Cégekből élnek, lakosságban reménykednek az autókereskedők
Jelenleg a magyar utakon futó autók 25%-a finanszírozott, aminek 70-80%-a svájci frank alapú konstrukcióban köttetett. A Lombard Lízing Csoport legfrissebb számításai szerint ezen hitelek nagy részéből csak évek múlva lesz lehetséges a "szabadulás", és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is csak 2012-től vár nagyobb, pozitív irányú elmozdulást a piacon.
Egy 2008 év elején 150 HUF/CHF árfolyamon felvett svájci frank hitel esetében a havi törlesztő részlet ma mintegy 30-35 %-kal haladja meg a hitelfelvétel időpontjában kalkulált részlet mértékét. "Nem lesz szükség a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonlóra a finanszírozott gépjárművek esetén, mivel ezek törlesztése jóval kisebb terhet jelent a lakosság számára, mint a lakáshiteleké." - hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: "Ráadásul a Lombard 2005-ben már kidolgozta a gépjármű-finanszírozás területén ’Havi Fix’ termék néven a bankok és a kormányzat által az elmúlt hetekben összeállított ingatlanmentő csomagot." Ehhez hasonló termék más finanszírozók kínálatában is megtalálható volt, így a kockázatmérséklést szem előtt tartó ügyfelek számára eddig is lehetőség volt a havi cash flow-juk rajtuk kívülálló okok miatti megugrásának mérséklésére.

"A finanszírozott autók lecserélése iránti igény érezhető feszültséget generált a piacon és nagymértékben visszavetette az új autóértékesítést is." - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak: a korábban átlagos 30 %-os önerő mára 40 %-ra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent.
A finanszírozási rendszer átalakulása az ügyfelek és a piac biztonságának is jót tett - véli a GÉMOSZ elnöke. "Bár a gépjármű értékesítés az elmúlt években jelentősen visszaesett, a pozitív irányú elmozdulás már látható, és a hamarosan lejáró szerződéses kötöttségek után nagyobb emelkedést várunk." - mondta Gablini Gábor. Hozzátette: "Az elkövetkező öt évben az értékesítés a jelenlegi szintnek várhatóan több mint kétszeresére fog növekedni, de ezzel még jóval elmarad a válság előtti állapottól."
"Azoknak az autósoknak, akiknek nehézséget okoz a törlesztés, azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt egyeztessenek a finanszírozóval, és kérjenek haladékot." - hangsúlyozta Domonkos András. Lízingcég még nem mondott fel azért szerződést, ha az ügyfél nem tudta fizetni az árfolyam különbözetet. Ha valaki az alapot rendesen törleszti, akkor a finanszírozó a szerződés fenntartására törekszik. Hozzátette: "A svájci frank alapú hiteleket most több okból sem érdemes euróra váltani. Ha ugyanis az ügyfél devizanemet vált, akkor rögtön átváltáskor realizálja a hátralévő tőkére eső árfolyamveszteséget a jelenlegi árfolyamon."
Azoknak, akik most szeretnének autót venni, és a kiszámíthatóság a fontos, érdemesebb a forint alapú finanszírozást választani. Az euró alapú hitel ki van téve az árfolyammozgásoknak, habár kevésbé volatilis, mint a svájci frank. Vagyis az euró alapú finanszírozás azoknak megfelelő, akinek euróban van bevétele, vagy nem okoz gondot a törlesztő részlet emelkedése, esetleg a futamidő lejárta előtti autóértékesítés.
A újautó - és ennek következtében a használtautó - értékesítési és a hozzájuk kapcsolódó pénzügyi problémák gyökere nem újkeletű. Még az ezredforduló előtt volt egy, a vártnál dinamikusabb bővülés, ami a gyárak képviseleteit, a viszonteladókat és a finanszírozókat is olyan beruházásokra ösztönözte, aminek a megtérülése csak a jelenlegi piacnagyság többszörösével valósulhatott meg. Az új évezred első éveiben még tartott a lendület, de a 240 ezer autós éves mennyiség a piac túlfűtöttségének volt köszönhető. 2005-ben már csökkentek a darabszámok, amit a piaci szereplők újabb ösztönzők rendszerbe állításával kívántak ellensúlyozni. A szinte kontroll - megfelelő bonitásvizsgálat - nélküli hitelkihelyezések oda vezettek, hogy mára mintegy 200 ezer autót - egy jó év teljes újautó mennyiségét! - kellett a finanszírozóknak "visszavenniük".
Az idegen deviza alapon történő finanszírozás kockázatai között szereplő negatív árfolyamváltozás nem csak a végfelhasználókat, hanem az értékesítést végző márkakereskedőket is sújtotta. A készleteiket felhalmozó vállalkozások olyan terhekkel szembesültek, amire üzleti terveikben nem, vagy nem ekkora mértékben készültek. A vevői hitelkihelyezések szinte nullára csökkenése és az áfa 2009-es 5%-os emelése a forgalmat jelentősen - kb. 3000 db/hó - visszaszorította, ami összességében a kereskedők számára roppant nehéz helyzetet teremtett. Sokaknak, mintegy 30%-uknak be is kellett zárni a szalonjaikat, ugyanis nem tudták kitermelni a megnövekedett finanszírozási és egyéb terheket.
A GÉMOSZ álláspontja szerint a piac mostanra elérte a mélypontját, és az idei év első negyedében már kismértékű élénkülés is tapasztalható. Reményeik szerint 2014-re a piac mérete megközelítheti a 100 ezer személy- és kishaszonjárművet, ami még mindig elmarad az ideális 120-140 ezertől, de a mai helyzetnél mindenképp jobb. Addig a céges vásárlók erejében bízhatnak mind a kereskedők, szervizek, mind a finanszírozók, akik részaránya jelenleg megközelíti a 90%-ot.
A forgalom élénkülését szolgálhatja a céges autókhoz kapcsolódó Áfa visszaigénylés lehetőségének megteremtése, valamint az ötszemélyes teherautók jogszabály szerint is haszonjárművé történő minősítése. Más kormányzati intézkedésre - többek között - a kereskedelmi mérleg alakulása miatt sem lehet számítani, ugyanis az a mintegy 100 ezer autó, ami most nem érkezik be egy évben az országban - és nem távoznak a hozzájuk kapcsolódó Euro milliárdok - teszik lehetővé, hogy Magyarország kereskedelmi mérlege pozitív szaldót mutasson.
Ravaszul keveri a kártyákat Amerika: Szaúd-Arábia nem kaphat a legmenőbb vadászgépekből
Izraelnek bezzeg lehetnek ilyenjei.
Elvéti a célt Németország, nem lesz meg a vállalt védelmi kiadás
Azért így is gigantikus összeget költ fegyverkezésre.
Kész, vége: kiadják Németországnak az Északi Áramlat gázvezetékek felrobbantóját
Most egy olaszországi börtönben van.
Megosztott a Fed: kiderült, miért bukhat el a decemberi kamatvágás
Egyre kisebb a valószínűsége, hogy kamatvágás lesz.
Megszólalt Zelenszkij, kritikus területen kap segítséget Ukrajna Törökországtól
Erdogan szerint az USA nélkül nincs béke.
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.
Nagy változás jön az adóbevallásban – Mire kell most figyelni?
A WTS Klient szakértőjével beszélgettünk.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

