Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült
Portfolio signature

Uniós pénzek tűnnek el a bürokrácia útvesztőjében – meglepő parlamenti jelentés készült

Szabó Dániel, Brüsszel
Az Európai Unió költségvetésében párhuzamosan két jelentős cél is hangsúlyosan megjelenik: az innováció ösztönzése és a regionális egyenlőtlenségek csökkentése. Bár a Horizont Európa és a Kohéziós Politika külön logika mentén működik, a döntéshozók évek óta próbálják összekapcsolni a két forrásrendszert, hogy azok hatékonyabban támogassák egymást. A cél világos: a kutatási kiválóság ne csak a fejlettebb térségek kiváltsága legyen, hanem a leszakadó régiókban is érvényesüljön. Ennek érdekében az EU jogi és adminisztratív eszközökkel is ösztönözni próbálja a szinergiákat, például a források kombinálását vagy a közös pályázati mechanizmusokat – egy friss, az Európai Parlament számára készült jelentés azonban arra figyelmeztet, hogy a gyakorlatban továbbra is komoly akadályok gátolják a két támogatási forma összehangolását, a problémával pedig az Európai polgári vitacsoportok most kezdődő ülésein is hangsúlyosan foglalkoznak.
Eddig adós maradt a kormány az uniós támogatási pályázatok kiírásával, bár már 2023 végén feloldotta az Európai Bizottság. Hamarosan egy határidő-lejárat miatt komoly dömping várható, amire a kkv-k és a nagyobb vállalatok is pályázhatnak majd. A részleteket június 12-i eseményünkön ismertetjük, ne maradjon le!

Az Európai Unió a világ egyik legnagyobb állami, szupranacionális támogatója a kutatási projekteknek. A mostani közös költségvetésben pedig az innováció kiemelt szerepet kapott, mivel az Európai Bizottság a gazdasági növekedés, a versenyképesség javítása és a társadalmi problémák kezelésének egyik legfontosabb eszközének tartja. A zöld és digitális átállás, a technológiai fejlődés gyorsulása, az egészségügyi válságok és a geopolitikai instabilitás miatt ez a hangsúly tovább erősödött.

A Horizont Európa program 2021 és 2027 között 95,5 milliárd eurós költségvetéssel működik, ami jelentős növekedés a korábbi Horizont 2020 programhoz képest: a 2014–2020-as időszakban csak 77 milliárd euróból gazdálkodott.

Ezzel párhuzamosan az EU közös költségvetésében a Kohéziós Politikára 392 milliárd eurót különítettek el a 2021-2027-es ciklusra, főként azzal a céllal, hogy csökkentse a régiók közötti fejlettségbeli különbségeket és támogassa az innovációs kapacitások kiépítését a gyengébb térségekben.

A két terület – a kutatás és innováció támogatása, valamint a kohéziós célú forráselosztás – egymástól sokáig külön működött, ám az elmúlt időszakban egyre több figyelmet kap az ezek közötti szinergiák kiaknázása. A Bizottság és a tagállamok szerint a cél világos: úgy hangolni össze a programokat, hogy azok egymást erősítsék, ne pedig párhuzamosan vagy egymástól függetlenül fussanak – mint arról a most hétvégén Brüsszelben zajló, az unió összes tagállamából meghívott közemberek részvételével zajló Európai polgári vitacsoportok ülésén is szó esett.

Ennek az együttműködésnek a gondolata először 2007-ben jelent meg hivatalos uniós dokumentumban, de csak a 2014–2020-as ciklusban került be a jogi keretek közé. Ekkor vált kötelezővé, hogy a tagállamok a strukturális és beruházási alapok, illetve a kutatási keretprogram között stratégiai kapcsolatokat építsenek. A Horizont 2020 és az Európai Strukturális és Beruházási Alapok szabályozása már tartalmazott ilyen előírásokat. A gyakorlati megvalósítás azonban sok kívánnivalót hagyott maga után. Az Európai Unió Számvevőszékének 2022-ben közzétett jelentése szerint a lehetőségek nagy része kihasználatlan maradt. A problémák között szerepelt

  • az interoperábilis adatbázisok hiánya,
  • a specifikus stratégiák felszínessége,
  • valamint az irányító hatóságok passzivitása vagy bizonytalansága.

A következő, 2021–2027-es időszakra az Európai Bizottság több módosítást hajtott végre annak érdekében, hogy a szinergiák megvalósítása egyszerűbb és hatékonyabb legyen. A Horizont Európa rendelet, valamint a közös rendelkezésekről szóló rendelet jogilag tisztább kapcsolatot teremtett a különböző források között.

Emellett módosult az állami támogatásokra vonatkozó általános csoportos mentességi rendelet is, amely lehetővé tette, hogy a nemzeti hatóságok egyszerűbben kombinálják a Horizon- és a kohéziós forrásokat anélkül, hogy külön állami támogatási eljárásokat kellene lefolytatniuk.

Az Európai Parlament most kiadott jelentése szerint a gyakorlatban ennek ellenére továbbra is gyenge a szinergia a két támogatási program között.

