Prémium

Az autókölcsönzést nem érinti a válság (x)

Portfolio
Érdekes és meglepő fordulat a piacon az, ami az első 3 hónapban az autókölcsönzők helyzetét jellemzi. Az új- és használtautó-kereskedők és legfőképpen a gyárak válsága miatt azt gondolná az ember, hogy a kölcsönzés végképp nem az a jól futó üzletág.

Pedig a devizapiac ingadozásaitól megtisztítva még jobban is fut az üzlet, legalábbis az egyik legnagyobb fővárosi autókölcsönzéssel foglalkozó cégnél magasabb az árbevétel, mint a tavalyi hasonló időszakban, csak közben a forint 20 százalékos árfolyamveszteséget szenvedett el. Ezért az összkép mégsem rózsás.

Wolfgang Bartesch, a Fox Autorent cégvezetője számolt be arról, hogy a tavalyi évhez képest az első hónapokban a válság és a jelentős forintgyengülés ellenére jobb árbevételt értek el. Havonta 1 - 1,5 millió forinttal többet. A krízis előnye számukra, hogy sokan visszaléptek a kocsihitelektől, vagy kivárnak, hogy milyen irányba alakulnak tovább a gazdasági folyamatok, ezért bármilyen meglepő, de többen bérelnek náluk autót.

Azt feltételeznénk , hogy most a magánemberek, de a cégek is drasztikusan megfogják a költségeket. És hát a kölcsönzés - még a megemelkedett törlesztőrészletek ellenére - sem versenyképes a hitelek havi költségeivel.

Azt kell mondjam,hogy ebben téved. Vegyük például azt a lehetőséget, hogy valaki a legerősebb svájcifrank-árfolyam mellett 130-140 forintos franknál vett fel hitelt. A részletei azóta 20-30 ezer forinttal is megemelkedhettek. Ott van ráadásul költségként - amit sokan elfelejtenek beleszámolni - a kötelező felelősségbiztosítás, a casco, a gumicsere és nem mellesleg az amortizáció. Ha mindezeket havi lebontásban összeadjuk, akkor kijöhet akár 100 ezer forintos költség is, míg nálunk olyan 120 ezerért lehet már autót bérelni. A két összeg között már nincs olyan nagy különbség. A hitelből nagyon nehéz kiszállni, nálunk viszont, ha valaki úgy dönt, hogy nem bírja tovább vagy csak ideiglenesen szünetelteti az autóhasználatot, megteheti. Egyszerűen kifizeti az utolsó havi díjat, leadja nálunk az autót, és kész.

Azért ennek ellenére is nehezen hihető, hogy Önöket nem érintette a válság. Ha másért nem, hát a forint gyengülése miatt. A Fox Autorent is a piacról él, a kocsik megvásárlásához, cseréjéhez hitel vagy lízingszerződések kellenek, ehhez pedig devizakölcsönökre van szükség. Az árfolyamveszteség csak befolyásolta a cég bevételeit.

Nos, ez valóban így van. Olyannyira, hogy azokon az autókon, amelyekre nyáron a legerősebb forintárfolyamon kötöttünk lízingszerződést, havi 2 millió forintos veszteségünk is lehet. A 600 autós flottából jó pár ilyen kocsi van, így ezek lecserélését megpróbáljuk a lehető legtovább húzni, hogy csökkentsük az ezen elszenvedett veszteséget. Számunkra azért jó hír, hogy gyenge forintárfolyamnál is kötöttünk szerződéseket, ezért ott már keresünk a bolton.

A nagyobb bevétel és forgalom a céges megrendelésből jön, vagy esetleg az ide látogató külföldiek bérelnek több autót?

Érdekes helyzet állt elő. Az emberek nem terveznek hosszú távra, nagyon rövid szakaszokra határozzák meg a magánemberek és a cégvezetők is a pénzügyeiket. A hitelek - főleg a forinthitelek a magas kamatok miatt - szinte teljesen befagytak, így inkább a havi vagy féléves, esetleg éves üzletek kerültek előtérbe. Ilyen az autókölcsönzés is. Ráadásul a forint értékvesztésének azért van - legalábbis számunkra - pozitív hatása is. Mivel olcsóbbak vagyunk, arra számítunk, hogy a tavaszi-nyári időszakban több külföldi jön majd Magyarországra, ezért nagyobb lehet az igény az autókölcsönzésre is.

Mindig nehéz döntés, ha a megemelkedett költségek miatt dolgozókat kell elküldeni. A Fox Autorentnél szükség volt ilyen döntésre?

Rengeteg pluszköltségünk van, és nem szeretjük a jelenlegi svájci frankkal vagy már az új kölcsönöknél az euróval szembeni forintárfolyamot, de nem bocsátottunk el senkit. Mind a 35 dolgozónkat tovább foglalkoztatjuk.

Átszervezésre sem volt szükség?

De igen, de mindenkinek tudunk feladatot adni. A rendkívül kiszámíthatatlan devizamozgások, az iszonyatosan ingadozó piac miatt egyébként nekünk is át kellett térnünk arra, hogy nem negyedévente, hanem 2-3 hetente vizsgáljuk felül a bevételi és a kiadási terveket. Átvilágítottuk a céget, és hatékonyabb helyekre tettük át a hirdetéseinket. Az átcsoportosításoknak köszönhetően szerintem 1 év múlva a korábbinál is hatékonyabban, gazdaságosabban és átláthatóbban működik majd a Fox Autorent. Ilyen nehéz időszakban, mint a mostani, szerintem a rugalmasság nagy érték.
(x)
MNB Intézet

A növekvő adósságok dilemmája

Mind az USA-ban, mind Kínában heves viták folynak az adósságszintek emelkedéséről. Michael Pettis szerint ez alapvetően strukturális probléma, és szükségszerűség a jelenlegi gazdaságpoliti

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Új nagybank született Magyarországon, ötből egy bankszámlát már nála nyitnak a magyarok
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
ORLEN toltoallomas 2