
Egy hagyományos haszongépjármű naponta körülbelül kilenc órát van úton, ami egy nap alig több mint egyharmadát jelenti. A korlátozó tényező a sofőr, akinek a munkaidejéhez alkalmazkodni kell. Egy teljesen automatizált jármű azonban bizonyos utakon szinte éjjel-nappal, megállás nélkül közlekedhetne. Ennek eredményeként egy teljesen automatizált teherautó azonnal valós értéket termel, ami leginkább a teljes tulajdonlási költségben (TCO) tükröződik, ami így a harmadára csökkenhetne. A teljesen automatizált teherautók tehát valódi gazdasági tényezőt jelentenek.
A TCO az angol total cost of ownership kifejezésből származik, ami egy eszköz birtoklásának valós költségeit mutatja. Magyarul hivatalosan teljes életút költségnek, vagy teljes tulajdonlási költség nevezik, de a TCO mozaikszó is megszokott.
A haszongépjárművek esetében így az automatizációs fejlesztések kereskedelmileg sokkal korábban életképessé tudnak válni. Ugyanakkor a haszongépjárművek érzékelőinek és jármű-architektúráinak fejlesztése a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel például a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek - tájékoztatta a Portfolio-t a Continental.

A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a cég holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személygépkocsik, mind a haszongépjárművek automatizálásához.
Ez utóbbi azonban járműspecifikus módosításokat igényel.
Csak a jármű méretei – Európában a teherautók és kamionok körülbelül 16 méter hosszúak – kihívást jelentenek az egész jármű érzékelőkkel történő lefedése szempontjából.
A további kihívások közé tartozik:
- a kamera magasabb elhelyezkedése, és az ebből következő megváltozott látószög, valamint a jármű hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők.
- Az üzemanyag-hatékonyság szintén kiemelt prioritás a flotta üzemeltetői számára, mivel az üzemanyag-fogyasztás megegyezik a költségekkel. Ebből következően az üzemanyag-megtakarító vezetési stratégiák rendkívüli relevanciával rendelkeznek. Ebből a célból a Continental többek közt az útvonalak emelkedési profilját is figyelembe veszi a hatékony fékezés, gyorsítás és szabadon futás érdekében, valamint a forgalmi dugók végén prediktív fékezést alkalmaz.
Vezető nélküli Hub2Hub
A teljesen automatizált teherautók azonban a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatják ki a bennük rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik (többnyire teherautók és pótkocsik kombinációja) gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára már többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében. A gyakran monoton és hosszú útvonalak ellenére ezen útvonalak autópályán megtett szakaszai a sofőr állandó figyelmét igénylik, ami olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.
A végeredmény az, hogy a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között.
A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük. Hosszú távon a Hub2Hub megoldás a kezdeti rakodóhelytől a végcélig tartó teljes utat magába foglalná. A funkcióvezérelt fejlesztés fő hangsúlya ezért jelenleg az autópálya szempontjából releváns funkciókra és azok folyamatos fejlesztésére irányul a vezetési teljesítmény, a rendelkezésre állás és a megbízhatóság tükrében. Lépésről lépésre a már megvalósított funkciókat elkezdik a gyakorlatban is alkalmazni, majd képesek lesznek kezelni a komplikáltabb helyzeteket, például az autópályára való fel- és lehajtást is.
A Continental az autonóm vezetési rendszerek fenntartható iparosításán dolgozik annak érdekében, hogy terhet vegyen le a járművezetők válláról és biztonságosabbá tegye a vezetést
– mondta Dr. Andree Hohm, a Continental önvezető autó projektjének vezetője. Ezenkívül a cég rendelkezik a szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy az autóipari technológiákat sorozatgyártásra vigye, és ne csak egyféle járműplatformra korlátozza azokat.
Sense - Plan - Act
A fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a vállalat holisztikus megközelítést alkalmaz, vagyis amellett, hogy az algoritmusok szinte teljes mértékben azonosak, a személygépkocsik és teherautók rendszerei körülbelül 90 százalékban megegyeznek. Mindkét esetben a „Sense”, a jármű állapotának és környezetének szenzorokkal történő érzékelését jelenti, ideértve
- a gyalogosok védelmére szolgáló innovatív szenzortechnológiát,
- a keréksebesség-érzékelőket,
- kamerákat,
- valamint rövid és nagy hatótávolságú radarokat.
A „Plan” alatt a lehetséges műveletek és a szükséges döntések különböző elektronikus vezérlőegységek által való lefuttatását értik, azaz mi fog történni, és hogyan kell reagálnia a járműnek. Az így létrejött mozgástervezésért – milyen műveleteket kell végrehajtania a járműnek, milyen szögben kell kormányozni, vagy mennyire erősen kell fékeznie – pedig az „Act” felel. Személygépkocsik esetén a rendszer közvetlenül avatkozik be a jármű vezérlőrendszerébe, például egy féknyereg, az MK C1 elektrohidraulikus fék, vagy az elektromos rögzítő fék működtetése révén.
Fordult a kocka? Hihetetlen izgalmak a lengyel elnökválasztáson – Percről percre közvetítésünk
Államfőt választottak Lengyelországban, nagyon szoros az állás.
Katasztrófahelyzet Parajdon: könnyen lehet, hogy még súlyosabb helyzet jöhet
Egyre több beomlás jelent meg.
Drámai csapásokat mértek Oroszország legfontosabb támaszpontjaira, hidak is felrobbantak – Háborús híreink vasárnap
Ukrajna nem reagált eddig az esetekkel kapcsolatban.
Olyan részletet árult el Zelenszkij az elképesztő támadásról, amely miatt Moszkva csak a fejét foghatja
Ezt nem teszik majd ki az ablakba.
Váratlanul felbukkant a keleti nagyhatalom szupermodern Silent Hunter csúcsfegyvere Oroszországban
Ráadásul már elég régóta ott lehet.
Megérkeztek az exit pollok, hatalmas a küzdelem a lengyel elnökválasztáson
Egyelőre korai lenne győztest hirdetni.
Szorul a hurok: Trump egyik legfontosabb embere kemény lépéseket lengetett be Moszkva ellen
Felfordulás jöhet a piacokon.
Politika, ha eszünk, politika, ha nem eszünk
Politika, ha eszünk, politika, ha nem eszünk, ...és megáll az eszünk Az emberek nem isznak tejet, nem zabálnak húst. Ami növényi: az jöhet, ami állati:...
The post Politika, ha eszünk, politika
Vajon feltámad-e végre a szél?
Miközben egy másfél évvel ezelőtti jogszabálymódosítás nyomán lehetővé vált, hogy újra szélerőművek épüljenek Magyarországon, itthon és globálisan egyaránt a
Bérlet helyett menetjegy?
A használat és a költség örök problémája, hogy gyakorlatban sokszor elválnak egymástól. Ez pedig szinte mindig kedvezőtlen eredményhez vezet. Nagyon sok ilyen helyzet van az életünkben; pél
Everything Wrong with Retail Investors and Why It Is Not Just Psychology
Retail investors are often portrayed as naïve actors in financial markets: less informed, overly emotional, and prone to predictable mistakes. In the hands of the wrong actor, the retail crowd may not jus
A vételár kalkuláció véglegesítése a cégértékesítések során - tranzakció zárási mechanizmusok
A cégértékesítés egyik legkritikusabb pontja, amely az eladók és vevők döntéseit leginkább befolyásolja, a tranzakciós Vételár meghatározása és annak véglegesítési mechanizmusa. Fontos
Dr. Robot rendel - az AI új szerepe az egészségügyben
A diagnosztikától az adminisztrációig, a személyre szabott terápiáktól a betegutak optimalizálásáig egyre több területen kap szerepet az AI. De vajon mennyire bízhatjuk rá magunkat egy...
Th
Innováció határok nélkül: új korszak a magyar-koreai kutatás-fejlesztésben
2025-ben új lendületet kap a magyar és dél-koreai kutatók, fejlesztők és vállalatok közötti együttműködés: megjelent a 2025-1.2.3-TÉT-IPARI-KR kódszámú pályázati felhívás, amely a ké
Milyen MI-stratégiára lenne szüksége az USA-nak?
Eric Schmidt a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének biztonsági és energiaellátási kockázatairól beszélt az amerikai Képviselőházban.


- Itt a rendelet: megjelent a 2025/2026-os tanév rendje
- Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról
- Megérkeztek a havi 3 millió forintos fizetések Magyarországra! - Az 1 millió elérése már gyerekjáték?
- Kijöttek a friss állampapíradatok: olyan történt, amire kevesen számítottak
- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Aggasztó az ázsiai lódarázs gyors terjedése, bárhol felbukkanhat a veszélyes rovar
Az invazív faj agresszív fészekvédő viselkedése az emberre is veszélyes lehet.
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Meddig nőhet még a magánegészségügy?
Miklós Mártonnal, az Ezüstfény magánklinika ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.