
A mára legnagyobb magyar tulajdonú flottakezelőként számon tartott Mercarius az elmúlt 25 év alatt saját szervizhálózat kiépítésével és úttörő üzleti szemléletével családi, hagyományos rent-a-car cégből vált piacvezetővé. A flottapiacon ma már megkerülhetetlen cég dinamikus fejlődését a koronavírus-járvány sem állította meg. A 25. évforduló alkalmából a tavalyi évet is sikeresen záró vállalat vezetőjével, Koleszár Róberttel az elmúlt két év nehézségeiről, a hazai piaci viszonyokról, a jövőbeli tervekről és további érdekességekről is beszélgettünk.
Bár a koronavírus-járvány lassan két éve velünk van, továbbra is jelentős közvetett hatása van több iparág, így az autószektor alakulására is. A Mercarius tevékenységét milyen mértékben befolyásolta a pandémia és milyennek értékeli a vállalat 2020-as évét?
A tavalyi év, ahogy minden cégnél, nálunk is a koronavírusról szólt. A pandémia és a korlátozások okozta folyamatos bizonytalanság minket is nehéz helyzetbe hozott, a járvány első hulláma alatt napról-napra kellett újraterveznünk. Emellett viszont pozitívumokat is hozott ez az időszak, hiszen megtapasztaltuk, hogy mekkora versenyelőnyt jelent a piacon az erős csapatunk és a saját kézben lévő szolgáltatásaink.
Ennek köszönhetően a járvány alatt is folyamatosan tudtunk szolgáltatni, természetesen a kollégáink és ügyfeleink egészségét, biztonságát, valamint a hivatalos kormányzati szabályozások betartását szem előtt tartva. Erre azért is szükség volt, mert vannak olyan partnereink, akiknek ez idő alatt is működnie kellett, ehhez pedig mi biztosítottuk a stabil hátteret. Ezt nagyon értékelték a régi ügyfeleink, de azt tapasztaltuk, hogy az újak számára is fontos szempont volt abban, hogy minket válasszanak. Így a pandémia ellenére 2020-ban is jó évet zártunk és tovább tudtunk növekedni: 5 ezer autóról év végére 9 ezerre növeltük a flottaautók számát és ma már jó úton haladunk a 11 ezer autó felé.
A tavalyi, nehézségekkel teli év után, hogyan értékeli a vállalat idei évét? Mi okozza most a legnagyobb kihívást?
2020 után azt gondoltuk, hogy idén már könnyebb lesz, de sajnos azzal is szembe kellett néznünk, hogy a COVID gazdasági hatásai még csak most jelentkeztek, ami az autóipart is jelentősen érinttette. Gondoljunk csak a beszállítói láncok összeomlására vagy a chiphiányra. Úgy látjuk, hogy az autóipar egyik legnagyobb válságát éli, hasonló a helyzet, mint a 2008-as devizahitel-válság után. Akkor a finanszírozás tűnt el a piacról, most pedig az autók. A Mercariusnál ebben a nehéz helyzetben is az a feladatunk, hogy a körülmények ellenére is a megszokott magas minőségben szolgáljuk ki az ügyfeleinket és rugalmasan, gyors döntésekkel azonnal reagáljunk a piaci változásokra.
Vezetőként mit gondol, az autóiparban tevékenykedő cégként hogyan tudnak talpon maradni?
A kezdeti sokk után most érti meg a piac minden szereplője, hogy a mostani egy több éves válság lesz, nem csupán pár hónapos. Fontosnak tartom, hogy az ügyfeleinkkel továbbra is folyamatos legyen a kapcsolat, partnerként kezeljük őket és őszintén tájékoztassuk őket arról, hogy a jelenlegi helyzet mivel jár, nekünk, mint szolgáltatónak. Emellett biztosítsuk őket arról, hogy ebben a kihívásokkal teli időszakban is a korábban megszokott minőségben vehetik igénybe a szolgáltatásainkat. Abban bízunk, hogy a stabil hátterünk miatt az ügyfeleink sokkal kevésbé fogják megérezni a válság hatásait.
Mit gondol, mikorra lábalhat ki az autóipar a mostani nehéz helyzetből?
A kérdés nagyon összetett, mert nem csak az ellátási rendszerben levő csúszásról van szó, az autós szektorban jelenleg forradalom zajlik, aminek még nem látni a végét. Az biztos, hogy a mindennapi mobilitás terén most minden az elektromobilitás felé mutat, bár ehhez itthon a megfelelő infrastruktúra és töltési hálózat kiépítése még várat magára.
A korábban hagyományos autóértékesítési modell is, amely szerint az importőrtől a márkakereskedőn és flottakezelőn át jutott el az ügyfélhez az autó, az elkövetkezendő három-öt évben nagy változáson fog átmenni. Mi, az országos szervihálózatunkkal és a saját kézben lévő szolgáltatásainkkal arra törekszünk, hogy a változások hatására átalakult igényeknek is megfeleljünk. Ennek ellenére arra számítunk, hogy a következő két év nagyon nehéz lesz, de talán a jövő év végére mérséklődhet a válság és látjuk majd a fényt az alagút végén.

Az idén elért eredmények közül mire a legbüszkébbek?
Büszkék vagyunk arra, hogy 2021 végére a két legjelentősebb energetikai vállalattal, az EON-nal és az MVM-mel is szorosabbra fűztük az együttműködést és olyan jövőbe mutató projekteket sikerült közösen megvalósítani, mint például az MVM Go, amely elektromos autókat töltési megoldással együtt kínál az ügyfeleknek. A szolgáltatásnak köszönhetően a tartósbérlet magányszemélyek számára is elérhetővé vált, ami teljes mértékben úttörőnek számít a hazai piacon, hiszen ezt a konstrukciót eddig csak a vállalatok vehették igénybe. A lízingelt elektromos járműveket ráadásul otthontöltési lehetőséggel biztosítja a cég.
Milyen terveik és céljaik vannak a jövő évre? Milyen fejlesztések, beruházások vannak folyamatban, illetve terveznek a közeljövőben?
A céljaink nem változtak a mostani nehéz helyzet ellenére sem. Egy-két éven belül szeretnénk az ország négy-öt pontján vidéki szervizbázissal üzemelni, ennek érdekében 2022-ben több vidéki szervizpontot is nyitunk. Emellett a szolgáltatásaink terén is a fő hangsúlyt a digitalizációra helyezzük. Olyan ügyfélbarát informatikai megoldást tervezünk, ami jelenleg még nincsen a magyar piacon azzal a céllal, hogy egy klasszikus flottakezelőből valóban 21. századi mobilitási szolgáltatóvá válhassunk. Töretlenül hiszünk abban, hogy saját kézben levő szolgáltatásaink, szakmai csapatunk és a saját innovációink kiemelnek majd minket a mezőnyből, így továbbra is elégedett ügyfeleket tudhatunk magunk mellett.
Ön szerint melyek azok a szolgáltatások, amelyek megkülönböztetik a Mercarius-t a hazai flottapiac más szereplőitől és hozzájárultak az elmúlt 25 év sikeréhez?
Azt gondolom, hogy az elmúlt negyed évszázad sikerének a kulcsa elsősorban a vállalat tudatos növekedési stratégiájának, az összetartó csapatmunkának és a saját szolgáltatásainknak köszönhető. Fontos látni, hogy az ügyfelek gondolkodásmódja sokat változott az elmúlt években, korábban a finanszírozás volt a fontosabb, ma viszont már a szolgáltatásfókuszú cégek tudnak inkább sikeresek lenni. Ebből adódóan jelentős versenyelőny, hogy saját szervizekkel, saját hozom-viszem és assistance szolgáltatással, valamint csereautó parkkal és saját kárrendezéssel is rendelkezünk, így az autóink üzemeltetését nagyrészt önerőből végezzük. Ezek a szolgáltatások megkülönböztetnek bennünket a piacon és lehetővé teszik, hogy rugalmasabbak legyünk, mint a banki hátterű finanszírozó cégek.
(x)
Megjött a bejelentés: újraindult a kőolajtranzit a Barátság vezetéken Szlovákiába
Sztenderd üzemmódban.
Megrázó felvételek: gyakorlás közben zuhant le egy F-16-os vadászgép Lengyelországban
Egy légibemutatóra készült, mikor megtörtént a baj.
Rendkívül súlyos hatással lehet a folyamatos stressz a szívre, egy tanulmány szerint
Veszélyes láncreakciót indíthat be.
Megjött a jelzés: az elemzők szerint közel 50 százalékot emelkedhet ez a részvény
Ez lehet a következő hónapok sztárpapírja.
Drágulhatnak az iPhone-ok: ennyibe kerülhet majd az új széria
Hamarosan érkeznek az új modellek.
Folytatódik a leépítés: a Nike újabb munkavállalóktól válik meg
Egyelőre nem világos, pontosan hány munkahely szűnik meg.
United Parcel Service Inc. - elemzés
'23-ban már elemeztem, akkor még csak 14 éves osztalékemelés múltja volt, ez azóta 16-ra nőtt. Akkor az tetszett benne, hogy amit mondtak a következő évre, azt kb. hozták is. Na, ez most egy k
Hétfőn indul az Otthon Start! Élőben jövünk a legfrissebb információkkal
Szeptember 1-jén hivatalosan is elrajtol az Otthon Start program. Ezzel párhuzamosan a bankok is elindítják saját ajánlataikat - de pontosan hol és hogyan lehet igényelni, mik lesznek a konkrét fe
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
