Egyedülálló újítás jöhet az adózásban

2017. április 21. 16:48    
nyomtatás
 
Forradalmi lépés merült fel a Nemzetgazdasági Minisztériumban az adóadminisztráció területén. A javaslat szerint a magánszemélyekhez hasonlóan a cégek esetében is az adóhatóság készítené el az adóbevallásokat. A Portfolio által megkérdezett szakértők szerint az irány helyes, azonban egyáltalán nem mindegy, milyen adónemek esetében vezetné be ezt a kormány, a bonyolultabb adóbevallásoknál ugyanis nehezen kivitelezhető. Az adótanácsadók egyúttal új javaslatokat is megfogalmaztak, amelyekkel egyszerűbbé válhatna a vállalkozások adózása.


Varga Mihály a Nemzeti Versenyképességi Tanács harmadik ülése után váratlan javaslattal állt elő. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt fogja megvizsgálni, hogy hogyan lehet a vállalkozások számára is lehetővé tenni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal készítse a bevallásokat, mint az idei évtől a lakosság esetében. Mindezt a minisztérium által régóta megígért adóadminisztráció-csökkentési tervek keretében léphetik meg. Ahogy legutóbb is bemutattuk, ezen a területen van tér a javulásra:

Egyedülálló újítás jöhet az adózásban

A Doing Business felmérés egy szempontja: hány napot vesz igénybe egy mintavállalkozás számára az adóeljárásoknak való megfelelés egy évben.


Az első pillantásra is forradalminak és a világon egyedülálló lépésnek mondható megoldás esélyeiről szakértőkkel beszélgettünk.

Hegedüs Sándor, partner, RSM Hungary


Egyelőre nem tudni, hogy a javaslattevő pontosan mire is gondolhatott. Magyarországon ugyanis rengeteg adónem van, és nem tudjuk, hogy az adóhatósági bevallás-elkészítés melyik adónemre vonatkozna a cégek esetében - kezdte értékelését Hegedüs Sándor, az RSM Hungary partnere.

Az adótanácsadó adóüzletágának vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy a lakosság szja-bevallása esetében úgy tűnik, jól működik az új rendszer. Ennek azonban az a feltétele, hogy a NAV rendelkezzen a szükséges adatokkal, és a személyi jövedelemadó bevallások esetében több évre visszamenőlegesen rendelkezik is. De ebben az esetben is vannak kivételek, akik esetében nem alkalmazható az adóhatósági bevallás.

A jövőben ezt a rendszert olyan adónemek esetében lehetne kiterjeszteni, ahol
  • A NAV rendelkezik a szükséges Big Datával.
  • Másrészt egyszerű az adónem.

Vegyük például az egyik legnagyobb költségvetési bevételt generáló áfabevallásokat. Itt a NAV nem rendelkezik teljeskörű adatokkal, mivel csak az 1 millió forintos értékhatár felett kell jelenteniük a cégeknek. A tervek szerint július elsejétől itt is lehetnek módosítások, az értékhatár 100 ezer forintra csökkenne, és a számlázó programok online bekötése is tervben volt, azonban ez a határidőre várhatóan nem valósul meg - magyarázta a szakértő. Azt is hozzátette, hogy a cégek áfabevallásában is vannak döntési helyzetek és speciális esetek, amit nem lehet automatizálni, emellett pedig a befogadott számlákról csak korlátozottan lát majd információkat a hatóság. További problémát jelenthet azok az esetek, ahol az adott cég egyszerre nagykereskedő és kiskereskedő és a két értékesítés esetén eltérő árakat alkalmaz. Ismert jelenség, hogy ilyenkor csak az árelőny érdekében jelenik meg a céges vásárlás, de a vásárló cég könyveibe és bevallásába a beszerzés már nem kerül be.

Mindezek fényében egy pofonegyszerű adónem esetében lehetne megvalósítani a bevallások adóhatósági elkészítését
- vetítette előre. Ilyen lehetne például az EVA. Kérdés ugyanakkor ebben az esetben is, hogy a vállalkozások milyen formában és hol szolgáltatnak majd adatot és ez a fajta adatszolgáltatás mennyi munkát jelent ahhoz képest, amennyit a bevallás megszüntetésével nyerne a cég.

