Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)
Prémium

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)

PR cikk
Brutálisan visszaesett az új vontatók hazai forgalomba helyezése

2024 IV. negyedévében 30,1%-kal esett vissza a vontatójárművek első hazai forgalomba helyezése, ami már a III. negyedévben is 22,2%-os csökkenést mutatott. Hirtelen zuhant be az új tehergépjárművek piaca, hiszen a KSH adatai szerint az első két negyedévben még jól alakult az értékesítés. A DigiLog Consulting „Közúti Fuvarozási Riport” nevű negyedéves iparági gyorsjelentése szerint a trend tartósnak ígérkezik.

Veszteségesek a fuvarozók – emiatt nem ruháznak be

2024 IV. negyedévében, a szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a belföldi fuvarozásban 14,6, a nemzetközi fuvarozásban pedig 8,2%-os mértékű költségemelkedést, amely az előző év azonos időszakához képest jelentkezett. További 2,8–3,1%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már öt veszteséges negyedév után csak plusz nullás eredményt produkáltak a hazai fuvarozók az év végén. Ennek következménye, hogy hiába csökkent le 1–2 hónapra a teherautók szállítási ideje és akár 20%-kal a vételáruk, a kereslet mégis visszaesett.

A professional and futuristic logistics concept featuring a businessperson in a suit holding a digital clipboard, surrounded by visuals of shipping co

Nincs profit, így leépítésre kényszerülnek a fuvarozók

A magyar gazdaság gyenge teljesítménye miatt csökkenő árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek lépéskényszerbe hozták a fuvarozókat, akik nem tudták gyorsan a visszaeső kereslethez igazítani járműveik számát. A szállítási kapacitás csökkenése a III. és a IV. negyedévben már a KSH statisztikáiból is egyértelműen kirajzolódott, mivel drasztikusan visszaesett az új vontatójárművek eladása. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting IV. negyedéves mérései is, amelyek már közel 2%-os flottacsökkenést mutatnak a teljes iparágban az előző év azonos időszakához képest.

Elkerülhetetlen a díjak további emelkedése

Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedésére kell számítani.

A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében, akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is kénytelenek fuvardíjaikat az önköltségük fölé emelni. A mikrovállalkozások körében egyre gyakoribb csődök szintén hozzájárulnak a kapacitás csökkenéséhez, ami a forgalom fellendülése esetén már komoly kapacitáshiányt fog eredményezni, és tovább növeli majd a fuvardíjakat – olvashatjuk a „Közúti Fuvarozási Riport” iparági gyorsjelentésben. Az elemzés nemcsak a fuvarozók, a megbízók és a szállítmányozók, hanem a fuvarozókat termékekkel és szolgáltatásokkal ellátó vállalatok – járműgyártók, üzemanyag-szállítók és lízingszolgáltatók – számára is mértékadó elemzés a közúti iparág helyzetéről és várható trendjeiről. A riport feltárja a makrogazdasági folyamatok és a közúti fuvarozás trendjei közötti összefüggéseket, valamint megbízható középtávú előrejelzést nyújt az ágazatra vonatkozóan.

(x)

Kasza Elliott-tal

Target Corporation - elemzés

2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Kedves Olvasónk!

A Portfolio híreinek, elemzéseinek többségét előfizetés nélkül olvashatod. Ez azért van így, mert a hirdetések jelentik szerkesztőségünk legfontosabb bevételi forrását. A célunk az, hogy ez hosszú távon is így maradjon.

Kérünk, ne használj adblockert, és olvasd tovább a Portfolio-t!
×
Lájkolja Facebook oldalunkat!
Értesüljön azonnal a legfontosabb gazdasági hírekről!