Cégekből élnek, lakosságban reménykednek az autókereskedők
Jelenleg a magyar utakon futó autók 25%-a finanszírozott, aminek 70-80%-a svájci frank alapú konstrukcióban köttetett. A Lombard Lízing Csoport legfrissebb számításai szerint ezen hitelek nagy részéből csak évek múlva lesz lehetséges a "szabadulás", és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is csak 2012-től vár nagyobb, pozitív irányú elmozdulást a piacon.
Egy 2008 év elején 150 HUF/CHF árfolyamon felvett svájci frank hitel esetében a havi törlesztő részlet ma mintegy 30-35 %-kal haladja meg a hitelfelvétel időpontjában kalkulált részlet mértékét. "Nem lesz szükség a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonlóra a finanszírozott gépjárművek esetén, mivel ezek törlesztése jóval kisebb terhet jelent a lakosság számára, mint a lakáshiteleké." - hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: "Ráadásul a Lombard 2005-ben már kidolgozta a gépjármű-finanszírozás területén ’Havi Fix’ termék néven a bankok és a kormányzat által az elmúlt hetekben összeállított ingatlanmentő csomagot." Ehhez hasonló termék más finanszírozók kínálatában is megtalálható volt, így a kockázatmérséklést szem előtt tartó ügyfelek számára eddig is lehetőség volt a havi cash flow-juk rajtuk kívülálló okok miatti megugrásának mérséklésére.

