Halványan pislákol a pénztártagok utolsó reménysugara
A vaskos anyag tudatosítja viszonylag az elején az olvasóval, hogy a javaslat azokra az emberekre vonatkozik, akik csak az állami nyugdíjrendszer tagjai, a magánpénztártagokra tehát nem. Több okból koncentrálnak csak erre a rétegre: egyrészt mert a tagok döntő többsége a visszalépés mellett döntött, másrészt megígérték számukra, hogy az államnál is egyéni számlákat fognak vezetni, harmadrészt az öröklés és az özvegyi járadék is az egyéni számlára épül.
Mindebből az következik, hogy a tisztán állami pillért választók mindegyikének lesz egyéni számlája az állami pillérben. Arról nem szól a fáma, hogy mi lesz a magánpénztáraknál maradóknál, azonban ha azt vesszük, hogy őket a törvények szerint kiírták az állami pillérből, akkor arra gondolhatunk, hogy számukra nem lesz fenntartva állami számla.
A javaslat előterjesztői természetesen felhívják a figyelmet arra a nem elhanyagolható tényre, hogy a magánnyugdíjpénztártagok esetén is szükség van a szabályok felülvizsgálatára. Konkrétumokkal itt nem találkozhatunk, viszont a javaslatban szereplő nyugdíjmodellből előrevetíthető változások reménysugarat is jelenthetnek a maradó 100 ezer tag számára, hogy nem volt hiábavaló a lábbal szavazásuk. Ez viszont csak akkor igaz, ha nyugdíjpénztártagokra is kiterjesztjük a javaslat feltevéseit.
A járulékokkal machinálnának
A tervezet szerint ajánlott a járulékok szerkezetének megváltoztatása. Az egyik opció szerint az egyéni és munkáltatói nyugdíjjárulékot (ami 2011 decemberétől nyugdíj-hozzájárulásra változik) megváltoztatnák. Az előbbi 10 százalékról körülbelül 20 százalékra nőne, míg utóbbi azonos mértékben csökkenne. A másik opció szerint minden maradna a mostani rendszerben, egyszerűen a munkáltató befizetéséből egy részt átcsoportosítanának az egyéni nyugdíjszámlára. A végeredmény teljesen ugyanaz, hiszen az egyéni számlára így is, úgy is a bér 20 százaléka kerül.
1.)Duplázzák a nyugdíjjárulékot, de kizárják a pénztártagokat
A két eset viszont megvalósítás tekintetében merőben eltér egymástól. A járulékok mértékének megváltoztatása több problémával is jár. A legfőbb ezek között, hogy ha az egyéni járulékok emelkednének, például a duplájára, akkor azért közvetlen ellenszolgáltatást kellene adnia az államnak, tehát azoknak is, akik maradtak a magánnyugdíjpénztárakban. A javaslat szerint az egyéni járulékok emelésével (és vica versa a munkáltatói járulék csökkentésével) a vállalkozók kimutatott terhei csökkenhetnének, azonban ez csak a látszat, hiszen úgy kell végrehajtani a változtatást, hogy a munkavállaló nettó bére ne változzon, tehát a vállalkozó terhe nem csökken.
Nagyon furcsa helyzet állhatna elő, ha ezt a forgatókönyvet választaná a kormány, hiszen az elmúlt hónapokban több olyan törvényváltoztatásra is sor került, ami azt szolgálta, hogy a visszalépés és maradás között kellően nagy legyen a különbség. A korábbi munkáltatói járulékot a kormány éppen azért nevezte át nyugdíj-hozzájárulásra, mivel utóbbiért már nem kapcsolódik közvetlen ellenszolgáltatás.
Kétes helyzet állna elő, ha az új törvényben azt írnák bele, hogy az egyéni járulékok a duplájukra emelkednek, viszont az csak a munkavállalók többsége számára adott, a kisebbség (a magánpénztárakban maradók) számára nem. Alkotmányossági aggályok is felmerülhetnének, hiszen nehezen fordulhat elő, hogy két munkavállaló, igaz ugyanakkora egyéni járulékot fizet, viszont csak az egyikük kap ezért állami nyugdíjat, míg a másik nem. Főleg azt követően, hogy egy sok tekintetben hasonló választási helyzet már hónapokkal ezelőtt adott volt a pénztártagok számára.
2.) Elismerik a pénztártagok jogosultságát a jövőben is
A maradók számára a legjobb forgatókönyv az az opció lenne, ha az egyéni járulékokat megemelnék, és az állami nyugdíjra való jogosultságukat a jövőben is elismernék. Két lehetőség adódik ekkor, vagy a teljes 20 százalékot a nyugdíjpénztárakhoz utalják, vagy vegyesen 10 százalékot a nyugdíjpénztárakba, 10 százalékot az állami egyéni számlára, ami után nem kevés nyugdíjra lennének jogosultak a tagok. Sajnálatos módon a jogszabályalkotók szándékával ez az opció éppen ellentétesen menne, hiszen látjuk, a törvényhozók szerint a maradók a szolidaritási rendszerből kiírták magukat.
Csak érintőlegesen jegyezzük meg, hogy a pénztárakban maradók 2011. december előtti állami nyugdíjjogosultságukat megkapják, tehát a korábban szerzett jövedelmeik és befizetéseik után nyugdíjra lesznek jogosultak. Ezt a helyzetet rendeznie kell a kormánynak, ha az egyéni számlás rendszer megvalósul, akkor a pénztártagok számára is elvileg kéne ilyen számlákat vezetni, ahol a korábbi járulékfizetéseik jelennének meg, de a jövőbeliek nem, vagy csak részlegesen.
Hozzá kell azonban azt is tennünk, hogy még mindig várat magára az Alkotmánybíróság állásfoglalása ebben a témában, az idő egyre sürget, hiszen a vagyontranszfer megtörtént, a tagi kifizetések pedig hamarosan visszaigényelhetők lesznek. Nem lehet tudni, hogy milyen végkimenetellel jár ez az ügy, azonban akármilyen megoldással is záruljon a bizonytalan helyzet, nem lesz egyszerűbb a helyzetünk.
Teljesen egyértelmű, hogy korábban a pénztártagság és a visszalépés esetén a döntő tényező az állami pillérből kapott nyugdíj megvonása volt, ha esetleg az Ab kifogást találna, vagy a kormány egy engedékenyebb utat választana, akkor azzal a visszalépők számára is teljesen más helyzet állna elő (nem beszélve a maradó tagokról). Világos, hogy ha az állami nyugdíj nem veszett volna el, akkor sokan a maradás mellett tették volna le a voksukat.
3.) Nem változtatnak a járulékokon
A korábbiak fényében - első ránézésre - egyszerűbb megoldás, ha nem változtatja meg a munkáltatói és munkavállalói nyugdíjjárulék mértékét az állam, hanem azt mondja, hogy a munkavállalók többségénél az egyéni járulékokat plusz a munkáltatói hozzájárulások egy részét tartják nyilván az egyéni számlákon. Ezzel az opcióval az a gond, hogy a munkáltatói hozzájárulás egy részének elkülönítése az egyéni számlákon nyugdíjjogosultságot teremt, márpedig ezt el szeretné kerülni a kormányzat. Alkotmányossági aggályok tehát itt is akadnak, még akkor is, ha az állam azt mondja, hogy a hozzájárulások felett szabadon rendelkezhet. A megkülönböztetés itt is egyértelmű lenne, a szabályok szerint ugyanis az állami pillér tagjai kapnának nyugdíjat a befizetésük után, míg a pénztártagok nem.
A javaslathoz külön készült alkotmányossági vizsgálat is, ahol részletesen le van írva, hogy a korábbi tapasztalatok alapján meddig mehet el a kormány, és mikor lehet arra számítani, hogy a rendelkezések alkotmányellenességét kimondja a taláros testület. Számos kockázatot említenek meg az anyagban, a járulékok mértékére is van utalás, ebből pedig az következik, hogy exponenciálisan nőnek a kockázatok, ha folyamatosan változtatják a járulékmértékeket és az ehhez kapcsolt állami szolgáltatást.
Egy biztos, a bizonytalanság
A kiszivárgott anyag alapján összességében azt mondhatjuk el, hogy igaz vannak olyan tételek, amelyek akár kedvezőbb helyzetbe is hozhatnák a magánnyugdíjpénztárak mellett kiálló tagokat, azonban a korábbi jogszabályalkotási irány alapján nagyobb a valószínűsége annak, hogy a pénztártagok az állami nyugdíjjogosultságokat - az eredeti terveknek megfelelően - 2011 decembere után elvesztik. Legalább is addig, amíg a kormány kiáll a korábban elkezdett útja mellett.
Természetesen a javaslat alapján az is benne van a pakliban, hogy a maradó pénztártagok számára a kormány úgy akar némi kedvezményt tenni, hogy a nyugdíjjogosultságukat részben visszaállítja. Egyelőre még túlságosan korai, hogy egyértelmű véleményt mondjunk, az viszont jól látható, hogy nincs jó megoldás a kormány számára. Egy dolgot tehetünk, türelmetlenül várjuk a szeptemberi bejelentéseket.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Találd meg a neked való befektetési alapot!
Már csak egyetlen európai ország szegül szembe Donald Trump katonai követeléseivel
Még is komoly bukkanó lehet ez a NATO-egységben.
Három települést elfoglaltak az oroszok, Kijevet is bombázták - Híreink az orosz–ukrán konfliktusról szombaton
Legalább 15 ember megsérült a támadásban.
Letette a hírszerzés a friss jelentését Trump asztalára: felvázolták Ukrajna lehetséges jövőjét
Nem sok jóval kecsegtet Kijevnek.
Kiderültek Donald Trump vámháborús követelései - Magyarország komoly nehézséggel nézhet szembe
Több téma miatt is megbicsaklottak a tárgyalások, a Kína-politika az egyik legfontosabb pont.
Hatalmas bajban Európa ukrajnai támogatása, de van egy meglepő javaslat, amivel a vonakodó Trump is nagyot nyerhet
Szűkül az ukránbarát országok mozgástere.
Kijelölték az orosz leválás útját, amit aztán Trump jól le is zárt
Végtelen dilemmában örlődnek az európai döntéshozók.
Megszólalt Ukrajna: átépítették az oroszok a rettegett Iszkandereket, komoly bajban az ukrán légvédelem
Még a Patriot is nehezen birkózik meg az új kihívással.
Őrült orosz terv van kibontakozóban - Ez a nyár lehet Moszkva utolsó esélye
Az új offenzíva célpontja lehet az orosz hadsereg végső próbálkozása.
Hogyan legyél anyagilag sikeres a húszas éveidben?
Folytatva a szombati sorozatot, most egy tízéves cikket teszek ki. Mostanra már minden végzős diák túl lehet a vizsgáin és jó eséllyel kézhez kapta a diplomáját (illetve az arról szóló iga
Lakásom van, vagyonom nincs?
Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a...
The post Lakásom van, vagyonom
Lassan bezöldül a világ egyik legnagyobb tava
Afrika szívében, Kenya, Uganda és Tanzánia határain húzódik meg a kontinens legnagyobb édesvízi tava, a Viktória-tó. Ez a hatalmas víztömeg nemcsak Afrika, de a világ eg
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
Donald Trump vámháborúja: napi érdekek avagy letisztult stratégia?
A napi híreket, bejelentéseket, majd visszavonásokat követve nehéz értékelni, hogy milyen stratégia húzódik meg az amerikai elnök vámokkal kapcsolatos bejelentései mögött. Trump főközgazd
Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahiteles ügyintézés: mit tehetsz most a banknál? Megosztó, de aktuális téma A devizaalapú hitelezés hosszú ideje érzékeny és sokakat érintő
Három ábra arról, hogy a kínai ipar lehagyja Európát
Sokáig nehezen nyelte le az átlagos európai kormány, még nehezebben hitte el az utca embere, hogy Kína már nem másol, hanem leversenyzi Európát. Nemcsak többet...
The post Három ábra arról, h
Görgető FIRE
Azok, akik már elérték a FIRE-t (vagy legalábbis az FI részét) sokszor gondolkoznak el azon, hogy mennyit költhetnek el az út közben érkező esetleges jövedelmükből. Aki nem tudná: a FIRE a p


- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Magára hagyta szövetségesét Washington – Sokkal nagyobb háborúra készülnek?
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Száj és körömfájás: már látni a fényt az alagút végén
Fellélegezhetnek az állattenyésztők?
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen