
Jelentősen átalakult a haszongépjárművek piaca az elmúlt években, ez pedig már a szállítmányozási cégek életére is komoly hatással van. A megrendelők számára felértékelődött a kiszámíthatóság, egyre inkább azokat a stabil logisztikai partnereket keresik, akikkel több évre előre tudnak tervezni.
„Egyértelmű piaci trend, hogy az ügyfelek egyre inkább olyan partnerrel próbálnak hosszú távú szerződést kötni, akiről elhiszik, hogy 2-5 év múlva is a piacon lesz. Ugyanakkor felgyorsult egy másik folyamat is: a tőkeerős cégek, akik képesek bérelni, esetleg vásárolni új eszközöket, gyorsan megszerzik a piacot a kis flottával rendelkező, napról-napra élő szállítmányozók elől. A nagy cégek most egy szép növekedési pályát futnak, mert jelenleg stabil háttérrel tudnak szerződni hosszú távra, nagy projektekre – olyanokra, amikre a kis szereplők nem tudnak, vagy nem mernek” - mondta el a Portfolio-nak Szemerey Loránd, a logisztikai piac egyre meghatározóbb szereplőjének számító, közel 200 kamionnal rendelkező WIN Capital vagyonkezelő tulajdonos-ügyvezetője
A szakember szerint a helyzet a teljes logisztikai láncra hatással van, és hosszú távon átalakíthatja az iparág jövőjét.
Megrendelői oldalról már kevéssé az a meghatározó, hogy minél lejjebb vigyék a költségeket, azaz az ár már nem a legfőbb mérőszáma a logisztikának. Sokkal inkább a megbízható és kiszámítható szállítmányozási partnereket keresik a cégek, elsősorban a nagy üzletláncok. Ez pedig azzal jár, hogy a korábbi egy évről 5-7 évre nőtt a szerződések időtartama.

A fuvarozásban az eszközök döntő része finanszírozott, így az autók bekerülési költsége nagyban függ a hitelkörnyezettől. Május végén kifutottak a támogatott konstrukciók, a piaci alapú hitelek pedig nagyon megdrágultak. Úgy látják, hogy az a vállalkozás, amelyik mostanra időzítette a flottacserét nagyon kellemetlen helyzetbe kerülhet.
Nem érkeznek új kamionok, ez alakítja át a teljes üzletágat
A helyzetet alapvetően az okozza, hogy szinte lehetetlen belátható időn belül új tehergépjárműhöz jutni. Az egyik legnagyobb forgalmazónak számító Pappas Auto legkorábban 2024 elejére tud új járművet szállítani, a jövő évi megrendelési kvóta már teljesen elfogyott – mondta lapunknak Pais József, a cég ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az elmúlt években több tényező együttes hatása okozta, hogy rendkívül meghosszabbodtak a szállítási határidők. A folyamat a globális chiphiánnyal indult, folytatódott a műanyag alkatrészek hiányával, az elektronikai beszállítók oldaláról, jelenleg pedig az Ukrajnában zajló háború az egyik legfontosabb tényező, békeidőben ugyanis számos alkatrész érkezik a gyárakba ukrán autóipari beszállítóktól.

„Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó szinte teljesen készen áll a gyár udvarán, de mivel hiányzik belőle három fontos alkatrész, a gyártó nem tudja kiszállítani. Ez is egy iparági sajátosság: meg kell várni, amíg megérkezik a szükséges alkatrész, utána visszasorolják a járművet a gyártósorra, beszerelik a hiányzó elemeket, és csak ezután indul a szállítási folyamat” – érzékeltette a helyzetet Pais József
Forgalmazók és szállítmányozók közösen keresik a megoldást
Ezzel párhuzamosan rendkívül felértékelődött az elérhető használt teherautók, furgonok szerepe: ezeket a forgalmazók sokszor különféle bérleti konstrukciók keretében adják tovább partnereiknek, jellemzően legalább 6 hónapra, több esetben átvállalva a szerelési, szervizelési feladatokat is. Ráadásul a használt autókhoz még mindig elérhetőbbek az alkatrészek: működik a mindennapokban a szaknyelven donorizálásnak nevezett folyamat, azaz hogy a márkaszervizek, kereskedők kénytelenek szétszedni ép autókat azért, hogy a bennük lévő alkatrészeket fel tudják használni. Amikor pedig megérkezik az új alkatrész, visszapótolják.
A bérleti konstrukciók még évekig meghatározhatják a piacot, a forgalmazók a szállítmányozási cégekkel közösen keresik a kreatív megoldásokat
– véli Szemerey Loránd. A szállítmányozási cégek működésének ugyanakkor továbbra is sarkalatos pontja a sofőrkérdés. Ebben a kérdésben is rendkívül hullámzó a piac az ügyvezető szerint: bár még mindig vannak olyanok, akik gyorsan váltanak céget némileg magasabb fizetésért, a sofőrök számára is egyre fontosabb lesz a kiszámíthatóság, az, hogy stabil cégnél dolgozzanak, és tervezhessék életpályájukat. „A fuvarozói oldalon a jövőt az erős jövőképpel rendelkező, tőkeerős cégek jelentik. A következő időszakban ezek a cégek ezt a növekedési pályát be tudják majd futni, és átveszik azoknak a szerepét, akik nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel” – tette hozzá.
Szemerey úgy látja, a magyarországi járműhelyzet nem egyedi, és nem Magyarország-specifikus, hanem szinte az egész világra igaz. Ez megnehezíti, illetve lelassítja a külföldi terjeszkedés lehetőségét, de a WIN Capital menedzsmentje egyértelműen számol nemzetközi üzletfejlesztésekkel is.
Emlékeztetett: a cégcsoport tavaly év elején elindította a dízelmeghajtású nyerges vontatók elektromossá alakítását, amely itthon és a régióban is egyedülálló fejlesztés. 2021-ben elsőként adták át az első közúti kiskereskedelmi áruszállítást végző nyerges vontatót az Aldi Magyarországnak. Ezt folyamatos bővítések követték, amelyekkel együtt összesen már öt 100 százalékban elektromos meghajtású nyerges vontatóval rendelkeznek a WIN Capital érdekeltségei. Ezek a fejlesztések is a hosszú távon kiszámítható ellátás biztosítását szolgálják.
A cikk megjelenését a WIN Capital támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Reméljük, ezt Trump nem látta: csúcson Tajvan külkereskedelmi többlete az USA-val szemben
Ezért máshol magas vámok járnak.
Románia hozzányúl a magánnyugdíjrendszerhez, ennek sokan nem fognak örülni
8 millió embernek van ilyen megtakarítása.
Hiába hozzák be rohamléptekben a hátrányt az oroszok, az ukránok filléres fegyvere még mindig kegyetlen ellenfél
Konkrét számokat közölt a vezérkar.
Nagyot dobtak a magyar GDP-n az uniós pénzek, pedig nem a jövőbe fektettük őket
Az Európai Bizottság keserédes jelentést adott ki a kohéziós politika hatásáról.
Albérletárak le, új lakásépítések fel? Öveket becsatolni, az Otthon Start sok mindent megbolygat!
Érdemes hosszabb távon gondolkodni.
Döbbenetes tempóban száguldanak a TBSZ-ek, ide zúdult a pénz az állampapírokból
Történelmi csúcson a magyarok befektetései!
1,1 millió forint egy budapesti panellakás négyzetméteréért? Ma már ez a realitás
36%-kal drágultak a panelek éves összevetésben.
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.
Fúrd meg magadnak a jövőt: milliárdokért ketyeg most a geotermikus bomba
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanánk: a következő sikerágazat nem a mesterséges intelligencia, nem is az űrkutatás, hanem a föld alatt lapul?

A gazdasági önkárosításról
Hiába lehetne olcsóbb az olajkitermelés Szaúd-Arábiában, mint Amerikában, mégis drágább, hiszen nemcsak a kitermelés költségét kell belőle finanszírozni, hanem az egész államot. Az analó


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
