Üzlet

Így lehet megúszni a cégautóadót

Hámor Iván
Két évvel ezelőtti bevezetése óta elsősorban a KKV szektor egyes szereplői számára jelent komoly terhet a céges személyautók után fizetendő - akár havi 44 ezer forintot is elérő - adófizetési kötelezettség. Ez a mérték egy idősebb, de erős jármű után áll fent, és éves szinten könnyen elérheti akár az autó értékének felét, egészét is. Létezik egy megoldás, amivel mindez elkerülhető.
A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) 17/B. § (1) bekezdése értelmében a cégautóadó alanya a személygépkocsi hatósági nyilvántartás szerinti tulajdonosa. Pénzügyi lízingbe vagy tartós bérletbe adott, hatósági nyilvántartásba bejegyzett személygépkocsi esetén az adó alanya a pénzügyi lízingbe vevő, tartós bérletbe vevő.

Legutóbb 2013. július 1-ével módosult a cégautóadó fizetés jogszabályi háttere. Ekkor a cégautóadó fizetésre kötelezettek körét változtatták meg a jogszabályalkotók. Személygépkocsi tartós bérbeadásakor a cégautóadó alanya - az addigiakkal ellentétben nem a tulajdonos, hanem - a bérbe vevő lett. Így tartós bérlet esetén is csökkenthető lesz a cégautóadó a gépjárműadó összegével. Ennek feltétele, hogy az üzembentartó személyét a hatósági járműnyilvántartás tartalmazza. Az új szabály első ízben csak a 2013. július 1-jétől hatályos bérleti szerződések esetén volt alkalmazható.

Cégautóadó tekintetében tartós bérletbe adott személygépkocsinak az a személygépkocsi tekinthető, amelyet egy éven túli időszakra vagy határozatlan időre adtak bérbe, feltéve, hogy a bérbe vevő üzembentartói jogát a hatósági nyilvántartásba bejegyezték. A Gjt. 19/B. §-a alapján további feltétele a tartós bérbeadásnak az is, hogy a bérleti szerződés 2013. június 30-át követően lépett, lép hatályba.
A leírtak a kérdéses esetben azt jelentik, hogy a főszabály szerint a cégautóadó alanya a személygépkocsi tulajdonosa, a cég. Miután a nem magánszemély tulajdonában lévő személygépkocsi mindig a cégautóadó tárgyát képezi, ezért ebben az esetben a cégnek meg kell fizetnie az adót függetlenül attól, hogy költséget számol-e el utána.

Azonban, ha az üzembentartó magánszemély - és 2013. június 30-a után vette tartós bérbe a járművet, akkor az adó alanya a magánszemély. Ekkor csak abban az esetben keletkezik adófizetési kötelezettség, ha a jármű után a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerint költséget, ráfordítást, illetve a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerint tételes költségelszámolással költséget számolnak el. Azonban nem keletkeztet adókötelezettséget, ha a jármű után kizárólag értékcsökkenési leírást számolnak el. A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény szerinti nem keletkeztet adókötelezettséget az a tény, hogy a magánszemély, mint üzembentartó használja a személygépkocsit.

A személygépkocsi értékcsökkenési leírása az üzemben tartó személyétől független, azt a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény és a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény általános szabályai alapján kell elszámolni.

A fentiek azt jelentik, ha a céges tulajdonban levő autót például a cég alkalmazottja tartós bérletbe "veszi", a forgalmi engedélybe mint üzembentartó kerül bejegyzésre, és a járművel kapcsolatos minden költséget - karbantartás, javítás, hajtóanyag, stb. - saját maga fizet, a jármű után nem kell cégautóadót fizetni. Egy, a "juttatás" kategóriába tartozó, alapvetően a kompenzációs csomag részét képező személyautó esetében a cég megvásárolja az autót és öt év alatt költségként elszámolhatja az értékcsökkenési leírást, miközben a járművet használó munkavállalója "csak" az autó üzemeltetési költségeit fizeti meg.

Egy új autó esetében, melyhez akár 5 évig, vagy ennél is hosszabb ideig lehet érvényes a garancia - illetve léteznek olyan konstrukciók is, melyek a vételárba integráltan tartalmazzák a karbantartások díjait is - ez gyakorlatilag kimerül a biztosítási díjak, a hajtóanyag, a parkolás és az autópályadíjak megfizetésében, viszont nem a munkavállalónak kell finanszíroznia pl. 6-8-10 millió forintot. A munkáltató számára ez csak a cégautóadó fizetésének elmaradása miatt lehet előnyös, hanem azért is, mert a munkavállaló sokkal inkább magáénak érzi a járművet, jobban vigyáz rá, illetve az esetleges szabálysértések után fizetendő büntetések is közvetlenül az elkövetőhöz érkeznek.
Holdblog

Kína is tud ám, ha akar... 

Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak.... The

Holdblog

Kína AI-ban is leversenyez mindenkit

Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén... T

Holdblog

Egy despota harca a piaccal

Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben... The post Egy despota ha

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet