Sorsfordulóhoz érkezett az ünnepelt sztárszektor:  vajon helybenhagyja a válság, vagy mindenkinél erősebben születik újjá?
Bank

Sorsfordulóhoz érkezett az ünnepelt sztárszektor: vajon helybenhagyja a válság, vagy mindenkinél erősebben születik újjá?

A válság adott neki hátszelet, most azonban ellenkező irányból érkező áramlatokkal kell dacolnia az elmúlt évtized egyik leginnovatívabb sztárszektorának, a fintechnek. Az infláció vágtat, a fogyasztói kedv lankad, a finanszírozási költségek pedig lassan az egekbe emelkednek. Ezek együttese egy új recessziós időszak irányába mutat, amelyet nem fog mindenki túlélni. A csökkenő befektetések és a leépítési hullámok mellett ugyanakkor már az is kezd kirajzolódni, mely megoldások lehetnek a nehéz időszakban is életképesek.

Új ökoszisztéma, új válság

Sokan a 2008-as pénzügyi válsághoz kötik a fintech cégek előretörését, hiszen amellett, hogy csökkent az általános bizalom a bankok és a hagyományos pénzügyi termékek iránt, a nehéz időszak lehetőséget kínált a fintecheknek, hogy innovatív és olcsó megoldásokkal válaszoljanak a gazdasági szereplők aktuális problémáira.

A mostani egy más típusú válság, és a fintech szektor is sokat fejlődött az elmúlt években. Rengeteg új szereplő lépett be a piacra, és sokat bővült az elérhető termékek kínálata is. A vágtató infláció, a finanszírozási költségek növekedése és a lassuló gazdaság viszont nem hagyja majd érintetlenül az azóta igencsak robosztussá vált fintech ökoszisztémát sem.

A fintech cégek bevételei erősen függenek a lakossági fogyasztástól, amelyről nem festenek túl biztató képet a legújabb jelentések. A Financial Times október 30-asi jelentése szerint az európai fogyasztók már csökkentik a nagyobb összegű kiadásaikat, és bár a kiadások összesített értéke egyelőre nem csökkent, az már most látszik, hogy az infláció hatására az egyes termékekből már kevesebb fogy. 

"A fogyasztók meghúzzák a nadrágszíjat, megőrizve a fűtésre és más szükségletekre félretett jövedelmüket" - mondta Melanie Debono, a Pantheon Macroeconomics vezető európai közgazdásza a Financial Timesnak. Az európai fogyasztók "érzik a vásárlóerőt érintő megszorításokat" - mondta Bert Colijn, az ING közgazdásza. "A fogyasztóknak dönteniük kell, mire költik a pénzt.” A fogyasztói viselkedés változása pedig egyértelműen kijelöli, mely fintechek maradnak majd életben a válság után is.

Csökkenő befektetések

A fintech cégekbe áramló befektetések mértéke is csökkent: a KPMG kutatása szerint a fintech befektetések világszinten a 2021 első félévében elért 111,2 milliárd dollárról és 3372 megkötött üzletről 107,8 milliárd dollárra és 2980 tranzakcióra zuhantak vissza 2022 első félévének végére. A fintech szektorban hasonló folyamatok zajlottak, mint a tágabban vett technológiai szektorban, ahova szintén kevesebb tőke áramlott az említett időszakban. Kiemelendő, hogy a kockázati tőkebefektetések a 2021 első felében mért 66,5 milliárd dollárról 52,6 milliárd dollárra csökkentek 2022 első felében. A tőzsdén sem volt rózsás a helyzet, az elmúlt időszak turbulens folyamatai ugyanis szinte megálljt parancsoltak az IPO-knak, és ez a tendencia várhatóan a jövőben is folytatódik majd.

Mind a kockázati tőkével finanszírozott, mind a tőzsdei cégek esetében érdemes kiemelni a néhány jól ismert vállalatot: a Klarna például 6,7 milliárd dolláros értékelés mellett 800 millió dollárt tudott csak bevonni, ami meredek visszaesés a tavaly júniusi 46 milliárd dolláros csúcsról. A Stripe értékeltsége 35%-kal csökkent 2022 eleje óta, és az egyik tőzsdén jegyzett BNPL-cég, az Affirm részvényei is több mint 80%-kot zuhantak idén. A régi szereplők sem tudták megőrizni a pozícióikat: a PayPal piaci kapitalizációja 2022 novemberére alig több mint 88 milliárd dollárra zsugorodott, szemben a 2021 júliusi 360 milliárd dollárt is meghaladó csúcsértékkel.

A fentieket figyelembe véve, az elemzők úgy gondolják, hogy

2022 MÁSODIK FÉLÉVÉBEN, RÁFORDULVA 2023-RA, A FINTECH BEFEKTETÉSEK SZINTJE VISSZAESIK MAJD AZ ABSZOLÚT REKORDNAK SZÁMÍTÓ 2021-ES SZINT ALÁ.

Amikor lehull a fügefalevél…

A források csökkenése mögött az áll, hogy a befektetők sokkal szigorúbb kritériumok alapján választják ki a finanszírozásra érdemes vállalatokat, kevésbé szórják a pénzt, és elsősorban a nyereséget figyelik. Ez fordulatot jelent a korábbi tendenciákhoz képest, amikor a befektetők még a villámgyors növekedést jutalmazták. A fintechek a viszonylag könnyen megszerzett tőkét agresszív ügyfélakvizíciós kampányokra, marketingre és földrajzi terjeszkedésre fordították. Ki több, ki kevesebb sikerrel.

Az alapmotívum viszont az volt, hogy a bőségesen rendelkezésre álló forrás mellett nem lehetett akkorát bukni, a rossz üzleti döntések következményei csak ritkán bizonyultak végzetesnek.

Számos szakértő vélekedik úgy, hogy a túlzott befektetői optimizmus, a hype, és a túlfűtött piacok olyan „zombivállalatokat” tartottak életben, amelyek termékeinek és szolgáltatásainak valós használati értéke is kétségeket ébreszt.

Amikor a dagály elvonul, tudni fogod, ki úszik meztelenül

- fogalmazott James Allum, a Payoneer fintech európai regionális vezetője.

A winner-takes-it-all stratégia kudarca

A könnyen megszerzett pénzt sokan égették el arra, hogy fenntarthatatlan ügyfélszerzési stratégiát alkalmaztak, amelyhez az inspirációt a szélesebben vett techszektorból merítették, ahol meglehetősen gyakoriak a „winner-takes-it-all” jellegű megközelítések. A fintechek jutalékmentes részvénykereskedéssel, a tranzakciós díjak eltörlésével, alacsony hitel- és magas betéti kamatokkal igyekeztek magukhoz csábítani a felhasználókat.

A stratégia lényege, hogy nem számolva a költségekkel, a cég mindenkit igyekszik lehagyni a növekedésben, majd, amikor már kiszorította a konkurenciát a piacról, megemeli az árakat, és jövedelmezőbb üzleti modellre vált. Ezzel a taktikával az a probléma, hogy a fintechek nem egy új piacon és még csak nem is új szegmensben működnek. Jóllehet, sokan célozzák meg közülük a banki szolgáltatásokból kiszorult ügyfeleket – legyenek azok kkv-k, vagy alulbankolt rétegek– az inkumbens szereplőkkel is fel kell venniük a versenyt. A hagyományos bankok és biztosítók ugyanakkor már régóta jelen vannak a piacon, jelentős tőkével rendelkeznek, és amennyiben a fintech cégek nem teljesítik az ígéreteiket, vagy éppen árat emelnek válsághelyzetben, az ügyfeleket is könnyen magukhoz tudják csábítani.

Beköszöntött a leépítési hullámok időszaka

A pénz szűke természetesen kényszerű és fájdalmas döntésekre sarkallja a cégeket. A techszektor egésze látványosan behúzta a féket a recessziós időszak küszöbén, amely leépítési hullámokat is elindított: ebben az évben, szeptemberig bezárólag körülbelül 41 000 alkalmazottat bocsátottak el technológiai vállalatoktól. A Paypers szerint fintech cégektől 2022 első félévben 4189 munkavállalónak kellett távoznia, amely az összes elbocsátott startup alkalmazott 11,4 százalékának felel meg. Az elbocsátások szinte minden fintech alágazatra jellemzőek voltak a jelzáloghitelezéstől a digitális fizetésekig.

A válság az érettebb vállalatokat is elérte: ezek a cégek már fenntarthatóbb üzleti modell alapján működnek, ám annyiban hasonlítanak sok indulóhoz, hogy rendkívül tőkeintenzívek. A kockázati tőke kiapadásával ez most a leépítésekben is megmutatkozik.

Az ismertebb fintechek közül a legnagyobb visszhangot keltő a leépítés a Klarnához köthető, de a Curve és a Stripe is bocsátottak el alkalmazottakat. Hasonlóan járt el számos kriptotőzsde, és a Robinhood brókerapp is.

Milyen változások várhatók?

Az e-kereskedelemet a bezuhanó kereslet miatt szinte biztos meg fogja tépázni a válság. Ez már most látszik a BNPL-cégek által bejelentett leépítésekből, illetve a tavalyi értékeket jóval alulmúló befektetői értékeltségekből, az ágazatot ráadásul a szigorodó hatósági szabályozások is sújtják.

Ezzel szemben szinte biztos, hogy nőni fog a B2B fintechek szerepe, hiszen a cégek továbbra is jelentős pénzeket mozgatnak majd meg, illetve mindenki igyekszik majd javítani a cash flowján, és behajtani a kintlevőségeit, amelyekhez hatékony eszközökre lesz szükségük. Várhatóan egyre több B2B BNPL cég felemelkedésének lehetünk majd tanúi, és a digitális követeléskezelők szerepe is nő majd.

Nőni fog az összeolvadások és felvásárlások száma, amely egy iparági konszolidációs folyamat keretében már a korábban elkezdődött, de várhatóan, minél több cég kerül majd nehéz helyzetbe, annál több ilyen ügyletet láthatunk majd.  

Egyre több partneri megállapodás várható az új és a hagyományos szereplők között is. A bankok közül egyre többen szakítanak a build or buy dilemmával és igyekeznek megállapodások útján szert tenni a náluk jóval rugalmasabb fintech szereplők innovatív ajánlataira. A fintechek API-integrációs lehetőségeinek köszönhetően ezt könnyen meg is tudják valósítani.

A felvásárlások és partneri megállapodások mellett egye hangsúlyosabb szerep jut a beágyazott pénzügyeknek, amelynek lényege, hogy fintech megoldások útján nem pénzügyi vállalatok is kínálnának pénzügyi termékeket – pl. hitel- vagy megtakarításai termékeket – ügyfélútjaikba integrálva. Emellett hagyományos fizetési megoldások beágyazásával súrlódásmentessé tennék az üzleti tranzakcióikat.

Várható, hogy a fintechek „befelé” fordulnak majd, vagyis új ügyfelek szerzése helyett, inkább a régiek megtartása lesz a fő szempont. Ennek megfelelően előtérbe kerül a termékfejlesztés, vagyis egyszerűbb, kényelmesebb, és áramvonalasabb termékek várhatók. A fintechek mindent megtesznek majd, hogy az ügyfeleik náluk maradjanak, és ne a versenytársnál kössenek ki. A fentebb bemutatott ügyfélszerzési stratégiák ugyanis sok pénzt emésztettek fel, ez viszont csak ritkán transzformálódott valódi lojális ügyfelekre. Míg az alkalmazások 35%-os ügyfélmegtartási rátával működnek, a fintech szektor esetében ez csak 16 százalék.

A legtöbb szakértő úgy vélekedik, hogy azok a fintech cégek maradnak majd életben a válság alatt, amelyek képesek mind az üzleti, mind a lakossági szektorban olyan megoldást nyújtani, amellyel az ügyfelek átvészelhetik a recesszió viszontagságait.

A fintech cégeket tehát ugyanaz a gondolkodás és kreatív problémamegoldás tarthatja felszínen, amely a globális pénzügyi válság idején életre hívta őket.

HitelesAndrás

Pénzügyi tudatosság gyermekszemmel

Egy pénzügyi csoportban beszélgetés bontakozott ki, hogy a gyermekeket mikor és milyen mélyen kell bevonni a pénzkezelésbe, illetve mikor kell felhívni a figyelmüket a befektetés fontosságára&

KonyhaKontrolling

Ez védi a megtakarításod!

Az internetes beszélgetéseimben rendre belefutok, hogy az emberek nem tudják, hogy mire jó a betétvédelem, mire a befektetővédelem. Pedig nagyon fontos megérteni ezeket a koncepciókat, mert a koc

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Minden tojás ugyanabba a kosárba? Olyan nagyhatalommá válik Magyarország, aminek csúnya vége lehet

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Property Warm Up 2024
2024. március 7.
Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Retail Day 2024
2024. április 11.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?