
A láthatatlan fejőstehén
Technikailag több mint 10 éve fizetik a bankok a tranzakciós illetéket, ám az áthárítás miatt helyettük elsősorban a vállalati, és kisebb részben a lakossági banki ügyfelek viselik a terhet. (2019-ben kiderült, hogy a teljes tranzakciós illetékbevétel nem egészen negyede, kb. 22 százaléka érkezik a lakosságtól, a többit a vállalati tranzakciók adják).
Azóta ugyan időről-időre felmerült, hogy csökkenteni, módosítani kellene az illetéket, de
a kormány nem szívesen nyúlna a szinte láthatatlanul legelésző, de így is évente több száz milliárdot tejelő fejőstehénhez.
Hogy néz ki az emelés?
Azoknál a tranzakcióknál, amelyek után eddig is fizetni kellett tranzakciós illetéket, így változik az illeték augusztus 1-jétől:
- általános esetben (ideértve az értékpapír tranzakciókat is) az illeték mértéke 0,45 százalékra emelkedik 0,3 százalékról, és fizetési műveletenként legfeljebb 20 ezer forint lehet (ez utóbbi 10 ezer forintról emelkedik);
- készpénzfelvétel esetén a pénzügyi tranzakciós illeték 0,9 százalékra emelkedik 0,6 százalékról.
Vagyis a normál tranzakciós illeték esetében a terhek az eddigiek másfélszeresére növekednek. A nagyobb ügyletek esetén pedig duplázódásról beszélünk, hiszen a felső limit 10 ezer forintról 20 ezer forintra emelkedik.
Október 1-jétől jön egy kiegészítő illeték is a konverziót tartalmazó ügyletek esetén, amely a jelenlegi tranzakciós illetéken felül fizetendő:
- ha egy ügylet a különböző pénznemek közötti átváltást (konverziót) tartalmaz (ideértve a deviza swap-ügyleteket is), úgy ezt az ügyletet 0,45 százalékkal magasabb tranzakciós illetékfizetési kötelezettség terheli, 20 ezer forintos limit mellett. Vagyis 0,3-ról 0,9 százalékra nő az illeték a devizakonverzióval járó ügyletek esetében.
Érdemes megjegyezni, a fizikai pénzváltásra eddig is vonatkozott a tranzakciós illeték, amely az általános 0,45-ös szintre emelkedik.
Tranzakciós illeték változása | |||
Emelés előtt | Emelés után | Emelés költségvetési hatása 2025-re (mrd forint) | |
Általános illeték | 0,3%/max. 10 ezer forint | 0,45%/max. 20 ezer forint | 213 |
Készpénzfelvételi illeték | 0,6%/max. 10 ezer forint | 0,9%/max. 20 ezer forint | |
Devizakonverziós kiegészítő illeték | - | 0,45%/max. 20 ezer forint | 30 |
Forrás: Portfolio-gyűjtés |
A fentiek alapján a felső (kétszeres) limetek elérése a következőképpen módosul: eddig 3,333 millió volt a 10 ezres illetéklimit eléréséhez szükséges határ, most ez tisztán forint ügyleteknél 4,444 millióra, devizakonverziósoknál 2,222 millióra változik.
Hogy néz ki a matek?
Az általános illetékemelésből 85 milliárd forintot, a kiegészítő konverziós illetékből 7 milliárd forintot vár a kormány 2024-ben. Utóbbiról tudjuk, hogy 2025-ben elérheti a 30 milliárd forintot. A kormány 2024-re 348 milliárdos bevételre számított az emelés előtt, az emelések után ez 440 milliárd forintra módosul.
2025-ben a konverziós kiegészítő illetékkel, a megemelt általános illetékkel és a megemelt felső határokkal együtt, feltételezve az előző évi pénzforgalom-növekedés folytatódását
becsléseink szerint 2025-ben kicsit több, mint 600 milliárd forint csilingelhet az államkasszában tranzakciós illetékből.
A kormány és a bankszektor másképpen értelmezi, mennyire volt jó éve a bankoknak tavaly (erről például itt és itt, itt és legutóbb itt írtunk), az viszont tény, hogy a pénzforgalmi bevételek szépen híznak, és ebből a tranzakciós illetéket levonva is marad még a bankoknál.
2023-ban a bankok egész éves pénzforgalmi bevétele (átutalási díjak, kártyás bevételek, számlavezetési díjak stb.) meghaladta a 840 milliárd forintot, ebből 333 milliárd forintot fizettek be tranzakciós illetékként, vagyis durván 507 milliárd forintnyi bevételük maradt az illetéktől tisztítva.

Fejlesztési és működési költségek is akadnak bőven a bankoknál, elég csak az Azonnali Fizetési Rendszerre gondolni. Ám azt is érdemes észben tartani, hogy iparági szakértők szerint a pénzforgalom egyre inkább alapszolgáltatás a bankoknál, nem pedig profitcentrum.
Ki állja a cechet és meddig?
Az áthárítás kérdése kemény dió: a kormány az illetékemelést nem engedi átterhelni a lakossági ügyfelekre, 2024 végéig e körben megtiltotta a díjemelést vagy kedvezmények eltörlését.
Ez a pénzforgalmat jól ismerő forrásunk szerint egyelőre hatékonyan megakadályozza a bankokat abban, hogy áthárítsák a díjakat a szegmensben. Bár más szolgáltatások árát növelheti a bank, a verseny ezt korlátozni fogja.
Annyit lehet mondani 2024-ről, hogy az idei 92 milliárdos illetékbefizetés lakossági részét (kb. 20 százalékát) valószínűleg a bankok állják, a vállalati részt valószínűleg áthárítják.
Az is világos, hogy
a díjemelési stop lejárta után a bankok át fogják terhelni a lakossági ügyfelekre is az illetéket, és erre minden joguk megvan: a díjemelések oklistájában szerepel a jogszabályi változás is.
Ám az már nem olyan biztos, hogy csak év végéig marad érvényben a stop. Ahogy azt már láthattuk korábban, könnyen lehet, hogy a kormány még évekig, de legalább a 2026-os országgyűlési választásokig nem fogja elengedni a lakossági ügyfelek kezét.
A tranzakciós illetékmentességet a lakossági átutalásoknál az eddigi 20 ezer forintról 50 ezer forintra növeli a kormány, ezt már korábban is javasolta az MNB. Arra is figyelni kell majd a szabályozóknak, hogy ahogy a terheket, ez esetben a kedvezményt is átadják a lakosságnak a bankok. Mivel az ügyfél számára kedvezően változtathatnak a díjakon, ezzel nem kell megvárniuk az év végét sem.
Mennyire drágul meg a devizaváltás?
A konverziós kiegészítő illeték - ellentétben az általános szabályokkal - a saját számlák közötti váltásra is vonatkozik, tehát például a Revolut, a Wise, vagy a területen éppen velük versenybe szálló hazai bankok multidevizás számlás átváltására is fizetni kell 0,45 százalékot, maximum 20 ezer forintot.
Ugyanakkor Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tegnap már azt mondta, ha középárfolyamon vált a Revolut és a Wise a lakossági ügyfeleknek, akkor nem kell a megemelt illetéket megfizetni.
Ha lesz ilyen szabály, az nyilván a bankokra is így fog vonatkozni. Amíg ezen részletek nem dőlnek el, azt sem tudhatjuk, hogyan drágulhatnak meg ezek a szolgáltatások, de a tegnapi jelzés alapján bízhatunk benne, hogy leginkább a vállalati devizaügyletek adójáról van szó. Ez az év végéig, az áthárítási stopig szinte biztosan kiderül majd.
Lehetséges hatások
Nem tudhatjuk, hogy mi lett volna, ha sosem vezetik be a tranzakciós illetéket, de iparági szakértők is úgy vélik, hogy a puszta léte nem vetette vissza jelentősen a digitális átállás folyamatát a pénzforgalomban. Mindenki hozzászokott, hogy a „bank” (valójában az állam) csipeget az átutalásokból, és a minapi emelés sem fogja érezhető mértékben a készpénzhez visszatéríteni a banki ügyfeleket.
Ugyanakkor az szinte biztos, hogy előbb-utóbb lakossági oldalon is érezni fogjuk az illetékemelés hatását, és az is, hogy a vállalatok már idén extra költségekkel számolhatnak majd.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Gyanúsan sok légiirányító jelent beteget az Egyesült Államokban
Amióta tart a kormányzati leállás.
Új funkciókkal bővül a ChatGPT: már Spotify-listát is készít
Külső alkalmazásokkal kommunikál.
Drámai döntés: az ENSZ menekültügyi szervezete kénytelen elbocsátani munkavállalóinak negyedét
Ötezer dolgozóról van szó.
A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Őseink nem akarják, hogy bankszámlát váltsunk
Annak ellenére, hogy ma már sok ingyenes bankszámla csomag létezik, az emberek többsége úgy tartja, hogy túl drága a számlája. Felmerül a kérdés, hogy ha elégedetlenek vagyunk és van jobb o
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.


Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Hónapokig tartó bizonytalanságot hozhat az elsöprő választási győzelem Csehországban
Csehország választott.
Mit várhat egy vállalkozás a bankjától 2025-ben? Hogy lehetnek sokkal egyszerűbbek a pénzügyei?
Kovásznai Ádámot, az MBH Csoporthoz tartozó BUPA vezetőjét kérdeztük.
Enélkül aligha lehet sikeres egy építőipari cég
Vendégünk volt Papp Gábor, a Stratos Magasépítő vezérigazgatója.
