Egyre fenntarthatóbban működnek a magyar bankok: kérdés, mit éreznek ebből az ügyfelek
Üzlet

Egyre fenntarthatóbban működnek a magyar bankok: kérdés, mit éreznek ebből az ügyfelek

Portfolio
A Mastercard közzétette második Fenntarthatósági Percepciós Indexét (FPI), amely a magyar bankszektor fenntarthatósági törekvéseit és azok fogyasztói megítélését értékeli. A jelentésből izgalmas képet kaphatunk arról, hogy a magyar pénzügyi szektor mennyire stabil fejlődést mutat a környezettudatos átállásban – és arról is, hogy az ügyfelek ebből jelenleg mit érzékelnek.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.

Második, a magyar bankszektorról szóló Fenntarthatósági Percepciós Index jelentését tette közzé októberben a Mastercard. A tanulmány célja, hogy felmérje a hazai pénzügyi szektor környezeti fenntarthatósági teljesítményének megítélését.

Az index három pillérből áll, ezek:

  • a bankok saját megítélése fenntartható működésükről;
  • a fogyasztók véleménye a bankok fenntarthatósági teljesítményéről;
  • valamint a bankok átláthatósága a nyilvános fenntarthatósági jelentéseik alapján.

A 2024-es index 62 pontot ért el a 100-as skálán, ami 5 pontos javulást jelent az előző évhez képest. Ez fokozatos fejlődést mutat a szektor fenntarthatósági erőfeszítéseiben.

A banki felkészültségi alindex 74 pontot ért el, 9 ponttal többet, mint az előző évben. A kutatás szerint ez leginkább az üzleti stratégia és a zöld átállás terén mutatott előrelépésnek köszönhető, ide értve a zöld pénzügyi megoldások egyre bővülő kínálatát is. A legnagyobb magyar bankok mind kínálnak olyan termékeket, amelyek közvetlenül támogatják a környezeti fenntarthatóságot, ugyanakkor a válaszadók mindössze 27%-a ismeri ezeket a megoldásokat.

A fogyasztói percepciós alindex 1 ponttal nőtt, 41 pontra. Az ügyfelek 55%-a még soha nem kapott tájékoztatást bankja fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A megkérdezettek 76%-a faültetési lehetőséget vagy más környezettudatos ösztönzőket várna el a fenntartható vásárlások után, míg 10-ből 8-an fontosnak tartják, hogy a bankkártyák újrahasznosított anyagokból készüljenek.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

Az átláthatósági alindex 5 ponttal 81 pontra emelkedett, ami azt jelzi, hogy a magyar bankszektor jelentéstételi gyakorlatában előrelépés történt. A bankok számára kulcsfontosságú lesz a jövőben, hogy a jelentéseikben megjelenő adatok ellenőrizhetősége és átláthatósága tovább javuljon, ezáltal erősítve a fogyasztók bizalmát.

Stratégiában és szakértőkben jól áll a bankszektor

A hazai pénzintézetek az elmúlt időszakban jelentős lépéseket tettek működési teljesítményük javítása érdekében a fenntarthatóság terén. A bankok konkrét célértékeket határoztak meg és követnek nyomon, valamint fenntarthatósági gyakorlatokat követelnek meg a finanszírozott szervezetektől, szolgáltatóktól és partnerektől. A megkérdezett kilenc magyar kibocsátó bank szinte mindegyike kidolgozott olyan ESG-stratégiát, amely összhangban áll üzleti céljaival, valamint az ENSZ fenntartható fejlődési céljaival és a párizsi klímaegyezménnyel.

A bankok nyitottak az átláthatóságra: minden részt vevő pénzintézet közzétette fenntarthatósági stratégiájának összefoglalóját a honlapján, így az ügyfelek könnyen hozzáférhetnek ezekhez az információkhoz.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index 2
Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

Bár a pénzintézetek főként a környezeti fenntarthatóság különböző aspektusaira fókuszálnak, mindegyikük felvázolja az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó tervét is, és elkötelezettséget mutat a közvetlen és közvetett kibocsátások csökkentése mellett.

A megkérdezett bankok többsége konkrét lépéseket tesz a környezetvédelem érdekében: kilencből nyolc bank rendelkezik energiahatékonysági tervvel, hét pedig szén-dioxid-kompenzációs stratégiával. Ugyanakkor kevesebb bank - mindössze kettő-három - rendelkezik körforgásos gazdaságra, vízvédelemre vagy a biológiai sokféleség védelmére vonatkozó tervekkel. A felmérés rávilágít arra is, hogy

a megkérdezett magyar bankok közel fele elkötelezte magát a nettó zéró kibocsátás elérése mellett.

Közös céljuk, hogy 2030-ra elérjék a nettó zéró közvetlen kibocsátást, 2050-re pedig a portfólióhoz kapcsolódó nettó zéró kibocsátást. Minden megkérdezett magyar banknál van fenntarthatósági vezető, aki felügyeli a fenntarthatósági stratégiát és az ehhez kapcsolódó tevékenységeket.

Az intézmények közel 60%-a rendelkezik külön fenntarthatósági csapattal is, bár egyes esetekben a menedzser más területekért, például kockázatkezelésért és stratégiáért is felelős. Szinte valamennyi bank felvázolta az ESG/környezeti fenntarthatósági stratégia végrehajtásához szükséges konkrét lépéseket és terveket - ez erős elkötelezettséget mutat a környezeti fenntarthatósági célok elérése iránt.

Hogy állunk a zöld hitelezéssel?

A megkérdezett bankok kivétel nélkül beépítik a környezeti kockázatokat a portfólióértékelésükbe, és többségük már a vállalati ügyfelek hitelképességének vizsgálatakor is számításba veszi ezeket a tényezőket. A megkérdezett bankok zöld eszközaránya jelenleg a teljes portfólió alacsony százalékát teszi ki, ami jelentős növekedési potenciálra utal a fenntartható, klímasemleges banki finanszírozásban. „A pénzügyi intézmények hitelezési gyakorlatuk, befektetéseik és fenntartható termékkínálatuk révén jelentős szerepet játszanak a zöldebb gazdaságra való áttérésben" - hangsúlyozza a tanulmány.

A felmérés szerint a kilenc megkérdezett bankból hét figyelembe veszi a környezeti kockázatokat a potenciális vállalati ügyfelek hitelképességének értékelésénél. A bankok több mint fele már a hitelek árazásába is beépíti ezeket a szempontokat, míg a többi pénzintézet jelenleg dolgozza ki az erre vonatkozó folyamatait. A pénzintézetek körülbelül fele forgatókönyv-elemzéseket használ a pontos célok meghatározásához, és a globális legjobb gyakorlatokat követve azonosítja a főbb kockázatokat.

A bankok általában egy bizonyos küszöbérték felett veszik figyelembe a környezeti kockázatokat a hitelek esetében. Ennek oka, hogy a nagyobb vállalatoknak jelentősebb a környezeti hatásuk, és hatékonyabban tudnak adatot szolgáltatni ezekről a tényezőkről. "A vállalatoknak fenntarthatóbb gyakorlatokat kell bevezetniük" - állapítja meg a tanulmány, utalva arra, hogy a pénzügyi szektor növekvő környezeti tudatossága várhatóan a vállalati szférára is hatással lesz.

Az összes megkérdezett bank megkezdte az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó tervének végrehajtását, ami a nettó zéró kibocsátási célok iránti elkötelezettségüket jelzi. Hat bank már elindította energiahatékonysági tervének megvalósítását is. Következő lépésként a pénzintézetek olyan kevésbé ismert területeken hajthatnák végre terveiket, mint a vízvédelem, a biológiai sokféleség és a körforgásos gazdaság. Bár ezeken a területeken nehezebb pontosan mérni a hatásokat, a bankok finanszírozási tevékenysége miatt ezek is kiemelt fontosságúak.

Összegezve elmondhatjuk, hogy a magyar bankszektor egyre inkább felismeri a környezeti kockázatok jelentőségét, aktívan tesz a portfólió zöldítéséért, részt vesz a fenntarthatósági törekvésekben és folyamatosan dolgozik azon, hogy ezeket beépítse a döntéshozatali folyamataiba.

De mit éreznek ebből az ügyfelek?

A magyar pénzintézetek fenntarthatósági teljesítményének megítélése vegyes képet mutat a fogyasztók körében. Míg egyesek elismerik a bankok lépéseit a környezettudatosság terén, mások további fejlődési lehetőségeket látnak, különösen a célzott kommunikáció területén. A Fenntarthatósági Percepciós Index szerint jelentős számú ügyfél nem rendelkezik határozott véleménnyel a pénzintézetek környezettudatos működéséről.

Forrás: Mastercard Fenntarthatósági Index

„A kedvezőtlen véleményt megfogalmazó ügyfelek elsősorban a bankok magas papír- és energiafogyasztását, valamint a fenntarthatósággal kapcsolatos kommunikáció hiányosságait kifogásolták" - derül ki a kutatásból. Ezzel szemben a pozitív megítélést tükröző válaszok főként két területet emeltek ki: a bankok digitalizációs törekvéseit, illetve a környezetbarát pénzügyi termékek és szolgáltatások elérhetőségét. Ahogy azt a kutatás készítői is megjegyzik,

a pénzintézeteknek nemcsak fenntarthatónak kell lenniük, hanem annak is kell látszaniuk a piacon.

Ha ugyanis nyilvánosan környezettudatos bankként azonosítják a bankot, az fokozza az ügyfelek hűségét, csökkenti a bankváltás valószínűségét, és üzleti lehetőséget teremt, hiszen a fogyasztók hajlandóak magasabb díjakat fizetni a fenntartható banki szolgáltatásokért. A környezettudatos fogyasztói szegmens a kereslet egyik motorja, ami már a fogyasztók közel egyötödét teszi ki.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta. A tanulmány ide kattintva tölthető le.

Kasza Elliott-tal

AT&T - elemzés

Három hónapja írtam róla, akkor abban reménykedtem, hogy menni fog fölfelé 28 dollárig. Ment is, na nem addig, és nem túl meredeken, de ma csinált egy +4%-os napot. Ránéztem a honlapjukra, ma

Kiszámoló

Így ne menj csődbe karácsonykor sem

Ezt a cikket 11 éve irtam, Levente kérte, hogy jelenjen meg újra, mert neki úgymond nagyon betalált a mondanivalója. Ezen ne múljon semmi. Nyakunkon a karácsony, az emberek mérgezett egerek módj

Holdblog

Zsiday Viktor: Mekkora kamat kell??

A gazdasági csúcsminiszter szereti hangoztatni, hogy alacsonyabb kamatszint kell Magyarországon, mert akkor nagyobb lesz a növekedés. Eközben azt is el szokták mondani a kormány tisztvise

Holdblog

Mi várhat 1700 milliárdnyi PMÁP-pénzre?

Nagyjából 1700 milliárd forint szabadul fel a PMÁP-ból jövőre, a teljes pénzügyi szektor erre az összegre utazik. De mit kezdenek a kisbefektetők a pénzzel, kiveszik... The post Mi várhat 1700

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Három nap alatt elesett egy kétmilliós nagyváros – Itt mégis mi történik?

Vezető modellező – Piaci kockázat

Vezető modellező – Piaci kockázat
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
elon musk