
A XX. század második felére a városi közlekedésben a (saját tulajdonú) személygépjárművek lettek a domináns szereplők, a közlekedéstervezők is a motorizált közlekedési módokat vették figyelembe a közutak kialakítása, fejlesztése során. Napjainkban azonban a városi közlekedés újabb átalakuláson esik át, amelyet egyrészt a mikromobilitási eszközök (pl. kerékpárok, rollerek) elterjedése, másrészt a bérlésen alapuló üzleti modellek megjelenése eredményezett. E két változás nemcsak kibővítette az utazók választási lehetőségeit, hanem egyre könnyebbé vált a különféle közlekedési módok kombinálása is.
A városok zsúfoltsága, a levegőminőség romlása és ennek káros egészségügyi hatásai, a magas zajszennyezés, illetve a környezetvédelmi megfontolások miatt a városi gépjárműközlekedés csökkentése sok városban cél, főként a belvárosi övezetekben. Ebben a helyzetben pedig kérdésként merül fel, hogy a mikromobilitási eszközök mennyire képesek helyettesíteni a személyes motorizált közlekedés – tehát elsősorban az autó – használatát.
Nemzetközi kutatások alapján összességében az mondható el, hogy a mikromobilitási eszközök Európában kevésbé az autót, mint inkább a közösségi közlekedést tudják kiváltani, ugyanakkor az egyes mikromobilitási eszközök között is élénk verseny van. A mikromobilitási eszközök közösségi közlekedéssel való kombinálása is megfigyelhető, főként a metró vagy a vasút esetében, hiszen az „utolsó mérföld” probléma megoldásával vonzóbbá és gyorsabbá tehetik a közösségi közlekedést, ezáltal megfigyelhető némi konverzió az autóhasználat felől. Az egyes városok közötti eltérések azonban jelentősek (pl. a városszerkezet, az agglomeráció, a közlekedési hálózat, a közlekedési szokások miatt), tehát érdemes megnézni, hogy ezen a téren hogyan áll Budapest.
A budapestiek több mint kétharmada legalább heti szinten igénybe veszi a közösségi közlekedést, míg 13%-a használ kerékpárt, 5%-a pedig egyéb mikromobilitási eszközöket is. Összességében az utazók 15%-a használ valamilyen mikromobilitási eszközt legalább heti rendszerességgel, a MOL Bubi pedig az egyik legelterjedtebb bérelhető mikromobilitási szolgáltatást nyújtó rendszer. A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapesti Corvinus Egyetem együttműködésében a MOL Bubi felhasználóit kérdeztük meg arról, hogy milyen közlekedési módok helyett használják a Bubit, illetve milyen más közlekedési módokkal kombinálják azt. A felmérés online valósult meg 2021. szeptember 23. és október 5. között, összesen 606 fő töltötte ki a kérdőívet.

A helyettesítés felmérése érdekében megkérdeztük a kitöltőket, hogy hogyan tették volna meg legutóbbi MOL Bubival megtett útjukat, ha nem lett volna elérhető a Bubi, illetve azok körében, akik idővel csökkentették vagy teljesen megszüntették Bubi-használatukat, rákérdeztünk, hogy milyen közlekedési módokra tértek át. Érdekes módon a két kérdésnél nagyon hasonló válaszok születtek, a közösségi közlekedés, a gyaloglás és a saját kerékpár lettek a legnépszerűbbek, autóra a válaszadók 10-20%-a váltana. A sorrend lényegében változatlan azok körében is, akik hozzáférnek saját vagy céges tulajdonú autóhoz.
Annak ellenére, hogy 2021-re már több mikromobilitási szolgáltató bérelhető eszközei is elérhetők voltak Budapesten, az ezekre való váltási hajlandóság meglehetősen alacsonynak mutatkozott, mindössze a válaszadók 13%-a mondta azt, hogy a Bubi helyett más bérelhető mikromobilitási szolgáltatást venne igénybe. A közösségi kerékpárrendszer elsősorban a közösségi közlekedéssel, illetve a saját tulajdonú kerékpárokkal versenyez.
