
A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.
Aki ma Veresi Paradicsomot vásárol, az biztos lehet benne, hogy finom, tápanyagokban gazdag, minőségi zöldség kerül az asztalára, amit a legkorszerűbb módszerekkel és körülmények között termesztettek.
Az alapító ügyvezető igazgató Márkus Zsolt a multik világában futott be karriert, de a következő lépcső már valamelyik távoli ország lett volna, számára pedig fontos volt, hogy a gyerekei ne gyökértelen világpolgárként nőjenek fel. Szerette volna érezni azt is, hogy értéket teremt, a munkájának van valamilyen „jósági faktora”. Mint fogalmaz,
pénzt keresni könnyű, jól keresni pénzt már nehezebb
Vonzotta a kihívás is, hogy megmutassa: képes vállalkozóként is sikeressé válni. „Ami engem motivál, hogy mindig a komfortzónámon kívül legyek, különben elunom az életemet.”
Az agrárium maximálisan komfortzónán kívül volt, mellette szólt viszont, hogy itt nem kell az olcsó távol-keleti, ázsiai árukkal versenyezni. Jól jött az is, hogy egy vállalkozó 2014-ben jutányos áron eladta az üvegházi növénytermesztésre létrehozott projektcégét, mivel az az év végi határidőre nem tudta megvalósítani a terveket.
Az uniós támogatás paradicsom, paprika, vagy uborka hidrokultúrás termesztésére vonatkozott.
Márkus Zsolt alapos piackutatást követően a paradicsomtermesztés mellett döntött, mert a kockázatelemzés és az üzletfejlesztési felmérés is azt mutatta: termelési biztonságban és eladhatóságban az akkori piaci körülmények között az a jó döntés. Azután személyesen, többek között „zöld munkásként” is tanulmányozta a termesztési technológiát Hollandiában. A hiányzó kertészeti tudást is holland tanácsadón keresztül szerezte meg.
A technológiai innováció a pályázati kiírás miatt adott volt, az ideális helyszínt pedig Veresegyházon találták meg, ahol a száz százalékosan visszasajtolt termálvíz-rendszernek köszönhetően a fűtést, mint az egyik legnagyobb költségtételt, sikerült versenyképes mértékűre redukálni, magát a működést pedig megbízhatóvá tenni.

A 2017 óta Veresi Paradicsom Kft. néven működő vállalkozás tulajdonosa azonban nem csak a termesztés módjában hozott újat azzal, hogy a két üvegházában Magyarországon egyedülálló, hidrokultúrás technológiával 365 napos termesztéssel dolgoznak, ahol a gyökérzet nem a földből, hanem kókuszpárnából, veszi fel a szükséges tápanyagot. Abban is szakítottak a hagyományokkal, hogy tudatosan biológiai növényvédelememmel gyakorlatilag majdnem teljesen vegyszermentesen termesztenek: a növénykultúra védelmét természetes anyagokkal támogatják, hasznos rovarokkal és magas szintű higiéniás protokollal védik és csak a végszükség esetén alkalmaznak vegyszeres védelmet, azt is olyan robottechnológiával, amely képes kizárólag az érintett területre juttatni a kemikáliát. Nem véletlenül kapták meg a biológiai növényvédelemért járó Mother Earth oklevelet egyedülállóan a régióban.
A legmodernebb technológiához természetesen a legkiválóbb vetőmagok illenek, a Veresi Paradicsom azonban elérte, hogy bekerüljön a világ legjobb paradicsomfajtáját termesztő kertészeteket tömörítő Piccolo klubba, ahonnan csak a legjobbak kaphatnak vetőmagot.
A Veresi Paradicsom 2015-ben még kizárólag exportra termelt, aztán Márkus Zsolt 2016-ban Spanyolországba ment megnézni, hogyan termesztik az európai piacot elárasztó olcsó paradicsomot, és megdöbbent azon, amit tapasztalt:
korszerűtlen termesztéstechnológia, elképesztő higiénés viszonyok és vegyszerterhelés, mint Márkus Zsolt mondja,
akkor eldöntöttem, hogy télen nem eszem több import zöldséget.
Akkor úgy döntött, hogy legalább részben igyekszik kiváltani a jellemzően téli importot egészséges hazai paradicsommal. A piacot mélységeiben is megismerve azt is látta, hogy a minőségi termékre van fogyasztóképes kereslet, de nincs hozzá megfelelő termelés és ellátási lánc. Ők viszont kiválasztották a jobbnál jobb vetőmagokat, miközben azt látták, hogy késő ősztől tavaszig nem kapható idehaza friss és magas minőségű beltartalmi értékű paradicsom.
Ezért megépítették a téli termesztéshez szükséges új üvegházat, ahol mesterséges megvilágítással segítik a fényhiányos időben is a növény fejlődését.
Az alapító tulajdonos nem csak ezzel az újítással vállalt újabb jelentős kockázatot, hanem azzal, hogy felmondta a külföldi disztribútorral a szerződését, hogy a korábbi 5 százalékkal szemben az értékesítés 100 százalékát saját maga bonyolítsa. Abszolút új szereplőként és márkanévként nem volt egyszerű bejutni az áruházláncokba, de már néhány hét alatt a többszörösére nőtt a megrendelt mennyiség.
Az üzlet Márkus Zsolt addig felhalmozott 100 millió forintos vagyonából, valamint egy kockázati tőkebefektető magán[1]személy 600 millió forintjával indult 2014-ben. Mostanra egy 1,5 milliárd forintos árbevételű, csaknem 500 millió forintos saját tőkével rendelkező, több mint 50 embert foglalkoztató cégről beszélünk, mely az agrár szektorra nem jellemzően 20% feletti EBITDA termelő képességgel rendelkezik. Míg a kezdetekben egy üvegházban, 32 ezer négyzetméteren termesztettek, ma három üvegházban 63 ezer négyzetméter a termesztőfelület.
Összesen hozzávetőlegesen 240 ezer tő paradicsomot termesztenek ma Veresen.
Ha meg szeretnénk nézni minden növényt, azaz bejárni minden sort az üvegházakban, akkor több mint 43 km-t kellene gyalogolnunk. Télen mintegy 1000 tonnát termelnek, ez 100 százalékban importkiváltás, az éves termelési mennyiség pedig – az aktuálisan termesztett paradicsomfajtától függően – 2000 tonna. Jelenleg öt nagykereskedelmi fajtájuk van, és 2-3 fajtával kísérleteznek.
Márkus Zsolt szerint a siker egyik titka, hogy nem agrár-, hanem üzleti oldalról építette fel a cég stratégiáját, amelynek legfontosabb elemei a technológiai érzékenység és az újszerű üzletfejlesztési technikákkal történő márkaépítés. Ehhez szorosan hozzátartoznak az olyan 21. századi alapértékek, mint a fenntarthatóság, a környezetvédelem és az úgynevezett tiszta termesztés, a cél pedig a körforgásos gazdálkodás elérése.
A vállalat közös kutatásokat végez a Szent István Egyetemmel, az „utaztatott” és a friss paradicsom közötti különbségeket vizsgálva. Legutóbb pedig a Magyar Bocuse d’Or Akadémia emelte a Veresi Paradicsomot a legjobbak közé azzal, hogy őket választotta, amikor kiderült: a lyoni döntő fő alapanyaga a paradicsom.
Címlapkép: BÉT50
Az oroszok szerint súlyos szabotázsakció készül – Teljesen borulhatnak a béketárgyalások?
Erős vádak Moszkvából.
Súlyos orosz áttörésről jöttek hírek – Megszólalt Zelenszkij elnök
Kommentálta a frontvonal eseményeit az ukrán vezető.
Polgári ellenállásra készül Oroszország szomszédja: diákokat is kiképeznek
Hasznos tudást szerezhetnek.
Súlyos jelentés jött: szomorú számokat látunk Magyarországról
Hatalmas változás történt egy hónap alatt.
Keddi agymenés
A Magyar Nemzet nevű kiadvány a nemzeti identitásra és a magyar gazdaságra nézve is veszélyt jelent. Avagy kis párbeszéd a ChatGPT és köztem.
Egyszerűsített foglalkoztatás 2025: változások és legfontosabb tudnivalók
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) továbbra is népszerű forma a szezonális és alkalmi munkavégzések során, különösen a mezőgazdaságban, a turizmusban vagy például a filmipari statiszt

Van ingyen ebéd? - Pénzügyi optimalizáció a 3%-os Otthon Start Program tükrében
A 3%-os kamatozású Otthon Start Program ismét teret enged a kreatív pénzügyi tervezésnek.  A gondolat lényege, hogy a lehető legtöbb olcsó hitelből vásárlunk ingatlant, miközben... The

Helyszíni ellenőrzés? Nehogy rajtakapjanak felkészületlenül!
Avagy: Hogyan biztosíthatod, hogy az ellenőrzés ne rémálom, hanem sikertörténet legyen?

Mi is az az ökorasszizmus?
Tanulmányok szerint a marginalizált közösségek aránytalanul viselik a szennyezés egészségügyi terheit.
Mennyibe kerül nekünk az Otthon Start 3%-os hitel?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyibe kerül nekünk az Otthon Start 3%-os hitel? A 3%-os kamatozású Otthon Start Program sokak számára vonzó lehetőség az otthonteremtésre, de felm
Top 10 osztalék részvény - 2025. augusztus
Augusztus negyedikén kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte



Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.