Egyetlen független privátbanki tanácsadó marad Magyarországon
Befektetés

Egyetlen független privátbanki tanácsadó marad Magyarországon

Portfolio
Január 3-án hazánkban is életbe lépett a MiFID 2 szabályozás, amely jelentős adminisztrációs terhet ró a szolgáltatókra és az ügyfelekre egyaránt, ugyanakkor kétségtelen, hogy az új rendszer tovább növeli majd a piaci transzparenciát és a bizalmat. Lényeges változás januártól, hogy a befektetési szolgáltatók kötelesek közzétenni, hogy milyen jutalékokat, visszatérítéseket kapnak az üzleti partnereiktől az ügyfeleiknek ajánlott termékek után, ez alapján pedig élesen elkülönülnek egymástól a független és a nem független tanácsadók. Interjú Parádi-Varga Tamással, az SPB Befektetési Zrt. vezérigazgatójával.
Black Friday a Portfolio-nál!
Az akció keretében a november 23. és november 27. között vásárolt éves SIGNATURE előfizetéseket most 40%-os kedvezménnyel, 17907 forintért lehet megvásárolni. Ezzel is a minőségi gazdasági tartalomgyártást támogatod. Tudj meg többet
Portfolio.hu: Nemrég lépett életbe MiFID 2 szabályozás, a piacot és az ügyfeleket is az foglalkoztatja most, mi minden változik meg ezzel, és milyen előnyökre, illetve hátrányokra kell felkészülniük?


Egyetlen független privátbanki tanácsadó marad Magyarországon

Parádi-Varga Tamás: Magyarország időben végzett a nemzeti implementációval - ami nem mondható el az összes uniós tagországról -, így január 3-án hazánkban is életbe lépett a befektetők védelmét célzó új uniós szabályozás, a MiFID 2. Ennek egyik legfontosabb célja, hogy a tanácsadás és az ügyfelekkel való kapcsolattartás folyamata, valamint a tranzakciók végrehajtása a jövőben sokkal formalizáltabb legyen, mint eddig. A MiFID 2 keretében egyébként hazánk az egyik legszigorúbb szabályozási rendszert állította fel az intézmények felügyelete, illetve adatszolgáltatása szempontjából.

Az eddigiekhez képest jelentős változás, hogy a MiFID 2 értelmében az ügyfeleket jóval több információval kell ellátnunk, sokkal részletesebben kell tájékoztatnunk. Például minden egyes befektetési tanácsot írásban vagy más tartós adathordozón kell adnunk, ezt követően pedig az ügyfél részére el kell majd küldenünk egy alkalmassági nyilatkozatot is, amelyben leírjuk, hogy az adott tanács hogyan támogatja az ő befektetési céljait. A növekvő adminisztrációs terhek ellenére azonban a MiFID 2 bevezetése üdvözlendő, mivel az új szabályozás fő célkitűzése egyértelműen a piaci transzparencia, így a bizalom további növelése.

A MiFID 2 különbséget tesz a független és a nem teljesen független tanácsadók között. Ez mit jelent pontosan, és miért érdekes az ügyfelek számára?

Az ügyfelek szempontjából ez a leglényegesebb újdonság: januártól így csak az a szolgáltató mondhatja magáról, hogy ő független tanácsadó, amelyik egyetlen partnerétől sem kap visszatérítést semmilyen formában, hanem kizárólag az ügyfelek által fizetett díjbevételekből él.

Amelyik szolgáltató viszont elfogad bármilyen visszatérítést, annak közölnie kell ügyfeleivel, hogy a befektetési tanácsot nem független alapon adja, illetve köteles lesz bemutatni, hogy mennyi jutalékot kap például egy alapkezelőtől azért, hogy annak a befektetési alapját ajánlja ügyfelének. Ezek a jutalékok, visszatérítések egyébként a hazai privátbanki szolgáltatók összbevételének gyakran 50-70 százalékát is elérik, míg például az SPB esetében az összes bevételünk csupán 6-7 százalékát tették ki eddig. Mi azonban a szakmai függetlenségünk érdekében januártól már ezt a mértékű visszatérítést sem fogadjuk el az üzleti partnereinktől, mivel a MiFID 2 szabályozás alapján is független, és ügyfeleink számára hiteles tanácsadóként kívánunk működni.

Tudomásom szerint az SPB lesz januártól az egyetlen független private banking tanácsadó Magyarországon, azaz egyedül mi fogunk független módon tanácsot adni valamennyi piaci szegmensben, így a kötvénypiacokon, a részvénypiacokon és a befektetési alapok piacán egyaránt.

Azt viszont elismerjük, hogy a szakmai függetlenségünk ára az ügyfelek által fizetett magasabb tanácsadási díj, ám soha nem is kívántunk az olcsóbb piaci szereplők közé tartozni.

A SPB 2017-es éve számokban:

  • Rekord év az árbevétel és a kezelt vagyon tekintetében: az árbevétel a 2016-os 1,3 milliárdos szintről közel 50%-os növekedéssel 2 milliárd forintra bővült, a kezelt vagyon pedig 2017 végére megközelítette a 65 milliárd forintot, ami 10 százalékos növekedést jelent a 2016-os év végi 59 milliárdos szinthez képest.
  • 2017-ben több mint 300 számlányát nyitottak az SPB-nél, amiből már jelentős részt képviselnek a még csak október elején elindított prémium szegmensbe tartozó új ügyfelek is. Ezzel az ügyfelek száma már eléri az 1700 főt.
  • A Vienna Life Biztosítóval létrejött együttműködés keretében kezelt alap - a Vienna Life SPB Private Eszközalap 8,24%-os hozamot ért el az elmúlt egy évben.

Mit gondol, a prémium banki ügyfelek jelentik a jövőt a piac számára a lassanként telítődő privátbanki szegmens mellett? Mekkora növekedés várható a prémium banki ügyfelek vagyonában a következő években?

A prémium jóval kevésbé kiforrott, mint a privátbanki szegmens, éppen ezért előbbinek jóval nagyobb a dinamikája. A prémium szegmens növekedését a kedvező gazdasági teljesítménynek köszönhető bérkiáramlás is táplálja. Egyébként alapvetően magyar sajátosság - és nagyon kedvező tendencia -, hogy a jelentős bérdinamika ellenére a fogyasztás nem bővül ugyanolyan mértékben, így a megtakarítási oldal folyamatosan erősödik. Elsősorban ez segíti a prémium szegmens növekedését, emiatt azt gondoljuk, hogy ez a jelenleg mintegy 4 ezer milliárdos piac, még a privátbanki területnél is nagyobb mértékű, 12-15 százalékos növekedést produkál majd a következő években.

Éppen ezért október elején az SPB is elindította a prémium ügyfelek kiszolgálását, 10 millió forintos - illetve 35 éves kor alatti ügyfelek esetében 5 milliós - nyitólimittel. Büszke vagyok rá, hogy 2 hónap alatt már 91 prémium ügyfél választott bennünket, és bízta ránk mintegy 830 millió forintos megtakarításának gyarapítását. A jövő év végére a prémium szegmensben kezelt vagyont 4 milliárd forinttal, összesen 5 milliárd forintra szeretnénk növelni.

A Financial Times nemrég megjelent cikke szerint "meglehetősen lemaradtak a bankok a vagyonos családokért folytatott versenyben a szintén vagyonkezeléssel foglalkozó családi irodákkal/vállalkozásokkal szemben, mert a bankok többsége csak a vagyonkezelésre koncentrál, miközben a vagyonos ügyfelek ennél jóval komplexebb szolgáltatást várnak el". Itthon is érezhető, hogy a privátbanki ügyfelek a vagyonkezelésnél komplexebb szolgáltatást várnak?

Látható, hogy a nagy multiktól folyamatosan vándorolnak el az ügyfelek a kisebb, akár family office-ok irányába. Ennek oka, hogy a vagyonos ügyfelek elvárása az egyedi bánásmód, miközben a nagy multik a termékek, a szolgáltatás és a folyamatok standardizálásban érdekeltek, tehát kevésbé van lehetőségük az ügyfelek egyéni kiszolgálására.

Így azt gondolom, hogy pont a private banking szektor az, ahol komoly tere van a kisebb szolgáltatóknak. A legfontosabb ugyanis - főleg egy, a jelenlegihez hasonló, alacsony hozamkörnyezetben - a hozzáadott érték: minden az ügyfélkezelés módján és minőségén, a személyi bankár és az ügyfél közötti bizalmi kapcsolaton, a megkülönböztetett figyelmen, az egyedi bánásmódon múlik, ezek pedig egy nagy, intézményi struktúrába rendszerint nem illeszthetők be. Éppen ezért meggyőződésem, hogy az európai trendek, a MiFID 2 bevezetése inkább a kisebb méretű, független szereplőknek kedveznek a jövőben, ezért hiszek benne, hogy a következő években a független private banking kiteljesedését fogjuk látni a hazai piacon is.

A cikk megjelenését az SPB Befektetési Zrt. támogatta.

Találd meg a neked való befektetési alapot!
qr-kód mobilapp
GettyImages-864893078
bull
cramer
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Olvass a grafikonban és lovagold meg a trendet!
Online előadás
Megmutatjuk, hogyan tudtok akár már holnap kereskedni!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Felügyelő

Felügyelő
2020-12-03 Online
Agrárszektor Konferencia 2020

Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvényének számít az Agrárszektor Konferencia, amelyet 2020-ban nyolcadik alkalommal szervez meg a Portfolio Csoport. Idén december 3-án, egész napos, közel 10 órányi szakmai programmal, két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg izgalmas témával várjuk a résztvevőket online módon. Az esemény egyedülálló módon veszi napirendre a legfontosabb agrárgazdasági témákat, illetve nyújt prognózisokat az ágazat szereplőinek. A konferencia az agrárium minden résztvevőjének – így valamennyi méretű gazdálkodónak, élelmiszeripari cégnek, inputgyártónak, gépforgalmazónak, termékkereskedőnek, illetve államigazgatási és érdekképviseleti szakértőnek – hasznos és naprakész információkat nyújt. A résztvevők online, élőben követhetik az egész napos konferenciát, élhetnek az online rendszerünk által nyújtott, különböző kapcsolatépítési lehetőségekkel is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

 

SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4 pont kapható az online eseményen való résztvételért.

GettyImages-864893078