Bank

Mi tesz sikeressé egy kis magyar céget?

Portfolio
A magyar kkv-szektorhoz tartozó cégek ma egészen másképpen gondolnak a siker kulcsára, mint a válság előtti időszakban. Az üzleti döntések fókusza is megváltozott: a partnerek megbízhatósága sokkal fontosabbá vált, mint az értékesítés, a növekedésről pedig egyre inkább a hatékonyság felé tolódik a hangsúly. A fejlődés motorját jelentő beruházások és a fejlesztések finanszírozása is kulcskérdés, amelyre állami és Európai Uniós források is rendelkezésre állnak. A cél a szektorban nem feltétlenül a nemzetközi előretörés lehet, a magyar piac is tartogat még lehetőségeket.

A magyar kkv-szektorban a sikertényezők között szembetűnő átrendeződés ment végbe: míg korábban a pénzben mérték a sikert, addig mára sokkal inkább a megbízhatóságra fókuszálnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cégeknek sokkal jobban számít egy kiépített, megbízható kapcsolat a szállítókkal és a vevőkkel, mint az, hogy milyen áron, mekkora értékben kötnek üzletet egy céggel. Ennek legfőbb oka, hogy a válság során csökkent a fizetési hajlandóság, a körbetartozások még jobban hátráltatták az üzleti tevékenységet, így a megbízható partnerek szerepe jelentősen felértékelődött. Akik megégették magukat, azok sokkal óvatosabban bánnak az üzleti kapcsolatokkal: többnyire azok a cégek képesek hosszabb távon fennmaradni a piacon, amelyek kiépített kapcsolatrendszerrel rendelkeznek.

Egy másik fontos változás a szektorban, hogy a növekedés mellett egyre inkább a profitot helyezik előtérbe a kkv-k: míg korábban a legsikeresebb cégeknek egyértelműen azokat tartották, amelyek árbevétele, mérlegfőösszege legnagyobb mértékben bővült évről évre, addig mostanra az egységnyi árbevételre jutó nyereség fontossága is felértékelődött - derül ki a CIB Stafétabot kutatási eredményeiből. Igaz, a magasabb hozzáadott értékű termékek irányába még nem igazán látszik lényeges elmozdulás a piacon, Nyugat-Európához képest még bőven van tere a fejlődésnek.

Mi tesz sikeressé egy kis magyar céget?
A pénzügyi stabilitás, a finanszírozás kérdése is kulcsfontosságú a kkv-szektorban, ahol a válság alatt szinte teljesen befagyott a hitelezés. A forrásszerzési költségek csökkentésében segíthet a jegybank Növekedési Hitelprogramja, a hitelpiac beindításához azonban banki szemmel is hitelképes vállalatokra van szükség. Az állami és uniós források lehívása várhatóan továbbra is előtérben marad a beruházások finanszírozásában, a kkv-k egyszerűen nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy nem pályáznak a támogatásokra.

A hazai piacot egyelőre nem nőtték ki a kkv-cégek, de elsősorban a tevékenységtől függ, hogy megéri-e exportálni a termékeket. Például egy szoftverfejlesztő vállalatnak nem léteznek országhatárok, bárhol, és viszonylag könnyen értékesíthet, ezzel szemben például a mezőgazdasági cégek jellemzően a hazai, vagy a környező piacokra termelnek. A magyar piac nem szűk annyira, hogy a kkv-knak mindenképpen az exportra kelljen helyezniük a fő hangsúlyt, ugyanis még nincs lefölözve a piac.
Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet