
Az októberi EU-csúcson összehozott új Brexit-megállapodást első olvasatban már elfogadta a brit alsóház a csúcstalálkozót követő napokban, de az ezután Johnson által ajánlott extrém feszes parlamenti ratifikációs menetrendet már leszavazta. Így Johnson kénytelen volt az október 31-re tervezett Brexit 3 hónapos halasztását kérni január 31-ig és egyúttal kénytelen volt az előrehozott választások eszközéhez is nyúlni. Ez december 12-én zajlott le, ezen váratlanul nagy többséget kapott a Brexit mielőbbi levezénylésével kampányoló Johnson pártja, a Konzervatív Párt (365 mandátum a 650 fős alsóházban) és ezért jött ma össze a nagy többség a kilépési törvény második olvasatának megszavazásánál.
A brit kilépési törvény korábbi változatát az északír-ír tartalékmegoldással egyébként Theresa May előző kormányfő háromszor is próbálta átnyomni a brit alsóházon, mindhárom alkalommal jelentős (igaz csökkenő) arányban leszavazták azt, így kénytelen volt idén nyáron távozni a hatalomból. Új kormányfőként Johnsonnak sikerült kihúzatnia a tartalékmegoldást a kilépési törvényből. Helyette egy a gyakorlati életben nehezen megvalósítható, komplex rendszert tudott kiharcolni az EU-tól (az északír terület egyszerre maradna benne a közös piacban az északír-ír határ átjárhatósága érdekében, de közben London vámfennhatósága lenne érvényes a területen és a harmadik országokból az északír területen keresztül az EU-ba áramló áruk után Londonnak kellene beszednie a vámokat, így ezt a feladatot kiengedte a kezéből az EU, ami példátlan).
Mi a komplex megállapodás lényege?
2019. október 17-én délelőttre, az EU-csúcs kezdetére megszületett az Európai Bizottság és az Egyesült Királyság közötti új Brexit-megállapodás, ami mindkét oldalon nagy engedményeket tartalmaz azért, hogy egyszerre érjék el az 500 km-es északír-ír határ nyitva tartását és az Egyesült Királyság vámunióból való teljes kilépését. Az északír-ír tartalékmegoldást törölték a kilépési megállapodásból és a helyére egy bonyolult rendszer lép, aminek fenntartásáról egy északír tartományi parlament dönt.
A gordiuszi csomót úgy sikerült átvágni, hogy Észak-Írország az Egyesült Királyság vámtérségének marad a része, és az áruk vámolását nem az északír-ír határon, hanem az egyes kikötőkben végzik majd (kvázi tengeri határ jön létre) a Brexitet követő átmeneti időszak vége után, azaz 2021-től. A megállapodás lényege, hogy ha külső, harmadik országból érkezik áru az északír területre és az nem megy tovább az EU-ba, akkor a brit vámokat kell alkalmazni. Ha viszont ez az áru továbbmegy az EU egységes piacára, akkor az EU-s vámokat kell alkalmazni, és ezeket a brit hatóságoknak kell beszednie az EU nevében.
A megállapodás alapján tehát az Egyesült Királyság a Brexit után önállóan is tud kereskedelmi megállapodásokat kötni a világ többi országával és az EU egységes piacának négy alapvető szabadságelve sem sérül: az áruk, a szolgáltatások, a tőke és az emberek szabad mozgása.
A tartalékmegoldás nélküli, de az északír-ír feszültség újraéledésének esélyét megtartó konstrukciót most tehát már nagy többséggel megszavazta a brit alsóház, és a várható menetrend az, hogy a január második hetében lezajló vita után majd a felsőház elé kerül a törvénytervezet, aztán ha mindkét ház egybehangzóan ugyanazt a szöveget fogadja el, akkor majd a királynő is szentesíti. Közben januárban még az Európai Parlamentnek is ratifikálnia kell még a végső Brexit-megállapodást.
Január 31-én éjfélkor tehát nagy eséllyel megtörténik a brit kilépés az EU-ból, de az igazán nehéz tárgyalások a kereskedelmi viszonyrendszerről csak ezután jönnek, hiszen a mostani megállapodásban Johnson a saját kezét és a parlamentét is megkötötte azzal, hogy nem engedi a jövő december 31-i határnap utánra kitolni az átmeneti periódus határidejét, ameddig a gyakorlatban nem változik semmi az EU és az Egyesült Királyság viszonyrendszerében. 11 hónap lenne tehát a rendkívül bonyolult kereskedelmi és egyéb viszonyrendszer kitárgyalására, ami extrém kevés idő. Ráadásul Johnson most is elmondta a parlamenti felszólalásában, hogy nem engedi meg azt, hogy az átmeneti időszak után a brit kereskedelmi és szabályozási keretek igazodjanak az EU-s szabályrendszerhez, bár ha tényleg akadályok nélküli kereskedelmet szeretne a brit cégek számára az EU-val, akkor bizony az uniós szabályokhoz nagyon hasonló keretekhez kellene igazodnia a brit jogrendnek.
Címlapkép forrása: Hollie Adams/Bloomberg via Getty Images

Másfél évtized után újraindítja a legendás hírnévre szert tett fegyver gyártását Franciaország
Az ukrán háború bebizonyította, nem volt elhibázott fejlesztés.
Súlyos ügyben mondták ki Donald Trump bűnösségét: milliókat fizethet ki az amerikai elnök
Folytatódnak a tárgyalások.
Brutális számokat mondott be az Egyesült Államok az orosz-ukrán háborúról - Ennyire elszámolta magát Oroszország?
Ez lehet az egyik legdurvább éve a háborúnak.
Zelenszkij: megvan a fegyver a brutális orosz dróntámadások ellen, csak több pénz kell
Az ukrán elnök szerint akár 1000 drónt is elindíthat Ukrajna felé az orosz haderő.
Akkora sikert aratott a köztudatba berobbanó német csúcsfegyver, hogy fél Európa kilincsel az új verzióért
Ukrajna meg viszi, mint a cukrot.
Megtámadta Moszkvát az ukrán haderő - Tűz alá került az orosz főváros
Dolgozott a légvédelem.
Hamarosan megbukhat az ukrán védelmi miniszter
Zelenszkij nagyon gondolkodik a személycserén.
Trump és az elektromos autók
Fosszilis fordulat: új pályán az USA autóstratégiája.
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
NKFIH + SZTNH: Két hivatal közösen a magyar innovációért
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) közötti megújuló stratégiai együttműködés célja a magyar innovációs ökoszisz
Többet katonára, mint oktatásra
A szokásos hétfői Agyviharon került elénk ez a grafikon, sokat nem is kell rajta magyarázni. Az ábra azt mutatja, hogy az egyes államoknak mekkora a... The post Többet katonára, mint oktatásra a
Évi 4 százalék kockázatmentes hozam megy a kukába a Trump-kockázat miatt
A dollár trendszerű erősödésének vége, év eleje óta a világ egyik leggyengébben teljesítő fizetőeszköze a zöldhasú. Névrokonán, a hongkongi dolláron át mutatjuk be, hogyan dobnak... Th
Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok Az utóbbi évek egyik legszélesebb körben elérhető felújítási pályázata mégis eg
GINOP pályázat: Felfüggesztés és keretemelés
A GINOP Plusz-1.2.4-25 pályázati felhívás, amely a leghátrányosabb helyzetű régiókban és a Szabad Vállalkozási Zónákban működő mikro- és kisvállalkozások támogatását célozza, 2025.
GINOP Plusz-1.2.4-25: Felfüggesztés és keretemelés
A GINOP Plusz-1.2.4-25 pályázati felhívás, amely a leghátrányosabb helyzetű régiókban és a Szabad Vállalkozási Zónákban működő mikro- és kisvállalkozások támogatását célozza, 2025.

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
