Őszre összejön a nagy EU-s büdzséalku? - Baj lesz, ha nem
Így állunk most
Összefoglalót készített az Európai Bizottság a 2021-2027-es uniós költségvetés elfogadásának eddigi folyamatában elért eredményekről és ezek alapján arra sürgeti a június 20-21-ig EU-csúcs résztvevőit, hogy határozzanak meg egy világos menetrendet a folytatásra, mert ez elő tudná lendíteni a költségvetési fő számainak elfogadását is. A lendületre bizony tényleg szükség lenne, mert egy közelmúltbeli szakmai összesítés szerint az elmúlt hónapokban inkább csak alibizés zajlott tárgyalások címén a tagállamok vonakodó hozzáállása miatt. Ebben nyilván szerepe lehetett az EP-választásoknak, illetve a fontos brüsszeli posztokon ősszel várható személyi változások miatti kivárásnak is és mindez afelé mutat, hogy majd csak 2020 második felében, a német uniós soros elnökség alatt jön létre a végső politikai alku, így nagy csúszás lesz a 2021-2027-es keretköltségvetés elindításában. A Bizottság tavaly 37 szektorális javaslatot tett le az asztalra a keretköltségvetés kapcsán (ami mellett a kohéziós és agrárkasszánál súlyos forrásvágásokra tett javaslatot) és ezek közül jelen állás szerint 12 szektorális jogszabályban van már részleges megállapodás az Európai Tanács és a társjogalkotó Európai Parlament között. Emellett további 16 területen lehet megkezdeni a tárgyalásokat a jogalkotók között. A különösen érzékeny Közös Agrárpolitikában még nincs egyezség és ennek hátteréről és a viták lényegéről minapi összefoglaló. Az Agrárminisztérium államtitkára éppen tegnap mondta azt, hogy a következő agrárbüdzsé körüli nagyfokú viták és elhúzódó egyeztetések miatt esélyes, hogy akár évekkel is elcsúszik majd az új ciklus elindítása és így átmeneti szabályokra lesz szükség:
Van azért előrehaladás
A Bizottság mai összefoglalója emlékeztet rá, hogy a 2021-2027-es költségvetésről szóló saját javaslatából számos területet támogattak már eddig a tanácsi és parlamenti egyeztetések során. Így például erős támogatottság övezi az alábbi javaslatokat a következő uniós költségvetésben:- legyen erős fókusz az EU-támogatások kifizetésénél az európai hozzáadott értéken (olyan projektek kapjanak elsőbbséget, amelyek megvalósulása uniós szinten is hozzáadott értéket jelent, nemcsak helyi szinten)
- legyen áramvonalasított és világosabb a következő EU-s költségvetés szerkezete
- csökkenjen a különböző fejlesztési programok és alapok száma, amelyekből támogatást lehet kifizetni és hozzanak létre új integrált programokat
- legyen fokozott fókusz a különböző eszközök közötti szinergiákon
- egyszerűsítsék a kifizetési szabályrendszert
- legyen nagyobb rugalmasság a 2021-2027-es költségvetésben, hogy gyorsabban lehessen reagálni a gyorsan változó világra
A fentieken túl a Bizottság olyan javaslatairól is van már előrehaladás a szakmai egyeztetések során, mint például:
- legyen külön az eurózóna tagállamoknak is egy konvergenciát és versenyképességet támogató költségvetés (igaz épp a napokban volt arról hír, hogy végülis ebből a keretből akár a nem-eurózóna tagok is kaphatnak pénzt egy alku keretében)
- a jogállamisági hiányosságok ne sodorhassák veszélybe az EU-források felhasználását (azaz hiányosságok esetén ne a megszokott módon kapja meg az adott tagállam a pénzt)
- modernizálják az uniós költségvetés bevételi lábát is.
Már volt baj a késlekedésből
A brüsszeli testület emlékeztet rá, hogy 2014-2020-as ciklusban a fő számokról a politikai alku 2013 februárjában született meg az Európai Tanácsban, majd a hosszadalmas procedúrák miatt a keretköltségvetés jogi szabályozásáról a döntés 2013. december elején született meg. Így a szektorális javaslatokról az utolsó megállapodás elfogadása átcsúszott 2014 tavaszára, a költségvetés bevételi lábáról szóló döntés pedig 2014 májusára. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy a keretköltségvetésből adódó tagállami partnerségi megállapodásokat csak 2014-2015 során lehetett megkötni, így a pályázatok kiírása az egyes tagállamokban szintén csúszott. Ez pedig reálgazdasági következményekkel is járt: késett a projektek elindulása, az Erasmus-programok, stb.). Ráadásul a keretköltségvetés bevételi oldalának reformjáról a döntés csak 2016 őszén született meg.


Hírszerzési jelentés: meg akarják buktatni Vlagyimir Putyint, új vezető kerülne Oroszország élére
Itt van az SZVR jelentése.
Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
Megérkeztek a fennmaradó extraprofitadók részletei is. Gerlaki Bence államtitkár ismertette.
Napokon belül beüthetnek az autóipari vámok, nagy meglepetés érheti a vásárlókat
Nagyítóval kereshetik majd az egyszerű alapmodelleket.
Kezet rázott a világhírű drogbáró fiával Donald Trump kormánya: itt vannak az alku részletei
Hasznát vennék El Chapo fiának.
Mit jelenthet XIV. Leó pápa beiktatása a Katolikus Egyház mesterséges intelligenciával kapcsolatos álláspontja szempontjából?
Az elmúlt napokban óriási figyelem övezte az új pápa megválasztását és természetesen ez a figyelem kiterjed arra is, hogy a frissen megválasztott - és a pápai trónt elfoglaló Rober Prevost,
Az áram ára Európában
A tegnapi hozzászólásokból az jött le, hogy rengetegen úgy gondolják, hogy mennyire olcsó az áram Magyarországon. A helyzet az, hogy nem kiugróan az. A rezsicsökkentett ár valóban nem magas (
Beszámolókészítés: mire érdemes figyelni az év végi záráskor?
A beszámolókészítés a vállalati könyvelés egyik legösszetettebb, évente ismétlődő feladata. Az éves pénzügyi beszámoló nem csupán jogszabályi kötelezettség, hanem a vállalat átláth
Tudod, hogy nem engedheted meg magadnak!
Már rég nem újdonság a buy now, pay later fizetési séma, de most találtam egy terméket, ami több szempontból is hihetetlen volt számomra. Aki esetleg nem találkozott még vele (talán Magyarors
USA munkaerőpiac: közelgő elbocsátási hullám?
Makrogazdasági területen az elmúlt hét nem okozott számottevő meglepetést. Az USA, Kína és az eurózóna gazdaságát tekintve egyaránt megtorpanni látszik a szolgáltatóipari szektor korábbi
491 milliárd forintos energialöket: tarol a Jedlik Ányos Program
2025-ben a hazai energetikai fejlesztések soha nem látott mértékű támogatást kapnak.
Egyre kínosabb lehetőségek közül kell választani az USA államadóssága miatt
Az Egyesült Államok reálgazdaságának és részvénypiacának tartós szárnyalása az elmúlt másfél évtizedben nagyrészt a kirívó állami költekezésnek volt betudható. A költekezés által
Buffett 30 évig alázta a piacot, aztán csak hozta, akkor nem ő a legnagyobb?
- Miután nyugdíjba megy, sosem lesz hasonló, Buffett 60 éven keresztül évi 20 (!) százalékot hozott, a piaci átlag dupláját! - Hagyjál már, csak a...
The post Buffett 30 évig alázta a piacot


- Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban
- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
- Itt a friss inflációs adat, beütött az árrésstop
- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Váratlan emelkedés a piacokon – látszik a vámháború vége?
Az OTP lehet a nap nyertese?
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen