Valóban autóipari nagyhatalom vagyunk?


Az újkori autógyártás bő húsz éve már elegendő ahhoz, hogy ne csak egy pillanatképre, hanem bizonyos folyamatokra is rávilágítson. A kezdeti fellendülés, bővülés után jelenleg átrendeződés megy végbe a régióban. A korábban jelentős mennyiséget termelő Lengyelország volumenben mért "teljesítménye"meredeken visszaesett. Ezt elsősorban a náluk gyártató márkák - pl. Fiat - piacainak visszaesése okozta, és nem a helyi kereslet alakulása. A cseh és a szlovák autóipar ezzel szemben minden eddigi rekordot megdöntve szárnyalt. Mindez elsősorban a VW-nek - illetve helyi leányának, a Skodának - és a KIA-Hyundai párosnak köszönhető. Északi szomszédunknál a PSA konszern is jelentős kapacitásokkal rendelkezik, de ezek átcsoportosításra fognak kerülni a közeljövőben, a C3 Picasso gyártása Spanyolországba költözik. Az ottani munkanélküliség csökkentése érdekében a helyi kormányzat jelentős ösztönzőket nyújtott a PSA csoportnak, és más gyáraknak is. 2013 első féléve azonban az eddig jól teljesítő Csehországban is csökkenő termelési volumennel zárult, 13%-kal kevesebb autót állítottak elő, mint egy évvel korábban, a lengyel autógyártás hasonló mértékben tovább zsugorodott (-13,8%), miközben Szlovákiában 11,5%-kal növekedett a gyártott autók darabszáma.
Magyarországon az új gyártó - Mercedes-Benz - megjelenésével is csak stagnált a termelés mennyisége. Az idei év első felében mindössze 2,1% volt a növekmény, de ez a második félévben javulhat, ugyanis az Audi és a Suzuki is megkezdte új modellek gyártását.
A kedvező adózási környezet mellett az alacsony munkabérek is a régió vonzerői közé tartoznak. A "Visegrádi négyek" 9-11 Euró/óra betanított munkás munkabérükkel közel állnak egymáshoz, míg a délebbi területeken ezen szint mintegy feléért "kapható" munkaerő. Kivétel Szlovénia, ahol magasabb az órabér, de még mindig nem éri el a németországi (30,1 EUR/óra) felét (14,4 EUR/óra). A kedvező munkaerőköltség a régió versenyképességének egyik legerősebb lába, de mivel a konvergencia érzékelhető, ezért képzéssel, minőségi munkavégzéssel lehet megőrizni a versenyelőnyt.

A környező országok közül kettőben figyelhető meg az újautó piac átrendeződése a céges és magánvásárlók között. Magyarországon a lakossági finanszírozás visszaszorulása és az általános bizalom megrendülése, Szlovákiában pedig a céges autók kedvezőbb üzemeltetési feltételeinek köszönhető az átstrukturálódás. A valós helyzet nem ennyire egyértelmű, nagyon sokan a privát szempontok szerint kiválasztott, üzemeltetett járművüket is cégesként jegyeztetik be, tehát nincs ekkora a valós flottapiac, de a jelentősége mindenhol növekszik, amikre a gyártóknak, finanszírozóknak, egyéb szolgáltatóknak is fel kell készülniük.
Rossz hírt kaptak a britek: régóta nem látott csúcsra ugrott az infláció
A kamatcsökkentés reménye kezd szertefoszlani.
Trump vs. dollár: kiütés vagy van visszaút?
A szakértő szerint a történelmi tapasztalat egy irányba mutat.
Itt a bejelentés: újraindult az olajszállítás Magyarországra a Barátság-vezetéken
Gyorsan helyreállították.
Bloomberg: Trump kemény kérdést intézett Orbán Viktorhoz
Miért blokkolja az ukrán uniós csatlakozást?
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Merre mozdulhat az arany ára?
Az arany árfolyamát azonban nem csupán a monetáris politika alakítja. A világpolitikai kockázatok, az ellátási láncok geopolitikai átrendeződése és az inflációs bizonytalanság mind hozzáj
SPB: Alacsony kereslet és növekvő költségek veszélyeztethetik az amerikai vállalatok nyereségességét
Emelkedésnek indult a román CPI az energia ársapkák kivezetésének köszönhetően. A piac összességében pozitívan reagált a költségvetés rendbetételére irányuló kormányzati erőfeszít
Mi a baj dollárral?
Cudar év van eddig a dollár mögött: a világ első számú devizája nagyon gyengült Donald Trump protekcionalista politikája mellett. De mi várhat még a zöldhasúra,... The post Mi a baj dollárr

Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni Mindenki jól jár a 3%-os hitellel? - Nem biztos. Sokan úgy gondolják, hogy a 3%-os kamat
Az AI gazdasági ára: Mibe kerül a terminátor-forgatókönyv elkerülése?
Amióta a szakértőkön kívüli világ is AI-lázban ég, a félelmek gyakran nagyobb sajtót kapnak, mint a technológiával járó előnyök. Vendégszerzőnk kutatások alapján vizsgálja meg, hogyan

Otthon Start Program - Büntetési szabályok
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - Büntetési szabályok A 3%-os kamattámogatott Otthon Start Hitel óriási segítség lehet az ingatlanvásárlás előtt állóknak, a
Amikor Soros és Trump együtt szív
Donald Trump egész frissen szállt síkra a marihuána dekriminalizálása mellett, amivel váratlanul egy platformra keveredett Soros Györggyel. Zentai Péter, Zentucció elmélkedik arról, milyen elő


A 2025-ös FIDE Iskolák Világbajnoksága és a Smart Moves Summit az Egyesült Államokban ért véget (x)
Magyarország csapata az 55 versenyző közül a 23. helyet szerezte meg

Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
A magyar milliomosok titkai: így lehetsz te is tagja a klubnak
Ismét elkészült a Portfolio Prémium Banki Felmérése.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.