
A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.
A Szahara felől Afrika északi, észak-nyugati partjai felé fújó, sivatagi szélről elnevezett, 1996-ban alapított Ghibli a szállítmányozási vállalkozások döntő többségéhez hasonlóan is a közúti szállítmányozással indult. Ebben a szegmensben ma is 250-300 alvállalkozóval dolgozik, és évente több mint 120 ezer megbízást bonyolít le. Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. tulajdonos ügyvezetője büszke rá, hogy 99,7 százalékos a minősítési arányuk - ez azt jelenti, hogy a reklamációk aránya csupán 3 ezrelék - az egyik legjobb eredmény a szakmában. Az évek során ugyanakkor jelentősen bővült a szállítmányozási potenciál:
a vállalat a közúti mellett ma már vasúti, tengeri és légi úton is vállalja a küldemények célba juttatását, raktározását, vámkezelését, logisztikáját, akár komplett gyárak elköltöztetését is.
„Ez az a komplexitás, amit a nagy cégeken kívül csak nagyon kevés logisztikai és szállítmányozási szolgáltató tudhat magáénak, és hogy mekkora előnyt jelentenek ezek a képességek, azt mindennél jobban bizonyította a pandémia. Mert amikor a lezárások és a légi forgalom szinte teljes leállása miatt alig lehetett eljuttatni az árukat a világ egyik pontjáról a másikra, a cégcsoportunk volt az, aki egyedüliként képes volt az egészségügyi védőfelszerelések Magyarországra juttatására Kínából két áruszállító repülőgéppel megszervezni – és mindezt 3 nap alatt” – említi büszkén Szabó Zoltán. A BUD Cargo Cityben frissen, elsőként átvett raktáruk, és az addigra kiterjesztett vám engedélyeik jelentős versenyelőnyt biztosítottak számukra a többi szállítmányozó céggel szemben ebben az időszakban.
A járvány kezdetekor Európába vonatokat indítottak kamionok helyett, amivel ki tudták váltani a határzár és a kamionosok karanténba helyezése miatt megbénult közúti áruforgalmat.
A Ghibli tehát, erényt kovácsolva a kényszerből, olyan áthidaló megoldásokat keresett és talált, amivel garantálni tudta az áru célba juttatását, és erre nagyon kevesek voltak képesek azokban a hetekben, hónapokban.
A Ghibli erős közép-európai logisztikai szolgáltatóként immár több kontinensen van jelen: Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában. Továbbra is stratégiai célpontjuk Olaszország, Lengyelország, Németország, Törökország, de immár Dél-Korea és Kína is.
A cégvezetés már tíz éve felismerte a kínai gazdaságban és kereskedelemben rejlő növekedési potenciált, és úgy határozott: belép a kínai piacra.
2011 óta Szabó Zoltán elnökségi tagja a Magyar-Kínai Gazdasági Kamarának, alapítója és elnöke a Nagyvállalati Logisztikai Vezetetők Klubjának, nyolc éve pedig a Ghiblit egy olyan vállalattá alakította, amelyben a tulajdonostársa egy kínai háttérrel rendelkező cégcsoport. E kapcsolatnak köszönhetően már 2018-ban több mint 160 Kínából érkező vonatnak az érkeztetését, az áruk vámkezelését és Európába juttatását bonyolították. Jelenleg is hetente érkeznek vonatok és naponta áruszállító repülők a szervezésükben az ázsiai országból. A Ghibli egy hongkongi és egy USA-központú szállítmányozási-logisztikai világhálózatnak is tagja.
Ezek révén a világ több mint 100 országába tudnak teljes biztonsággal szállítani.
Tavaly megkapták az év európai közúti szállítmányozója címet. A cég forgalmának jelentős részét biztosító közúti szállítmányozást járműipari, vegyipari, élelmiszeripari multinacionális vállalatok adják, ahol kiemelten fontos a pontos és megbízható szolgáltatás, a magas szintű, elkötelezett szakmai munka.

Az ügyvezető tulajdonosnak meggyőződése, hogy a Ghibli sikereiben kiemelt szerepe van a minőségi munkaerőnek, ami mögött ott van a munkatársak rendkívül körültekintő kiválasztása, és az is, hogy a jelenleg több mint 180 főt foglalkoztató cég hosszú évekkel ezelőtt felismerte a vezetők képzésének és támogatásának jelentőségét.
A közelmúltban bekapcsolódtak a Távol-Keletről Európába érkező áruk e-kereskedelmének logisztikájába is.
Jelentős növekedési potenciált látnak benne, hiszen egy dinamikusan növekvő piacról van szó, amihez a logisztikának alkalmazkodnia kell. "Ma még napokba telik, míg Kínából megérkezik egy termék Európába, de az USA-ban már vannak olyan e-kereskedelmi felületek, amelyek 12 órán belüli kiszállítást vállalnak.
Ez csak közbeeső, a piacokhoz közel telepített raktárakkal lehetséges, ezért bővíteni fogjuk a Csepeli Szabadkikötőben, és a repülőtéren lévő több mint 33 ezer négyzetméternyi raktárunkat
– utalt a közeljövőre a tulajdonos ügyvezető. Óriási siker, hogy a legnagyobb kínai e-kereskedelmi platform kizárólagos kínai szállítmányozója több ország logisztikai szolgáltatója közül a Ghiblit választotta partnerének és egy közösen fejlesztett informatikai rendszer segítségével napi több százezer vámkezelést képesek elvégezni számukra, megalapozva az e-kereskedelem logisztikájába való bekapcsolódásukat. Az eddigi sikeres együttműködésük hatására jelentős forgalomnövekedéssel számolnak a következő időszakra.
A Ghibli, amely sikeresen meg tudta lovagolni a globalizációt, igyekszik mindent megtenni azért, hogy a saját területén és eszközeivel küzdjön annak negatív következményeivel. Már korábban stratégiai megállapodást kötött a Levegő Munkacsoporttal, díjat alapítva a környezetbarát logisztikai megoldásokat kidolgozó logisztikusok számára.
A cégvezető tapasztalatai szerint a hatékonyan szervezett logisztika kisebb ökológiai lábnyommal jár.
Ezért maguk is igyekeznek optimalizálni az útvonalakat, a raktérkihasználást, a szervezettséget és partnereiknek felajánlani a fenntarthatóbb szállítmányozási megoldásokat.
Szabó Zoltán a jövő szempontjából a digitalizációt, az új technológiák alkalmazását is elengedhetetlennek tartja. Hamarosan piacra is lépnek egy saját fejlesztésű dokumentumkezelő applikációval, amely bármely ezt megvásárló cég számára biztosítja a leigazolt szállítólevelek azonnali megjelenését azok vállalat irányítási rendszerében. A Ghiblinél hisznek a professzionizmus és az innovativitás erejében és abban, hogy az üzleti eredményeik alapján két éven belül megjelenhetnek a BÉT Xtenden.
Címlapkép: BÉT50
Aggódhat Trump? - Olyan fegyvert fejleszthetett Amerika ősellensége, amellyel Washingtont is elérheti
Bejelentették a Horramsár-5-öt.
Miért fontos annyira Putyinnak Donyeck, hogy enélkül elképzelhetetlen bármilyen béke? - Az elemzők megadták a választ
Alkuban szerezné meg azt, amire a hadsereg képtelen.
EESZT-leállás: megszólalt a minisztérium, kiderült, mi okozta a rendszer teljes összeomlását
Még mindig nincs megoldás.
Szomorú térkép jött Magyarországról - Ez még csak a kezdet
Jó ideig nincs kilátás a javulásra.
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte

Robert Half - elemzés
Az augusztusi Top10 első helyezettje, de mielőtt vásárolnék, megnézem alaposabban.'24 áprilisában elemeztem már, akkor nagyon tetszettek a számai, jókat emelt, volt pénze az osztalékra, szép
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
