Autóhitel, autólízing: újabb drámai változások?
Úgy alakult az évek során, hogy ma már a márkakereskedők, sőt a használtautó-kereskedők is végeznek hitelközvetítést Magyarországon. Első ránézésre járulékos tevékenység ez náluk, ennél azonban a gyakorlatban többről van szó : a hitelközvetítés a gépjármű értékesítés szinte elengedhetetlen kiegészítő szolgáltatásává vált. A válság elmélyülésével azonban megváltozott a helyzet: míg korábban évi 170 ezer, az elmúlt 12 hónapban alig több mint 40 ezer új autót adtak el hazánkban. Ennél még nagyobb volt az autófinanszírozás volumenének visszaesése, hisz az értékesített darabszámokon belül nagyon megnőtt a készpénzre vásárolt autók aránya - mutat rá Bohács. Az autókereskedők jelentős részének likviditási helyzete emiatt megrendült, közülük sokan csődbe mentek vagy befejezték a tevékenységüket.

A szakember becslése szerint jelenleg 1800-2000 autókereskedő működik az országban, többségük hitelközvetítői státusza azonban nem dőlt még el véglegesen. Az október elején életbe lépő új szabályozás ugyanis választásra kényszerítette őket: független többes ügynökként vagy függő ügynökként kívánnak-e a jövőben dolgozni, esetleg mindezt kiemelt közvetítői formában teszik. Október 1-jétől csak tevékenységi engedély birtokában lehet valaki független ügynök, és ez a korábbi gyakorlathoz képest jelentős változás. Az engedélyszerzések azonban csak lassan indultak el: nagyjából 200 autókereskedő kapott eddig engedélyt a PSZÁF-től, a többiek egyelőre valamelyik finanszírozó szárnyai alatt húzták meg magukat. Sokan valószínűleg még nem döntötték el véglegesen, melyik utat választják. A függő közvetítői státusz ugyanis szokatlan a kereskedők számára: mivel ezt a területet nem szabályozták eddig, az volt a jellemző, hogy aki hitelközvetítéssel foglalkozott, általában két-három finanszírozóval állapodott meg egyszerre, és nem kötődött egyetlen finanszírozóhoz, lízingcéghez. A többes ügynöki státusz pedig elsősorban több adminisztrációval és némi többlet költséggel jár.
Nehéz a független ügynöki lét
Hogy milyen hátrányt jelent a többes ügynöki lét a kereskedőknek? A tevékenység megkezdéséhez engedélyt kell kérni a felügyelettől, össze kell állítani egy üzletszabályzatokból, nyilatkozatokból álló dokumentációt, ami jelentős költségekkel jár. Emellett felügyeleti díjat is kell fizetni, méghozzá évi 50 ezer forintot. A hitelközvetítők vezetői csak büntetlen előéletűek lehetnek, legalább 3 év szakmai tapasztalattal, felsőfokú szakmai végzettséggel, vagy a jogszabály által meghatározott OKJ-s végzettséggel, ezek hiányában a felügyelet által kiadott hatósági vizsgával kell rendelkezniük. A felügyelet bármikor ellenőrizheti a kereskedő ténykedését, január 1-jétől pedig felelősségbiztosítást is kötniük kell a közvetítőknek .
Nem drágul a finanszírozás
Bohács Zoltán nem ért egyet azokkal, akik az autófinanszírozás drágulására számítanak az új szabályozás miatt. Hogy nem várható drágulás, azt Bohács szerint a verseny garantálja, mely két oldalról is jelentkezik. Egyrészt a függő ügynök továbbra is versenyez a többi autókereskedővel, és ez nem csak az árakban, de a szolgáltatásokban és a finanszírozásban is megjelenik. Bohács szerint a kereskedőnek érdeke, hogy úgy tárgyaljon, hogy a kedvező kondíciókkal versenyképes maradjon. Másrészt maguk a finanszírozók is versenyeznek a kereskedőkért, és igyekeznek egymástól elhalászni a jobbakat. A szerződések ezt általában lehetővé is teszik, hisz felmondási idejük ritkán hosszabb 30 napnál. A szakember szerint azonban ez nem jelent jutalékemelkedést, hisz a jutalék csak egy a sok szempont közül. A kereskedőknek figyelembe kell venniük azt is, hogy a finanszírozó tudja-e a kívánt termékportfoliót kínálni, van-e integrált biztosítása, használtautó-garanciája, egyéb olyan kiegészítő terméke, amit fel tud kínálni az ügyfeleknek. Figyelni kell arra is, mennyire rövid a bírálati idő, egy vagy öt nap alatt születik meg a hiteldöntés. Fontos szempont a készletfinanszírozás is, vagyis a finanszírozó tudja-e a függő ügynök készletét is finanszírozni.