Hegedüs Sándor szerint jó irány az adóadminisztráció csökkentése, de a hagyományos utat javasolná, ami nem más mint az adónemek számának csökkentése. Át kellene gondolni a kisadók és a szektorális adók szükségességét - javasolta.


A másik út lehet, hogy a kormány egyszerűsítene bizonyos adómegállapítási szabályokat. Ezek ugyanis sokszor úgy alakultak ki, hogy a törvényalkotó a vállalkozások magatartására reagálva elkezdte bezárni a kiskapukat. Ettől viszont bonyolultabbá vált a rendszer. Így lehetne egyszerűsíteni a rendszert, ha a társasági adóalap módosító tételeket szűkítené a kormány.

Rövid távon pedig eredményt lehetne elérni azzal is, ha a társasági adó és a helyi iparűzési adó előlegfeltöltési határát feljebb emelik a döntéshozók (jelenleg az éves 100 millió forintos árbevétel felett kötelező), ezzel számtalan cég jut könnyítéshez. Ehhez kapcsolódóan akár el lehetne gondolkodni az adóelőleg feltöltési kötelezettség teljes megszüntetésben is. Mindez persze a tervezett év végi költségvetési egyensúly függvényében lehetséges, hiszen ez az adóbevételek késleltetett befolyását eredményezné - mutatott rá.

Lambert Zoltán, ügyvezető partner, WTS Klient


Lambert Zoltán kívánatosnak tartja az adóadminisztráció egyszerűsítésére vonatkozó kormányzati törekvéseket, a magyar vállalkozások ugyanis lényegesen több időt töltenek az adóbevallásaik elkészítésével, mint régiós társaik.

Mindazonáltal az általunk képviselt ügyfelek véleménye szerint inkább a bevallásokban szerepeltetett adatok körét szűkítve kellene egyszerűsíteni az adminisztrációt. Az adóhivatal ilyen mértékű betekintő képessége a vállalkozások adataiba már üzleti és adatvédelmi szempontból is aggályosnak tűnhet
- figyelmeztet a WTS Klient ügyvezető partnere.

A szakértő az intézkedés bevezetésének időzítésével kapcsolatban a megfontolva haladás módszerét javasolta. Többször is előfordult a múltban, hogy jelentős mennyiségű olyan adat szerepeltetését tette szükségessé egy-egy törvénymódosítás, mely adatok kinyerését csak komolyabb informatikai fejlesztéssel tudták a cégek biztosítani. Ezekre időt kell hagyni, és a költség-haszon elvnek is érvényesülnie kellene - tette hozzá.

Szerinte a NAV által elkészíteni kívánt bevallások körét mindenképp limitálni lenne érdemes, és meg kellene hagyni a cégeknek a lehetőséget, hogy ilyen igény esetén továbbra is maguk készíthessék el az adott bevallást. Számos olyan adóbevallás létezik ugyanis, amelynek kitöltése nem csak a számviteli rendszerek adataiból, hanem további, manuálisan készített kimutatásokból történik. Ezeknek a NAV felé történő automatikus rendelkezésre bocsátása a már említett adatvédelmi aggályok mellett a cégek számára felesleges IT fejlesztéseket is jelentene.

Arra a kérdésünkre, hogy ennek köszönhetően Magyarország megítélése javulhat-e, Lambert Zoltán kifejtette: az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az online pénztárgép és az EKÁER rendszer bevezetése javított az ország megítélésén,

de még egyszer hangsúlyozom, hogy az adóadminisztrációval töltött idő csökkentését az adójogszabályok további egyszerűsítése révén lenne érdemes megcélozni.

Pankucsi Zoltán, igazgató, Deloitte


Az, hogy a legtöbb magánszemély személyi jövedelemadó bevallását idén már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal állította össze, bebizonyította, hogy a NAV képes az adózóktól feladatokat átvállalni - kezdte válaszát Pankucsi Zoltán.

