, légpajzs kell Európa felett
Oroszország teszteli a határokat.
Merénylet Amerikában: rálőttek Trump szövetségesére
Az USA egyik legprominensebb Trump-párti aktivistájáról van szó.
Itt az újabb válaszcsapás Izraeltől, kulcsfontosságú épületekre csaptak le
A jemeni fővárost vették célba.
Váratlan fordulat: Mexikó is beszáll a kereskedelmi háborúba Kína ellen
50 százalékra emelik a tételt.
A kötvénypiac csendes forradalma
Sokan temették már a kötvénypiacot az utóbbi évek során, azonban a jelenlegi hozamszintek mellett épp most kínálkozhat kivételes lehetőség a hosszú távban gondolkodó befektetőknek. A mosta
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.
Rejtett transzferár kockázatok
A magyar transzferár szabályozás keretében végzett NAV ellenőrzések során leggyakrabban az árképzés és az alkalmazott módszertan kerül előtérbe. Ugyanakkor egyre nagyobb figyelmet kap az is

GINOP Plusz 2.1.1-24: A visszatérő K+F pályázat nagy fordulatai
Minden idők egyik legnagyobb innovációs pályázati kerete nyílt meg: több mint 106 milliárd forint várja azokat a cégeket, akik mernek nagyot álmodni.

Zsiday Viktor: Az adósságpálya könnyen fenntarthatatlanná válhat
Eddig az volt a szokás, hogy háborúk idején adósodtak el az országok, most újdonság, hogy békeidőben növekszik az adósság a fejlett országokban - mondta a... The post Zsiday Viktor: Az adóss

Jövőre a fizetés kisebb részét teheti ki egy hitel törlesztőrészlete: Hány embert érinthet ez a változás?
A jegybank 2026. január elsejétől módosítja a jövedelem terhelhetőségére vonatkozó szabályokat. Ez határozza meg azt, hogy a havi fizetésnek legfeljebb mekkora részét lehet hiteltörlesztés
Olcsók a magyar részvények? - Interjú az Év Portfóliómenedzserével
A Donald Trump által okozott zűrzavar miatt most kevesebb figyelem irányul a klímavédelemre, de a zöldenergia-szektor már piaci alapon, támogatások nélkül robog előre. Egy sikeres... The post O

Azok a marhák...
Érzek némi bűntudatot a tegnapi dupla Angus-burger után. Még jó, hogy volt mellette sült krumpli is, legalább lefelé tolta az átlagos, kajánkénti szennyezésemet. Ám a... The post Azok a marh



Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.