
Az autópiac kihívásai, kilátásai itthon és a CEE régióban címmel tartotta az Automotive Business in CEE Region Conference 2024 konferencia nyitóelőadását Müllner Zsolt, az AutoWallis Group Igazgatósági elnöke, aki úgy látja, hogy az iparági trendek többsége az előzetes várakozásoknál lassabban érkezett. Ráadásul a legerőteljesebb változások a háttérben zajlanak – ez a háttérinfrastruktúra átrendeződését jelenti a gyártók és a kereskedők tekintetében egyaránt.

Az igazgatósági elnök szerint az egyik legfontosabb trend a versengő hajtáslánc-technológiák megjelenése: az elektromos autók elterjedése ugyanakkor eltérő ütemben történik, és a korábbi várakozásoknál lassabb folyamat. Az európai piacokon fokozatosan erősödik az alternatív hajtásláncok elterjedése, de régiónkban az újautó-értékesítésben még mindig 40% alatt van azoknak az új autóknak az értékesítése, amik az elektrifikációban érintettek.
Müllner Zsolt úgy látja, elsősorban az infrastruktúra hátráltatja az elektromos autózás gyorsabb terjedését: Európa keleti felében az alulfejlett töltési infrastruktúra lassítja ezt a folyamatot. Ugyanakkor fontos folyamat, hogy több, az elektrifikációt támogató állami intézkedés jelent meg a régióban.

A piacot mozgató másik jelentős tényező a kínai autógyártók térnyerése: szinte minden hétre jut bejelentés az európai piacokon egy-egy képviselő vagy gyár megjelenéséről. A kínai gyártók európai növekedése folytatódni fog – de egyre élesedő versenyben: azok, akik elektromos autókkal érkeztek ezekre a piacokra, várhatóan belsőégésű motorokkal is megjelennek majd. A verseny az elektromos autó áraikra is hatni fog, ugyanakkor minden nagy piac védeni fogja a saját gyártóit – ez már erőteljesen tapasztalható a kínai járművekre jelentős vámokat kivető Egyesült Államokban. Ugyanakkor a kínai márkák marketingstartégiája sokkal fókuszáltabb és rövidebb távra szól: a kereskedőket így érdemi döntéshelyzet elé állítják egy új, forgalmazandó márka kiválasztásánál.
Az omnichannel értékesítési mód előtérbe kerül: ma már az ügyfél és a gyártó is elvárja, hogy a számos, az értékesítéshez kapcsolódó kommunikációs útvonal átjárható legyen. Így az online megszerzett tudást, információt az autószalonokba is tovább vihetik a vásárlók. Az ügynöki értékesítési modell, az autókereskedő szerepe is megváltozik: a gyártó közvetlenül tudja az árakat befolyásolni, az árak fixálódnak, a kereskedő pedig egyre inkább csak jutalékot kap. A folyamat része, hogy az autókat fix áron is el lehet adni, csökken az alkuk szerepe a vásárlási folyamatban.
Müllner Zsolt aláhúzta, hogy az AutoWallis tőzsdére lépése is egy konszolidációs folyamat egyik eleme: a legnagyobb autókereskedő csoportok nőnek a legnagyobb mértékben, ezek a csoportok konszolidálják a piacokat. A gyártók érdeke, hogy nagyobb gazdasági erővel rendelkező partnerekkel dolgozzanak együtt.
Ormosy Gábor, az AutoWallis Group vezérigazgatója a cégcsoport elmúlt éveit értékelve kiemelte: árbevételük 60%-a tartósan külpiacokról származik, de a leginkább diverzifikált működést Magyarországon tudják felmutatni. A terjeszkedési stratégia része, hogy új márkákat szerezzenek meg, ezekkel pedig minél több piacot fedjenek le.