A Deloitte igazgatója azt is kiemelte, hogy az adóhatóság rengeteg információval rendelkezik a vállalkozásokról és nagyon komoly informatikai háttér áll a rendelkezésére. Ezért van realitása annak, hogy akár már rövid távon is bizonyos adminisztratív feladatokat elvégezzen a vállalkozások helyett - vélekedett.

Ilyen irányú elképzelések már korábban is megfogalmazódtak. Például az új jövedéki adótörvény megalkotása során cél volt, hogy a jövedéki adóalanyok rendszeres adatszolgáltatása alapján a NAV állítsa össze a bevallásokat az adózók helyett - fejtette ki a Portfolio-nak a korábbi adóügyi helyettes államtitkár.

További bevallások összeállításának is az lenne a feltétele, hogy az adózók az érintett adataikat egy, a NAV számára is értelmezhető struktúrában, elektronikusan és lehetőleg folyamatosan és hibamentesen megküldjék az adóhatóságnak. Ez néhány kisebb, egyszerűbb adónem vonatkozásában (például a vagyoni típusú adóknál vagy a KATA-nál) egyszerűen és gyorsan megoldható lenne.

Az összetettebb adónemeknél azonban (például a társasági adónál) csak nagyon komoly erőfeszítésekkel lenne ez kivitelezhető, mivel a NAV-nak nagyon sok egyedi paramétert kellene adózónként nyilvántartania és kezelnie, hogy személyre szabottan tudjon kalkulálni (nem véletlen, hogy az e-SZJA-ból is kimaradtak az egyéni vállalkozók, hiszen esetükben számos, a fizetendő adót befolyásoló információ nem áll a NAV rendelkezésére)
- hangoztatta véleményét a szakértő, mely egybecseng Hegedüs Sándor álláspontjával.

A további adatszolgáltatások értelemszerűen újabb beruházásokat igényelnek mind az állami, mind a piaci oldalon, és előfordulhat, hogy nem minden esetben állna arányban a szükséges beruházási összeg a tényleges adminisztrációs könnyítéssel - figyelmeztetett a Deloitte igazgatója.

Ezen túl célszerű mérlegelni azt is, hogy ha egyes adónemek vonatkozásában minden adat a NAV rendelkezésére áll, akkor egyáltalán szükség van-e magának a bevallásnak az összeállítására, vagy adott esetben át lehet-e térni a kivetéses adóztatásra. Ez utóbbi megoldás jelentené a legnagyobb egyszerűsítést, bár ez reálisan csak a legegyszerűbb adónemeknél képzelhető el - magyarázta.

Az adószakértő szerint azt is szem előtt kell tartani, hogy az esetlegesen előírásra kerülő újabb adatszolgáltatásokhoz szükséges informatikai fejlesztéseknek komoly idő- és kapacitásigénye van a cégek oldalán. Éppen ezért szükséges, hogy megfelelő felkészülési idő álljon rendelkezésre és a fejlesztők megfelelő szakmai támogatást kapjanak a munkájukhoz az adóhatóságtól. Egy új adatszolgáltatás üzemszerű bevezetése teljes piaci konszenzus mellett is legalább 1 évet vesz igénybe, azt követően, hogy már pontosan ismertek a jogszabályi és műszaki követelmények

Ha egyes bevallásokat a vállalkozók helyett a NAV készítene el, az javíthatja hazánk helyezését a Doing Business rangsorban, de csak akkor, ha az adatszolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúra kiépítése és folyamatos fenntartása, működtetése olcsóbb, mintha a vállalkozás a saját erőforrásaival, vagy megbízott szakértők segítségével állítaná össze a bevallását - jegyezte meg.

Szebeni Dávid, stratégiai igazgató, Enrawell


Szebeni Dávid a Portfolio-nak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy reális a most felmerült elképzelés megvalósítása, mivel a globális kutatások szerint a könyvelés az egyik szakma, amelyet a leginkább veszélyeztet az automatizálás. A jövő a magyar kormánytól függetlenül megtörténik ezen a területen is. Ezért helyes az a kormányzati törekvés, hogy az élére álljanak a technológiai fejlődésnek, mielőtt a könyvelési automatizálásra az adózó cégek száz különböző platformon feleslegesen költenének rengeteg pénzt - fűzte hozzá.

Valódi realitása azonban inkább a mikrovállalkozások és a kisvállalkozások egy részénél van ennek a kezdeményezésnek. A bonyolult és terjedelmes adószabályokat, a cégcsoportokon belüli transzferárazást is figyelembe véve a NAV természetszerűen nem tudja felvállalni a nagyobb, szerteágazóbb tevékenységet végző vállalkozások bevallásának elvégzését - vetítette előre.

Ehhez az adószabályok radikális változtatására lenne szükség. Ezért a kezdeményezés nem is veszélyezteti a valódi adótanácsadást nyújtó szakértők munkáját - mondta.


A lehetséges időtávval kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy a fejlesztéshez, tesztidőszakhoz és az önként jelentkező vállalkozások részvételét is jelentő béta-teszteléshez ideális esetben két év elegendő lehet. Azonban a választási eredmények befolyásolhatják az államigazgatás összetételét és a modernizációs programok előrehaladását is. Ne feledjük azonban, hogy ehhez felhasználói szempontból át kell alakítani az adatszolgáltatás rendszerét. Erre két út kínálkozik. Egy teljesen új webes NAV felület, vagy egy külön futó program - javasolta.

Véleményem szerint a jelenlegi korszerűtlen, bonyolult, nem szakmai felhasználókat elriasztó és biztonsági kockázatot jelentő Java alapú telepítendő programot el kell felejteni, helyette webes felületet és mobilappot szükséges használni. Ha felmerül az ABEV teljes kiváltása az egy ekkora szervezetnél meg fogja hosszabbítani a fejlesztéshez szükséges időt - gondolta tovább Szebeni a mostani terveket.


Meglátása szerint a rendszer bevezetése ideális esetben az adóalanyoknál nem venne igénybe semmilyen fejlesztést. Ilyen fejlesztésnél az általam jónak tartott célállapot az, hogy a felhasználók az adatszolgáltatást egy egyszerűbb, a lehető legtöbb helyen automatizált webes felületen teljesítsék a felesleges adatrögzítési munka elkerülése miatt. A számlázó programokat gyártó cégek részéről szükséges lehet fejlesztés, ha valami fontos adatszolgáltatás esetleg kimarad a számlázó programok NAV-al való összekötése során. Ehhez azonban világos végrehajtási rendeletre és technikai specifikációra van szükség a kormányzat részéről - magyarázta.

Az Enrawell stratégiai igazgatója azt valószínűsíti, hogy egy ilyen lépéssel javulna hazánk megítélése a Doing Business rangsor ezen szempontjában, az adófizetésre vonatkozó index módszertana szerint az egyik összetevő a három kiemelt adónem bevallásához szükséges óraszám. De külön hatással lehet a bevallási módszer és gyakoriság összetevőre is. Utóbbi közvetett javulást eredményez, hiszen mindegy hányszor kell bevallást tenni, ha azt automatikusan az adóhatóság végzi. Ne feledjük azonban, hogy a módszertan egy standardizált jellemzőkkel bíró vállalkozásra készül, amely méret szerint pont határesetnek számít a jelenlegi magyar környezetben azok között a cégek között, amelyeknél automatizálható a bevallás és amelyeknél nem. Ezért a pontos hatás esetleges - jegyezte meg.

Szebeni Dávid annak a reményének adott hangot, hogy az adóhatóságnál folytatódik az elkezdődött szemléletváltás és tovább erősödik az adózóbarát, korszerű technológiát alkalmazó irányvonal. Az adatok eddig is rendelkezésre álltak a NAV-nál tehát az ellenőrzéseket önmagában egy ilyen fejlesztés drasztikusan nem alakítaná át. Az ellenőrzések egyébként is alaposabb munkát igényelnek, mint pusztán az adóbevallások átnézése - zárta válaszát.

Korábban készített adószakértői körképeink itt olvashatók:

2016.11.18 05:53 Rendkívüli helyzetbe kerül Magyarország Orbán Viktor váratlan bejelentésével

2016.08.31 11:09 Hatalmas fegyvert kap a kezébe a NAV-testvér

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Mohai Balázs

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 
X
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír





hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium