Az Európai Unió a világ egyik legnagyobb állami, szupranacionális támogatója a kutatási projekteknek. A mostani közös költségvetésben pedig az innováció kiemelt szerepet kapott, mivel az Európai Bizottság a gazdasági növekedés, a versenyképesség javítása és a társadalmi problémák kezelésének egyik legfontosabb eszközének tartja. A zöld és digitális átállás, a technológiai fejlődés gyorsulása, az egészségügyi válságok és a geopolitikai instabilitás miatt ez a hangsúly tovább erősödött.
A Horizont Európa program 2021 és 2027 között 95,5 milliárd eurós költségvetéssel működik, ami jelentős növekedés a korábbi Horizont 2020 programhoz képest: a 2014–2020-as időszakban csak 77 milliárd euróból gazdálkodott.
Ezzel párhuzamosan az EU közös költségvetésében a Kohéziós Politikára 392 milliárd eurót különítettek el a 2021-2027-es ciklusra, főként azzal a céllal, hogy csökkentse a régiók közötti fejlettségbeli különbségeket és támogassa az innovációs kapacitások kiépítését a gyengébb térségekben.
A két terület – a kutatás és innováció támogatása, valamint a kohéziós célú forráselosztás – egymástól sokáig külön működött, ám az elmúlt időszakban egyre több figyelmet kap az ezek közötti szinergiák kiaknázása. A Bizottság és a tagállamok szerint a cél világos: úgy hangolni össze a programokat, hogy azok egymást erősítsék, ne pedig párhuzamosan vagy egymástól függetlenül fussanak – mint arról a most hétvégén Brüsszelben zajló, az unió összes tagállamából meghívott közemberek részvételével zajló Európai polgári vitacsoportok ülésén is szó esett.
Ennek az együttműködésnek a gondolata először 2007-ben jelent meg hivatalos uniós dokumentumban, de csak a 2014–2020-as ciklusban került be a jogi keretek közé. Ekkor vált kötelezővé, hogy a tagállamok a strukturális és beruházási alapok, illetve a kutatási keretprogram között stratégiai kapcsolatokat építsenek. A Horizont 2020 és az Európai Strukturális és Beruházási Alapok szabályozása már tartalmazott ilyen előírásokat. A gyakorlati megvalósítás azonban sok kívánnivalót hagyott maga után. Az Európai Unió Számvevőszékének 2022-ben közzétett jelentése szerint a lehetőségek nagy része kihasználatlan maradt. A problémák között szerepelt
- az interoperábilis adatbázisok hiánya,
- a specifikus stratégiák felszínessége,
- valamint az irányító hatóságok passzivitása vagy bizonytalansága.
A következő, 2021–2027-es időszakra az Európai Bizottság több módosítást hajtott végre annak érdekében, hogy a szinergiák megvalósítása egyszerűbb és hatékonyabb legyen. A Horizont Európa rendelet, valamint a közös rendelkezésekről szóló rendelet jogilag tisztább kapcsolatot teremtett a különböző források között.
Emellett módosult az állami támogatásokra vonatkozó általános csoportos mentességi rendelet is, amely lehetővé tette, hogy a nemzeti hatóságok egyszerűbben kombinálják a Horizon- és a kohéziós forrásokat anélkül, hogy külön állami támogatási eljárásokat kellene lefolytatniuk.
Az Európai Parlament most kiadott jelentése szerint a gyakorlatban ennek ellenére továbbra is gyenge a szinergia a két támogatási program között.
Az olyan mechanizmusok, mint például a Kiválósági Pecsétek rendszere, amely a Horizont Európában magas pontszámot elért, de forráshiány miatt elutasított projekteket más uniós forrásokkal próbálja megvalósítani, csak korlátozottan működnek. Mint az elemzésben megjegyzik, hiába a jószándék, a programstruktúrák közötti eltérések, a finanszírozás nehézségei, valamint az adminisztratív többletterhek sok helyen visszatartják a résztvevőket. Ahol mégis sikerült előrelépni – például Litvániában vagy Máltán –, ott főként a kohéziós forrásokat használták fel a HE-projektek kiegészítésére.
Ezek az országok rugalmasan csoportosítottak át pénzt az Európai Regionális Fejlesztési Alapból a HE céljaira, de ez sok koordinációt és hosszadalmas egyeztetést igényelt az Európai Bizottsággal.
A parlamenti dokumtum megjegyzi, hogy a különböző finanszírozási források összevonása – amit kumulatív finanszírozásnak neveznek – egy másik lehetőség lenne, de ezt jelentősen nehezíti, hogy a különböző programok más szabályokat követnek a támogathatóság, az elszámolás és az időzítés terén. Emiatt a gyakorlatban ritkán valósul meg ilyen típusú együttműködés. Az Európai Bizottság ezért új kezdeményezéseket indított, például a Stratégiai Technológiák Európai Platformját (STEP), amelynek célja, hogy ösztönözze az ilyen típusú finanszírozások használatát.
Az Európai Parlament jelentése megjegyezi, hogy a programok közötti partnerségek szintén működhetnek szinergiák formájában, de ezeket is számos gyakorlati akadály hátráltatja, például az eltérő dokumentációs elvárások, a pályázati időzítések közötti eltérések és az adminisztratív komplexitás. Az olyan kezdeményezések, mint a „Teaming” vagy az újonnan indított Regionális Innovációs Völgyek, célzottan próbálják elérni az innovációs szempontból gyengébb régiókat, de ezek is gyakran elakadnak a szabályozás és a finanszírozás nehézségei miatt. A programok elejére vagy végére időzített „fel- és leágazó” szinergiák – például amikor egy regionális projekt előkészítését Horizont Európa-forrás fedezi, a megvalósítást pedig kohéziós támogatás – elvileg jól működnének, de a gyakorlatban ritkák, mert kevés a koordinációs kapacitás.
Azt is megállapította a parlamenti jelentés, hogy a programok céljainak és ütemezésének összehangolása továbbra is problémás.
A kutatásalapú HE program jellemzően központilag vezérelt, versenyalapú logikán működik, míg a kohéziós alapok erősen decentralizáltak és regionálisan eltérőek. Ez különösen nehézzé teszi az egymással való integrációjukat. Noha a szabályozás egyre inkább lehetővé teszi az együttműködést, a gyakorlatban a szereplők sokszor nem értik, hogyan tudnák kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. A nemzeti és regionális irányító hatóságok között sincs mindig megfelelő kapcsolat.
A RIMA nevű hálózat, amely az uniós és nemzeti szintű K+I és kohéziós irányító szervezeteket kapcsolja össze, ugyan elindult, de még szűk körű és kezdetleges – jegyzik meg.
Az adminisztratív kapacitás is súlyos korlát. Sok irányító hatóságnál hiányzik a személyi és szakmai háttér, hogy felismerje, előkészítse és lebonyolítsa a szinergiákra épülő projekteket. A pályázók részéről is gyakori a tanácstalanság: nem tudják, milyen feltételek mellett lenne érdemes több forrásból kombinálni a finanszírozást, és nincs elegendő technikai támogatás sem.
Az adatproblémák tovább súlyosbítják a helyzetet: nincs egységes, hozzáférhető és átlátható nyilvántartás arról, hogy melyik országban, milyen típusú szinergiákat valósítottak meg, és ezeknek milyen volt a hatása. Ez megnehezíti a döntéshozók számára, hogy tanuljanak a korábbi tapasztalatokból.
Van fény az alagút végén, csak halovány
Mindezek ellenére van előrelépés. A szabályozás világosabb, a kezdeményezések száma nőtt, és egyes tagállamokban már vannak biztató példák a források hatékony összehangolására. Ugyanakkor az elterjedés lassú, az eredmények pedig szórványosak. Az egyik fő tanulság, hogy a szinergiák kiaknázása leginkább ott működik, ahol már eleve van valamilyen együttműködési kultúra az érintett intézmények között, és ahol a pályázók kellő kapacitással rendelkeznek a technikai nehézségek leküzdéséhez.
A parlamenti jelentés szerint a jövőre nézve kulcsfontosságú lenne, hogy az EU további lépéseket tegyen a szabályok egyszerűsítésére és összehangolására, valamint hogy megerősítse az intézményi együttműködési csatornákat.
Célzott kapacitásfejlesztésre, több technikai segítségre és jobb adatgyűjtésre is szükség van. Ezek nélkül a szinergiák megmaradnak elméleti lehetőségként, ahelyett, hogy valódi eszközként szolgálnának a regionális innovációs különbségek csökkentésére. A lehetőség adott – most az a kérdés, hogy képes lesz-e az EU és a tagállamok rendszerszinten is élni vele.
Címlapkép forrása: EU
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Magas rangú kormánytag rántotta le a leplet az iráni nukleáris program helyzetéről
Teherán ragaszkodik hozzá, hogy a programjuk békés célokat szolgál.
Tényleg nem viccel Trump: behajózott a Karib-tengerre a USS Gerald R. Ford, új háború előhírnöke lehet
A venezuelai rezsim megbuktatása a cél?
Ízelítőt ad a tél Európának a jövő héten – Itt jöhet az első hó
Sarkvidéki levegő és csapadék jön hétfőtől.
Kicsekkolt a Trump-táborból az egyik legismertebb trumpista – Halálos fenyegetésekről számolt be
Az elnök posztban vonta meg a támogatását Marjorie Taylor Greene-től.
Nem válogatta meg a szavait a bajor miniszterelnök: ezek árulók, „Putyin udvari bolondjai”
Az AfD-ről mondott véleményt Markus Söder.
Videó: megindultak a Barszok az egyik legnagyobb orosz olajfinomító ellen – Pusztító csapás lett a vége
Az orosz Rubikon egység drónraktárát is támadás érte.
Visszatérne Németország az orosz energiához? – Botrányt kavart a váratlan kijelentés
A vezető német kormánypárton belül robbant ki vita.
Jogosan tiltotta be az Airbnb-t Terézváros – mégis mire számítsunk most a belváros lakáspiacán?
Az önkormányzat adócsökkentéssel motiválná a hosszútávú bérbeadást.
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Az általunk ismert állam gyökeresen át fog alakulni - Mi születik abból, hogy az elvásárok és bizalmatlanság egyszerre nőnek?
A 21. század új világrendjében az állam szerepe felértékelődik. Védőpajzs és problémamegoldó szerepet várunk tőle, habár sokszor az állami túlszabályozás köti gúzsba a fejlődést. Mi
Miért emelik a bankok a személyi hiteleknél a maximálisan igényelhető összeget?
Az UniCredit Bank is lépett, november 15-től ott is már 15 millió forint lesz a maximálisan igényelhető kölcsönösszeg az ingatlanfedezet nélküli személyi kölcsönnél. De miért tolják egyre
Igazságos zöldátmenet: India útja a nettó zéró kibocsátás felé
Zöldátállása során India összetett feladatokkal néz szembe: gyorsan fejlődő gazdasága energiaigényét össze kell hangolnia a kibocsátáscsökkentési céljaival, miközben az országra jellemz
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Temessük a magyar kukoricát? Már ott tartunk, hogy importra szorul az ország
Elgondolkodtak a gazdák.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