A piaci folyamatokat elemezve elmondta, hogy a gyártóknak annyi tőkét kell lekötniük a gyártásban és a modellkínálat frissítésében, hogy nincs erejük és szándékuk minden kiskereskedelmi piacra figyelni. A piaci trendek eltérnek az egyes országokban, így nem fenntartható országirodákat működtetni – a megánbefektetők pedig ennek következményeként erős pozíciókat tudnak szerezni.
Az AutoWallis tavaly 45 ezer autót forgalmazott a régióban: a cégcsoport éves konszolidált árbevétele 366 milliárd forintot tett ki – ez 36%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Minden tevékenység, minden márka organikusan is növekedni tudott, így további tranzakciókat is terveznek, de szelektívek maradnak: a nagykereskedelemben a meglévő márkákat kiterjesztik a régióra, valamint több feltörekvő márka régiós képviseletét is tervezik, és mobilitási szolgáltatásaikat is fejlesztik.

Petr Knap, az EY Consulting Senior Advisora előadásában arról számolt be, hogy az iparág gyors változásokat él napjainkban. Átalakul az értékesítési modell, megjelennek új gyártók és folyamatos a kínai gyártók térnyerése. Kiemelte: a kínai gyártók egyre látványosabban jelennek meg az európai piacokon, ahová a gyártás egy részét is folyamatosan helyezik át.

A hosszútávú értékteremtés csak erős, együttműködő partnerséggel lehetséges, vevőközpontú hozzáállással érhető el - tette hozzá.
Az is hatással van a piacra, ha kitolódik a jogosítvány megszerzése
A konferencia első panelbeszélgetésének résztvevői az autókereskedelem új hierarchiájáról, az importőri, márkakereskedői rendszer átalakításáról beszélgettek.
Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója szerint a piacokat egyértelműen a fogyasztói igények mozgatják: a vásárló az, aki igényli a többcsatornás értékesítési modellt és a finanszírozási lehetőségek skálájának szélesítését. Az egyre vevőcentrikusabb hozzáállásnak az értékesítési/szolgáltatási folyamat egészében meg kell valósulnia – tette hozzá.
László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary Country Directora arra hívta fel a figyelmet, hogy a céges flotta-igények egyre inkább a fenntarthatóság irányába mozdulnak el – ez pedig jelentős hatással van a piacra. Kiemelte: komoly kapacitásokat igényel az új technológiák bemutatása, megismertetése: a kereskedők számára is kihívás a változó piaci és szabályozási környezetnek való megfelelés. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elvárás, hogy a kereskedők innovatív finanszírozási megoldásokat kínáljanak.
Nagy Norbert, a Kia Hungary elnök-ügyvezetője szerint a vevők az autóvásárlásnál is egyre fontosabbnak tartják igényeik gyors, hatékony teljesítését. Bár az elmúlt években kifejezetten turbulens időket élt a piac, ami minden szereplőre hatással volt, de a folyamat végén a vevői igények kielégítése a cél.

