Túlárazta a piac az IMF-megállapodás esélyét
Újabb pakli török kártya?
A piac 2011-12 fordulóján rendkívül erősen büntette, hogy a kormány láthatóan csak az időhúzásra játszik. Éppen ezért - valamint ettől nem függetlenül a lakosság pénzügyi rendszerbe vetett hitének megingása miatt - erősebb fogadkozásokba kezdtek a bizalmi krízisbe került gazdaságpolitikusok, jelezve, megértették egy esetleges államcsőd következményeit. Ez szerencsére meg is hozta a kívánt fordulatot a piacokon. Ezek után tulajdonképpen hihetetlennek tetszik, ha a kormány mégis a Törökország esetében már ismert tárgyalási stratégiához folyamodna. Ott megegyezési szándékot színlelve húzta az időt a gazdaságpolitika, a megállapodás lehetőségét számba véve pedig a befektetők bizalmat szavaztak az országnak. Bár számos érv szól ellene, mégis egyre többen gondolják úgy, hogy a kormány időhúzásra játszik. A kiszivárgott információk szerint így látják ezt többen a Fidesz-frakcióban, és hasonlóképpen vélekednek Brüsszelben. Sőt, ha megnézzük, ebbe a hintába sikeresen ültette bele a befektetőket is a gazdaságpolitika. A piaci szereplők ugyanis most azt gondolják, hogy ha mégis bebizonyosodik, nincs nagy elszántság a megállapodásra, akkor az intenzív árfolyammozgások azonnal jobb belátásra bírják majd a kormányt. Ez a hit pedig már bőven elég arra, hogy ne forduljon nagyot a tőkepiaci hangulat. És ez egészen addig így is maradhat, amíg fel nem merül, hogy valóban teljes kudarccal végződnek a tárgyalások.
De vajon van-e erre esély? Szerintünk lehet, például besokallhatnak a kockázatoktól a befektetők, amikor a devizaforrás szűkében a kormány úgy próbál meg kimenni kötvénypiacra, hogy nincs megállapodás közelében. Ezt ugyanis nyílt beismerésnek lehet tekinteni.
Éppen ezért továbbra is érvényes, ami már decemberben is igaz volt: egy devizában eladósodott, növekedési kihívásokkal küszködő ország nem játszhat igazából a török kártyával. Az időhúzó taktika lehet "belső narratíva", de stratégia aligha. Nem véletlen, hogy ezzel kapcsolatosan akár az előrehozott választások forgatókönyve is felmerülhet - vélik forrásaink, mondván: amíg lehet, érdemes húzni, majd pedig egy gyors megállapodás után meg lehet szerezni újabb négy évre a választói felhatalmazást.
"Horizontális ellenszenv"
Akár török kártyáról, akár egyeztetési nehézségekről van szó, a siker elengedhetetlen feltétele, hogy az előfeltételek nyögvenyelős teljesítése után a hivatalos tárgyalások sokkal simábban folyjanak. Ebben a kormány azért bízik, mert a mostani szakasz meglehetősen informális, utána viszont olyan kérésekkel tud csak az unió előállni, amelyeket az "asztal felett" is lehet képviselni. Brüsszeli forrásaink ugyanakkor arról számoltak be, hogy érzésük szerint a kormány megalapozatlanul optimista a tárgyalások gyors lezárását illetően.
Milyen okok miatt lehet rázós a tényleges tárgyalás? Egyrészt félreértés lehet, hogy a mostani kemény uniós magatartás "jogszerűvé" puhul. Most például Brüsszel láthatóan elvárja, hogy a kötelességszegési eljárás ügyeit (jegybank, bírák, ombudsman) egyet nem értés esetén se terelje bírósági útra a kormány, hanem - önként lemondva jogorvoslati lehetőségéről - fogadja el a Bizottság álláspontját. Csakhogy a hitelszerződés feltételeinek megállapításakor hasonló kötöttségei eleve nincsenek az uniónak, sőt az IMF-nek sem, hiszen a tárgyalási folyamat nem épül formális, jogilag szabályozott eljárásokra. Vagyis szabadon képviselhet olyan álláspontot, amilyet csak akar.
További nehezítő tényező, hogy nem látszik, az előfeltételek teljesítése során enyhíteni tudtuk volna a velünk szemben táplált bizonytalanságot, sőt, mondjuk ki: ellenszenvet. Ehhez kapcsolódik még az a "horizontális" változás, hogy az unió az új gazdasági kormányzás szellemében általános szigort kíván felmutatni, Magyarország pedig kitűnő alany lehet a példa statuálására. Megerősítést jelenthetnek az unió számára a friss élmények is. A görög és olasz kormányváltás, valamint a görög rendezett csőd során az EU szokatlan mértékben szólt bele olyan ügyekbe, amelyek eddig nemzetállami hatáskörben voltak. És bár ezekben az esetben az erkölcsi felhatalmazást az eurózóna megmentése adta, a magyar helyzetben is találhatnak ilyet, ha nagyon akarnak. A friss görög események azért is lehetnek katalizátorai a Bizottság további "keményedésének", mert rövid távon a görög ügy megoldódott (mondjuk inkább úgy, hogy jelentősen enyhült), a magyar eset pedig önmagában jóval súlytalanabb az EU egészére nézve.
