Egy hagyományos haszongépjármű naponta körülbelül kilenc órát van úton, ami egy nap alig több mint egyharmadát jelenti. A korlátozó tényező a sofőr, akinek a munkaidejéhez alkalmazkodni kell. Egy teljesen automatizált jármű azonban bizonyos utakon szinte éjjel-nappal, megállás nélkül közlekedhetne. Ennek eredményeként egy teljesen automatizált teherautó azonnal valós értéket termel, ami leginkább a teljes tulajdonlási költségben (TCO) tükröződik, ami így a harmadára csökkenhetne. A teljesen automatizált teherautók tehát valódi gazdasági tényezőt jelentenek.
A TCO az angol total cost of ownership kifejezésből származik, ami egy eszköz birtoklásának valós költségeit mutatja. Magyarul hivatalosan teljes életút költségnek, vagy teljes tulajdonlási költség nevezik, de a TCO mozaikszó is megszokott.
A haszongépjárművek esetében így az automatizációs fejlesztések kereskedelmileg sokkal korábban életképessé tudnak válni. Ugyanakkor a haszongépjárművek érzékelőinek és jármű-architektúráinak fejlesztése a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel például a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek - tájékoztatta a Portfolio-t a Continental.

A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a cég holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személygépkocsik, mind a haszongépjárművek automatizálásához.
Ez utóbbi azonban járműspecifikus módosításokat igényel.
Csak a jármű méretei – Európában a teherautók és kamionok körülbelül 16 méter hosszúak – kihívást jelentenek az egész jármű érzékelőkkel történő lefedése szempontjából.
A további kihívások közé tartozik:
- a kamera magasabb elhelyezkedése, és az ebből következő megváltozott látószög, valamint a jármű hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők.
- Az üzemanyag-hatékonyság szintén kiemelt prioritás a flotta üzemeltetői számára, mivel az üzemanyag-fogyasztás megegyezik a költségekkel. Ebből következően az üzemanyag-megtakarító vezetési stratégiák rendkívüli relevanciával rendelkeznek. Ebből a célból a Continental többek közt az útvonalak emelkedési profilját is figyelembe veszi a hatékony fékezés, gyorsítás és szabadon futás érdekében, valamint a forgalmi dugók végén prediktív fékezést alkalmaz.
Vezető nélküli Hub2Hub
A teljesen automatizált teherautók azonban a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatják ki a bennük rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik (többnyire teherautók és pótkocsik kombinációja) gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára már többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében. A gyakran monoton és hosszú útvonalak ellenére ezen útvonalak autópályán megtett szakaszai a sofőr állandó figyelmét igénylik, ami olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását.
A végeredmény az, hogy a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között.
A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük. Hosszú távon a Hub2Hub megoldás a kezdeti rakodóhelytől a végcélig tartó teljes utat magába foglalná. A funkcióvezérelt fejlesztés fő hangsúlya ezért jelenleg az autópálya szempontjából releváns funkciókra és azok folyamatos fejlesztésére irányul a vezetési teljesítmény, a rendelkezésre állás és a megbízhatóság tükrében. Lépésről lépésre a már megvalósított funkciókat elkezdik a gyakorlatban is alkalmazni, majd képesek lesznek kezelni a komplikáltabb helyzeteket, például az autópályára való fel- és lehajtást is.
A Continental az autonóm vezetési rendszerek fenntartható iparosításán dolgozik annak érdekében, hogy terhet vegyen le a járművezetők válláról és biztonságosabbá tegye a vezetést
– mondta Dr. Andree Hohm, a Continental önvezető autó projektjének vezetője. Ezenkívül a cég rendelkezik a szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy az autóipari technológiákat sorozatgyártásra vigye, és ne csak egyféle járműplatformra korlátozza azokat.
Sense - Plan - Act
A fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a vállalat holisztikus megközelítést alkalmaz, vagyis amellett, hogy az algoritmusok szinte teljes mértékben azonosak, a személygépkocsik és teherautók rendszerei körülbelül 90 százalékban megegyeznek. Mindkét esetben a „Sense”, a jármű állapotának és környezetének szenzorokkal történő érzékelését jelenti, ideértve
- a gyalogosok védelmére szolgáló innovatív szenzortechnológiát,
- a keréksebesség-érzékelőket,
- kamerákat,
- valamint rövid és nagy hatótávolságú radarokat.
A „Plan” alatt a lehetséges műveletek és a szükséges döntések különböző elektronikus vezérlőegységek által való lefuttatását értik, azaz mi fog történni, és hogyan kell reagálnia a járműnek. Az így létrejött mozgástervezésért – milyen műveleteket kell végrehajtania a járműnek, milyen szögben kell kormányozni, vagy mennyire erősen kell fékeznie – pedig az „Act” felel. Személygépkocsik esetén a rendszer közvetlenül avatkozik be a jármű vezérlőrendszerébe, például egy féknyereg, az MK C1 elektrohidraulikus fék, vagy az elektromos rögzítő fék működtetése révén.
Karbonsemleges szálloda, luxuslakások és Rákosrendező a Property Awards-on
Az Év koncepciója-díjra pályázó előadások és az egyetemisták terve.
Szivárognak a felvételek: szép csendben megvillantotta az Egyesült Államok legújabb nukleáris fegyverét
Titokzatos projekt került napvilágra.
Kiderült az igazság az OpenAI tőzsdei bevezetéséről: a pénzügyi vezető elmondta, mikor várható
Bizonyára lenne rá érdeklődés.
Lelőttek egy orosz gyártmányú Il-76-ost, ráadásul állítólag kínai légvédelem
Egyetlen orosz pilóta se élte túl.
Komoly csapás érheti Trump kereskedelmi terveit, rögtön reagálnak a piacok
Árazzák a bírák retorikáját.
Hogyan hat az amerikai techszektor az energiaátmenetre?
A technológiai óriások innovációval, energiahatékony MI-fejlesztésekkel és stratégiai beruházásokkal alakítják a tisztaenergia-piac jövőjét.
Az EU mesterséges intelligencia rendeletének végrehajtása Magyarországon
Október 31-én megjelent a Magyar Közlönyben az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló rendeletének magyarországi végrehajtásáról szóló 2025. évi LXXV. törvény ("MI törvén
Lezárult egy korszak
2025. október 31-ével megszűnt az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés) szolgáltatás. Ezzel az ingyenes állami aláírási lehetőség végleg kikerült a mindennapi ügyintéz
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Hetek óta milliók dolgoznak fizetés nélkül a világ egyik legfejlettebb országában
Megjelent a Portfolio Checklist szerdai adása.
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!


