A MOL-csomag után az E.ON gázüzletágát is megvette a kormány
A kormányfő péntek reggel a Kossuth Rádióban ezzel szemben már úgy fogalmazott, hogy a szerződést még nem írták alá, azonban minden megállapodás megszületett a tranzakciót illetően, csak technikai részletek maradtak hátra. Hozzátette, a sajtóban keringő 800 millió euró körüli vételár "nem irreális".
Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke később azzal egészítette ki a kormányfő bejelentését, hogy az állam képviselői és az E.ON között a tárgyalások minden érdemi kérdésben lezárultak, a szövegszerű megállapodási javaslat elkészült, a technikai lebonyolítás zajlik. További részleteket későbbre ígért a sajtófőnök.
Az ügylet kapcsán még rengetek kérdés maradt nyitva, ideértve például a vételárat is. A Népszabadság tegnapi értesülése szerint az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő az MVM tegnapi közgyűlésén 875 millió eurós keretet határozott meg az E.ON-eszközök megvásárlására, amely összeg a vételáron felüli egyéb kötelezettségvállalásokat is magában foglalja. A Vagyonkezelő egyben felkérte az MVM menedzsmentjét, hogy igyekezzen a magyar állam számára legkedvezőbb szerződést megkötni. Ma reggel Orbán Viktor a Kossuth Rádióban azonban már úgy fogalmazott, hogy nem tudja, hogy a vételárat a szerződés aláírása előtt szabad-e nyilvánosságra hozni, aminek értelében az adásvételi szerződéseket még nem írták alá felek. Hangsúlyozta: minden megállapodás létrejött, csak technikai részletek maradtak. A vételárral kapcsolatban a a kormányfő csak annyit mondott, hogy "nem irreálisak" a sajtóban megjelent 800 millió euró körüli értesülések. Finanszírozási kérdések
Az E.ON gázüzletágának megvásárlása két kérdést vet fel a magyar államháztartás szempontjából: egyrészt, hogy ki fizeti ki az összeget, és ez a tranzakció hogyan érinti az állam közpénzügyi mutatóit. A jelenlegi felállás szerint a kormány számára több lehetőség is szóba jön.
Egyrészt az MVM megoldhatja "saját erőből" a tranzakciót (hitelt vesz fel), ami egy állami garanciavállalás mellett képzelhető el. Ebben az esetben az ügylet nem érinti az állam számláit, így nincs hatással sem a költségvetés, sem pedig az államadósság mutatóira.
A második lehetőség, ha a kormány a rendelkezésére álló tartalékának (akár forint, akár a jegybanknál vezetett devizabetétje) terhére tőkésíti fel az MVM-et, amely az így kapott forrást fordítja a vásárlásra. A MOL-részesedés 2011-es megvásárlását is ebből a forrásból finanszírozta az állam. Ebben az esetben a magyar állam nem von be új forrást, vagyis a bruttó államadósságmutató nem emelkedik. Ugyanakkor a korábban bevont forrást egyszer vissza kell majd fizetni, vagyis a külfölddel szemben fennálló követelés csökken, ami a nettó adósságmutatót emeli. Az ügylet nem befolyásolja az uniós módszertan (ESA) szerint számolt költségvetési hiányszámot (hiszen az állam vagyonelemeinek értéke bővül a kiadások növekedésével párhuzamosan), viszont növeli a pénzforgalmi deficitet.
A gázüzletág megvásárlásának háttere
A 2010-es választásokat követően alakult kormány már a kezdetektől egyértelművé tette, hogy erősebb állami szerepvállalást szeretne a hazai energiaszektorban, nagy hangsúlyt fektetve a MOL orosz kézben lévő részvénycsomagjára, illetve az ország földgázellátását biztosító orosz importszerződést tulajdonló EFT-re. A kormány elsőként a MOL részvénycsomagjának visszavásárlását hajtotta végre. A kormányfő 2011. május 24-én jelentette be, hogy megállapodtak az orosz Surgutneftegazzal a 21,2%-os MOL-pakett adásvételéről. A kormány 1,88 milliárd eurót fizetett az orosz vállalatnak, a kifizetést az IMF-hitelből korábban lehívott összeg terhére hajtották végre.
Az E.ON gázüzletágának visszaszerzéséről már 2011 júliusában olyan lapértesülések jelentek meg, miszerint a felek már a menedzsmenttel kapcsolatos ügyekről egyeztetnek. Szintén ekkor tájt került be a sajtóba az a vételártartomány is, amelyet hivatalosan egyik fél sem kommentált ezt követően. Az akkori híradások szerint az E.ON magyarországi gázüzletágáért a német 1,2 milliárd eurót szerettek volna kapni, míg a kormány 800 millió eurót kínált. Az azóta történt piaci és szabályozói változások azonban az elmúlt időszakban már inkább, a 800 millió euró felé tolták a várt vételárat.
Az EFT-vel összefüggésben egyébként még 2010 márciusában a Bajani-kormány kötött elővásárlási szerződést a német E.ON AG-val. A megállapodás mögött kevésbé állt valós vételi szándék, az akkori kormányzat inkább azt a kockázatot szerette volna eliminálni, hogy az E.ON a magyar kormány felügyelete nélkül adhasson túl azon az EFT-n, amely a 2015-ben kifutó hosszútávú gázellátási szerződést birtokolja. A félelem elsősorban az volt, hogy orosz kézbe kerül a szerződés, és ezzel tovább romlik Magyarország energiaellátással és -biztonsággal kapcsolatos tárgyalási pozíciója.
Az esetleges tranzakcióval kapcsolatos csendet közel egy év után Orbán Viktor miniszterelnök törte meg idén augusztusban, amikor egy fesztiválon azt mondta: "pillanatokon belül visszavásároljuk az E.ON-t a németektől". A következő hetekben, hónapokban a folyamatos találgatások színtere volt a magyar médiába a kormányfő "bejelentésével" összefüggésben. Ekkor került be a kormányzati kommunikációba a lakossági kört érintő profitmentes közműszolgáltatás célkitűzése is, amelyet a politikus megszólalások rendszeresen összemostak az E.ON gázüzletágának várható megvásárlásával. A felek mindvégig tartották magukat ahhoz, hogy semmilyen információt nem adnak ki a tárgyalás menetéről, és nem is kommentálták a sajtóban megjelenő híreket sem.
November 30-án került elő ismét a téma, amikor is Orbán Viktor miniszterelnök és Johannes Teyssen, az E.ON elnök-vezérigazgatója bejelentették, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá a gázüzletág, tehát az EFT és az EFS adásvételéről. Az akkor közöltek szerint a felek abban állapodtak meg, hogy a két E.ON-leány az MVM tulajdonába kerülhetnek egy 2012. december 15. napjáig véglegesen kitárgyalásra és kézjeggyel ellátásra kerülő, valamint legkésőbb 2013. január 31. napjáig aláírandó részvény adásvételi szerződés keretében. A Népszabadság január közepén arról számolt be, hogy a felek végső egyezségre jutottak, és a vételár 0,8-1 milliárd euró közé eshet. A Napi Gazdaság később egy 600 millió eurós vételárra vonatkozó értesülést jelentetett meg. Mártha Imre, az MVM korábbi vezérigazgatója az Indexnek adott interjújában arra figyelmeztetett, hogy a kormány igencsak magas prémiumot készül kifizetni az E.ON gázüzletágáért, aminek mértéke akár az 500 millió eurót is elérheti. Ezt követően több politikai szervezet és ellenzéki párt arra szólította fel a kormányt, hogy tegye nyilvánossá az ügylettel kapcsolatos cégértékeléseket és dokumentumokat.
Kockázatok
A kormány láthatóan komoly stratégiai értéket tulajdonít a két E.ON cégnek, azonban energiapiaci szereplők számos kockázatot is látnak a gázüzletág átvételében. Az elmúlt években folyamatosan veszteséget termelő EFT egyetlen értéke a 2015-ben kifutó orosz ellátási szerződés, azonban ennek megvásárlásra egyáltalán nem előfeltétele annak, hogy ezt követően ne az E.ON, hanem egy magyar, állami kézben lévő vállalat kösse újra az oroszokkal az újabb ellátási szerződést. Az EFT jelentős pénzügyi kockázatokat rejthet magában az orosz értékesítési gyakorlatokból (take-or-pay jellegű szállítás) származó, a korábbi években át nem vett földgázmennyiségek utáni fizetési kötelezettségből fakadóan, azonban ezek részletei szintén nem ismertek.


A német E.ON a válság elmélyülését, valamint a fukusimai balesetből fakadó német politikai fordulatot követően felülvizsgálta stratégiáját, amelynek részeként új, főként Európán kívüli növekedési területek azonosított, valamint a társaság hitelállományának csökkentését irányozta elő. A társaság az új célok elérésére 15 milliárd euró értékű eszközértékesítési programot hirdetett, aminek részeként több kelet-közép-európai eszközétől is megvált vagy megválni készül.
Két héttel ezelőtt jelentette be az E.ON, hogy megállapodott a szlovák gázpiacot domináló SPP vállalatban lévő kisebbségi részvénycsomagjának eladásáról. Az E.ON és a francia GDF Suez által közösen alkotott konzorcium 49%-os részesedéssel és a menedzsmentjogokkal rendelkezett az SPP-ben. A két cég egyenként 1,3 milliárd eurót kap majd részvénycsomagjáért, a vevő a cseh EPH energetikai csoport. Nem sokkal később a szlovák sajtóban megjelent, hogy az E.ON szintén értékesítené a Nyugat-szlovákiai Villamos Művekben (ZSE) lévő kisebbségi részvénycsomagját is, amelynek vevője ugyancsak a cseh energetikai csoport, az EPH lehet.

Az E.ON gázüzletágának visszavásárlásával a kormány jelentős lépést tett az új, erősebb állami szerepvállalást célzó politikájának megvalósítása felé, azonban az eszközök megvételének gazdasági szempontjaival szemben számos kérdés vetődik fel. Kérdéses, hogy mennyire kifizetődő az államnak az egyébként is kifeszített költségvetési viszonyok mellett egy évek óta veszteséges, és adott esetben hatalmas pénzügyi kockázatokat hordozó gáztársaságot vásárolnia, illetve hogy a gáztárolói infrastruktúra a jelen gázpiaci körülmények mellett mennyire tekinthető jövedelmező beruházásnak. Szintén felvetődhet kérdésként az is, hogy jelen államháztartási viszonyok mellett mennyire indokolt egy ilyen mértékű tranzakció végrehajtása, amikor a szabályozási eszközök használatával már így is a gazdaságilag indokolt költségek alatt sikerült tartani a lakossági energiaszolgáltatás díjait.
Elvennék egyes bankok felügyeletét az Európai Központi Banktól
Hogy ne jelentsen versenyhátrányt a szigor az európai bankrendszer számára.
Brüsszel háborús fokozatba kapcsol, tábornokot neveztek ki csúcspozícióba
Az EU vezető erejét is maga mögé állíthatja Ursula von der Leyen.
Komoly figyelmeztetés a spanyol árampiaci összeomlás a nettó zéró célok túlzott erőltetése során
A rengeteg időjárásfüggő nap- és szélerőművi termelés mellett kibukott a komoly kockázat is.
A kormány újabb részleteket árult el a tervezett bolti intézkedéscsomagról
A Nemzetgazdasági Minisztérium további inflációletörő lépésekre készül.
Itt az első biztosító, amelyik teljesíti Nagy Márton elvárását
30 százalékkal csökkentik a kötelező biztosítás minimumdíját.
Az EU bírósága nagy pofont adott a fizetős bevándorlási programoknak
Precedensértékű ítéletet hoztak az aranyútlevél programok ügyében.
Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
Milliárdos károk lehetnek.
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van, vagy a bankkártyájukat használják vagy készpénzt használnak. A legtöbb emberne
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak....
The
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai távhőrendszerek megújításának.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.