Másik oldalról elmondható, hogy a Bubi-használók fele gyakran vagy nagyon gyakran kombinálja a Bubit más közlekedési módokkal utazásai során.
Emellett pedig érdemes figyelembe venni a temporális kiegészítést is, ami azt jelenti, hogy a napon belüli utazások összefügghetnek, hiszen például annak megválasztása, hogy hogyan utazik valaki a munkahelyére, befolyásolja azt is, hogy hogyan tud (fog) hazatérni onnan.
A közlekedési módok kombinálása során a Bubit elsősorban közösségi közlekedéssel, gyaloglással és vasúti közlekedéssel kombinálják a felhasználók. A mikromobilitási eszközök közötti kiegészítés nem jellemző, ami nem is meglepő, hiszen használati funkcióikat tekintve elég hasonló szolgáltatásokról van szó. Érdekes eredmény, hogy a Bubit vasúttal és autóval kombinálók 23, illetve 28%-a Budapest agglomerációjában él, tehát esetükben a városba való bejutást szolgálja a vasút, illetve az autó, majd a városi közlekedés során már a Bubit használják.
Ezek alapján a Bubi és a többi közlekedési mód között komplex kapcsolatok vannak, amelyek a legtöbb esetben nem írhatók le tisztán helyettesítő vagy kiegészítő viszonyként, meglehetősen nagy átfedés van azon közlekedési módok között, amelyekkel a felhasználók helyettesítenék a Bubit, illetve amelyekkel gyakran kombinálják is a Bubival megtett útjaikat. A helyettesítés és a kiegészítés együttes jelenlétét mutatja a 2. ábra. Ezen jól látszik, hogy az egyes közlekedési módok jelentősen eltérő módon viselkednek. Míg a közösségi közlekedés egyszerre jelenti a Bubi alternatíváját és kiegészítő szolgáltatását, addig a saját kerékpár egyértelműen helyettesíti a Bubit.

Az eredmények alapján továbbá a bérelhető elektromos rollerek és az autómegosztó szolgáltatások is inkább a Bubi helyettesítőiként tűnnek fel. A Bubival való kombinálásuk nem tekinthető elterjedtnek azok körében, akik a Bubi megszűnése esetén ezekre a szolgáltatásokra váltanának át. A saját vagy a céges tulajdonú autó esetén ambivalensek az eredmények. Relatív sokan (23%) kombinálják az autót és a Bubit is azok körében, akik a Bubi megszűnése esetén autóra váltanának. Ez tehát arra utal, hogy
az autósok egy része, amennyiben nem lenne közösségi kerékpárrendszer Budapesten, vélhetően egész útjukat autóval tennék meg, míg most útjuk során egy adott pontján kiszállnak az autóból, hogy átváltsanak Bubira.
Az az eredmény, hogy a közösségi közlekedés vagy az autó sok esetben képes a Bubi helyettesítésére, ugyanakkor a Bubi felhasználói úticéljuk elérése érdekében gyakran együtt is használják a Bubit és a közösségi közlekedést vagy az autót, egyfajta tudatosságra utal. Az utazók (egy kis része) tudatosan vált közlekedési módot egyazon útja során. Ennek oka leginkább az, hogy a Bubi egyben testmozgás is. A közösségi közlekedést használók számára további előny, hogy a Bubi segít elkerülni a tömeget a járműveken, illetve gyorsabb eljutást tesz lehetővé, valamint szórakoztatóbb, kellemes utazási élményt jelent. Az autósok a Bubi autónál kedvezőbb árát (alacsonyabb költségeit), a parkolóhelykeresés megúszását, a gyorsabb eljutást, illetve a fenntarthatósági szempontokat értékelik a leginkább, bár a többi motivációs elem is fontos számukra (3. ábra).

A cikk alapjául szolgáló tanulmány itt érhető el. A tanulmány az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének kiadásában 2023-ban megjelent Verseny és Szabályozás 2022 évkönyben jelent meg.
Berezvai Zombor a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa és a Gazdasági Versenyhivatal vezető közgazdásza
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép forrása: Luis Alvarez via Getty Images
Nem sikerült lerombolni Irán atomprogramját, Trump fenyegetőzik - Percről percre cikkünk az Irán-Izrael konfliktusról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli háború legfontosabb híreivel.
Exobolygót kapott lencsevégre a James Webb, most először
Egy 110 fényévnyire lévő, Szaturnuszhoz hasonló gázóriást fedezett fel.
Találkozott Trump és Zelenszkij, nagy költekezésbe kezd a NATO – Híreink az orosz–ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Véres évforduló: elszabadult a pokol Nairobi utcáin
Kenyában az egy évvel ezelőtti véres tüntetésre emlékezve szerveztek tüntetést.
Videó: hatalmas tűz pusztít a határátkelőnél, a lehető legmagasabb riasztás van érvényben
A lángok egy autólerakatot is elértek már.
VIDEÓ! Földgáz és befektetés: Forró nyár, forró lehetőségek?
A nyári hőség hatására jelentősen megnő a földgáz iránti kereslet, főként az áramtermelés miatt, amelyben az USA-ban továbbra is a gáz játssza a kulcsszerepet. A Szövetségi Energiapiaci
Szakad az árfolyama, pedig nagy szükség lesz a lítiumra
Padlón a lítium árfolyama, pedig igen fényes jövő előtt áll: megkerülhetetlen lesz a jövő e-autózásában és energiatárolásában. Ráadásul a nyersanyagból bőséggel van a bolygón, kizá
A második Kína-sokk
A kínai autóipar előretörése komoly veszélyt jelent a német és közép-kelet-európai régió gazdasági együttműködésre.
Keresőképtelenség
Az egészségügyi alkalmatlanság, a keresőképtelenség és a munkavállalói juttatások kérdése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül a magyar munkajogban. A Munka Törvényk
Devizahitel és jogi felelősség - indulatok helyett megoldások
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitel és jogi felelősség - indulatok helyett megoldások Miért fontos most higgadtan kezelni a helyzetet? A devizahitelek körül ismét felerősödt
Zöld és digitális jövő: Elindult a GINOP Plusz hitelprogram
Új lendületet kaphatnak a hazai kkv-k fejlesztési törekvései - végre elindult a régóta várt támogatási lehetőség.
Hogyan változtatja meg az Önazonossági törvény (2025. évi XLVIII.) a hiteligénylést és az ingatlanvásárlást?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan változtatja meg az Önazonossági törvény (2025. évi XLVIII.) a hiteligénylést és az ingatlanvásárlást? 2025. július 1-jén hatályba lép a
VIDEÓ! Rekord részvény-visszavásárlások: mit üzennek a befektetőknek?
2025 áprilisában az amerikai részvény-visszavásárlások összege elérte a 233,8 milliárd dollárt, ami 1984 óta a második legmagasabb havi érték. Az elmúlt három hónapban pedig több mint 5


- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
- Kijött a kormány új készpénzes szabálya, mutatjuk a részleteket
- Megtörtént a nagy állampapír-mutatvány, erős üzenetet küldtek a lakossági befektetők
- Bár nincs nukleáris fegyvere a Forradalmi Gárdának, enélkül is bármelyik pillanatban egy valóságos atombombát dobhatnak a világra
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Magyar az űrben: mi a történelmi misszió jelentősége?
Kapu Tibor személyében 45 év után újra űrhajósa van Magyarországnak.
Négy éve felrobbant a GDP: új sikerállam van születőben?
Erre az országra vélhetően te sem gondoltál.
Egyre csúnyább a háború – Nőhet a világban a terrorfenyegetettség
Lezárás vagy eszkalálódás jön?
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.