Rekord összegű beruházás érkezett globálisan a zöld energetikai átállásra, a BloombergNEF beszámolója alapján az összes kiadás tavaly 17%-kal emelkedett, ezzel elérve az 1800 milliárd dollárt. Az elektromos járművek erőteljes eladásai, valamint a megújuló energiaforrások iránti fellendülő kereslet Európa-szerte szintén hozzájárult a teljes összeg növekedéséhez.
„A Magyar Földgáztároló Zrt. mérföldkőnek számító projekteket indít annak érdekében, hogy legkésőbb 2030-ig kipróbálja, hogy földalatti gáztárolói mennyiben alkalmasak a hidrogén tárolásra” – jelezte a Portfolio-nak Kriston Ákos. A vállalat vezérigazgatója összefoglalta a háromfajta hidrogén projekt részleteit, illetve az európai földalatti hidrogéntárolás jövőjéhez vezető út kialakításának főbb lépéseit. Utóbbiak egyike az óriásira növekvő magyarországi naperőművi kapacitások miatt kiemelt jelentőségű: a zöld áramból előállított hidrogén föld alatti tárolásával a nyári napsütés egész évben hasznosíthatóvá válhat, így gyakorlatilag a fő megújuló energiaforrásunk zsinóráram felhasználást tesz lehetővé, miközben CO2-kibocsátás sem történik. Az MVM Csoporthoz tartozó cég a projektek nyomán azt tervezi, hogy a 2030-es évek közepére több 100 MW méretben fog a villamos energia piacon kiegyensúlyozó szolgáltatást nyújtani, ez pedig lényeges kiegészítője lesz az idéntől drasztikusan felfutó magyarországi energiatároló kapacitásoknak.
Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztelnek a budapesti agglomeráció vonalain - Budapest, Kelenföld állomás és Szigethalom között - 2024. január 22-től legalább fél éven keresztül - közölte szerdán a Volánbusz.
A hidrogén fontos szerepet játszik a szén-dioxid-mentesítésre irányuló globális törekvésekben. A Roland Berger "The Roaring '30s" című tanulmánya szerint 2030-ra a hidrogéntermelés világ szinten a jelenlegi 95 millióról évi 110 millió, 2040-re pedig várhatóan 240 millió tonnára emelkedik. Ehhez azonban ma kell megtenni a szükséges lépéseket.
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Mol, a Volánbusz, a MÁV és a Waberer’s a hidrogénmobilitás fejlesztése érdekében. A vállalatok a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén előállítási lehetőségeit, logisztikáját és közlekedési célú hasznosítását. A vállalatok egyeztetik fejlesztési terveiket, összehangolják pályázati projektjavaslataikat, és közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén üzemanyagcellás közlekedés elterjesztésére, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére.
A Mol, a Volánbusz, a MÁV és a Waberer’s stratégiai együttműködési megállapodást köt a hidrogén közlekedési és logisztikai felhasználása érdekében.
A hidrogén, mint energiahordozó most kerül igazán fókuszba olyan energiaforrások mellett, mint a nap, a szél, vagy éppen a geotermikus energia. A hidrogénelőállítás képes pufferként áthidalni azokat az időszakokat, amikor túltermelés van egy-egy megújuló energiaforrásból, arról nem beszélve, hogy a közlekedésben is van létjogosultsága. Erről beszélgettünk a Messer Hungarogáz két vezetőjével, Bohner Zsolt ügyvezető igazgatóval és Bándy Tamás energiairányítási igazgatóval.
Decembertől egy éven át a budapesti agglomerációban és hat vidéki nagyvárosban tesztel hidrogén-üzemanyagcellás buszokat a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. – hívta fel legfrissebb Facebook-posztjában a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium. Mindez azt jelenti, hogy a menetrend szerinti forgalomban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris és egy Caetano hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt, a kísérleti projektben a Linde Gáz Magyarország és a Messer Hungarogáz végzi majd a tankolással kapcsolatos szolgáltatást.
Mindössze egyetlen ajánlat érkezett a hidrogénvonatok beszerzésére Romániában, amely számos ponton nem felelt meg a kiírásban, így másodszor is érvénytelenítette a tendert a vasúti reformért felelős hatóság (ARF). Ez afelé mutat, hogy az uniós helyreállítási program keretében nem lesz hidrogénvonat beszerzése keleti szomszédunknak.
Az Akvamarin Projekt keretében a Magyar Földgáztároló Zrt. egy 2,5 MW teljesítményű elektrolizáló rendszert és a hozzá tartozó hidrogén gázelőkészítő technológiát létesített a Kardoskúti Földalatti Gáztárolónál. A fejlesztéssel az állami cég a villamos hálózaton keletkező többlettermelést alakíthatja hidrogénné, a felhasználási lehetőségek kiaknázása céljából pedig partnerségre lépett az iparigázok terén több évtizedes tapasztalattal rendelkező Messer Hungarogáz Kft-vel. A két cég vezetőjét, Kriston Ákost (MFGT Zrt.) és Bohner Zsoltot (Messer) a hidrogén felhasználási lehetőségeiről, például a földgázhálózatba való bekeveréséről, energiatárolási alternatívákról, szabályozási hiányosságokról és a klímavédelmi céldátumok tarthatóságáról kérdezte a Portfolio.
Szaúd-Arábia a jövő héten megkezdi a Közel-Kelet első hidrogénvonatának tesztelését Abdulaziz bin Salman herceg energiaügyi miniszter szerint. A bejelentést az ENSZ MENA klímahétén tették Rijádban, ami jelentős lépést jelent a fenntartható közlekedés felé a régióban – írja a Reuters.
Már meghallgatható a Portfolio Checklist csütörtöki adása. A mai műsor fő témája az volt, hogy milyen szerepe lehet a hidrogénhajtásnak a jövő mobilitási mixében. A témával kapcsolatban Zöldy Máté, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem professzora, az Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ vezetője, valamint Nagy Viktor, a Portfolio vezető részvényelemzője volt a vendégünk. Ezt megelőzően viszont szó volt még az igencsak elszálló amerikai kötvényhozamokról, azok potenciális nemzetközi, valamint magyar implikációiról. Erről Zsoldos Ákost, a Portfolio makrogazdasági elemzőjét kérdeztük.
Képzeljünk el egy olyan elektromos autót, aminek van egy jó 500 kilométeres hatótávja, ami ráadásul nagy hidegben és melegben is rendelkezésre áll, és az autó 3-4 perc alatt feltölthető. Utópisztikusan hangzik? Nem az, a BMW-nek például van ilyenje, hidrogénnel működik, tud mindent, mint amit a mai akksis elektromos autók, csendes, nyomatékos, megy, mint a barom, és a kipufogójából csak vízgőz jön ki. Túl szép, hogy igaz legyen? Az is. Mert az egész még gyerekcipőben jár, kezdve onnan, hogy nincs még hozzá használható kúthálózat, vagy egyáltalán versenyképes árú autók, ráadásul a hidrogént most még drágán, rengeteg energiával és nem túl zölden állítják elő. Fantázia pedig van benne, mert alternatívaként akár az energiatárolásban és az európai energiafüggetlenség növelésében is segíthet. Végülis már csak négy dolog hiányzik hozzá: politikai és iparági akarat, pénz, pénz és még több pénz. És még az autógyártók között sincs konszenzus abban, hogy ez lesz a jövő. A BMW közel száz prototípust már elkészített a hidrogénes X5-ösből, ilyeneket próbálhattunk ki Bécsben.
Az energiamegtakarítás és a zöldenergia felhasználása a fenntarthatósági jelentések és ESG vállalások korában már nem lehetőség, hanem kötelesség a vállalatok számára - hangzott el a Portfolio Sustainable World 2023 konferenciánk megújuló energiatermeléssel kapcsolatos szekciójában. Az előadók rámutattak: több olyan megoldás is van, amely rendkívül beruházásigényes, például a saját napelempark és akár hidrogén technológiára alapuló energiatároló telepítése, amely ugyan hosszabb távon olcsóbb energiát biztosít, de akkora a tőkeigénye, amit sok cég nem bír el. Több jogszabályi változás is lehetőséget biztosít a spórolásra, hamarosan megkezdődik a keresletoldali szabályozás tesztidőszaka, amelyben lehetősége lesz a vállalatoknak saját működésükön keresztül – díjazás ellenében – részt venni az országos energiahálózat rugalmasságának és ellátásbiztonságának növelésében. Arra is rámutattak: annak a vállalatnak, amely valami miatt sem saját erőművet nem tud telepíteni, sem az említett új szabályozási rendszerben nem tud részt venni, még mindig nem kell feladnia a zöldenergia felhasználás lehetőségét, hosszútávú energiabeszerzési szerződéseken keresztül garantált zöldáramot kaphat, ráadásul komolyabb azonnal beruházási igény nélkül.
Felgyorsítaná a kormány a hidrogéngazdaság hazai kiépülését a szabályozási környezet reformjával és beruházási támogatásokkal - derül ki Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének a kabinet által társadalmi egyeztetésre közzétett, az orosz fosszilis energiahordozókról történő leválást is segítő REPowerEU fejezetéből.
Hidrogén-üzemanyagcellák sorozatgyártása kezdődött el a Bosch stuttgart-feuerbachi üzemében - közölte a német cég csütörtököm az MTI-vel.
Hosszú idő óta most először történt ilyen.
Érkezik a várva várt inflációs adat.
A hétvégén is dübörgött a kampány.
Milliós nagyságrendben érkeznek az eszközök.
Akár egymillió érintettje is lehet az új pályázatnak, aminek első körben 20 vagy talán 30 ezer nyertese lehet.
Valami felfelé húzza az árakat.
Az Európai Unióban a kínai érdekeket leginkább támogató országokba látogat csak el az ázsiai világhatalom vezetője.