
Az autópiac kihívásai, kilátásai itthon és a CEE régióban címmel tartotta az Automotive Business in CEE Region Conference 2024 konferencia nyitóelőadását Müllner Zsolt, az AutoWallis Group Igazgatósági elnöke, aki úgy látja, hogy az iparági trendek többsége az előzetes várakozásoknál lassabban érkezett. Ráadásul a legerőteljesebb változások a háttérben zajlanak – ez a háttérinfrastruktúra átrendeződését jelenti a gyártók és a kereskedők tekintetében egyaránt.

Az igazgatósági elnök szerint az egyik legfontosabb trend a versengő hajtáslánc-technológiák megjelenése: az elektromos autók elterjedése ugyanakkor eltérő ütemben történik, és a korábbi várakozásoknál lassabb folyamat. Az európai piacokon fokozatosan erősödik az alternatív hajtásláncok elterjedése, de régiónkban az újautó-értékesítésben még mindig 40% alatt van azoknak az új autóknak az értékesítése, amik az elektrifikációban érintettek.
Müllner Zsolt úgy látja, elsősorban az infrastruktúra hátráltatja az elektromos autózás gyorsabb terjedését: Európa keleti felében az alulfejlett töltési infrastruktúra lassítja ezt a folyamatot. Ugyanakkor fontos folyamat, hogy több, az elektrifikációt támogató állami intézkedés jelent meg a régióban.

A piacot mozgató másik jelentős tényező a kínai autógyártók térnyerése: szinte minden hétre jut bejelentés az európai piacokon egy-egy képviselő vagy gyár megjelenéséről. A kínai gyártók európai növekedése folytatódni fog – de egyre élesedő versenyben: azok, akik elektromos autókkal érkeztek ezekre a piacokra, várhatóan belsőégésű motorokkal is megjelennek majd. A verseny az elektromos autó áraikra is hatni fog, ugyanakkor minden nagy piac védeni fogja a saját gyártóit – ez már erőteljesen tapasztalható a kínai járművekre jelentős vámokat kivető Egyesült Államokban. Ugyanakkor a kínai márkák marketingstartégiája sokkal fókuszáltabb és rövidebb távra szól: a kereskedőket így érdemi döntéshelyzet elé állítják egy új, forgalmazandó márka kiválasztásánál.
Az omnichannel értékesítési mód előtérbe kerül: ma már az ügyfél és a gyártó is elvárja, hogy a számos, az értékesítéshez kapcsolódó kommunikációs útvonal átjárható legyen. Így az online megszerzett tudást, információt az autószalonokba is tovább vihetik a vásárlók. Az ügynöki értékesítési modell, az autókereskedő szerepe is megváltozik: a gyártó közvetlenül tudja az árakat befolyásolni, az árak fixálódnak, a kereskedő pedig egyre inkább csak jutalékot kap. A folyamat része, hogy az autókat fix áron is el lehet adni, csökken az alkuk szerepe a vásárlási folyamatban.
Müllner Zsolt aláhúzta, hogy az AutoWallis tőzsdére lépése is egy konszolidációs folyamat egyik eleme: a legnagyobb autókereskedő csoportok nőnek a legnagyobb mértékben, ezek a csoportok konszolidálják a piacokat. A gyártók érdeke, hogy nagyobb gazdasági erővel rendelkező partnerekkel dolgozzanak együtt.
Ormosy Gábor, az AutoWallis Group vezérigazgatója a cégcsoport elmúlt éveit értékelve kiemelte: árbevételük 60%-a tartósan külpiacokról származik, de a leginkább diverzifikált működést Magyarországon tudják felmutatni. A terjeszkedési stratégia része, hogy új márkákat szerezzenek meg, ezekkel pedig minél több piacot fedjenek le.

A piaci folyamatokat elemezve elmondta, hogy a gyártóknak annyi tőkét kell lekötniük a gyártásban és a modellkínálat frissítésében, hogy nincs erejük és szándékuk minden kiskereskedelmi piacra figyelni. A piaci trendek eltérnek az egyes országokban, így nem fenntartható országirodákat működtetni – a megánbefektetők pedig ennek következményeként erős pozíciókat tudnak szerezni.
Az AutoWallis tavaly 45 ezer autót forgalmazott a régióban: a cégcsoport éves konszolidált árbevétele 366 milliárd forintot tett ki – ez 36%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Minden tevékenység, minden márka organikusan is növekedni tudott, így további tranzakciókat is terveznek, de szelektívek maradnak: a nagykereskedelemben a meglévő márkákat kiterjesztik a régióra, valamint több feltörekvő márka régiós képviseletét is tervezik, és mobilitási szolgáltatásaikat is fejlesztik.

Petr Knap, az EY Consulting Senior Advisora előadásában arról számolt be, hogy az iparág gyors változásokat él napjainkban. Átalakul az értékesítési modell, megjelennek új gyártók és folyamatos a kínai gyártók térnyerése. Kiemelte: a kínai gyártók egyre látványosabban jelennek meg az európai piacokon, ahová a gyártás egy részét is folyamatosan helyezik át.

A hosszútávú értékteremtés csak erős, együttműködő partnerséggel lehetséges, vevőközpontú hozzáállással érhető el - tette hozzá.
Az is hatással van a piacra, ha kitolódik a jogosítvány megszerzése
A konferencia első panelbeszélgetésének résztvevői az autókereskedelem új hierarchiájáról, az importőri, márkakereskedői rendszer átalakításáról beszélgettek.
Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója szerint a piacokat egyértelműen a fogyasztói igények mozgatják: a vásárló az, aki igényli a többcsatornás értékesítési modellt és a finanszírozási lehetőségek skálájának szélesítését. Az egyre vevőcentrikusabb hozzáállásnak az értékesítési/szolgáltatási folyamat egészében meg kell valósulnia – tette hozzá.
László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary Country Directora arra hívta fel a figyelmet, hogy a céges flotta-igények egyre inkább a fenntarthatóság irányába mozdulnak el – ez pedig jelentős hatással van a piacra. Kiemelte: komoly kapacitásokat igényel az új technológiák bemutatása, megismertetése: a kereskedők számára is kihívás a változó piaci és szabályozási környezetnek való megfelelés. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elvárás, hogy a kereskedők innovatív finanszírozási megoldásokat kínáljanak.
Nagy Norbert, a Kia Hungary elnök-ügyvezetője szerint a vevők az autóvásárlásnál is egyre fontosabbnak tartják igényeik gyors, hatékony teljesítését. Bár az elmúlt években kifejezetten turbulens időket élt a piac, ami minden szereplőre hatással volt, de a folyamat végén a vevői igények kielégítése a cél.

Andrew John Prest, az AutoWallis Group nemzetközi üzletfejlesztési alelnöke felhívta a figyelmet arra, hogy tapasztalatai szerint a fiatalok egyre később, a húszas éveik közepén szerzik meg a jogosítványukat. A generációk közötti szakadék jó példája a piac és a fogyasztói igények átalakulásának.
A kínai gyártók előretörésével kapcsolatban elmondta: ma még nehéz megmondani, ki az, aki hosszú ideig piacon tud maradni. A helyzet ahhoz hasonlítható, mint amikor a korábbi évtizedekben japán, majd koreai márkák jelentek meg tömegesen az európai piacokon.
Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója a digitalizáció piaci hatását emelte ki: a vevők egyre több időt fordítanak arra, hogy online információkat gyűjtsenek a megvásárolandó járműről, ezzel párhuzamosan a szalonokban töltött idő is átalakul. Ilyen körülmények között jelent nagy kihívást a vevők megtartása, a törzsvevői kör építése.
Címlapkép forrása: Portfolio
Teljesen alkalmatlannak tartjuk a kormányainkat, aminek már gazdasági ára van
Annyira nem vonnak be senkit a világ vezetői a döntéshozatalba, hogy az emberek teljesen kiábrándultak.
Trump kemény üzenetet küldött Putyinnak, fontos tárgyalások zajlottak – Háborús híreink szombaton
Trump szerint ő nem felelős a helyzetért.
Drámai átalakítás az Apple-nél - Még nem volt ilyen a cég történetében
Menekülnek Trump döntése elől.
Megélhetési pánik tört ki Amerikában: az emberek 2008-as stratégiákhoz nyúlnak
A Google szerint sokan keresnek majd a "globális pénzügyi válság" kifejezésre.
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ


- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen