Az európai versenyképességi vita évek óta ugyanarra az egyszerű állításra épül: túl sok a szabály az EU-ban. Ha egy kormánynak, vagy egy vállalatnak magyaráznia kell a rosszabb a gazdasági teljesítményét, általános bűnbakként az Európai Bizottságra mutogatnak, mint a fő felelősre, amely túlbürokratizáltságával elfojtja a GDP-bővülés csíráját is.
A legújabb kutatások azonban sokkal összetettebb képet mutatnak: a fékezett növekedésért nem elsősorban Brüsszel a felelős, hanem az a folyamat, amelyben a tagállamok az uniós előírások átültetésekor a szükséges minimum fölé mennek, annál sokkal szigorúbb vagy kaotikus törvényeket hoznak. A szakirodalom ezt nevezi gold-platingnek, ami egy nehezen magyarra fordítható fogalom, de a legegyszerűbben – a lényegét tekintve – tagállami túlszabályozásként írható le.
A jelenség mára olyan súlyú lett, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) egyenesen „rejtett belső vámként” írja le a következményeit.
Az IMF európai részlege szerint az EU-n belüli, főként szabályozási eredetű akadályok a gyártott termékek kereskedelmében átlagosan olyan hatásúak, mintha 44 százalékos vámtarifát vetnének ki a tagállamok egymás között, a szolgáltatások esetében pedig ez az egyenérték eléri a 110 százalékot is.
A meglepően magas mutató a nem egységes szabályok, az eltérő engedélyezési rendszerek, a párhuzamos jelentési kötelezettségek és a tagállami szinten hozzáadott extra előírások összességét próbálja számszerűsíteni. Ha mindenhol az uniós minimumfeltételeket, vagyis elvárásokat teljesítenék, akkor ez értelemszerűen nem lenne így, azonban vannak országok, amelyek sokkal rigorózusabb előírásokat támasztanak, ami nehezíti a tőke és az áruk szabad áramlását.
Amennyiben az akadályokból akár csak 10 százalékot sikerülne lefaragni, az IMF szerint a GDP-szint középtávon akár 7 százalékkal magasabb lehetne.
A Valutalap számítását Lorenzo Bini Smaghi, a Bocconi Egyetem professzora módszertanilag gyengének tartja, azt állítva, hogy az ilyen magas tarifa-egyenérték félrevezető lehet. Szerinte az aggregált indikátor túl sokféle akadályt gyúr össze, így az eredmény inkább iránymutató, mintsem egzakt mérés, de abban egyetért, hogy a belső piaci töredezettség nagyságrendje érdemben fékezi az európai növekedést, a töredezettséget pedig a tagállami kormányok kártékony átültetései okozzák, nem az egységes uniós előírások.
Az eldobható műanyagzacskók jó példái annak, hogyan lesz egy uniós minimumkövetelményből országonként teljesen eltérő, sokkal szigorúbb szabályozás. Az EU mindössze annyit írt elő, hogy 2025-re jelentősen csökkenjen a zacskófelhasználás, a konkrét eszközöket azonban a tagállamokra bízta. Ennek eredményeként Magyarországon magas termékdíj, majd bizonyos vastagság alatt teljes tiltás lépett életbe; Olaszországban kizárólag drágább komposztálható zacskókat lehet árulni; Franciaország pedig évekkel korábban teljes tiltást vezetett be minden egyszer használatos műanyagzacskóra.
A vásárló ebből annyit érzékel, hogy „Brüsszel betiltotta a zacskót”, miközben a szigor nagy része nem uniós előírás, hanem nemzeti döntés.
Az uniós szabályozások tagállami szintű „továbbgondolásának” számos oka lehet – például egy uniós jogi előírásokon túl azok betartatásához adót vagy illetékdíjakat is felszámolnak, ami kedvezhet a költségvetési bevételeknek –, de abból ritkán származik jó, amikor egy irányelv átültetésekor a nemzeti jogalkotó az EU által kért minimumon túli kötelezettségeket épít be. A fő gond pedig az, hogy a gyakorlat ma több tagállamban intézményesült, nem bug, hanem a rendszer lényege.
A francia, a német és a holland jogalkotási útmutatókban külön fejezet szól arról, hogy a minisztériumoknak indokolniuk kell, ha a transzpozíció során új, szigorúbb elemeket iktatnak be. Ez a követelmény arra utal, hogy korábban a túlszabályozás sok esetben észrevétlenül csúszott be a jogalkotási folyamatokba, de igazán egyetlen másik tagállam sem veszi komolyan a problémát.
A rossz kormányzás, rosszabb, mint Brüsszel
Ahogy arról írtunk, az OECD 2025-ös elemzése pontosan ezt az intézményi problémát azonosítja. A „Better Regulation Practices across the European Union 2025” című jelentés azt írja: a tagállamok többsége rendelkezik ugyan hatásvizsgálati rendszerekkel és konzultációs eljárásokkal, de a túlszabályozás szűrésére nincsenek elég erős mechanizmusok. A dokumentum több országra is példaként utal, ahol a transzpozíciós folyamat során a minisztériumoknak külön táblázatban kell igazolniuk, ha nem csupán átveszik, hanem nemzeti elemekkel bővítik a szabályozást.
Más országokban ez az előzetes kontroll teljesen hiányzik, sőt nem is vonják be a gazdasági élet szereplőit a döntések előkészítésébe, és ebből a sorból Magyarország sem lóg ki.
Az OECD egy másik, kormányzati minőséget vizsgáló elemzésében pedig arra figyelmeztet, hogy sok uniós tagállam ugyan bevezetett adminisztratív tehercsökkentő programokat, ám ezek ritkán különítik el, hogy a vállalatokat érintő kötelezettségek mely része ered közvetlenül uniós előírásokból, és melyik a nemzeti szintű túlszabályozásból. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor a cégek szabályozási terhekről panaszkodnak, sokszor maguk sem tudják pontosan, hogy a plusz költséget Brüsszel vagy a saját kormányuk tette rájuk, de jellemzően épp utóbbiak a felelősök.
Mindeközben az uniós intézmények is egyre erősebben próbálják visszavágni a tagállami eltérésekből eredő terheket. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság 2025-ös értékelése például egy új, EU-szintű „Regulatory Burden Index” bevezetését javasolja, amely a tényleges terheket mérné fel. A dokumentum szerint ott, ahol az uniós jog teljes harmonizációt ír elő, a tagállami túlszabályozás nemcsak gazdaságilag, hanem jogilag is kifogásolható, gazdaságilag pedig nagyon kártékony.
Az Európai Bizottság új versenyképességi kezdeményezései – köztük az úgynevezett Omnibus-csomagok – is részben ezt a problémát célozzák. Az intézkedések közé tartozik a jelentéstételi kötelezettségek egyszerűsítése, az ágazati szabályok harmonizációja, illetve a közepes méretű vállalatokra vonatkozó kivételek bővítése. A Bizottság így próbálja csökkenteni azokat a nemzeti szintű akadályokat, amelyek a belső piacot jelenleg szétszabdalják.
Az eltérő nemzeti előírások problémája leginkább a vállalati oldalon kézzelfogható. A BusinessEurope 2025-ös felmérése szerint az európai cégek több mint 60 százaléka tartja a szabályozási terheket a beruházások egyik fő akadályának. A kis- és középvállalatok körében ez az arány 55 százalék.
A vállalatok beszámolói szerint a legnagyobb gondot nem a konkrét uniós előírások jelentik, hanem az, hogy ugyanazt a szabályt több tagállam teljesen különböző módon alkalmazza – és a legtöbbször gyakran súlyosbítja is az EU-s minimumfeltételeket.
Mindezt alátámasztja az ABN AMRO 2025-ös elemzése is, amely 150 milliárd euróra teszi az EU-s és nemzeti eredetű szabályozások becsült éves adminisztratív költségét.
A bank szerint ebben az összegben már benne vannak a túlszabályozásból eredő extra megfelelési költségek is, amelyek mind megspórolhatók lennének egy egységes uniós sztenderddel. A kutatás arra is kitér, hogy az indirekt hatások – például az elmaradt piacra lépések vagy a visszafogott beruházások – ennél jóval nagyobbak lehetnek.
