Az októberi EU-csúcson összehozott új Brexit-megállapodást első olvasatban már elfogadta a brit alsóház a csúcstalálkozót követő napokban, de az ezután Johnson által ajánlott extrém feszes parlamenti ratifikációs menetrendet már leszavazta. Így Johnson kénytelen volt az október 31-re tervezett Brexit 3 hónapos halasztását kérni január 31-ig és egyúttal kénytelen volt az előrehozott választások eszközéhez is nyúlni. Ez december 12-én zajlott le, ezen váratlanul nagy többséget kapott a Brexit mielőbbi levezénylésével kampányoló Johnson pártja, a Konzervatív Párt (365 mandátum a 650 fős alsóházban) és ezért jött ma össze a nagy többség a kilépési törvény második olvasatának megszavazásánál.
A brit kilépési törvény korábbi változatát az északír-ír tartalékmegoldással egyébként Theresa May előző kormányfő háromszor is próbálta átnyomni a brit alsóházon, mindhárom alkalommal jelentős (igaz csökkenő) arányban leszavazták azt, így kénytelen volt idén nyáron távozni a hatalomból. Új kormányfőként Johnsonnak sikerült kihúzatnia a tartalékmegoldást a kilépési törvényből. Helyette egy a gyakorlati életben nehezen megvalósítható, komplex rendszert tudott kiharcolni az EU-tól (az északír terület egyszerre maradna benne a közös piacban az északír-ír határ átjárhatósága érdekében, de közben London vámfennhatósága lenne érvényes a területen és a harmadik országokból az északír területen keresztül az EU-ba áramló áruk után Londonnak kellene beszednie a vámokat, így ezt a feladatot kiengedte a kezéből az EU, ami példátlan).
Mi a komplex megállapodás lényege?
2019. október 17-én délelőttre, az EU-csúcs kezdetére megszületett az Európai Bizottság és az Egyesült Királyság közötti új Brexit-megállapodás, ami mindkét oldalon nagy engedményeket tartalmaz azért, hogy egyszerre érjék el az 500 km-es északír-ír határ nyitva tartását és az Egyesült Királyság vámunióból való teljes kilépését. Az északír-ír tartalékmegoldást törölték a kilépési megállapodásból és a helyére egy bonyolult rendszer lép, aminek fenntartásáról egy északír tartományi parlament dönt.
A gordiuszi csomót úgy sikerült átvágni, hogy Észak-Írország az Egyesült Királyság vámtérségének marad a része, és az áruk vámolását nem az északír-ír határon, hanem az egyes kikötőkben végzik majd (kvázi tengeri határ jön létre) a Brexitet követő átmeneti időszak vége után, azaz 2021-től. A megállapodás lényege, hogy ha külső, harmadik országból érkezik áru az északír területre és az nem megy tovább az EU-ba, akkor a brit vámokat kell alkalmazni. Ha viszont ez az áru továbbmegy az EU egységes piacára, akkor az EU-s vámokat kell alkalmazni, és ezeket a brit hatóságoknak kell beszednie az EU nevében.
A megállapodás alapján tehát az Egyesült Királyság a Brexit után önállóan is tud kereskedelmi megállapodásokat kötni a világ többi országával és az EU egységes piacának négy alapvető szabadságelve sem sérül: az áruk, a szolgáltatások, a tőke és az emberek szabad mozgása.
A tartalékmegoldás nélküli, de az északír-ír feszültség újraéledésének esélyét megtartó konstrukciót most tehát már nagy többséggel megszavazta a brit alsóház, és a várható menetrend az, hogy a január második hetében lezajló vita után majd a felsőház elé kerül a törvénytervezet, aztán ha mindkét ház egybehangzóan ugyanazt a szöveget fogadja el, akkor majd a királynő is szentesíti. Közben januárban még az Európai Parlamentnek is ratifikálnia kell még a végső Brexit-megállapodást.
Január 31-én éjfélkor tehát nagy eséllyel megtörténik a brit kilépés az EU-ból, de az igazán nehéz tárgyalások a kereskedelmi viszonyrendszerről csak ezután jönnek, hiszen a mostani megállapodásban Johnson a saját kezét és a parlamentét is megkötötte azzal, hogy nem engedi a jövő december 31-i határnap utánra kitolni az átmeneti periódus határidejét, ameddig a gyakorlatban nem változik semmi az EU és az Egyesült Királyság viszonyrendszerében. 11 hónap lenne tehát a rendkívül bonyolult kereskedelmi és egyéb viszonyrendszer kitárgyalására, ami extrém kevés idő. Ráadásul Johnson most is elmondta a parlamenti felszólalásában, hogy nem engedi meg azt, hogy az átmeneti időszak után a brit kereskedelmi és szabályozási keretek igazodjanak az EU-s szabályrendszerhez, bár ha tényleg akadályok nélküli kereskedelmet szeretne a brit cégek számára az EU-val, akkor bizony az uniós szabályokhoz nagyon hasonló keretekhez kellene igazodnia a brit jogrendnek.
Címlapkép forrása: Hollie Adams/Bloomberg via Getty Images

Felszólítást kapott Magyarország: állítsátok le az orosz olajvásárlást!
Véget kell vetni az orosz energiafüggésnek.
Leállhat a Ford elektromos zászlóshajójának gyártása
Sokkal lassabb az EV-átállás, mint korábban gondolták.
A Meta bevételeinek akár tizede csalásgyanús hirdetésekből származhatott
Az üzleti modell sötét oldala.
Figyelem! Napokra elérhetetlenné válnak a digitális állami alkalmazások
Köztük a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás.
Fél évvel ezelőtt még a globalizáció összeomlásától tartottak, most már attól, hogy mivé fejlődik
Nem magától értődő a jövő, ami ránk vár, de Európa surranó pályán lehet nagy nyertes.
Alapjövedelem a mesterséges intelligencia korában: szociális forradalom vagy veszélyes illúzió?
Az MI által termelt vagyon újraosztása alapjaiban formálhatná át a társadalmi-gazdasági rendszert.
Hitelt igényelnél ingatlanfedezet nélkül? Mutatjuk ki és mekkora összegre számíthat most
A személyi kölcsön továbbra is az egyik legnépszerűbb és leggyorsabban elérhető hitelforma Magyarországon. Nem szükséges hozzá ingatlanfedezet, szabadon felhasználható, és általában pár
Dupla elismerés a HOLD-nál
A Portfolio idén először díjazta a hazai vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legkiemelkedőbb szereplőit: objektív teljesítményadatok, szakmai szavazatok és független zsűri dönt
Hogyan hat az amerikai techszektor az energiaátmenetre?
A technológiai óriások innovációval, energiahatékony MI-fejlesztésekkel és stratégiai beruházásokkal alakítják a tisztaenergia-piac jövőjét.
Az EU mesterséges intelligencia rendeletének végrehajtása Magyarországon
Október 31-én megjelent a Magyar Közlönyben az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló rendeletének magyarországi végrehajtásáról szóló 2025. évi LXXV. törvény ("MI törvén
A bizalom kultúrája - miért stratégiai eszköz ma a bejelentővédelmi rendszer?
A 2023. évi XXV. törvény, közismertebb nevén a panasztörvény, a visszaélés-bejelentési rendszert a vállalati megfelelés kötelező elemévé tette. A tudatos vállalatok számára azonban
Lezárult egy korszak
2025. október 31-ével megszűnt az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés) szolgáltatás. Ezzel az ingyenes állami aláírási lehetőség végleg kikerült a mindennapi ügyintéz
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Drónokról fertőzhették meg a marhatelepet? A nyomozás azóta is tart
Megrázó részletek Bóna Szabolcstól.
Hetek óta milliók dolgoznak fizetés nélkül a világ egyik legfejlettebb országában
Megjelent a Portfolio Checklist szerdai adása.
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!


