kontakt jelnyelvi szolgaltatas cimlap
Uniós források

Okmányirodákban, OTP-kben, Auchanokban és Decathlonokban is felbukkan egy nagy EU-s projekt

Portfolio
Lezárult a hallás- és látássérült személyek infokommunikációs akadálymentesítését támogató 1,4 milliárd forintos EU-s projekt, amelynek részeként májusra valamennyi kormányablakban és okmányirodában akadálymentesen intézhetik ügyeiket a hallássérültek. A hétfői projektzáró eseménye az a fontos eredmény is elhangzott, hogy a szolgáltatás jelentősen hozzájárul a hallássérült emberek munkaerőpiaci esélyegyenlőségéhez, így a Kontakt jelnyelvi szolgáltatáson keresztül akadálymentesítik az OTP Bank 165 fiókját, a Szerencsejáték Zrt. 26 lottózóját, valamennyi Decathlon és Auchan áruházat.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Mi ez a projekt?

2018. január 1-jén indult és tavaly december 31-én zárult le az 1,4 milliárd forint európai uniós vissza nem térítendő támogatásból megvalósult, "Akadálymentesített infokommunikációs szolgáltató platform fejlesztése, hallás- és látássérült személyek számára" elnevezésű projekt EFOP-1.1.5-17-2017-00006 kódszám mellett.

A projekt során megtörtént a KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatás továbbfejlesztése, a kormányablakok országos szintű akadálymentesítése, és kialakításra került a látássérült személyek akadálymentesítését támogató Távszem szolgáltatás.

A projekt a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége és az MTA Nyelvtudományi Intézete konzorciumi összefogásában valósult meg. A SINOSZ a KONTAKT jelnyelvi tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerét fejlesztette, az MTA Nyelvtudományi Intézet a tolmácsok szakmai fejlődését segítő jelnyelvi szótárt készített, az MVGYOSZ gondozásában elkészült a Távszem szolgáltatás.

A projekt kiemelkedő eredményeként a KONTAKT szolgáltatás elérhető már országos szinten a Kormányablakok és Okmányirodák ügyfélszolgálatain, valamint több nagy hazai cégnél is (ld. alább). A projektről további információk itt érhetők el.

Májustól minden okmányirodában és kormányablakban elérhető lesz

A projektzáró eseményt hétfőn, február 17-én tartották, amelyen az MTI tudósítása szerint a Miniszterelnökség területi közigazgatás működtetéséért felelős helyettes államtitkára azt mondta: jelenleg kilencven kormányablakban érhető el a Kontakt jelnyelvi szolgáltatás, várhatóan májusra valamennyi kormányablakban és okmányirodában akadálymentesen intézhetik ügyeiket a hallássérültek.

Uzsák Katalin a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (Sinosz) rendezvényén elmondta: a kormányablakok kialakításánál alapvető szempont volt az akadálymentesség. A mozgássérülteknek rámpákat és lifteket építettek, a vakok és gyengénlátók ügyintézését speciális burkolat és hangos térkép segíti, a siketek és nagyothallók számára pedig a jelnyelvi szolgáltatást nyújtó Kontakt biztosítja a hozzáférést a szolgáltatáshoz.

Hozzátette: a Kontakt szolgáltatást 2017-ben vezették be tesztüzemben, és ma már kilencven kormányablakban érhető el. Közölte: 350 tabletet szereztek be, ezek beüzemelése után, április-májusban már minden kormányablakban, illetve okmányirodában igénybe vehető lesz a jelnyelvi szolgáltatás. 

A projekten a Sinosz a Kontakt jelnyelvi tolmácsszolgáltatás informatikai rendszerét fejlesztette tovább, az MTA Nyelvtudományi Intézete jelnyelvi szótárt készített, az MVGYOSZ pedig a látássérülteknek készített Távszem szolgáltatást fejlesztette.

Mi az a Kontakt szolgáltatás?

A Kontakt szolgáltatás lényege, hogy a regisztrált siket és nagyothalló ügyfelek munkanapokon 8-20 óra között bármikor jelnyelvi távtolmácsolást vehetnek igénybe egy tablet vagy PC és élő internetkapcsolat segítségével.

A legtöbben ügyeik önálló intézéséhez, munkavállaláshoz használják a kommunikációs akadálymentesítés ezen formáját. A jelnyelvi tolmács segítségével kapcsolatot tudnak létesíteni bárhonnan az országból vagy személyes beszélgetéshez kérhetik a Kontakt közreműködését. Vészhívásra a nap 24 órájában rendelkezésükre áll a szolgáltatás. A szolgáltatásnak mostanra több mint kétezer ügyfele van, és harminc jelnyelvi tolmács vesz részt benne. 

Kósa Ádám európai parlamenti képviselő (Fidesz-KDNP), a Sinosz elnöke a bemutatón elmondta: a projekt érdemben hozzájárul ahhoz, hogy a hallássérült közösség tagjai egyenlő eséllyel jussanak hozzá az információhoz az élet különböző területein. Kiemelte: a szolgáltatás jelentősen hozzájárul a hallássérült emberek munkaerőpiaci esélyegyenlőségéhez, az OTP Bank 165 fiókot akadálymentesített a Kontakt szolgáltatással, a Szerencsejáték Zrt. 26 lottózóban várja a hallássérült ügyfeleket, emellett valamennyi Decathlon áruházban elérhető a szolgáltatás, és az Auchan áruházak hallássérült munkavállalóit is a Kontakt segíti a kollégákkal való kommunikációban. Az üzleti partnereknél a tesztidőszakban több mint hétezer esetben vették igénybe a szolgáltatást.

Elmondta, a tavaly év végén lezárult projektben hat új munkaállomást alakítottak ki a jelnyelvi tolmácsoknak, különböző képzéseket szerveztek nekik, és kiosztottak több mint kétszáz tabletet a korábbi ezer mellé.

A Sinosz elnöke kiemelte, hogy a táblagép segítségével igénybe vett tolmácsszolgáltatás költséghatékony és innovatív megoldás. Hozzátette: a Kontakt szolgáltatást elindítása óta eltel hat évben 331 ezer alkalommal segítettek a jelnyelvi tolmácsok, jelenleg havonta átlagosan négyezer hívásuk van.

Címlapkép és kép forrása: MTI/Kovács Tamás

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
orvos kórház egészségügy
maszk_GettyImages-1214207063
traders
párizs_getty_stock
usa kongresszus vihar kormány parlament szenátus felhő sötétség amerika
mercedes-benz cla
mnb_jegybank_felügyelet_shutter
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Megszavazta a vízumkényszert Amerikával szemben az Európai Parlament