Szárnyal a magyar faktoringpiac, a KKV szegmens lehet a növekedés motorja
Bank

Szárnyal a magyar faktoringpiac, a KKV szegmens lehet a növekedés motorja

Portfolio
Rekordnövekedéssel indult az év a hazai faktoringpiacon, amelyhez jelentős mértékben járult hozzá az OTP Bank: a pénzintézet több mint 50%-os piaci részesedéssel bír, és folyamatos fejlesztésekkel, digitalizációval, valamint ágazatspecifikus megoldásokkal erősíti pozícióját. A kereskedelem szárnyalása és a kkv-szegmens újrafókuszálása hajtja a növekedést, miközben a gazdasági környezet kihívásaira a faktoringpiac válságálló válaszokat kínál. A pénzintézet célja nem csupán a hazai dominancia fenntartása, hanem a régiós szinergiák kiaknázása új digitális és AI-alapú megoldásokkal a még gyorsabb, hatékonyabb ügyfélkiszolgálás érdekében - mondta el a Portfolio-nak Parragh Péter, az OTP Bank faktoring főosztályvezetője.
Az AI-forradalom legnagyobb innovációiról és a digitális transzformációról is szó lesz a Portfolio november 25-ei AI & Digital Transformation rendezvényén. Regisztráció és részletek itt!

Májusban arról számoltunk be, hogy szárnyal a faktoring Magyarországon, rekordnövekedéssel indult az év a vállalati finanszírozásban. Minek tulajdonítható ez a növekedés banki oldalról?

A faktoring szakma mostanra nem kizárólag a klasszikus értelemben vett faktoring szolgáltatást, hanem az üzleti igényekhez igazodva komplex, egyedi megoldásokat is kínál vállalkozások részére. Az OTP Bank egyre nagyobb hangsúlyt fektet az ágazatspecifikus termékek kidolgozására, mely termékekkel olyan finanszírozási struktúrát tudunk kialakítani a vállalatok számára, amik korábban nem faktoring típusú ügyletekkel kerültek kiszolgálásra. Az ágazat növekedésében szerepet játszott a faktoring termékek gazdasági változásokkal szembeni kockázatállósága és a hitelekhez képesti lényegesen rövidebb banki jóváhagyási folyamata is.

Mekkora szerepet játszott az OTP Bank teljesítménye ebben a növekedésben? Hogy értékeli a faktoring üzletág első féléves működését?

Az OTP Bank faktoring üzletága jelentős, a KHR-ben nyilvántartott szerződéses állományok alapján 50%-ot meghaladó piaci részesedéssel bír a magyar piacon. A növekedéshez természetesen mi is hozzájárultunk – tavaly év végén sikerült elérnünk az eddigi legmagasabb állományunkat - amellett, hogy az elmúlt időszakban kiemelt hangsúlyt fektettünk a fejlesztésekre. A digitalizációs fejlesztések egyre nagyobb hangsúly kapnak mind az üzletág mind az ügyféligények kiszolgálásában. Hamarosan egy új, digitális alapú termékkörrel bővítjük szolgáltatásainkat. 

OTP_BANK_FAKTORING_PORTRE_PARRAGH_PETER_3

Mennyire tartja erősnek a piacot régiós összehasonlításban? Mi a helyzet azokkal az országokkal, ahol a bankcsoport jelen van: van olyan külföldi tapasztalat, amit integrálna a magyar működésbe?

A faktoring piac növekedése idehaza markáns, de Magyarország faktoring piaca GDP arányosan még mindig lényegesen kisebb a nyugat-európai piacokhoz képest, ezért úgy gondolom, hogy van még tér a növekedésre.

A CEE régióban a magyar piac az élmezőnyben van – a szomszédos országok közül az egyik legnagyobb piaci részesedéssel bír Magyarország.

Nagy előnyünk, hogy az OTP csoport országainak faktoring tevékenysége részben eltér egymásétól, mert mindenkinek van egy-egy szakterülete, amiben különösen kimagasló. Említhetném például a horvát operációt, ahol a készlet alapú gépjármű finanszírozás, vagy a szerb kollegákat, ahol a beszállítói lánc finanszírozás a kiemelkedő. Célunk, hogy a csoport tudást egyesítsük és megtaláljuk a nemzetközi ügyfélcsoportokban a szinergiát. A magyarországi piac részben eltér a csoport országaitól, rengeteg egyedi, a nemzetközi faktoring piacra kevéssé jellemző, országspecifikus termékünk van, mint például az egészségügy finanszírozás, vagy éppen az agrár finanszírozás. Hosszú távon célunk, hogy ügyfeleinket bankcsoport szinten azonos termék és szolgáltatási körrel tudjuk magas szinten kiszolgálni. 

Mik azok a területek, amik fejlesztést igényelnek – akár az év hátralevő részében, akár hosszútávon – a teljes piacon, és specifikusan a pénzintézetnél?

Az ügyfélkiszolgálás fejlesztésére indított digitalizációs projektjeink mellett kiemelt hangsúlyt kap a jelentős számú napi tranzakciók lebonyolításának automatizálása. Az OTP Bankban évente több mint 450 000 db faktoring tranzakció kerül feldolgozásra, melynek további növekedése várható, így elengedhetetlen a folyamataink folyamatos felülvizsgálata és fejlesztése. Tavaly a Bankban elindításra került a faktoring tranzakciókkal kapcsolatos robotizációs projekt, melynek noha még az elején járunk előnyeit már most is megtapasztaltuk – a jövőben a robotizációs folyamatink szélesebb körű kiterjesztése várható. Fontos a hatékony, gyors ügyfélkiszolgálás, mely nélkül a faktoring finanszírozás elképzelhetetlen.

Milyen hatással van a piacra a gazdasági környezet? Az OTP Bank is meglehetősen pesszimista a növekedéssel kapcsolatban: hogyan hat ez a faktoring piacra?

A gazdasági környezet nem kedvez a banki finanszírozásnak, azonban a faktoring szakma derülátó. A faktoring termékek jellegükből adódóan válság állóbbak a banki hitelekkel szemben. Egyedi megoldásaink rugalmasabban illeszthetőek az ügyféligényekhez úgy, hogy igény esetén a vállalat kockázatait is képesek vagyunk részben vagy egészben átvállalni. Hiszünk benne, hogy új termék típusokat tudunk a magyar piacon meghonosítani, mellyel a faktoring finanszírozás továbbra is növekedési pályán maradhat. 

A szektorok közül a kereskedelemben történt a legnagyobb növekedés a teljes piacon: ez minek tudható be, milyen folyamatok állnak a háttérben? Miért csökkenhetett a termelő vállalkozások faktoring volumene?

Az utóbbi években az E-kereskedelem dinamikusan fejlődött Magyarországon, 15-20%-os növekedés - különösen a pandémia óta - figyelhető meg. A kereskedelem növekedésének másik mozgatórugója a nagy élelmiszerláncok folyamatos bővítése, valamint az üzlethálózatok vidéki fejlesztése.

Az elmúlt években tapasztalt jelentős inflációs hullám ugyanakkor megváltoztatta fogyasztási szokásokat. A fogyasztók aktívabban keresik az akciókat, magasabb a saját márkás termékek értékesítése, ugyanakkor az értékesítési volumen a kereskedelem egészében megfigyelhető.

A faktoring szolgáltatás a kereskedelem egyik jól bevált finanszírozási formája, így a kereskedelem bővülésével együtt jár a finanszírozási piac bővülése is. A termelő vállalkozások a gazdasági környezet alakulása miatt egyre inkább kizárólag megrendelésre gyártanak, mellyel csökkenteni tudják likvid finanszírozási igényüket ezáltal csökkentve a vállalat bankköltségeit.  

Hogyan segítik a kkv-kat abban, hogy jobban alkalmazkodjanak a piaci változásokhoz és javítsák likviditásukat?

A kkv-k finanszírozása többféle kockázattal jár, melyet nemcsak a bank, de a vállalkozások szempontjából is érdemes vizsgálni. Nehezen alkalmazkodnak a piaci változásokhoz, kevesebb tartalékuk van és kevésbé diverzifikáltak a bevételi forrásaik is – sokszor nagyban függnek egy-egy nagy ügyfelüktől. Gyakran egy szűk piacon működnek, ahol változékony lehet a versenyhelyzet, vagy a gazdasági környezet. A kkv-k gyakran függnek saját alapítóiktól és egy vezető váltás komoly hatást gyakorolhat a vállalkozás működésére. Ezen vállalkozások nagy része gyenge likviditással rendelkezik, sok esetben múltbéli gazdálkodásuk alapján hitelképességük nem tudja fedezni ezen forrásigényt.

OTP_BANK_FAKTORING_PORTRE_PARRAGH_PETER_2

A faktoring finanszírozás a vállalkozás vevőjének kockázatán alapul, így ebben a szegmensben nagy létjogosultsága van. Az OTP csoport is szeretne nyitni a kkv-k finanszírozása irányában. A szlovén operációnk kifejezetten ilyen ügyfelek kiszolgálására specializálódott. Magyarországon megújítjuk és digitalizáljuk a folyamatainkat, mellyel ebben az ügyfélméretben is nagy számú ügyfélkiszolgálást szeretnénk lehetővé tenni. A kkv szegmens finanszírozása kulcsfontosságú az egész ország gazdaságának. 

A digitális fejlesztések és az AI technológiák alkalmazása milyen konkrét előnyöket nyújthat majd a faktoring üzletágban?

A bank innovációit nem csak a trendek diktálják, figyelemmel vagyunk az ügyféligényekre is. A faktoring piacra korábban jellemző volt a túlzott adminisztráció, ami gátja volt a termékkör magyarországi elterjedésének. A globális digitalizáció meghozta az ügyfelek igényét az egyszerűbb, gyorsabb bankolásra, így aki nem fejleszt az lemarad. Nagy mennyiségű adat feldolgozása lehetetlen lenne digitális megoldások nélkül. Különböző automatizmusokat, robotizációt vezettünk be, a faktoring digitális platform folyamatos fejlesztésére pedig külön figyelmet fordítunk, és természetesen nagy ütemben vizsgáljuk az AI felhasználásának lehetőségét a gyorsabb és modernebb ügyfélkiszolgálás érdekében.

A cikk megjelenését az OTP Bank Nyrt. támogatta.

Címlapkép forrása: OTP/DANIEL NEMETH

Díjmentes előadás

A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?

Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet