iroda munka home office getty stock
Gazdaság

Mi vár a dolgozókra: nyüzsgő iroda vagy csendes, de magányos home office?

Veres Dóra
2020. március 13-án, pénteken este kiderült, fenekestül felfordul az élet: hétfőtől digitális oktatás, óvodai szünet, ezzel együtt pedig a cégek kényszerhelyzetbe kerültek: vagy átállnak otthoni munkavégzésre, vagy megbénul a működés. Noha sok helyen a home office korábban is bevett gyakorlat volt, de sok cégnél nem volt kidolgozott rendszere, inkább csak alkalmanként éltek a lehetőséggel a munkavállalók. Ha összevetjük a KSH 2020-ra és 2021-re vonatkozó adatait, jól látszik, hogy egy év alatt csökkent a home office-ban dolgozók aránya, ugyanakkor az így dolgozók száma még mindig sokkal magasabb, mint az elmúlt tíz év átlaga. Vajon fel kell-e készülni az otthoni munkavégzés tartós alkalmazására? Ha igen, ez milyen változásokat implikál?

A járvány egyik következménye, hogy tavaly az elmúlt tíz év átlagának (2,9%) közel háromszorosára nőtt a távmunkában vagy home office keretében dolgozók aránya (8,6%) Magyarországon. A home office tehát korábban is bevett gyakorlat volt, azonban inkább csak elvétve éltek a lehetőséggel a munkavállalók: kivételes esetekben, például lakásfelújítás során, ha munkások érkeztek és fogadni kellett őket, vagy ha aznap orvoshoz kellett menni, vagy ha óvodai vagy tanítási szünet volt.

2020. március 16-a, hétfőtől azonban ez megváltozott. A digitális oktatás és óvodai szünet életbe lépésével a cégek kényszerhelyzetbe kerültek: pillanatok alatt kellett átállni távmunkára, vagy megbénul a működés. Nagyon sok cégnél ugyanakkor nem volt home office szabályzat, nem voltak tisztázva a távoli munkavégzés folyamatai, hiszen a pandémia előtt az otthonról dolgozók aránya nem volt jelentős.

A KSH adatai alapján a home office szempontjából a csúcsot 2020 májusa jelentette, amikor közel 760 ezer fő, a foglalkoztatottak 17%-a dolgozott otthonról.

Ez az arány aztán fokozatosan csökkent: idén tavasszal távmunkában vagy home office keretében a 15–64 éves foglalkoztatottak mintegy 13%-a dolgozott, létszámuk pedig 560–580 ezer főt tett ki. Ehhez képest 2021. április–júniusban arányuk 10,2%-ra, számuk 462 ezer főre mérséklődött. A 2021. július–szeptemberben pedig a távmunkában vagy home office keretében dolgozók aránya már csak 6,3% volt.

A KSH 2020-as adatai alapján az is kirajzolódik, hogy a home office-nak főleg a fővárosban és Pest megyében van gyakorlata, az otthonról dolgozók aránya Észak-Magyarországon, a Dél-Alföldön és a Közép-Dunántúlon volt a legalacsonyabb, egyaránt 4,2%.

Az új helyzet új kompetenciákat igényel

Egy 15 egyetem szakembereiből álló kutatócsoport arra kereste a választ, milyen változásokkal reagált a hazai vállalati/intézményi szféra emberi erőforrás menedzselési gyakorlata a koronavírus okozta válság kihívásaira.

Dr. Poór József, a Selye János Egyetem egyetemi tanára, a Humán Szakemberek Országos Szövetségének (HSZOSZ) elnöke a Koronavírus-válság-kihívások és HR-válaszok kutatás vezetője elmondta, a home office-ra való hirtelen átállás több szempontból is speciális volt.

"Egy cégnél és az életben is általában az egyik generáció adja át a tudást, szokásokat a következő generációnak. Ez most merőben más helyzet, most nem az idősebbek adtak át valamit a fiatalabb generációnak, hanem épp fordítva, a fiatalabb generáció volt az, aki segítette az idősebbeket” – mondta a szakember, hozzátéve, a tartós távmunka egyik hozadéka azonban, hogy sok munkakörben megnőttek a munkaterhek és nehéz összeegyeztetni a munkát és a magánéletet, ezzel együtt pedig a stressz is jelentősen megnőtt.

A kutatásban részt vevő Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta, az ELTE egyetemi docense, a Humán Szakemberek Országos Szövetségének (HSZOSZ) elnökségi tagja hozzáfűzte, bizonyos kompetenciák felértékelődtek: az asszertív kommunikáció, a rugalmasság, az empátia, az alkalmazkodó képesség, a stresszkezelő képesség és persze a digitális és IT ismeretek, illetve az ezekhez kapcsolódó online technológia magabiztos használata.

Kihívás elé állított ez a helyzet mindenkit. Nem könnyű például személyes találkozó nélkül, online képviselni az érdekeinket úgy, hogy közben figyelnünk kell a másikra is, több visszajelzést adva számára. Ez a munkavállalóknak és a munkáltatóknak is egyaránt új és nehéz szituáció” – jegyezte meg.

40 százalékos otthoni munkavégzés a vírushelyzettől függetlenül

A CIB Bank a pénzintézetek közül az elsők között állt át otthoni munkavégzésre azokon a területeken, ahol ez kivitelezhető volt, ez a központi dolgozók 90%-át érintette, a fiókokban dolgozó munkatársak védelme érdekében pedig nagyon megszigorították az egészségvédelmi intézkedéseket, újakat vezettek be, valamint plexiüveget emeltek, maszkhasználatot írtak elő és rövidítették a nyitvatartási időt, időpontfoglalás lehetősége mellett.

Tóth Zsuzsa, a pénzintézet HR igazgatója a Portfolio-nak elmondta, a dolgozói felmérések alapján, valamint a bank produktivitása és teljesítménye alapján a home office nagyon jól bevált, ezért a járványhelyzettől függetlenül is lehetővé tették a központi dolgozóknak, hogy a munkaidő 40%-ában otthonról dolgozzanak.

"Ez az arány nincs kőbe vésve, rugalmas szervezet vagyunk, intenzíven monitorozzuk a piacot és a kollégáktól is időről időre kérünk visszajelzést, a rendszert ezek alapján alakítjuk, ha szükséges. Nyitottak vagyunk a változásra, kísérletezésre” – mondta, hozzátéve, a teljes home office azonban több okból sem járható út véleménye szerint. A CIB Bankban erős a közösség, ahhoz, hogy ez fennmaradjon, elengedhetetlenek a személyes találkozások, közös élmények, valamint a kollégák megfelelő együttműködéséhez és a közös kreatív gondolkodás kiaknázásához is szükségesek a személyes találkozások

A közösség egyben tartásáért az első három hullám lezárásai idején is tettek, online kvíz esteket, díjátadó gálát szerveztek, ezek a rendezvények sikeresek voltak, úgyhogy nagy valószínűséggel ezeket használni fogják a jövőben is, hiszen a vidéki kollégák például az utazás okozta kényelmetlenség nélkül tudtak becsatlakozni a közös programokba.

"A home office miatt megváltozik az iroda funkciója is: amikor bent vagyunk, pont az a cél, hogy minél több emberrel találkozzunk, beszélgessünk. Így az irodánk is átalakul: megújul a székházunk, amelyben a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb hangsúlyt helyezünk a közösségi terekre” – jegyezte meg a HR vezető, aki szerint a távmunka elfogadottsága és egyre inkább elterjedő gyakorlata utat nyit majd sokaknak a szabadabb karrier tervezésre.

"Csak hogy néhány példát említsek: a mozgásukban korlátozott munkavállalók nagyobb eséllyel tudnak majd elhelyezkedni, hiszen most már nem evidens, hogy a munkavégzés helye az iroda épülete. A nagyobb városokban működő cégek a kistérségekből is tudnak toborozni, és alkalmazni kiváló munkaerőt. Persze, a távmunka önmagában nem tudja megoldani az elmaradott térségek foglalkoztatását, ehhez nagyon komoly strukturális változásokra is szükség van, hogy képzett és megfelelő hozzáállású munkaerő legyen elérhető, de talán a home office elindít egy változást, optimista vagyok ebben a kérdésben” – tette hozzá.

Címlapkép: Getty Images

A cikk megjelenését a CIB Bank támogatta.

bull bear tőzsde
putyin shutter
tanker_olaj_shutter
orosz ukrán háború orosz haderő tüzérség tosz 1 tos-1 rakétatüzérség gyakorlat stock
Budapesti Értéktőzsde

Ricardo Hazlitt és az infláció

A nagyszerű Henry Hazlitt és az infláció természete címmel ma posztom olvasható a kiváló publicista, Seres László...

Tematikus PR cikk
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Díjmentes online előadás
Hogyan csináld a gyakorlatban?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Könyvelő munkatárs

Könyvelő munkatárs
2023. március 21.
Agrárium 2023
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
tanker_olaj_shutter