Az olyan mechanizmusok, mint például a Kiválósági Pecsétek rendszere, amely a Horizont Európában magas pontszámot elért, de forráshiány miatt elutasított projekteket más uniós forrásokkal próbálja megvalósítani, csak korlátozottan működnek. Mint az elemzésben megjegyzik, hiába a jószándék, a programstruktúrák közötti eltérések, a finanszírozás nehézségei, valamint az adminisztratív többletterhek sok helyen visszatartják a résztvevőket. Ahol mégis sikerült előrelépni – például Litvániában vagy Máltán –, ott főként a kohéziós forrásokat használták fel a HE-projektek kiegészítésére.

Ezek az országok rugalmasan csoportosítottak át pénzt az Európai Regionális Fejlesztési Alapból a HE céljaira, de ez sok koordinációt és hosszadalmas egyeztetést igényelt az Európai Bizottsággal.

A parlamenti dokumtum megjegyzi, hogy a különböző finanszírozási források összevonása – amit kumulatív finanszírozásnak neveznek – egy másik lehetőség lenne, de ezt jelentősen nehezíti, hogy a különböző programok más szabályokat követnek a támogathatóság, az elszámolás és az időzítés terén. Emiatt a gyakorlatban ritkán valósul meg ilyen típusú együttműködés. Az Európai Bizottság ezért új kezdeményezéseket indított, például a Stratégiai Technológiák Európai Platformját (STEP), amelynek célja, hogy ösztönözze az ilyen típusú finanszírozások használatát.

Az Európai Parlament jelentése megjegyezi, hogy a programok közötti partnerségek szintén működhetnek szinergiák formájában, de ezeket is számos gyakorlati akadály hátráltatja, például az eltérő dokumentációs elvárások, a pályázati időzítések közötti eltérések és az adminisztratív komplexitás. Az olyan kezdeményezések, mint a „Teaming” vagy az újonnan indított Regionális Innovációs Völgyek, célzottan próbálják elérni az innovációs szempontból gyengébb régiókat, de ezek is gyakran elakadnak a szabályozás és a finanszírozás nehézségei miatt. A programok elejére vagy végére időzített „fel- és leágazó” szinergiák – például amikor egy regionális projekt előkészítését Horizont Európa-forrás fedezi, a megvalósítást pedig kohéziós támogatás – elvileg jól működnének, de a gyakorlatban ritkák, mert kevés a koordinációs kapacitás.

Azt is megállapította a parlamenti jelentés, hogy a programok céljainak és ütemezésének összehangolása továbbra is problémás.

A kutatásalapú HE program jellemzően központilag vezérelt, versenyalapú logikán működik, míg a kohéziós alapok erősen decentralizáltak és regionálisan eltérőek. Ez különösen nehézzé teszi az egymással való integrációjukat. Noha a szabályozás egyre inkább lehetővé teszi az együttműködést, a gyakorlatban a szereplők sokszor nem értik, hogyan tudnák kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. A nemzeti és regionális irányító hatóságok között sincs mindig megfelelő kapcsolat.

A RIMA nevű hálózat, amely az uniós és nemzeti szintű K+I és kohéziós irányító szervezeteket kapcsolja össze, ugyan elindult, de még szűk körű és kezdetleges – jegyzik meg.

Az adminisztratív kapacitás is súlyos korlát. Sok irányító hatóságnál hiányzik a személyi és szakmai háttér, hogy felismerje, előkészítse és lebonyolítsa a szinergiákra épülő projekteket. A pályázók részéről is gyakori a tanácstalanság: nem tudják, milyen feltételek mellett lenne érdemes több forrásból kombinálni a finanszírozást, és nincs elegendő technikai támogatás sem.

Az adatproblémák tovább súlyosbítják a helyzetet: nincs egységes, hozzáférhető és átlátható nyilvántartás arról, hogy melyik országban, milyen típusú szinergiákat valósítottak meg, és ezeknek milyen volt a hatása. Ez megnehezíti a döntéshozók számára, hogy tanuljanak a korábbi tapasztalatokból.

Van fény az alagút végén, csak halovány

Mindezek ellenére van előrelépés. A szabályozás világosabb, a kezdeményezések száma nőtt, és egyes tagállamokban már vannak biztató példák a források hatékony összehangolására. Ugyanakkor az elterjedés lassú, az eredmények pedig szórványosak. Az egyik fő tanulság, hogy a szinergiák kiaknázása leginkább ott működik, ahol már eleve van valamilyen együttműködési kultúra az érintett intézmények között, és ahol a pályázók kellő kapacitással rendelkeznek a technikai nehézségek leküzdéséhez.

A parlamenti jelentés szerint a jövőre nézve kulcsfontosságú lenne, hogy az EU további lépéseket tegyen a szabályok egyszerűsítésére és összehangolására, valamint hogy megerősítse az intézményi együttműködési csatornákat.

Célzott kapacitásfejlesztésre, több technikai segítségre és jobb adatgyűjtésre is szükség van. Ezek nélkül a szinergiák megmaradnak elméleti lehetőségként, ahelyett, hogy valódi eszközként szolgálnának a regionális innovációs különbségek csökkentésére. A lehetőség adott – most az a kérdés, hogy képes lesz-e az EU és a tagállamok rendszerszinten is élni vele.

Címlapkép forrása: EU

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Tűzzel-vassal küzd az USA, de hiába - Már a pult alól osztogatják az Nvidia chipjeit Kínában
Díjmentes online előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet