Új magyar sikersztorin dolgozik a hazatérő fintechguru
Miért dönt úgy a világ harmadik legnagyobb fintechcégének digitális vezetője, hogy felmond, és egy magyar startuphoz igazol? Megismételnéd az IND-sztorit?
Első éves egyetemista koromban alapítottuk az IND-t, soha életemben nem dolgoztam máshol. Ezért az IND eladását követően egy nagyon tiszta vízióval maradtam a Misys-nál (a későbbi Finastránál): szerettem volna megnézni, hogyan működik a menedzservilág, ráadásul nagyban, globális színtéren. Fiatalon board tag lehettem, alelnöki pozíciót kaptam, világszintű topmenedzserekkel dolgoztam, akiktől rengeteget tanultam. De magamat vállalkozónak tartom, és a vállalkozók saját sztorikat építenek fel.

Az átrendeződés jól kiszámítható üzleti modellek mentén történik. A nagy disruptorok továbbra is kihívások elé állítják a bankokat, de nem fogják lecserélni azokat. Míg az univerzális bankok széles portfóliót kínálnak a pénzügyek minden területén, addig a fintech challengerek kicsi, profitábilis szegmenseket vesznek el, a marzsot veszik ki a rendszerből, ami nagyon fájdalmas a bankoknak. Nem az a kérdés, hogy lesznek-e bankok, hanem hogy a közvetlen ügyfélkapcsolatot megtartják-e, vagy a bankok és az ügyfelek közé új szereplők férkőznek. Ezek lehetnek fintech kihívók, illetve olyan ökoszisztéma platformok, akik egy egész vásárlási, vállalati folyamatot menedzselnek, és a bankot csak közüzemi szolgáltatóként használják.
Ez már más szektorokban is megtörtént, például a távközlési szolgáltatóknál, ahol sok országban elválik egymástól, hogy ki szolgáltatja a távközlési infrastruktúrát, és ki adja el a csomagokat (MVNO). Vannak olyan bankok, akik az egész működésüket digitalizálják majd, de lesznek, akik közműszolgáltatókká válnak. Ez ugyanis szabályozási környezet, infrastruktúra szempontjából is rendkívül bonyolult, tőkeigényes szolgáltatás, és nem valószínű, hogy a fintech cégeknek ez a háttér egyhamar rendelkezésre fog állni.
Tehát azt mondod, lesznek olyan bankok, akik stratégiájuk szerint közműszolgáltatóvá akarnak válni?
Azt gondolom, hogy igen, és erre jó példa a Revolut, ami egy elképesztően sikeres challenger bank, már Magyarországon is szemmel látható ügyfélszámmal rendelkeznek. Ráadásul egy izgalmas szegmenst céloztak meg, a sokat utazó, sokat költő fiatalokat. De amikor Revolut kártyáról veszel fel ATM-ből pénzt, akkor kapsz egy cetlit, amire rá van írva, hogy a Lloyds számlájáról vettél fel készpénzt. Tehát a Revolut mögött ott a Lloyds, és persze lehet, hogy a Revolut megszerzi a licencet, és saját infrastruktúrát épít, de ma ezt a bizniszt egy közüzemi szolgáltatóval oldja meg.
Ez így működik Európában, de Ázsiában teljesen más a helyzet, ahol 1-1,5 milliárd embernek nincs bankszámlája, és a bankok is digitális disruptorként működnek. Ott nincs sem fiókhálózat, sem kiépült infrastruktúra, a bankok challengerként harcolnak egymással az ügyfelekért, akár Európában a fintech-szereplők.
Dr. Vinnai Balázs
elnök
W.UP
2018. szeptember 15-től Vinnai Balázs tölti be a banki szoftvereket fejlesztő W.UP elnöki pozícióját, és egyben befektetőként is szerepet vállal a cég életében.A 41 éves Vinnai Balázs jogot végzett és az IND... Tovább »
A digitális transzformációs projektek igazi csapdája az, hogy sok bank ezt egy IT- és technológiai transzformációként kezeli. Pedig ez a teljes üzletmenetet érintő kulturális, üzleti és technológiai transzformáció. Hiába adják parancsba, hogy a fintech szereplővel együtt kell működni, ha a két kultúra között nincs átmenet.
A bankoknak amúgy is hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy a klasszikus beszállító-bank kapcsolatot partnerségre kell váltani, mert csak közös víziókkal lehet sikereket elérni ebben. Egyértelműen a banknak kell megtanulnia, hogy a fintech hogyan gondolkodik, csak akkor lesz érett a változásra. Szerintem a vezérigazgatók nem azért erőltetik az együttműködéseket a startupokkal, mert ebből pénzt akarnak keresni, hanem hogy a bankot változtassák meg ezzel.
Ennek része az agilis módszertan használata, ami Magyarországon is egyre több pénzintézetnél jelenik meg?
Az agilis működés egy olyan buzzword lett, amiről ha nem beszél egy vezérigazgató, akkor nem is veszik komolyan. Sokan azonban nem jól használják, nem lehet izoláltan ilyen változtatásokat végrehajtani. Nem lehet azt mondani, hogy van egy olyan részlegünk, ahol kísérletképpen két scrum teamet felépítettünk, és megnézzük, hogyan működik az agilis csapat. Legalább egy egész üzleti folyamatot agilisan kell végigvinni, mert az nem működik, hogy a folyamat eleje agilisan, a vége pedig hagyományosan zajlik. Az agilis fejlesztés nem egy technológia, hanem keretrendszer, nem csak egy módszertan, hanem egy kulturális gondolkodásváltás. Az agilis módszertan segíthet abban, hogy az IT és az üzleti oldal közeledjen egymáshoz, jelenleg hatalmas a szakadék közöttük motivációkban és kommunikációban is.
Hol áll a magyar bankszektor digitalizációja külföldi nagybankokhoz képest? Lemaradtunk vagy épp ellenkezőleg?
Európa ebben nagyjából együtt mozog, ami nekünk inkább rossz hír, hogy mi a '90-es évek végén, a 2000-es évek elején építettünk fel nulláról mindent, amit bankolásnak hívunk, ezért akkor nálunk minden a legmodernebb volt. Például nálunk már akkor volt real time sms-értesítés a kártyás fizetésekről, Nyugat-Európában ez csak 4-5 éve jelent meg. De az akkori előnyünket elvesztettük, mi is beálltunk a legacy-típusú működésbe (amikor a régi, robosztus, rengeteg pénzbe kerülő rendszerek foglyává válik a szervezet).
Az igazi veszélyt sokak szerint most a bigtechek jelenthetik a bankoknak. Miben jobbak ők, mint egy hagyományos bank?
A nagy amerikai és ázsiai bigtechek nem azzal veszélyeztetik a bankokat, hogy számlavezetési szolgáltatást indítanak, hanem az újonnan kialakulóban lévő területeket veszik el a bankoktól. Ezek ráadásul pontosan azok a szolgáltatási területek, amelyek az ügyfelekkel történő elsődleges érintkezést, és így a legnagyobb profittartalmat jelentik. Ez olyan, mint a Microsoft és a Google meccse: a Microsoft nagyon odafigyelt arra, hogy megvédje pozícióját az asztali PC-k operációs rendszereiben, és ezt sikerült is. Csak egy időközben sokkal fontosabbá váló területen, a mobileszközök operációs rendszerének piacán nem sikerült értelmezhető penetrációt elérniük.
Az Amazon is például nagyon veszélyes szereplőnek tűnik. Nem csak lakossági, hanem vállalati területen is aktív, a felhő üzletággal támogatva el tudnak indítani olyan üzleti folyamatokat, amiben egyszer csak már egy pénzügyi elem is lesz, és ezeket elkezdik bekebelezni. Azt nem tudjuk, hogy ebbe a folyamatba a bankok is bele tudnak-e kapcsolódni, vagy azt már házon belül oldják meg. Ez nem 3-5 éves, hanem inkább 10 éves távlatban várható.

Gyors előrefutást láthatunk az online számlanyitásban, ez Magyarországon is nagyon felpörgött. Tíz éve vártunk erre! Most jön az a fázis, hogy az üzleti értékesítést hogyan lehet online csatornára terelni. A bankok nagy része csapdahelyzetbe került, mert költségcsökkentés címén átterelték az ügyfeleket online ügyintézési csatornákra, ezzel a fióki értékesítés szerepe nagyon lecsökkent; a digitális értékesítést viszont eddig nem sikerült kiépíteniük.
Pedig van egy óriási előnyük, hogy egy rendkívül értékes adathalmazon ülnek. A bankok mindent tudnak a pénzügyi életünkről, és ezt értékesítésre is használhatnák. Ha ezt úgy csomagolják be, hogy könnyebben juthatok lakáshitelhez, gyorsabban tudom lecserélni az autómat vagy a karácsonyi ajándékokat nagyobb hitelkeretből vehetem meg, akkor mi is szívesebben vennénk, hogy használják az adatainkat.
Nem termékekben, hanem élethelyzetekben kell gondolkozniuk. Nem szegmensekben, hanem ügyfelekben, szerintünk most köszönt be az egy főből álló ügyfélszegmensek ("segments of one") kora. Egyetlen emberre testreszabott ajánlatokat kell adni, ráadásul a megfelelő pillanatban, hogy ebből sales leadet konvertálhassanak. Félreértés, hogy ehhez minden ügyfélre speciális terméket kell fejleszteni, ez nem erről szól: a megfelelő ajánlatokat a megfelelő formában, a megfelelő időben és helyen kell tudni eljuttatni az ügyfélnek.
Nem ijednek meg az ilyen testreszabott ajánlatoktól az ügyfelek úgy, mint amikor a Facebook egy baráti beszélgetés után 10 perccel egy ahhoz kapcsolódó releváns hirdetést dob fel?
Csak csomagolás kérdése, hogy megijedünk-e. Korábban a privátbankár vagy a fióki ügyintéző ugyanúgy rendelkezett ezzel a tudással, ismerte az ügyfelei teljes pénzügyi, sőt, részben a magánéletét. Ez az a tudás, amit most automatizáltan használhatunk a digitális csatornákon. Persze ennek féken tartása szabályozói kérdés, de fontos lenne, hogy az ügyfelek ennek előnyeit élvezhessék. Mint ahogy most sem tiltakozunk hangosan, amikor a Google a naptárunkból kiolvassa, mikor és hol lesz a következő találkozónk, és emiatt a navigáció javasolja, az úton lévő dugó miatt időben induljunk el.
Egy felmérés szerint az emberek 73 százaléka szívesebben megy fogorvoshoz, mint bankba, mert a bankot frusztrációval azonosítjuk: kamatokról beszélnek nekünk, hosszú, érthetetlen szerződéseket kell aláírni, attól tartunk, hogy ott biztosan lehúznak minket. Pedig ők azok, akik által autót, lakást vehetünk, akkor is költhetünk, amikor épp nincs pénzünk. Ebből látszik, hogy a kettő között leginkább csak csomagolásbeli különbség van.
A WUP mellett az oktatás területén (Codecool) is rendelkezel befektetéssel. A piaci alapon szerveződő képzések hosszú távú megoldást jelentenek az oktatási rendszer problémáira, vagy ez csak tüneti kezelés?
A Codecool képzés nem az egyetemekkel összehasonlítandó képzési forma. Minden szakmának van egy piramisa, az egyetemek elitképzésre jöttek létre. Az elitképzés nem szakmát ad, ezt a szakmunkásképzők, középiskolák termelik. A piaci és kormányzati elvárás az egyetemekkel szemben nem túl fair módon mégis az, hogy még több szakembert képezzenek. Mi ezt a hiányt próbáljuk meg betölteni. A Codecool nem szeretne versenyezni az egyetemekkel, hanem újonnan teremtett erőforrást akarunk nyújtani azoknak a képzésével, akik a rendszeren kívülről érkeznek. Főleg azoknak szeretnénk új perspektívát adni, akik a nem digitális világból érkeznek, és a digitális átalakulás után a változások vesztesei lennének.
Sokáig csak testépítők szedték, ám váratlan jó hatása lehet az agyra egy népszerű étrendkiegészítőnek
Nem csodaszer, de segíthet.
Felszállt az egyik még működő ősöreg B-29-es nehézbombázó, vallott a pilóta a legenda vezetéséről
80 éve ez jelentette a csúcstechnológiát.
Pofonegyszerű módszerrel csökkentenék a baleseteket az utakon: egy új tábla születőben?
Egy skót szállodatulajdonos ötlete terjed.
Megírta az igazságot a Covid-19-ről, négy év börtönt kapott az újságíró
Másodszor is elítélték.
Trump feltételt szabott a békéért, visszaszólt az egyik vezető európai hatalom
"Marginális jelentőségű" kérdést feszeget az amerikai elnök.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt! - díjmentes, interaktív előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Forrnak az indulatok Amerikában Charlie Kirk halála után, régi vita lángolt fel újra
Gyűlöletbeszéd vs. szólásszabadság.
Kiakadt Izrael: válaszlépések jönnek az ősellenségük elismerése miatt
Diplomáciai válság kezd kialakulni.
Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod