
A mára legnagyobb magyar tulajdonú flottakezelőként számon tartott Mercarius az elmúlt 25 év alatt saját szervizhálózat kiépítésével és úttörő üzleti szemléletével családi, hagyományos rent-a-car cégből vált piacvezetővé. A flottapiacon ma már megkerülhetetlen cég dinamikus fejlődését a koronavírus-járvány sem állította meg. A 25. évforduló alkalmából a tavalyi évet is sikeresen záró vállalat vezetőjével, Koleszár Róberttel az elmúlt két év nehézségeiről, a hazai piaci viszonyokról, a jövőbeli tervekről és további érdekességekről is beszélgettünk.
Bár a koronavírus-járvány lassan két éve velünk van, továbbra is jelentős közvetett hatása van több iparág, így az autószektor alakulására is. A Mercarius tevékenységét milyen mértékben befolyásolta a pandémia és milyennek értékeli a vállalat 2020-as évét?
A tavalyi év, ahogy minden cégnél, nálunk is a koronavírusról szólt. A pandémia és a korlátozások okozta folyamatos bizonytalanság minket is nehéz helyzetbe hozott, a járvány első hulláma alatt napról-napra kellett újraterveznünk. Emellett viszont pozitívumokat is hozott ez az időszak, hiszen megtapasztaltuk, hogy mekkora versenyelőnyt jelent a piacon az erős csapatunk és a saját kézben lévő szolgáltatásaink.
Ennek köszönhetően a járvány alatt is folyamatosan tudtunk szolgáltatni, természetesen a kollégáink és ügyfeleink egészségét, biztonságát, valamint a hivatalos kormányzati szabályozások betartását szem előtt tartva. Erre azért is szükség volt, mert vannak olyan partnereink, akiknek ez idő alatt is működnie kellett, ehhez pedig mi biztosítottuk a stabil hátteret. Ezt nagyon értékelték a régi ügyfeleink, de azt tapasztaltuk, hogy az újak számára is fontos szempont volt abban, hogy minket válasszanak. Így a pandémia ellenére 2020-ban is jó évet zártunk és tovább tudtunk növekedni: 5 ezer autóról év végére 9 ezerre növeltük a flottaautók számát és ma már jó úton haladunk a 11 ezer autó felé.
A tavalyi, nehézségekkel teli év után, hogyan értékeli a vállalat idei évét? Mi okozza most a legnagyobb kihívást?
2020 után azt gondoltuk, hogy idén már könnyebb lesz, de sajnos azzal is szembe kellett néznünk, hogy a COVID gazdasági hatásai még csak most jelentkeztek, ami az autóipart is jelentősen érinttette. Gondoljunk csak a beszállítói láncok összeomlására vagy a chiphiányra. Úgy látjuk, hogy az autóipar egyik legnagyobb válságát éli, hasonló a helyzet, mint a 2008-as devizahitel-válság után. Akkor a finanszírozás tűnt el a piacról, most pedig az autók. A Mercariusnál ebben a nehéz helyzetben is az a feladatunk, hogy a körülmények ellenére is a megszokott magas minőségben szolgáljuk ki az ügyfeleinket és rugalmasan, gyors döntésekkel azonnal reagáljunk a piaci változásokra.
Vezetőként mit gondol, az autóiparban tevékenykedő cégként hogyan tudnak talpon maradni?
A kezdeti sokk után most érti meg a piac minden szereplője, hogy a mostani egy több éves válság lesz, nem csupán pár hónapos. Fontosnak tartom, hogy az ügyfeleinkkel továbbra is folyamatos legyen a kapcsolat, partnerként kezeljük őket és őszintén tájékoztassuk őket arról, hogy a jelenlegi helyzet mivel jár, nekünk, mint szolgáltatónak. Emellett biztosítsuk őket arról, hogy ebben a kihívásokkal teli időszakban is a korábban megszokott minőségben vehetik igénybe a szolgáltatásainkat. Abban bízunk, hogy a stabil hátterünk miatt az ügyfeleink sokkal kevésbé fogják megérezni a válság hatásait.
Mit gondol, mikorra lábalhat ki az autóipar a mostani nehéz helyzetből?
A kérdés nagyon összetett, mert nem csak az ellátási rendszerben levő csúszásról van szó, az autós szektorban jelenleg forradalom zajlik, aminek még nem látni a végét. Az biztos, hogy a mindennapi mobilitás terén most minden az elektromobilitás felé mutat, bár ehhez itthon a megfelelő infrastruktúra és töltési hálózat kiépítése még várat magára.
A korábban hagyományos autóértékesítési modell is, amely szerint az importőrtől a márkakereskedőn és flottakezelőn át jutott el az ügyfélhez az autó, az elkövetkezendő három-öt évben nagy változáson fog átmenni. Mi, az országos szervihálózatunkkal és a saját kézben lévő szolgáltatásainkkal arra törekszünk, hogy a változások hatására átalakult igényeknek is megfeleljünk. Ennek ellenére arra számítunk, hogy a következő két év nagyon nehéz lesz, de talán a jövő év végére mérséklődhet a válság és látjuk majd a fényt az alagút végén.

Az idén elért eredmények közül mire a legbüszkébbek?
Büszkék vagyunk arra, hogy 2021 végére a két legjelentősebb energetikai vállalattal, az EON-nal és az MVM-mel is szorosabbra fűztük az együttműködést és olyan jövőbe mutató projekteket sikerült közösen megvalósítani, mint például az MVM Go, amely elektromos autókat töltési megoldással együtt kínál az ügyfeleknek. A szolgáltatásnak köszönhetően a tartósbérlet magányszemélyek számára is elérhetővé vált, ami teljes mértékben úttörőnek számít a hazai piacon, hiszen ezt a konstrukciót eddig csak a vállalatok vehették igénybe. A lízingelt elektromos járműveket ráadásul otthontöltési lehetőséggel biztosítja a cég.
Milyen terveik és céljaik vannak a jövő évre? Milyen fejlesztések, beruházások vannak folyamatban, illetve terveznek a közeljövőben?
A céljaink nem változtak a mostani nehéz helyzet ellenére sem. Egy-két éven belül szeretnénk az ország négy-öt pontján vidéki szervizbázissal üzemelni, ennek érdekében 2022-ben több vidéki szervizpontot is nyitunk. Emellett a szolgáltatásaink terén is a fő hangsúlyt a digitalizációra helyezzük. Olyan ügyfélbarát informatikai megoldást tervezünk, ami jelenleg még nincsen a magyar piacon azzal a céllal, hogy egy klasszikus flottakezelőből valóban 21. századi mobilitási szolgáltatóvá válhassunk. Töretlenül hiszünk abban, hogy saját kézben levő szolgáltatásaink, szakmai csapatunk és a saját innovációink kiemelnek majd minket a mezőnyből, így továbbra is elégedett ügyfeleket tudhatunk magunk mellett.
Ön szerint melyek azok a szolgáltatások, amelyek megkülönböztetik a Mercarius-t a hazai flottapiac más szereplőitől és hozzájárultak az elmúlt 25 év sikeréhez?
Azt gondolom, hogy az elmúlt negyed évszázad sikerének a kulcsa elsősorban a vállalat tudatos növekedési stratégiájának, az összetartó csapatmunkának és a saját szolgáltatásainknak köszönhető. Fontos látni, hogy az ügyfelek gondolkodásmódja sokat változott az elmúlt években, korábban a finanszírozás volt a fontosabb, ma viszont már a szolgáltatásfókuszú cégek tudnak inkább sikeresek lenni. Ebből adódóan jelentős versenyelőny, hogy saját szervizekkel, saját hozom-viszem és assistance szolgáltatással, valamint csereautó parkkal és saját kárrendezéssel is rendelkezünk, így az autóink üzemeltetését nagyrészt önerőből végezzük. Ezek a szolgáltatások megkülönböztetnek bennünket a piacon és lehetővé teszik, hogy rugalmasabbak legyünk, mint a banki hátterű finanszírozó cégek.
(x)
Néhány órán át volt miniszterelnök, újra az oroszlánok elé veti Macron
Megpróbálja másodjára is ugyanazt a jelöltet a francia elnök.
Katonai robbanóanyag-gyárban történt tragédia az USA-ban
többen meghaltak a hatalmas detonációban.
Vasárnaptól még szigorúbb lesz a reptéri ellenőrzés, hosszabb lesz a biztonsági vizsgálat
Eleinte nagyon hosszú várakozási időkre kell készülni.
Nemzetbiztonsági veszélyre hivatkozva döntött az FCC: megszűnik több népszerű eszköz forgalmazása
Több millió tiltott terméket távolítottak már el a kínálatból.
Fordulat a fronton: az ukrán erők váratlan ellentámadása meglepte az oroszokat
Újabb területek visszafoglalásáról érkeznek jelentések.
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték

Egy tanuló akár saját jövedelem nélkül is felveheti az Otthon Start hitelt
Természetesen szülői segítség kell ebben az extrém helyzetben, hiszen valakinek el kell bírnia a kölcsön törlesztőrészletét. De a szokásos eljárással ellentétben az Otthon Start hitelnél
Még mindig hasítanak a 3 betűs "tanácsadók"
A napokban megtalálta a szüleimet az egyik hárombetűs pénzügyi közvetítő alvállalkozója. (Ugye a "pénzügyi tanácsadók" legfőképpen ebben a formában működnek, hiszen így nem kell mini
Az európai óceánügyi paktum
Az EU új óceánügyi paktuma a tengerek védelmét és a fenntartható kékgazdaságot erősíti, miközben globális együttműködést is előmozdít.


Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!