Az alábbiakban a Nemzetgazdasági Minisztérium elemzését közöljük, amelyet Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár, és Suppan Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium vezető közgazdásza jegyez.
Az Eurofer Európai Acélipari Szövetség legfrissebb előrejelzései alapján csak igen lanyha helyreállás jellemezheti az európai acélkeresletet, májusban már csupán 3,2 százalékos növekedésre látott lehetőséget a februári 5,6 százalékos prognózis helyett. Az európai acélkereslet a 2018-ban elért 153 millió tonna után a Covid-válság évében 130 millió alá zuhant, majd a 2021-es gyors felpattanást követően két év alatt 16 százalékos eséssel már a Covid-válságot sem érte el a felhasználás szintje. Az európai acélkereslet 2022 második negyedévétől kezdődő visszaesésében kulcsszerepet játszottak az ukrajnai háború kitörését követően a szankciók és az ellátási láncok megszakadásával kapcsolatos problémák, a megugró energiaárak és termelési költségek, a megugró infláció miatt csökkenő vásárlóerő, az emelkedő kamatok beruházásokra és fogyasztásra gyakorolt negatív hatása, valamint a feldolgozóipar gyengélkedése.

Az európai acélkereslet 35 százalékáért az építőipar a felelős. Noha az európai építőiparban kismértékben folytatódott a Covid-válság utáni helyreállás, a 2024-es kilátások már borúsabbak a kifutó állami támogatások, a szigorodó fiskális politikák, a gyenge lakásépítési kedv, és általában a gyenge beruházási környezet miatt. Ezt tükrözi az is, hogy az európai építőipar a tavalyi év elejétől enyhe csökkenő trendet mutat, idén pedig január kivételével minden hónapban visszaesést mutatott. A német építőipar helyzete különösen aggasztónak tűnik, májusban 7 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva, vagyis ez az európai szegmens nem fog húzóerőt képviselni a piacon.
Az acélkereslet közel 18 százalékát a járműgyártás teszi ki. Noha 2023-ban az európai új autó regisztrációk 13,8 százalékkal, az idei első öt hónapban pedig 4,4 százalékkal nőttek, az autóeladások még messze elmaradnak a Covid-válság előtti szinttől, azonban az ágazat acélkereslete a növekvő kibocsájtás ellenére gyakorlatilag stabil maradt. Ennek hátterében az is állhat, hogy az autógyártók a károsanyag kibocsátás csökkentése, az emissziós kvótáknak való megfelelés érdekében igyekeznek csökkenteni a gépkocsik tömegét, ami az acél más anyagokkal, például a könnyebb alumíniummal, műanyaggal vagy karbonszálas technológia felhasználásával való helyettesítéséhez vezet.
A gépgyártás acélkeresleti súlya 14 százalék, az ágazat a tavalyi kismértékű növekedés után idén várhatóan enyhén visszaesik, nem függetlenül a lanyhább európai konjunktúrától és az alacsonyabb beruházási dinamikától. A csövek, vezetékek, valamint fémipari tömegcikkek gyártása szintén megközelítően 14-14 százalékot képvisel, ezek a piacok a tavalyi enyhe visszaesés után idén is kismértékben zsugorodhatnak. Összességében az Eurofer számításai alapján az európai fémkeresletet meghatározó ágazatok a súlyukat figyelembe véve a tavalyi évben 1,1 százalékkal növekedtek, míg idén 1 százalékos csökkenés várható.
Az elmúlt években kialakult nemzetközi trendek szintén súlyosbítják az európai acélipar helyzetét. Egyfelől a 2018-ban az Egyesült Államok által bevezetett védővámok hatására nőtt az európai országok felé áramló, piacot kereső acélexport a harmadik országokból, ugyanakkor az európai export kiszorult más piacokról, erősítve a túlkínálat árleszorító hatását. Emellett a világszerte növekvő többletkapacitás is nyomás alatt tartja az európai acélgyártókat, különösen, amikor a kínai gazdaság ingatlanszektorában keletkező válságok nem tudják azt felszívni. Jelenleg a globális többletkapacitást 600 millió tonnára becsülik, és a kapacitások további 150 millió tonnás növekedése várható a következő években, különösen a fejlődő Délkelet-Ázsiában, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában. Nem véletlen, hogy az európai fémipari szereplők az elsők közt írták alá az Antwerpeni Nyilatkozatot, amely a realitás felé mozdulva egészítené ki az EU Green Deal-t és szándékozná megőrizni a minőségi munkahelyeket Európában, továbbá felhívja a figyelmet, hogy sürgős intézkedésekre van szükség az európai befektetési környezet helyreállításához.