Bohács Zoltán szerint a többes és a függő ügynöki létnek is komoly előnyei ill. hátrányai vannak. A többes ügynök több finanszírozó ajánlatát tudja kínálni, választási lehetőséget biztosítva az ügyfeleknek. Cserébe a költségei kicsit magasabbak, de jobb színvonalú szolgáltatást nyújt. A függő ügynöknek többlet adminisztrációs és egyéb költségei nincsenek, viszont be kell érnie azzal, hogy egy "gazdafinanszírozója" van, és csak az általa kínált lehetőségeket tudja ajánlani. A biztosítási piaccal párhuzamot vonva a szakember elmondta: kezdetben itt is nagyon sok függő ügynök volt, majd folyamatosan nőtt a függetlenek száma. A jelenlegi 200-ról a jövőben biztosan jelentősen fog nőni a függetlenek száma. Bohács szerint amint a kereskedők szembesülnek azzal, hogy nem is olyan bonyolult egy tevékenységi engedély beszerzése, és mennyivel jobb választási lehetőségeket kínálni az ügyfeleknek, egyre többen fognak ebbe az irányba menni. Biztos, hogy a nagyobb kereskedők egy idő elteltével függetlenek lesznek - mondja. A szakember nem tart attól, hogy olyan mértékű brókeri koncentráció alakulna ki a hitelközvetítői piacon, mint például a biztosítási szektorban.
Mi lesz az autófinanszírozási piaccal?
A Lombard prognózisai alapján egy-két év még biztosan kell ahhoz, hogy az új kihelyezések volumene visszatérjen 2008-as szintjére. Szerintük ez elsősorban a lakossági kereslettől függ. Hosszú távon látnak még tartalékokat a magyarországi autópiacon, Bohács ezt két adattal támasztja alá: Magyarországon 360 az ezer főre jutó gépjárművek száma, Amerikában 985, Nyugat-Európában 600-700, de a környező országok többségében is 400-500. A másik fontos adat, hogy a magyar autók átlagéletkora 11 év, Nyugat-Európában 5-6 év, igaz, a környező országoknál egy fokkal jobban állunk, mert ott 12-13 év a jellemző. Hosszú távon tehát van a piacban potenciál, igaz, most többek között a válság, valamint a forint árfolyam ingadozásai miatt a lakosságra inkább a kivárás jellemző.
Hitel vagy lízing?
Ami a hitel és a pénzügyi lízing alapú finanszírozás megoszlását illeti, Bohács szerint a törvényi változások és a válság kapcsán volt egy kis átrendeződés a piacon. Korábban általában 80 százalék feletti volt a hitel penetrációja a lakossági piacon, most kb. 50-60 százalékot tesz ki. Ennek legjelentősebb oka az, hogy a törvényi változások miatt 2010. márciusa óta gépjármű vásárlásakor pénzügyi lízing igénylése esetén az ügyfelek részére magasabb hitelösszeg érhető el, mint hitel esetében. Emiatt a fogyasztók erőteljesebben fordultak a pénzügyi lízing felé. Mivel ez a folyamat egybe esik a finanszírozók érdekeivel is, több lízingcég ezt kamatkedvezményekkel is ösztönzi. A 2007-es, 2008-as portfóliókkal vannak a legjelentősebb problémák, a 2009-10-es kötésekről viszont általában megállapítható, hogy a megszigorodott jogszabályi feltételeknek köszönhetően a portfoliók minősége jelentősen javult.

Aki viszont autóhitelből finanszírozná a gépkocsivásárlást, megtalálja a legjobb kölcsönajánlatokat a Bank360 autóhitel kalkulátorával.
Hármas csapás leselkedik a magyarokra: egyszerre több kórokozó is fenyeget az iskolakezdéssel
A covidos betegek száma várhatóan nőni fog.
Elmondta Zelenszkij, mi a leghatásosabb szankció a Kreml ellen: a válasz sokakat meglephet
Segítséget is ajánlott a NATO-nak.
Több tízezren vonultak a NATO-hatalom utcáira: politikai puccsot, koholt vádakat emlegetnek
Egy év alatt 500 embert tartóztattak le "korrupció" miatt.
Videókon a Magyarországot elöntő felhőszakadás: volt, ahol villámárvíz miatt az utcán állt a víz
Az autósok alig láttak ki a kocsikból.
Videó: mélységi támadást kapott a nyakába Oroszország, a határtól 1600 kilométerre csapott le az ukrán hírszerzés
Felvették a becsapódás okozta rombolást.
Drónbetörés Magyarország szomszédjában: megszólalt a külügy, ezért nem lőtték le az oroszok gépét
Pedig megtehették volna.
Ismételt orosz drónbetörés a NATO területére: Brüsszel nem volt rest az asztalra csapni
Ennyit az állami szuverenitásról?
Telekomosok, figyelem! A héten országszerte leállások jönnek a szolgáltatásban
Itt a lista, hol és mikor.
Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