Szektoronként vizsgálva a helyzet még látványosabb, hogy mennyi többletterhet rónak az egyes országok az EU-s elvárásokra. A fenntarthatósági jelentéstételi irányelv (CSRD) átültetését nyomon követő elemzések például azt mutatják: több tagállam szigorúbb vagy szélesebb körű kötelezettségeket ír elő, mint amit az uniós minimum elvárna. A határon átnyúló vállalatok emiatt többféle nemzeti értelmezésnek és plusz jelentéstételi csomagnak kell megfeleljenek – miközben a rendelet eredeti célja az egységesítés lett volna.
A Clingendael Intézet 2025-ös tanulmánya pedig arra mutat rá, hogy ahol a szabványosítás és a szabályozás nincs szinkronban az egész EU-t tekintve, ott a cégek költségei gyorsan megemelkednek, és az exportlehetőségek szűkülnek.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az uniós versenyképességi gyengélkedésekért kizárólag a tagállami túlszabályozás lenne a felelős. A Jacques Delors Intézet idei elemzése például arra figyelmeztet, hogy a vállalatok számára becsült éves 37 milliárd eurós megtakarítás, amelyet a szabályozások egyszerűsítésétől remélnek, eltörpül az EU éves, nagyjából 800 milliárd eurós beruházási hiánya mellett.
A tanulmány szerint a szabályozások lefaragása szükséges lépés, de önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy az EU visszakerüljön a globális növekedési élvonalba.
A kép így végső soron kettős. Egyfelől a kutatások alapján teljesen világos, hogy a tagállami túlszabályozás rendszerszintű problémát okoz: növeli az adminisztratív terheket, eltéríti az uniós jogalkotás céljait, és tovább darabolja az egységes piacot. Az IMF becslései, az OECD elemzései és a vállalati felmérések mind abba az irányba mutatnak, hogy ennek a visszafogása érzékelhetően javítaná a növekedési kilátásokat.
Másfelől viszont az is látszik, hogy a túlszabályozás csak egy eleme annak a tágabb struktúrának, amelyben a különböző nemzeti jogi, adminisztratív és piaci akadályok együtt rontják az EU versenyképességét. A valódi kérdés az, képes-e az EU és a 27 tagállam egyszerre csökkenteni a szükségtelen terheket, miközben megőrzi a környezetvédelmi, fogyasztóvédelmi és pénzügyi stabilitási célokat. Egy biztos: míg a vita leginkább a brüsszeli szabályokról szól, aa következő években egyre inkább az fog számítani, hogy a nemzeti jogalkotások mennyire tartják magukat ahhoz, amit az EU valójában előír a most induló bürokráciacsökkentési omnibuszcsomagjaival – és mennyire tesznek hozzá olyasmit, amit már nem kellene.
Címlapkép forrása: EU
Ennyi sikerült: két hétnyi szenvedés után elfogadtak egy közös nyilatkozatot a COP30-on, csak a lényeget nem írták bele
Tegnap estére várták az eredményt, ami igazából most sincs meg.
Itt van az ukránok bosszúja a kedvezőtlen békefeltételek miatt? - Rommá bombázzák a szeparatista régiót
Néhány órán belül négy településről is robbanásokat jelentettek.
Elvitte a hó: a nyugati országrész nagy részében nem tudnak közlekedni a buszok
Négy megye huszonegy települése vált elérhetetlenné, de Zalaegerszegen is akadnak bajok.
Teljes kudarc a COP30 klímakonferencia - Hazamennek a delegáltak, pedig még meg se született a döntés
Valószínűleg nem erre számítottak Brazíliában.
Meghökkentő, ami az afrikai hatalomban történik: több száz gyereket raboltak el egy szempillantás alatt
Pedig a hatóságok még szóltak is, hogy zárják be az iskolát.
Az első hó magával hozta a baleseteket is - Figyelmeztetést adott ki a katasztrófavédelem
Az ország nyugati felén nagyjából minden második főúton történt baleset.
A villamosenergia-forradalom terén még egy fontos láncszem hiányzik
A hálózatok interoperabilitása sürgető prioritássá vált.
Összeül a válságstáb: minden borít Trump béketerve
Az ötletnek örülnek az európai vezetők, a gond a részletekkel van.
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.