"A finanszírozott autók lecserélése iránti igény érezhető feszültséget generált a piacon és nagymértékben visszavetette az új autóértékesítést is." - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak: a korábban átlagos 30 %-os önerő mára 40 %-ra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent.
A finanszírozási rendszer átalakulása az ügyfelek és a piac biztonságának is jót tett - véli a GÉMOSZ elnöke. "Bár a gépjármű értékesítés az elmúlt években jelentősen visszaesett, a pozitív irányú elmozdulás már látható, és a hamarosan lejáró szerződéses kötöttségek után nagyobb emelkedést várunk." - mondta Gablini Gábor. Hozzátette: "Az elkövetkező öt évben az értékesítés a jelenlegi szintnek várhatóan több mint kétszeresére fog növekedni, de ezzel még jóval elmarad a válság előtti állapottól."
"Azoknak az autósoknak, akiknek nehézséget okoz a törlesztés, azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt egyeztessenek a finanszírozóval, és kérjenek haladékot." - hangsúlyozta Domonkos András. Lízingcég még nem mondott fel azért szerződést, ha az ügyfél nem tudta fizetni az árfolyam különbözetet. Ha valaki az alapot rendesen törleszti, akkor a finanszírozó a szerződés fenntartására törekszik. Hozzátette: "A svájci frank alapú hiteleket most több okból sem érdemes euróra váltani. Ha ugyanis az ügyfél devizanemet vált, akkor rögtön átváltáskor realizálja a hátralévő tőkére eső árfolyamveszteséget a jelenlegi árfolyamon."
Azoknak, akik most szeretnének autót venni, és a kiszámíthatóság a fontos, érdemesebb a forint alapú finanszírozást választani. Az euró alapú hitel ki van téve az árfolyammozgásoknak, habár kevésbé volatilis, mint a svájci frank. Vagyis az euró alapú finanszírozás azoknak megfelelő, akinek euróban van bevétele, vagy nem okoz gondot a törlesztő részlet emelkedése, esetleg a futamidő lejárta előtti autóértékesítés.
A újautó - és ennek következtében a használtautó - értékesítési és a hozzájuk kapcsolódó pénzügyi problémák gyökere nem újkeletű. Még az ezredforduló előtt volt egy, a vártnál dinamikusabb bővülés, ami a gyárak képviseleteit, a viszonteladókat és a finanszírozókat is olyan beruházásokra ösztönözte, aminek a megtérülése csak a jelenlegi piacnagyság többszörösével valósulhatott meg. Az új évezred első éveiben még tartott a lendület, de a 240 ezer autós éves mennyiség a piac túlfűtöttségének volt köszönhető. 2005-ben már csökkentek a darabszámok, amit a piaci szereplők újabb ösztönzők rendszerbe állításával kívántak ellensúlyozni. A szinte kontroll - megfelelő bonitásvizsgálat - nélküli hitelkihelyezések oda vezettek, hogy mára mintegy 200 ezer autót - egy jó év teljes újautó mennyiségét! - kellett a finanszírozóknak "visszavenniük".
Az idegen deviza alapon történő finanszírozás kockázatai között szereplő negatív árfolyamváltozás nem csak a végfelhasználókat, hanem az értékesítést végző márkakereskedőket is sújtotta. A készleteiket felhalmozó vállalkozások olyan terhekkel szembesültek, amire üzleti terveikben nem, vagy nem ekkora mértékben készültek. A vevői hitelkihelyezések szinte nullára csökkenése és az áfa 2009-es 5%-os emelése a forgalmat jelentősen - kb. 3000 db/hó - visszaszorította, ami összességében a kereskedők számára roppant nehéz helyzetet teremtett. Sokaknak, mintegy 30%-uknak be is kellett zárni a szalonjaikat, ugyanis nem tudták kitermelni a megnövekedett finanszírozási és egyéb terheket.
A GÉMOSZ álláspontja szerint a piac mostanra elérte a mélypontját, és az idei év első negyedében már kismértékű élénkülés is tapasztalható. Reményeik szerint 2014-re a piac mérete megközelítheti a 100 ezer személy- és kishaszonjárművet, ami még mindig elmarad az ideális 120-140 ezertől, de a mai helyzetnél mindenképp jobb. Addig a céges vásárlók erejében bízhatnak mind a kereskedők, szervizek, mind a finanszírozók, akik részaránya jelenleg megközelíti a 90%-ot.
A forgalom élénkülését szolgálhatja a céges autókhoz kapcsolódó Áfa visszaigénylés lehetőségének megteremtése, valamint az ötszemélyes teherautók jogszabály szerint is haszonjárművé történő minősítése. Más kormányzati intézkedésre - többek között - a kereskedelmi mérleg alakulása miatt sem lehet számítani, ugyanis az a mintegy 100 ezer autó, ami most nem érkezik be egy évben az országban - és nem távoznak a hozzájuk kapcsolódó Euro milliárdok - teszik lehetővé, hogy Magyarország kereskedelmi mérlege pozitív szaldót mutasson.
Milliárdos pofon a Google-nek: Brüsszel nem enged az Android-ügyből
Megremeghet a Szilícium-völgy az Európai Unió hadjárata miatt.
Oroszországba látogatott Szijjártó Péter, hogy politikai és energetikai vezetőkkel tárgyaljon
Előre be nem jelentett utazás.
Döntött az amerikai haditengerészet: útnak indult a világ legnagyobb hadihajója Izrael partjaihoz
Nem aprózzák el a haderő felvonultatását.
Megszületett a döntés: van már 0 százalékos ország Európában
Reagált a svájci jegybank a csökkenő árakra.
Fonalas cianobaktériumok lepték el a Balaton strandjait, több medencéjét
A víz zöld elszíneződése már szembetűnő lehet.
Rakétaeső zúdult Izraelre, Amerika bármelyik pillanatban támadhat – Percről percre az Irán-Izrael háborúról csütörtökön
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk a közel-keleti háborúról.
Putyin kész tárgyalni Zelenszkijjel, Oroszország nyeregben érzi magát – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül.
Zöld energiával meleg otthonokat: Megjelent a távhőtermelők új fejlesztési felhívása!
Elstartolt a pályázat, amely a távfűtés zöld átállását ösztönzi: megújuló energián alapuló rendszerek kiépítésére és fejlesztésére kínál támogatást.
Életet lehelni egy megfáradt sportágba
Mivel az atlétika kicsit ellaposodott, kevésbé felel meg a modern tartalomfogyasztási elvárásoknak, egy csapat új lebonyolítással igyekszik életet lehelni a legősibb sportágba. Ez a Grand...
Th
SPB: Komoly változások jöhetnek az amerikai munkaerőpiacon
Enyhe javulást mutat a kínai CPI-adat, azonban az ország továbbra is deflációs nyomás alatt áll. A kereslet mértéke nem éri el a szükséges szinteket, mindenképpen további célzott kormányz
Gondolkodik-e az AI, vagy csak úgy tesz?
A nagy nyelvi modellek jól el tudják játszani, hogy értik, amit mondanak. De ha tényleg értenék, az lenne az igazi lépés a valódi intelligencia felé. Csakhogy ezen még sokat kell dolgozni. The
Zöldenergia cégeknek: építs saját naperőművet és energiatárolót pályázati pénzből
A 2025. júniusában meghirdetett új pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
"Fotózza le és küldje be!" - Ne, inkább ne tegye!
Nagy felháborodást váltott ki a Metropol c. ingyenes lap felhívása, amely arra buzdította olvasóit, hogy a \"Fotózza le és küldje be!\" rovathoz készítsenek és küldjenek a lapnak lehetőség
Módosított kiberbiztonsági határidők!
A 2024. évi LXIX. törvény 2025. május 31-én hatályba lépett módosításai fontos változásokat hoztak, NIS2 irányelv szerinti megfelelési kötelezettségek terén. A módosítás célj
Fordul a széljárás: felgyorsul a Demján Sándor Program támogatásainak kiosztása
A hazai kis- és középvállalkozásokat célzó Demján Sándor Program (DSP) jelentős fordulóponthoz érkezett: a korábbi, kivárásra épülő ütemezés helyett a kormányzat most az azonnali kifiz

Digitális ugrás a csomagolástechnikában: új dimenziót nyit a Dunapack (x)

- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Olyan történhet a forinttal, amire ebben az évtizedben még nem volt példa
- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Vészjelzés érkezett: nincs jövőképe a magyar cégeknek
Baj van a hitelezéssel.
LNG, orosz szerződések, rezsivédelem – merre tovább magyar földgázstratégia?
Hogyan válhat Magyarország valóban függetlenné az orosz földgáztól 2027-re?
Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.