Andrew John Prest, az AutoWallis Group nemzetközi üzletfejlesztési alelnöke felhívta a figyelmet arra, hogy tapasztalatai szerint a fiatalok egyre később, a húszas éveik közepén szerzik meg a jogosítványukat. A generációk közötti szakadék jó példája a piac és a fogyasztói igények átalakulásának.
A kínai gyártók előretörésével kapcsolatban elmondta: ma még nehéz megmondani, ki az, aki hosszú ideig piacon tud maradni. A helyzet ahhoz hasonlítható, mint amikor a korábbi évtizedekben japán, majd koreai márkák jelentek meg tömegesen az európai piacokon.
Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója a digitalizáció piaci hatását emelte ki: a vevők egyre több időt fordítanak arra, hogy online információkat gyűjtsenek a megvásárolandó járműről, ezzel párhuzamosan a szalonokban töltött idő is átalakul. Ilyen körülmények között jelent nagy kihívást a vevők megtartása, a törzsvevői kör építése.
Címlapkép forrása: Portfolio
A Signal- után jöhet az emailbotrány? Vadonatúj vádak merültek fel Donald Trump tanácsadójával szemben
Nem csillapodik a nyomás.
Vedd meg a legrosszabb házat a legjobb környéken és ne fordítva
Megosztotta lakáspiaci gondolatait a professzor.
Óva inti Brüsszelt a hitelminősítő, nagy ára lehet a hatalmas tervnek
A Fitch szerint nem feltétlenül jó ötlet újra eladósodnia az EU-nak.
Kevesen jutnak Le Pen sorsára, pedig sok képviselő teszi rossz zsebbe az EU-s pénzeket
Közel sem ritka az EP finanszírozással való visszaélés, de a legtöbb esetben csak feladatköri félreérthetőségek tehetnek a dologról.
Itthon ma még egzotikusnak számító szerződéstípus adhat új lendületet a naperőmű-fejlesztéseknek
A régióban egyelőre lemaradóban vagyunk.
Jönnek Trump büntetővámjai, az amerikaiak elkezdték felvásárolni az autókat
Ma lép életbe a 25 százalékos vám.
A kínai siker árnyoldalai
Kína olyan mennyiséget exportál, hogy kimondani is rossz. Érdemi belső fogyasztás híján marad a kivitel, amivel még lehet foltozgatni a GDP-adatokat, ám mindez a céges...
The post A kínai siker
Mennyit bukhatsz ingatlan bérbeadás esetén az adózáson?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyit bukhatsz ingatlan bérbeadás esetén az adózáson? Ha ingatlan bérbeadásra adod a fejed, érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen adózási leh
Az osztalék portfólióm - 2025. március
Megcsináltam azt az optimalizálást, amit a legutóbbi posztomban leírtam. A vásárlásokkal lehettem volna kicsit türelmesebb, de hosszú távon nem nincs különösebb jelentősége, és az aljakat
Cégfelvásárlás - az ár és az érzelmek játéka
A cégfelvásárlások középpontjában mindig az ár áll, de a tranzakciók nem csupán racionális pénzügyi döntéseken múlnak. Az eladók és a vevők érzelmi attitűdje, intuíciói és pszichol
Keressük Magyarország legdrágább befektetési alapját
Az elmúlt években nagyon elszálltak a magyar befektetési alapok költségei. (Bár mindig drágák voltak, ennyire azért nem.) Írtam nemrég róla, hogy hol tudsz utánanézni a költségeknek. Azót
Felzárkózni Amerikához: komoly ára lesz, de szükséges
\"A háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz, és pénz!\" Az év eleje óta az európai stratégiai függetlenedés és az Egyesült Államokhoz való katonai felzárkózás kérdései...
The post Felz
Vagyontervezés új környezetben - gyere el a debreceni szakmai reggelinkre!
Hogyan tervezz okosan a gyorsan változó pénzügyi és adózási környezetben? Gyere el április 15-én Debrecenbe a HOLD és az Andersen közös szakmai reggelijére. Az esemény...
The post Vagyonterv
Pár válság után már nem pánikolsz
\"Ez egy igazi HOLD-sztori: találtunk egy kicsi, gyenge céget egy apró szigeten, amire senki sem figyelt, és megláttuk benne az értéket.\" A hazai alapkezelői piac...
The post Pár válság után m

AACSB akkreditált a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara (x)
Az anyavállalat támogatásával újul meg a magyar Audax stratégiája (x)

- Drámai jóslat érkezett a nyári időjárásról: nagyon fájdalmasan érintheti Magyarországot
- Megtudtuk: komolyan érdeklődik az Egyesült Államok a Paksi Atomerőmű és több SMR-szerződés iránt is
- Óraátállítás 2025: kezdődik a nyári időszámítás
- Már csak egyetlen hatalom áll Donald Trump útjában – Meg fogják állítani?
- Itt van Orbán Viktor bejelentése: minden kistelepülésen élőt érint
Új tervei vannak a kormánynak – De mennyire reálisak a számok?
Ezt elemeztük a Checklist keddi adásában.
Az amerikaiak is beszállnak a paksi projektbe?
Jöhetnek a kis moduláris reaktorok?
Hullámvasútra kerülhet a tej ára Magyarországon, ha fokozódik a vírushelyzet
Nagy baj lehet, ha nem sikerül lokalizálni a száj- és körömfájás betegséget.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.