Közelebbről megnézve az európai alumíniumipar helyzete sem fényesebb – az éppen felfelé ívelő árak ellenére -, az ING Think szerint
az Európai Unió alumíniumtermelése jelenleg a legalacsonyabb ebben az évszázadban.
Míg az EU-ban az alumíniumfogyasztás 13 százalékkal nőtt 2000 óta, addig a termelési kapacitás ugyanebben az időszakban kétharmadával csökkent, 3 millió tonnáról 1 millió tonna közelébe. A látványos visszaesés megnevezett fő oka a magas energiaárak és munkaerőköltség, de szerepet játszanak a környezetterhelési díjak is. Ezen felül, ahogy az acél esetében, itt is csökkenti az árrést az ukrajnai konfliktus miatt megugró energiaárszint, különösen az erősen energiaintenzív nyersanyagok esetében, mint amilyen az alumínium, tehát az európai kiszolgáltatottság és globális versenyképtelenség ebben az iparágban is tetten érhető.
A várható kereslet ügyében viszont az acélhoz képest ebben az esetben jobb a helyzet, bár a leépülő európai kapacitások fényében ebből a fellendülésből az európai termelés nem biztos, hogy ki tudja venni a részét. A Világbank egy 2020-as tanulmánya alapján a napelem gyártáshoz köthető termékek több mint 85 százalékban ebből az anyagból készülnek, például maga a panel, a keret és egyéb eszközök. Kulcsfontosságú összetevő továbbá a szélenergia, a hidroenergia és az akkumulátorok miatt az energiatárolás felfutó területén is. A globális keresleti becslés szerint - a zöldátállást komolyan véve - 2050-ig több mint a duplájára emelkedik a globális alumíniumkeresletet a három évvel ezelőtti viszonyokhoz képest, amely keresletnek már ebben az évtizedben is érezhetőnek kellene lennie azon gyártók esetében, akik ezt képesek kapacitással kiszolgálni.

Ilyen feltételek között az európai acél- (és alumínium) gyártást különösen versenyhátrányba hozzák a más régiókhoz képest egyébként is számottevően megemelkedett energia és más termelési költségek, a karbonsemlegességi célkitűzések magas beruházási költségei, valamint a széndioxid kvóták. A nyomott kereslet és a globális túlkínálati tényezők miatt nem meglepő, hogy – a kedvezőbb piaci kilátások miatt viszonylag stabilabb alumíniumárak mellett – az európai acélárak folyamatos csökkenő trendet mutatnak, nem történt kilábalás az elmúlt időszakban, ami jelentős kockázatot jelent a hazai Dunai Vasmű számára is, mely az elmúlt években a túlélésért küzd és a nyomott áru kereslet tovább nehezítheti a helyzetét.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
Éledezni kezdett egy több százezer éve szunnyadó vulkán: kitörés küszöbén állhat
Vizsgálatot sürgetnek a tudósok.
Lépett Kanada Trump hirtelen döntését követően: engednek az elnök akaratának
Készek folytatni a tárgyalásokat.
Kiadta a parancsot az Egyesült Államok: útnak indul a világ legnagyobb hadihajója
Egyre nő az amerikai katonai jelenlét egy térségben.
Dróntámadás érte az egyik legnagyobb orosz olajfinomítót: leállították az egyik egységet
Akadozik az üzemanyagellátás a régióban.
Itt a térkép: hat új helyen létesít a Tesla töltőállomást Magyarországon
Tovább bővül a Superchargerek listája.
Záporoztak az orosz rakéták Herszonban: legalább két civil meghalt
Lakóövezeteket is találat ért a támadás során.
Fontos bejelentést tett az IBM: nagyot ugrott az AMD árfolyama
Nagy lépés a működő kvantumszámítógépek felé.
Figyelem: az elemzők szerint nagyot ralizhat ez a két részvény!
Újra van bennük fantázia.
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod


