A MOL-csomag után az E.ON gázüzletágát is megvette a kormány
A kormányfő péntek reggel a Kossuth Rádióban ezzel szemben már úgy fogalmazott, hogy a szerződést még nem írták alá, azonban minden megállapodás megszületett a tranzakciót illetően, csak technikai részletek maradtak hátra. Hozzátette, a sajtóban keringő 800 millió euró körüli vételár "nem irreális".
Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke később azzal egészítette ki a kormányfő bejelentését, hogy az állam képviselői és az E.ON között a tárgyalások minden érdemi kérdésben lezárultak, a szövegszerű megállapodási javaslat elkészült, a technikai lebonyolítás zajlik. További részleteket későbbre ígért a sajtófőnök.
Az ügylet kapcsán még rengetek kérdés maradt nyitva, ideértve például a vételárat is. A Népszabadság tegnapi értesülése szerint az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő az MVM tegnapi közgyűlésén 875 millió eurós keretet határozott meg az E.ON-eszközök megvásárlására, amely összeg a vételáron felüli egyéb kötelezettségvállalásokat is magában foglalja. A Vagyonkezelő egyben felkérte az MVM menedzsmentjét, hogy igyekezzen a magyar állam számára legkedvezőbb szerződést megkötni. Ma reggel Orbán Viktor a Kossuth Rádióban azonban már úgy fogalmazott, hogy nem tudja, hogy a vételárat a szerződés aláírása előtt szabad-e nyilvánosságra hozni, aminek értelében az adásvételi szerződéseket még nem írták alá felek. Hangsúlyozta: minden megállapodás létrejött, csak technikai részletek maradtak. A vételárral kapcsolatban a a kormányfő csak annyit mondott, hogy "nem irreálisak" a sajtóban megjelent 800 millió euró körüli értesülések. Finanszírozási kérdések
Az E.ON gázüzletágának megvásárlása két kérdést vet fel a magyar államháztartás szempontjából: egyrészt, hogy ki fizeti ki az összeget, és ez a tranzakció hogyan érinti az állam közpénzügyi mutatóit. A jelenlegi felállás szerint a kormány számára több lehetőség is szóba jön.
Egyrészt az MVM megoldhatja "saját erőből" a tranzakciót (hitelt vesz fel), ami egy állami garanciavállalás mellett képzelhető el. Ebben az esetben az ügylet nem érinti az állam számláit, így nincs hatással sem a költségvetés, sem pedig az államadósság mutatóira.
A második lehetőség, ha a kormány a rendelkezésére álló tartalékának (akár forint, akár a jegybanknál vezetett devizabetétje) terhére tőkésíti fel az MVM-et, amely az így kapott forrást fordítja a vásárlásra. A MOL-részesedés 2011-es megvásárlását is ebből a forrásból finanszírozta az állam. Ebben az esetben a magyar állam nem von be új forrást, vagyis a bruttó államadósságmutató nem emelkedik. Ugyanakkor a korábban bevont forrást egyszer vissza kell majd fizetni, vagyis a külfölddel szemben fennálló követelés csökken, ami a nettó adósságmutatót emeli. Az ügylet nem befolyásolja az uniós módszertan (ESA) szerint számolt költségvetési hiányszámot (hiszen az állam vagyonelemeinek értéke bővül a kiadások növekedésével párhuzamosan), viszont növeli a pénzforgalmi deficitet.
A gázüzletág megvásárlásának háttere
A 2010-es választásokat követően alakult kormány már a kezdetektől egyértelművé tette, hogy erősebb állami szerepvállalást szeretne a hazai energiaszektorban, nagy hangsúlyt fektetve a MOL orosz kézben lévő részvénycsomagjára, illetve az ország földgázellátását biztosító orosz importszerződést tulajdonló EFT-re. A kormány elsőként a MOL részvénycsomagjának visszavásárlását hajtotta végre. A kormányfő 2011. május 24-én jelentette be, hogy megállapodtak az orosz Surgutneftegazzal a 21,2%-os MOL-pakett adásvételéről. A kormány 1,88 milliárd eurót fizetett az orosz vállalatnak, a kifizetést az IMF-hitelből korábban lehívott összeg terhére hajtották végre.
Az E.ON gázüzletágának visszaszerzéséről már 2011 júliusában olyan lapértesülések jelentek meg, miszerint a felek már a menedzsmenttel kapcsolatos ügyekről egyeztetnek. Szintén ekkor tájt került be a sajtóba az a vételártartomány is, amelyet hivatalosan egyik fél sem kommentált ezt követően. Az akkori híradások szerint az E.ON magyarországi gázüzletágáért a német 1,2 milliárd eurót szerettek volna kapni, míg a kormány 800 millió eurót kínált. Az azóta történt piaci és szabályozói változások azonban az elmúlt időszakban már inkább, a 800 millió euró felé tolták a várt vételárat.
Az EFT-vel összefüggésben egyébként még 2010 márciusában a Bajani-kormány kötött elővásárlási szerződést a német E.ON AG-val. A megállapodás mögött kevésbé állt valós vételi szándék, az akkori kormányzat inkább azt a kockázatot szerette volna eliminálni, hogy az E.ON a magyar kormány felügyelete nélkül adhasson túl azon az EFT-n, amely a 2015-ben kifutó hosszútávú gázellátási szerződést birtokolja. A félelem elsősorban az volt, hogy orosz kézbe kerül a szerződés, és ezzel tovább romlik Magyarország energiaellátással és -biztonsággal kapcsolatos tárgyalási pozíciója.
Az esetleges tranzakcióval kapcsolatos csendet közel egy év után Orbán Viktor miniszterelnök törte meg idén augusztusban, amikor egy fesztiválon azt mondta: "pillanatokon belül visszavásároljuk az E.ON-t a németektől". A következő hetekben, hónapokban a folyamatos találgatások színtere volt a magyar médiába a kormányfő "bejelentésével" összefüggésben. Ekkor került be a kormányzati kommunikációba a lakossági kört érintő profitmentes közműszolgáltatás célkitűzése is, amelyet a politikus megszólalások rendszeresen összemostak az E.ON gázüzletágának várható megvásárlásával. A felek mindvégig tartották magukat ahhoz, hogy semmilyen információt nem adnak ki a tárgyalás menetéről, és nem is kommentálták a sajtóban megjelenő híreket sem.
November 30-án került elő ismét a téma, amikor is Orbán Viktor miniszterelnök és Johannes Teyssen, az E.ON elnök-vezérigazgatója bejelentették, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá a gázüzletág, tehát az EFT és az EFS adásvételéről. Az akkor közöltek szerint a felek abban állapodtak meg, hogy a két E.ON-leány az MVM tulajdonába kerülhetnek egy 2012. december 15. napjáig véglegesen kitárgyalásra és kézjeggyel ellátásra kerülő, valamint legkésőbb 2013. január 31. napjáig aláírandó részvény adásvételi szerződés keretében. A Népszabadság január közepén arról számolt be, hogy a felek végső egyezségre jutottak, és a vételár 0,8-1 milliárd euró közé eshet. A Napi Gazdaság később egy 600 millió eurós vételárra vonatkozó értesülést jelentetett meg. Mártha Imre, az MVM korábbi vezérigazgatója az Indexnek adott interjújában arra figyelmeztetett, hogy a kormány igencsak magas prémiumot készül kifizetni az E.ON gázüzletágáért, aminek mértéke akár az 500 millió eurót is elérheti. Ezt követően több politikai szervezet és ellenzéki párt arra szólította fel a kormányt, hogy tegye nyilvánossá az ügylettel kapcsolatos cégértékeléseket és dokumentumokat.
Kockázatok
A kormány láthatóan komoly stratégiai értéket tulajdonít a két E.ON cégnek, azonban energiapiaci szereplők számos kockázatot is látnak a gázüzletág átvételében. Az elmúlt években folyamatosan veszteséget termelő EFT egyetlen értéke a 2015-ben kifutó orosz ellátási szerződés, azonban ennek megvásárlásra egyáltalán nem előfeltétele annak, hogy ezt követően ne az E.ON, hanem egy magyar, állami kézben lévő vállalat kösse újra az oroszokkal az újabb ellátási szerződést. Az EFT jelentős pénzügyi kockázatokat rejthet magában az orosz értékesítési gyakorlatokból (take-or-pay jellegű szállítás) származó, a korábbi években át nem vett földgázmennyiségek utáni fizetési kötelezettségből fakadóan, azonban ezek részletei szintén nem ismertek.


A német E.ON a válság elmélyülését, valamint a fukusimai balesetből fakadó német politikai fordulatot követően felülvizsgálta stratégiáját, amelynek részeként új, főként Európán kívüli növekedési területek azonosított, valamint a társaság hitelállományának csökkentését irányozta elő. A társaság az új célok elérésére 15 milliárd euró értékű eszközértékesítési programot hirdetett, aminek részeként több kelet-közép-európai eszközétől is megvált vagy megválni készül.
Két héttel ezelőtt jelentette be az E.ON, hogy megállapodott a szlovák gázpiacot domináló SPP vállalatban lévő kisebbségi részvénycsomagjának eladásáról. Az E.ON és a francia GDF Suez által közösen alkotott konzorcium 49%-os részesedéssel és a menedzsmentjogokkal rendelkezett az SPP-ben. A két cég egyenként 1,3 milliárd eurót kap majd részvénycsomagjáért, a vevő a cseh EPH energetikai csoport. Nem sokkal később a szlovák sajtóban megjelent, hogy az E.ON szintén értékesítené a Nyugat-szlovákiai Villamos Művekben (ZSE) lévő kisebbségi részvénycsomagját is, amelynek vevője ugyancsak a cseh energetikai csoport, az EPH lehet.

Az E.ON gázüzletágának visszavásárlásával a kormány jelentős lépést tett az új, erősebb állami szerepvállalást célzó politikájának megvalósítása felé, azonban az eszközök megvételének gazdasági szempontjaival szemben számos kérdés vetődik fel. Kérdéses, hogy mennyire kifizetődő az államnak az egyébként is kifeszített költségvetési viszonyok mellett egy évek óta veszteséges, és adott esetben hatalmas pénzügyi kockázatokat hordozó gáztársaságot vásárolnia, illetve hogy a gáztárolói infrastruktúra a jelen gázpiaci körülmények mellett mennyire tekinthető jövedelmező beruházásnak. Szintén felvetődhet kérdésként az is, hogy jelen államháztartási viszonyok mellett mennyire indokolt egy ilyen mértékű tranzakció végrehajtása, amikor a szabályozási eszközök használatával már így is a gazdaságilag indokolt költségek alatt sikerült tartani a lakossági energiaszolgáltatás díjait.
Mire készül Oroszország? Új rendelet látott napvilágot, másfajta sorozásról suttognak a parlamentben
Ismét átalakítják a rendszert.
Csökkent a lakásbiztosítások díja, és nem is várható drágulás
Az új szerződések esetében életbe lépett az árstop.
Drágulnak az albérletek, de megálljt parancsolhat a 3%-os lakáshitel
Beindult a szezon az albérletpiacon.
Példátlan műveletbe kezd Oroszország - három tengert és egy óceánt érint a "Júliusi Vihar"
Rég tartottak ekkora gyakorlatot.
Magyarország szomszédja olyan légvédelmi rendszert vásárol, amelyet a világ egyik leghatékonyabb hadseregében használnak
2,3 milliárd dolláros üzlet köttetett.
Hackertámadás érte az USA nukleáris fegyvergyárait és egyes EU-s kormányok rendszereit is
Kényes jelszavakat is ellophattak, de még nem ismert a károk teljes kiterjedése.
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási
NAV Online Számla rendszer - szeptembertől újabb szigorítások növekvő elvárások az adatszolgáltatásban
2025. szeptember 15-től a NAV tovább szigorítja az online számlaadat-szolgáltatással kapcsolatos szabályokat. A változások célja világos: a NAV még nagyobb hangsúlyt fektet az adatminőségre.
Az S&P-huszárok hanyatlása
Új jelenség ütötte fel fejét falamon. Az S&P 500 ETF-ező kommentelőket lecserélték a Commerzbankozók. "Aki három éve Commerzbankot vett, annak annálismégsokkaljobb a hozama!" De hadd.
Nulla kamat, nulla önerő - és most indul az aranyroham!
KKV-k, figyelem! Elindult a történelmi lehetőség: pénzhez juthatsz úgy, hogy közben egy fillért sem kell kockáztatnod.
Egy új innovációval zöldforradalom törhet ki a textiliparban
A Mashouf testvérek új szemlélete formálhatja át a textilgyártás jövőjét.
VIDEÓ! Politika, piac, infláció: Miért érdemes most Japánra figyelni?
A 2025-ös japán választások rendkívüli feszültség közepette zajlottak: az inflációs bizonytalanság, a gyenge jen és az emelkedő állampapírhozamok megrendítették a lakosság és a befekte
A vírusok nehezebbek, mint a teljes emberiség
Imádom az adatvizualizációkat - egy-egy jól eltalált infografikával több hasznos tudást lehet átadni, mint több tízezer karakternyi szöveggel. Ilyen az e heti grafikonunk is: egész... The post

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Olcsó a lakosságnak, brutális az iparnak – Hol a kiút az árampiaci káoszból?
A jónak tűnő vállalati megoldásoknak is vannak kevéssé ismert buktatói.
Elhullottak a forint támadói – Meddig tarthat ki ez a hihetetlen erő?
Páratlan évet fut a magyar deviza.
Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
