
Jelentősen átalakult a haszongépjárművek piaca az elmúlt években, ez pedig már a szállítmányozási cégek életére is komoly hatással van. A megrendelők számára felértékelődött a kiszámíthatóság, egyre inkább azokat a stabil logisztikai partnereket keresik, akikkel több évre előre tudnak tervezni.
„Egyértelmű piaci trend, hogy az ügyfelek egyre inkább olyan partnerrel próbálnak hosszú távú szerződést kötni, akiről elhiszik, hogy 2-5 év múlva is a piacon lesz. Ugyanakkor felgyorsult egy másik folyamat is: a tőkeerős cégek, akik képesek bérelni, esetleg vásárolni új eszközöket, gyorsan megszerzik a piacot a kis flottával rendelkező, napról-napra élő szállítmányozók elől. A nagy cégek most egy szép növekedési pályát futnak, mert jelenleg stabil háttérrel tudnak szerződni hosszú távra, nagy projektekre – olyanokra, amikre a kis szereplők nem tudnak, vagy nem mernek” - mondta el a Portfolio-nak Szemerey Loránd, a logisztikai piac egyre meghatározóbb szereplőjének számító, közel 200 kamionnal rendelkező WIN Capital vagyonkezelő tulajdonos-ügyvezetője
A szakember szerint a helyzet a teljes logisztikai láncra hatással van, és hosszú távon átalakíthatja az iparág jövőjét.
Megrendelői oldalról már kevéssé az a meghatározó, hogy minél lejjebb vigyék a költségeket, azaz az ár már nem a legfőbb mérőszáma a logisztikának. Sokkal inkább a megbízható és kiszámítható szállítmányozási partnereket keresik a cégek, elsősorban a nagy üzletláncok. Ez pedig azzal jár, hogy a korábbi egy évről 5-7 évre nőtt a szerződések időtartama.

A fuvarozásban az eszközök döntő része finanszírozott, így az autók bekerülési költsége nagyban függ a hitelkörnyezettől. Május végén kifutottak a támogatott konstrukciók, a piaci alapú hitelek pedig nagyon megdrágultak. Úgy látják, hogy az a vállalkozás, amelyik mostanra időzítette a flottacserét nagyon kellemetlen helyzetbe kerülhet.
Nem érkeznek új kamionok, ez alakítja át a teljes üzletágat
A helyzetet alapvetően az okozza, hogy szinte lehetetlen belátható időn belül új tehergépjárműhöz jutni. Az egyik legnagyobb forgalmazónak számító Pappas Auto legkorábban 2024 elejére tud új járművet szállítani, a jövő évi megrendelési kvóta már teljesen elfogyott – mondta lapunknak Pais József, a cég ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az elmúlt években több tényező együttes hatása okozta, hogy rendkívül meghosszabbodtak a szállítási határidők. A folyamat a globális chiphiánnyal indult, folytatódott a műanyag alkatrészek hiányával, az elektronikai beszállítók oldaláról, jelenleg pedig az Ukrajnában zajló háború az egyik legfontosabb tényező, békeidőben ugyanis számos alkatrész érkezik a gyárakba ukrán autóipari beszállítóktól.

„Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó szinte teljesen készen áll a gyár udvarán, de mivel hiányzik belőle három fontos alkatrész, a gyártó nem tudja kiszállítani. Ez is egy iparági sajátosság: meg kell várni, amíg megérkezik a szükséges alkatrész, utána visszasorolják a járművet a gyártósorra, beszerelik a hiányzó elemeket, és csak ezután indul a szállítási folyamat” – érzékeltette a helyzetet Pais József
Forgalmazók és szállítmányozók közösen keresik a megoldást
Ezzel párhuzamosan rendkívül felértékelődött az elérhető használt teherautók, furgonok szerepe: ezeket a forgalmazók sokszor különféle bérleti konstrukciók keretében adják tovább partnereiknek, jellemzően legalább 6 hónapra, több esetben átvállalva a szerelési, szervizelési feladatokat is. Ráadásul a használt autókhoz még mindig elérhetőbbek az alkatrészek: működik a mindennapokban a szaknyelven donorizálásnak nevezett folyamat, azaz hogy a márkaszervizek, kereskedők kénytelenek szétszedni ép autókat azért, hogy a bennük lévő alkatrészeket fel tudják használni. Amikor pedig megérkezik az új alkatrész, visszapótolják.
A bérleti konstrukciók még évekig meghatározhatják a piacot, a forgalmazók a szállítmányozási cégekkel közösen keresik a kreatív megoldásokat
– véli Szemerey Loránd. A szállítmányozási cégek működésének ugyanakkor továbbra is sarkalatos pontja a sofőrkérdés. Ebben a kérdésben is rendkívül hullámzó a piac az ügyvezető szerint: bár még mindig vannak olyanok, akik gyorsan váltanak céget némileg magasabb fizetésért, a sofőrök számára is egyre fontosabb lesz a kiszámíthatóság, az, hogy stabil cégnél dolgozzanak, és tervezhessék életpályájukat. „A fuvarozói oldalon a jövőt az erős jövőképpel rendelkező, tőkeerős cégek jelentik. A következő időszakban ezek a cégek ezt a növekedési pályát be tudják majd futni, és átveszik azoknak a szerepét, akik nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel” – tette hozzá.
Szemerey úgy látja, a magyarországi járműhelyzet nem egyedi, és nem Magyarország-specifikus, hanem szinte az egész világra igaz. Ez megnehezíti, illetve lelassítja a külföldi terjeszkedés lehetőségét, de a WIN Capital menedzsmentje egyértelműen számol nemzetközi üzletfejlesztésekkel is.
Emlékeztetett: a cégcsoport tavaly év elején elindította a dízelmeghajtású nyerges vontatók elektromossá alakítását, amely itthon és a régióban is egyedülálló fejlesztés. 2021-ben elsőként adták át az első közúti kiskereskedelmi áruszállítást végző nyerges vontatót az Aldi Magyarországnak. Ezt folyamatos bővítések követték, amelyekkel együtt összesen már öt 100 százalékban elektromos meghajtású nyerges vontatóval rendelkeznek a WIN Capital érdekeltségei. Ezek a fejlesztések is a hosszú távon kiszámítható ellátás biztosítását szolgálják.
A cikk megjelenését a WIN Capital támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Több uniós ország nem védi magát a veszélyes befektetésektől, Magyarország pont most lépett
Fontos uniós jelentés került napvilágra.
Így még soha nem láttuk a magyar történelem egyik legnagyobb tragédiáját – Egyedülálló beszámoló került elő a világháború jeges pokláról
Évtizedekig lappangó naplót és több tucat színes fotót adtak ki a doni katasztrófáról.
El Pais: politikai rémálom Brüsszelnek a budapesti békecsúcs – Ennek két oka is van
A legnagyobb spanyol lap szerint ez mindennel szembe megy, amiért az EU eddig harcolt.
Elkészültek a háborús tervek: felvonultak az amerikai hadihajók, bármikor indulhat a támadás
Az USA és Venezuela tényleg bármelyik pillanatban egymásnak eshet.
Kimondták: ez már több mint egyszerű izmozás, Donald Trump elnököt akar buktatni
Vagy így, vagy úgy, de Madurónak mennie kell.
Meghökkentő fordulat: Oroszország szövetségese EU-csatlakozást akar, hamarosan jöhet is a hivatalos kérelem
Valami eltört a Moszkvával való kapcsolatban.
Kimondta Európa legerősebb vezetője: nem ezt várta Zelenszkij, hatalmas kudarc a tegnapi nap
Nem éppen alakulnak a dolgok optimálisan Ukrajna számára.
Az új világrend játékszabályai kezdenek kirajzolódni
A globalizáció évtizedeit a szuverenitás kora válthatja fel világ vezető think tankjeinek elemzései szerint. A nagy kérdés az, hogy a mindennapjainkat átalakító radikális változás előtt á
Otthon Start: így spórolhatsz napokat a DÁP-pal az igazolások beszerzésén
Az Otthon Start program beindulásával párhuzamosan számos új funkcióval bővült a Digitális Állampolgár (DÁP) alkalmazás, így már számos lakástámogatáshoz szükséges igazolás és dokume
Egyre nehezebb TAO-felajánlással élni
Hosszú évek óta hatékonyan működött Magyarországon az a rendszer, amely lehetővé tette, hogy a gazdasági társaságok társasági adójuk egy részének felajánlásával támogassák a látván

Marathon Digital Holdings - kereskedés
Szerdán eladtam a csomagom felét 23 dolláron, ez kb. 60% hozamot jelent. Azóta esik, a maradék hozama már 40% alá ment. Volt előtte pár hír, miszerint már több mint 50 ezer bitcoinja van a
Zsiday Afrikában (HOLD After Hours)
Az e heti vendég Zsiday Viktor, jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Pod

Maradt a befektetési fokozat: az S&P nem változtatta Magyarország besorolását
Az S&P péntek este (2025.10.10.) nem változtatott Magyarország szuverén adósbesorolásán: maradt a BBB-, negatív kilátással. Külön részletes értékelést ezúttal nem adtak ki. Regős Gá
Hogyan lesz a zöld megawattból megbízható kilowattóra?
A megújuló energiaforrás alapú villamosenergiatermelés önmagában nem garantál biztos ellátást, és ez nem csupán az időjárástól függő termelők természetén múlik,
Sokkoló: nőttek az árak az otthonstart hatására, de van, akinek jobb lett
Mindenki, aki nem a propaganda által festett alternatív valóságban él, pontosan tudhatta, hogy az Otthonstart program által tüzelt keresleti sokk növekedést eredményez az ingatlanpiacon. Ha valak

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
A garantált veszteség
Feltörhetetlen pénztárcák, elvesztett tízmilliók, fiktív kriptodevizák – új évaddal folytatódik a Préda
Egészen váratlan ajándék készül a nyugdíjasoknak - Ebbe beleremeg a költségvetés
Milyen hatásai lesznek a 14. havi nyugdíjnak?
