Befektetés

Két évük van az alapkezelőknek, hogy kitaláljanak valamit

Portfolio
A megtakarítási piacon az alapkezelők helyzete kedvező, az állampapírok egyelőre a betétekből kiáramló pénzeket szívják fel, ezt meghaladóan még bőven marad tér a befektetési alapok számára is. Idővel azonban ez a helyzet megváltozhat, különösen évek múlva, amikor a bankok is magasabban fogják árazni a betéteket. Az alapkezelők szerint két éve van a szektornak, hogy a pénzpiaci és rövid kötvényalapokból várhatóan meginduló pénzeknek a szektoron belül helyet találjanak. Az abszolút hozamú alapok mellett a vegyes alapok lehetnek a szerkezetváltás nagy nyertesei, amelyek könnyen kommunikálhatók az ügyfelek felé. Az igazi áttörést viszont az tudná elősegíteni, ha az ügyfelek többet tudnának az alapokról, mert sokakat még mindig nem tudnak megszólítani az alapkezelők - hangzott el a Dorsum Alapkezelői klubján.
Hasonló témákról is szó esik az október 30-i Portfolio.hu Öngondoskodás 2013 Konferencián. Regisztráljon Ön is a rendezvényre!

A magyar megtakarítási piacon igazán két termék keresett a lakossági befektetők körében, ez a kettő az állampapír és a befektetési alap. Az alapkezelők szempontjából a helyzet azért kedvező, mert az agresszív árazás miatt versenytársnak számítanának az állampapírok, viszont egyelőre a két termékkategória jól meg tud egymás mellett élni, hiszen a lakosság inkább a betétekből csoportosítja át a vagyonát. A kerekasztal beszélgetésben résztvevő szakemberek szerint hosszabb távon viszont már komolyabb versenyre van kilátás, már csak azért is, mert a banki értékesítési csatornákban magas marzs mellett értékesíthetők az állampapírok.

A banki értékesítésben éles váltás nem valószínű a következő években, egyelőre a tartósan alacsony betéti kamatkörnyezetre kell felkészülni, a hitelezési aktivitás alacsony volta miatt forint forrásra a bankoknak nincs igazán szükségük. A befektetők korábban nagy dilemmában voltak, amikor a bankok az akciós betéteket a jegybanki alapkamat felett több százalékponttal magasabban árazták, most viszont három hónapos időtávon alig lehet megkeresni betéten 2-2,5%-ot. Ilyen feltételek mellett a betéten kívüli megtakarítási termékek továbbra is fókuszban maradhatnak.

Két évük van az alapkezelőknek, hogy kitaláljanak valamit
Az igazán nagy kérdés az, hogy ha a gazdasági növekedés magára találásával összhangban a hitelezés is beindul, akkor mi lesz a befektetési alapokkal. Szakértők szerint körülbelül két év türelmi ideje még lehet a szektornak, ez alatt az idő alatt kell kitalálni, hogy milyen alternatívát adjanak az alapkezelők az ügyfeleknek. Ma a legjobban értékesíthető alapok a pénzpiaci és rövid kötvényalapok, az ügyfelek azonban a mögöttes eszközök átárazódása után nem fognak mindig kitartani az alapok mellett. Valahogy az alapkezelőknek azt kell megoldaniuk, hogy magasabb hozammal kecsegtető, de még nem túl magas kockázatvállalási termékekbe irányítsák át az ügyfeleket. Erre bizonyos esetekben az abszolút hozamú alapok lehetnek jók, viszont kézenfekvő a korábban nagyon elfeledett, de most újra felfedezett vegyes alapok előretörése.

A panelbeszélgetés során szó esett az alapok költségterheléséről is, a hivatalosan elérhető információk szerint egy alacsony kockázatú alapért is elkérnek az alapkezelők 1,5-2%-ot, ami ilyen alacsony kamatkörnyezetben nem lesz fenntartható. Egyelőre a költségek visszavágása több tényező miatt nem történt meg. Egyrészt az ügyfelek felől még töretlen a tőkebeáramlás az alapokba. Másrészt még nem látták be a befektetők, hogy az előretekintő hozamok az alapoknál jelentősen lecsökkentek. Végül, de nem utolsó sorban az értékesítési csatornák abban érdekeltek, hogy az alapokra terhelt forgalmazói díjak fennmaradjanak. A tartósan alacsony kamatkörnyezet viszont egy idő után az alapkezelőket is rá fogja bírni, hogy a pénzpiaci vagy éppen a rövid kötvényalapoknál a költségterhelés csökkenjen.

A felszólalók egyöntetű véleménye szerint az alapkezelőknek fokozott hangsúlyt kell fordítaniuk az ügyfelek és az értékesítői hálózatok edukációjára. A témakör jellemzően feljön a hasonló témájú beszélgetéseken, azonban sajnos még mindig ott tartunk, hogy érdemi előrelépés nem történt a lakossági ügyfelek pénzügyi kultúrájában. Sokan még most sem ismerik a befektetési alapokat, sem magukat az alapkezelőket, sok termék teljesen ismeretlen számukra. Emiatt fordulhat elő, hogy egy külön befektetési alapokból álló portfóliót lehetetlenség eladni a lakossági ügyfelek széles tömegeinek, csak egyetlen alap adható el, így például egy diverzifikált portfóliót adó abszolút hozamú alap vagy egy aktívan kezelt vegyes alap.

A befektetési alapok alacsony ismertsége nagy lehetőséget tartogat a szektor számára, a lakossági befektetők széles tömegeit lehetne elérni, erre a legjobb módszer a megtakarítási program lehet. viszonylag sok ember megengedheti magának, hogy hosszabb távon, bizonyos céllal megtakarítson, ezt kellene kihasználni. Széles körre lehet célozni, potenciális ügyfél lehet, aki havonta 5000 forintot tud csak éppen félrerakni, vagy az is, aki 50-100 ezer forintot. Egyelőre ezen a téren nem sikerült áttörő sikert elérni, a következő évek nagy kihívása az, hogy minél több ügyfélhez jussanak el a befektetési alapok.
Találd meg a neked való befektetési alapot!
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
műt 4