Azt se feledjük, hogy bár az előfeltételekről szóló, politikai jellegű tárgyalásoktól az IMF távol tartja magát, a tényleges tárgyalásokra már a washingtoniak is szigorú elvárásokkal készülhetnek. Szerbiában például most tervezik a nyugdíjkorhatár emelését, erős IMF-ösztökéléssel.
A lényeg persze pont ez: vajon mennyire lesznek a kormány számára politikailag költségesek a hitelért cserébe megfogalmazott elvárások? Az akár a görög példa alapján is szinte biztosra vehető, hogy az EU-IMF tandem 5 centiről, nagyítóval kívánja majd vizsgálni a gazdaságpolitika minden egyes lépését, sőt, a terveket is előre, érdemben kell egyeztetni majd vele. Az ambiciózus privatizációs elvárások mintája alapján az a minimumnak tűnik, hogy az állami vagyonfelhalmozás idehaza is megálljon, mondván, egy nehéz helyzetben lévő államnak nem azért ad hitelt a nemzetközi közösség, hogy az közvetve vagy közvetlenül vállalati felvásárlásokat segítsen. Persze hasonló ötletelések még vég nélkül folytathatók, a kérdés pedig az, hogy ezekkel kapcsolatban a kormány mennyire lesz elfogadó. Az, hogy egyelőre még egy lazább hitelmegállapodás megkötéséről sem tett le egészen, azt sugallja, lehetnek még erős illúziói a mozgásteret illetően.
A fentiek alapján tehát nem csupán az előfeltételek megvalósítása, hanem a tényleges tárgyalások is sokkal időigényesebbek lehetnek, mint amire a piac (és a kormány) számít. Az EU persze mérlegelheti, hogy érdekében áll-e egy gazdasági és politikai krízis előidézése, de ne feledjük: másfél év alatt kétszer állt fel nemzetközi tárgyalóküldöttség a magyar asztaloktól, meglehet, részben az érzelmeknek is engedelmeskedve. Az elmúlt időszak azt mutatta, hogy a jóindulatú kooperáció magatartásától mindkét fél el tudott szakadni, így pedig kialakulhat olyan helyzet, ami valójában egyiknek sem érdeke. Mint egy tipikus chiken game, csak itt az egyik fél kamiont vezet.
Egyetlen légi csata miatt pánikolt be a fél világ - Új csúcsragadozó veszélyezteti Amerika fölényét?
Negyven éve nem ért el sikert kínai fegyver.
Súlyos ukrán támadás érte Oroszországot, Iszkander-rakétát lőttek ki Ukrajnára - A háborúról percről percre csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Szivárognak a hírek a hét legfontosabb találkozójáról: szóba került az orosz olaj is
Állítólag sikeres volt a találkozó.
Az oroszok most tényleg egy Porschéval furikáznak a fronton?
A garázsból se mernénk kiállni vele, nem hogy így összesározni.
Elszabadultak a veszélyes rovarok, bezár a híres magyar könyvtár
Százmilliós nagyságrendű lehet a kár.
Mi hűti le Indiát, miközben forr a világ?
Több mint egy évszázad alatt mindössze 0,7 °C-os hőmérséklet-emelkedést mértek Indiában, szemben a globális 1-2 °C-os átlagnövekedésével.
Javaslat a GDPR szerinti nyilvántartási kötelezettség egyszerűsítésére
Az Európai Bizottság összeállított egy csomagot az egységes belső piac hatékonyabb, kevesebb adminisztrációval járó működtetése érdekében, amely egy ún. egyszerűsítési javaslatcsomagot
Mi lesz a cégemmel utánam? A bizalmi vagyonkezelés alapjai
Adóoptimalizálás, folyamatosan finomított szabályozás, és ezt kísérő heves viták - sok szó esik ezekben a hetekben is a bizalmi vagyonkezelésről. Arról azonban, hogy mire is...
The post Mi l
Elindult a GINOP Plusz-1.4.5-25: Támogatás a Zöld és Digitális Átálláshoz a KKV-knak
2025 júniusától új lehetőséget kapnak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k), hogy technológiai megújulásukkal és fenntarthatósági törekvéseikkel lendületet adjanak a magyar gazdas
Zöld és digitális jövő a KKV-knak: itt a legújabb GINOP Plusz Hitelprogram
2025 júniusától új lehetőséget kapnak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k), hogy technológiai megújulásukkal és fenntarthatósági törekvéseikkel lendületet adjanak a magyar gazdas
Mennyivel kerül többe egy horvát nyaralás, mint egy éve?
Közeleg a jó idő, egyre többen kezdik tervezni a nyaralást. A K&H felmérése alapján már az is kiderült, hogy mennyit költenének a nyaralást tervezők idén. Jelentősen, 21 százalékkal e
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
Én megmondtam
Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban, különösen nem akkor, ha a mobilt és az alkalmazásokat is az ujjlenyoma


- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Magára hagyta szövetségesét Washington – Sokkal nagyobb háborúra készülnek?
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Lemond a kormány több száz milliárdról a választások után – Mi történik?
Eltűnik az egyik legfontosabb bevétel?
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?