Őszre összejön a nagy EU-s büdzséalku? - Baj lesz, ha nem
Így állunk most
Összefoglalót készített az Európai Bizottság a 2021-2027-es uniós költségvetés elfogadásának eddigi folyamatában elért eredményekről és ezek alapján arra sürgeti a június 20-21-ig EU-csúcs résztvevőit, hogy határozzanak meg egy világos menetrendet a folytatásra, mert ez elő tudná lendíteni a költségvetési fő számainak elfogadását is. A lendületre bizony tényleg szükség lenne, mert egy közelmúltbeli szakmai összesítés szerint az elmúlt hónapokban inkább csak alibizés zajlott tárgyalások címén a tagállamok vonakodó hozzáállása miatt. Ebben nyilván szerepe lehetett az EP-választásoknak, illetve a fontos brüsszeli posztokon ősszel várható személyi változások miatti kivárásnak is és mindez afelé mutat, hogy majd csak 2020 második felében, a német uniós soros elnökség alatt jön létre a végső politikai alku, így nagy csúszás lesz a 2021-2027-es keretköltségvetés elindításában. A Bizottság tavaly 37 szektorális javaslatot tett le az asztalra a keretköltségvetés kapcsán (ami mellett a kohéziós és agrárkasszánál súlyos forrásvágásokra tett javaslatot) és ezek közül jelen állás szerint 12 szektorális jogszabályban van már részleges megállapodás az Európai Tanács és a társjogalkotó Európai Parlament között. Emellett további 16 területen lehet megkezdeni a tárgyalásokat a jogalkotók között. A különösen érzékeny Közös Agrárpolitikában még nincs egyezség és ennek hátteréről és a viták lényegéről minapi összefoglaló. Az Agrárminisztérium államtitkára éppen tegnap mondta azt, hogy a következő agrárbüdzsé körüli nagyfokú viták és elhúzódó egyeztetések miatt esélyes, hogy akár évekkel is elcsúszik majd az új ciklus elindítása és így átmeneti szabályokra lesz szükség:
Van azért előrehaladás
A Bizottság mai összefoglalója emlékeztet rá, hogy a 2021-2027-es költségvetésről szóló saját javaslatából számos területet támogattak már eddig a tanácsi és parlamenti egyeztetések során. Így például erős támogatottság övezi az alábbi javaslatokat a következő uniós költségvetésben:- legyen erős fókusz az EU-támogatások kifizetésénél az európai hozzáadott értéken (olyan projektek kapjanak elsőbbséget, amelyek megvalósulása uniós szinten is hozzáadott értéket jelent, nemcsak helyi szinten)
- legyen áramvonalasított és világosabb a következő EU-s költségvetés szerkezete
- csökkenjen a különböző fejlesztési programok és alapok száma, amelyekből támogatást lehet kifizetni és hozzanak létre új integrált programokat
- legyen fokozott fókusz a különböző eszközök közötti szinergiákon
- egyszerűsítsék a kifizetési szabályrendszert
- legyen nagyobb rugalmasság a 2021-2027-es költségvetésben, hogy gyorsabban lehessen reagálni a gyorsan változó világra
A fentieken túl a Bizottság olyan javaslatairól is van már előrehaladás a szakmai egyeztetések során, mint például:
- legyen külön az eurózóna tagállamoknak is egy konvergenciát és versenyképességet támogató költségvetés (igaz épp a napokban volt arról hír, hogy végülis ebből a keretből akár a nem-eurózóna tagok is kaphatnak pénzt egy alku keretében)
- a jogállamisági hiányosságok ne sodorhassák veszélybe az EU-források felhasználását (azaz hiányosságok esetén ne a megszokott módon kapja meg az adott tagállam a pénzt)
- modernizálják az uniós költségvetés bevételi lábát is.
Már volt baj a késlekedésből
A brüsszeli testület emlékeztet rá, hogy 2014-2020-as ciklusban a fő számokról a politikai alku 2013 februárjában született meg az Európai Tanácsban, majd a hosszadalmas procedúrák miatt a keretköltségvetés jogi szabályozásáról a döntés 2013. december elején született meg. Így a szektorális javaslatokról az utolsó megállapodás elfogadása átcsúszott 2014 tavaszára, a költségvetés bevételi lábáról szóló döntés pedig 2014 májusára. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy a keretköltségvetésből adódó tagállami partnerségi megállapodásokat csak 2014-2015 során lehetett megkötni, így a pályázatok kiírása az egyes tagállamokban szintén csúszott. Ez pedig reálgazdasági következményekkel is járt: késett a projektek elindulása, az Erasmus-programok, stb.). Ráadásul a keretköltségvetés bevételi oldalának reformjáról a döntés csak 2016 őszén született meg.


Lényegében lezárult a cseh választás, Andrej Babis hatalmas győzelmet aratott
Fővároson kívül elhódított minden kerületet.
Újabb drón bukkant fel Dánia egén, nem teketóriáztak a helyszínen lévő ukrán katonák
Azonnal megsemmisítették a behatolót.
Igazi átok ül a nemrégiben átadott amerikai F-16-oson - egymás után buknak ki a hibák
Földre kényszerültek a gépek.
Váratlan támogatóra lelt Ukrajna, tucatszám kaphatja a nehézfegyvereket Kijev
Mégsem lehetnek felhőtlenül boldogak.
Letartóztattak egy kémet Brüsszelben, hozzáférése volt a legfelsőbb körökhöz
Nem tudni, mennyi információt adtt át.
Egy ősöreg, lesajnált rendszer lehet a rettegett Iszkander nagy ellenfele? - Furcsa jelzések tűntek fel Ukrajnában
Még elméletben sem képes rá.
Két nap múlva teljes egészében átadják az autópályát, amelyre magyarok tömegei vártak
Elkészült az utolsó szakasz is.
Még van egy óriási célja Donald Trumpnak, és úgy tűnik, ezért bármit megtenne
Kőkemény hadjárat indult az Egyesült Államokból.
Könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt egyes vállalkozók
Egy társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabály alapján az átalányadózók egy része és az őstermelők könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt. Ugyanis a ezen támogatott hitelnél a bankoknak
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p



Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.