Egyre fenntarthatóbban működnek a magyar bankok: kérdés, mit éreznek ebből az ügyfelek
Üzlet

Egyre fenntarthatóbban működnek a magyar bankok: kérdés, mit éreznek ebből az ügyfelek

Portfolio
A Mastercard közzétette második Fenntarthatósági Percepciós Indexét (FPI), amely a magyar bankszektor fenntarthatósági törekvéseit és azok fogyasztói megítélését értékeli. A jelentésből izgalmas képet kaphatunk arról, hogy a magyar pénzügyi szektor mennyire stabil fejlődést mutat a környezettudatos átállásban – és arról is, hogy az ügyfelek ebből jelenleg mit érzékelnek.
Nem a jövő, hanem a jelenünk gazdasági folyamatai alakultak át - erről szól a minden iparágat érintő szeptember 4-i Sustainable World konferencia, ahol a hazai fenntartható üzleti világ szereplői találkoznak.

Második, a magyar bankszektorról szóló Fenntarthatósági Percepciós Index jelentését tette közzé októberben a Mastercard. A tanulmány célja, hogy felmérje a hazai pénzügyi szektor környezeti fenntarthatósági teljesítményének megítélését.

Az index három pillérből áll, ezek:

  • a bankok saját megítélése fenntartható működésükről;
  • a fogyasztók véleménye a bankok fenntarthatósági teljesítményéről;
  • valamint a bankok átláthatósága a nyilvános fenntarthatósági jelentéseik alapján.

A 2024-es index 62 pontot ért el a 100-as skálán, ami 5 pontos javulást jelent az előző évhez képest. Ez fokozatos fejlődést mutat a szektor fenntarthatósági erőfeszítéseiben.

A banki felkészültségi alindex 74 pontot ért el, 9 ponttal többet, mint az előző évben. A kutatás szerint ez leginkább az üzleti stratégia és a zöld átállás terén mutatott előrelépésnek köszönhető, ide értve a zöld pénzügyi megoldások egyre bővülő kínálatát is. A legnagyobb magyar bankok mind kínálnak olyan termékeket, amelyek közvetlenül támogatják a környezeti fenntarthatóságot, ugyanakkor a válaszadók mindössze 27%-a ismeri ezeket a megoldásokat.

A fogyasztói percepciós alindex 1 ponttal nőtt, 41 pontra. Az ügyfelek 55%-a még soha nem kapott tájékoztatást bankja fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A megkérdezettek 76%-a faültetési lehetőséget vagy más környezettudatos ösztönzőket várna el a fenntartható vásárlások után, míg 10-ből 8-an fontosnak tartják, hogy a bankkártyák újrahasznosított anyagokból készüljenek.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

Az átláthatósági alindex 5 ponttal 81 pontra emelkedett, ami azt jelzi, hogy a magyar bankszektor jelentéstételi gyakorlatában előrelépés történt. A bankok számára kulcsfontosságú lesz a jövőben, hogy a jelentéseikben megjelenő adatok ellenőrizhetősége és átláthatósága tovább javuljon, ezáltal erősítve a fogyasztók bizalmát.

Stratégiában és szakértőkben jól áll a bankszektor

A hazai pénzintézetek az elmúlt időszakban jelentős lépéseket tettek működési teljesítményük javítása érdekében a fenntarthatóság terén. A bankok konkrét célértékeket határoztak meg és követnek nyomon, valamint fenntarthatósági gyakorlatokat követelnek meg a finanszírozott szervezetektől, szolgáltatóktól és partnerektől. A megkérdezett kilenc magyar kibocsátó bank szinte mindegyike kidolgozott olyan ESG-stratégiát, amely összhangban áll üzleti céljaival, valamint az ENSZ fenntartható fejlődési céljaival és a párizsi klímaegyezménnyel.

A bankok nyitottak az átláthatóságra: minden részt vevő pénzintézet közzétette fenntarthatósági stratégiájának összefoglalóját a honlapján, így az ügyfelek könnyen hozzáférhetnek ezekhez az információkhoz.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index 2
Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

Bár a pénzintézetek főként a környezeti fenntarthatóság különböző aspektusaira fókuszálnak, mindegyikük felvázolja az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó tervét is, és elkötelezettséget mutat a közvetlen és közvetett kibocsátások csökkentése mellett.

A megkérdezett bankok többsége konkrét lépéseket tesz a környezetvédelem érdekében: kilencből nyolc bank rendelkezik energiahatékonysági tervvel, hét pedig szén-dioxid-kompenzációs stratégiával. Ugyanakkor kevesebb bank - mindössze kettő-három - rendelkezik körforgásos gazdaságra, vízvédelemre vagy a biológiai sokféleség védelmére vonatkozó tervekkel. A felmérés rávilágít arra is, hogy

a megkérdezett magyar bankok közel fele elkötelezte magát a nettó zéró kibocsátás elérése mellett.

Közös céljuk, hogy 2030-ra elérjék a nettó zéró közvetlen kibocsátást, 2050-re pedig a portfólióhoz kapcsolódó nettó zéró kibocsátást. Minden megkérdezett magyar banknál van fenntarthatósági vezető, aki felügyeli a fenntarthatósági stratégiát és az ehhez kapcsolódó tevékenységeket.

Az intézmények közel 60%-a rendelkezik külön fenntarthatósági csapattal is, bár egyes esetekben a menedzser más területekért, például kockázatkezelésért és stratégiáért is felelős. Szinte valamennyi bank felvázolta az ESG/környezeti fenntarthatósági stratégia végrehajtásához szükséges konkrét lépéseket és terveket - ez erős elkötelezettséget mutat a környezeti fenntarthatósági célok elérése iránt.

Hogy állunk a zöld hitelezéssel?

A megkérdezett bankok kivétel nélkül beépítik a környezeti kockázatokat a portfólióértékelésükbe, és többségük már a vállalati ügyfelek hitelképességének vizsgálatakor is számításba veszi ezeket a tényezőket. A megkérdezett bankok zöld eszközaránya jelenleg a teljes portfólió alacsony százalékát teszi ki, ami jelentős növekedési potenciálra utal a fenntartható, klímasemleges banki finanszírozásban. „A pénzügyi intézmények hitelezési gyakorlatuk, befektetéseik és fenntartható termékkínálatuk révén jelentős szerepet játszanak a zöldebb gazdaságra való áttérésben" - hangsúlyozza a tanulmány.

A felmérés szerint a kilenc megkérdezett bankból hét figyelembe veszi a környezeti kockázatokat a potenciális vállalati ügyfelek hitelképességének értékelésénél. A bankok több mint fele már a hitelek árazásába is beépíti ezeket a szempontokat, míg a többi pénzintézet jelenleg dolgozza ki az erre vonatkozó folyamatait. A pénzintézetek körülbelül fele forgatókönyv-elemzéseket használ a pontos célok meghatározásához, és a globális legjobb gyakorlatokat követve azonosítja a főbb kockázatokat.

A bankok általában egy bizonyos küszöbérték felett veszik figyelembe a környezeti kockázatokat a hitelek esetében. Ennek oka, hogy a nagyobb vállalatoknak jelentősebb a környezeti hatásuk, és hatékonyabban tudnak adatot szolgáltatni ezekről a tényezőkről. "A vállalatoknak fenntarthatóbb gyakorlatokat kell bevezetniük" - állapítja meg a tanulmány, utalva arra, hogy a pénzügyi szektor növekvő környezeti tudatossága várhatóan a vállalati szférára is hatással lesz.

Az összes megkérdezett bank megkezdte az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó tervének végrehajtását, ami a nettó zéró kibocsátási célok iránti elkötelezettségüket jelzi. Hat bank már elindította energiahatékonysági tervének megvalósítását is. Következő lépésként a pénzintézetek olyan kevésbé ismert területeken hajthatnák végre terveiket, mint a vízvédelem, a biológiai sokféleség és a körforgásos gazdaság. Bár ezeken a területeken nehezebb pontosan mérni a hatásokat, a bankok finanszírozási tevékenysége miatt ezek is kiemelt fontosságúak.

Összegezve elmondhatjuk, hogy a magyar bankszektor egyre inkább felismeri a környezeti kockázatok jelentőségét, aktívan tesz a portfólió zöldítéséért, részt vesz a fenntarthatósági törekvésekben és folyamatosan dolgozik azon, hogy ezeket beépítse a döntéshozatali folyamataiba.

De mit éreznek ebből az ügyfelek?

A magyar pénzintézetek fenntarthatósági teljesítményének megítélése vegyes képet mutat a fogyasztók körében. Míg egyesek elismerik a bankok lépéseit a környezettudatosság terén, mások további fejlődési lehetőségeket látnak, különösen a célzott kommunikáció területén. A Fenntarthatósági Percepciós Index szerint jelentős számú ügyfél nem rendelkezik határozott véleménnyel a pénzintézetek környezettudatos működéséről.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

„A kedvezőtlen véleményt megfogalmazó ügyfelek elsősorban a bankok magas papír- és energiafogyasztását, valamint a fenntarthatósággal kapcsolatos kommunikáció hiányosságait kifogásolták" - derül ki a kutatásból. Ezzel szemben a pozitív megítélést tükröző válaszok főként két területet emeltek ki: a bankok digitalizációs törekvéseit, illetve a környezetbarát pénzügyi termékek és szolgáltatások elérhetőségét. Ahogy azt a kutatás készítői is megjegyzik,

a pénzintézeteknek nemcsak fenntarthatónak kell lenniük, hanem annak is kell látszaniuk a piacon.

Ha ugyanis nyilvánosan környezettudatos bankként azonosítják a bankot, az fokozza az ügyfelek hűségét, csökkenti a bankváltás valószínűségét, és üzleti lehetőséget teremt, hiszen a fogyasztók hajlandóak magasabb díjakat fizetni a fenntartható banki szolgáltatásokért. A környezettudatos fogyasztói szegmens a kereslet egyik motorja, ami már a fogyasztók közel egyötödét teszi ki.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta. A tanulmány ide kattintva tölthető le.

Kiszámoló

Én megmondtam

Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Hitelezés 2025
2025. május 22.
Kelet - magyarországi Gazdasági Fórum 2025
2025. június 4.
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet