Fenntarthatóságot akarnak a magyarok, de lemondás nélkül
Befektetés

Fenntarthatóságot akarnak a magyarok, de lemondás nélkül

Portfolio
A fenntarthatóság és környezetvédelem tízből nyolc személy számára fontos Magyarországon, de többségében csak olyan lépéseket hajlandóak a mindennapokban megtenni, amelyek nem igényelnek komolyabb lemondást vagy erőbefektetést. A fenntartható befektetési lehetőségek ismertsége még alacsony, de tízből hatan igénybe vennék az ilyen befektetési módokat, azonban, ha cserébe némileg kisebb hozam érhető el, már csak minden harmadik személy nyitott a használatra.

A fenntarthatóság és környezetvédelem nem csak fontos, népszerű témák, hanem a közeljövő életkörülményeit is befolyásoló tényezők, elég csak a globális felmelegedés okozta változásokra gondolni a hétköznapokban. A Scale Research Kft reprezentatív Bankindex® kutatása 2020 őszén a környezettudatosság megítélését, a fenntarthatóság irányába tett gyakorlati lépéseket és a fenntartható befektetések megítélését is kutatta a 18-69 éves magyar lakosság körében.

Örvendetes adat, hogy a 18-69 éves magyar lakosság körében tízből közel kilenc ember számára fontos téma a fenntarthatóság és a környezetvédelem, minden második honfitársunk számára nagyon fontos. A nők, a 30 évnél idősebbek, és érdekes módon, a 60-69 évesek körében nagyobb mértékben tartják fontosnak ezt a témát. Noha a falusi lakosok és az alapfokú végzettséggel rendelkezők számára nem olyan kritikus a fenntarthatóság, közülük is tízből nyolcan gondolják a környezetvédelmet fontosnak, amivel foglalkozni kell.

Honfitársaink túlnyomó többsége a mindennapokban is igyekszik tenni valamit a környezet védelme érdekében, csupán 4%-uk nem tesz semmilyen konkrét lépést a fenntartható életvitel felé. Leginkább a tudatos víz vagy villanyfogyasztás a jellemző, bár, csak a lakosok kevesebb, mint háromnegyedére. Tízből közel heten már szelektíven gyűjtik a szemetet, és így segítik a nyersanyagok ismételt felhasználását. Minden második személyre igaz, hogy a kimerült elemeket nem a normál hulladékgyűjtőbe, hanem az erre kialakított tárolókba helyezi. Különösen igaz ez a nagyvárosban élőkre. Másrészt azonban a kutatás adatai rávilágítanak arra, hogy a komolyabb lemondással járó környezettudatos cselekedetek korántsem jellemzőek a társdalom többségére. A lakosságnak mindössze kétötöde figyel arra, hogy autó helyett tömegközlekedéssel utazzon (ha erre lehetősége van), a műanyag csomagolás kikerülésére pedig már csak minden harmadik ember figyel vásárlásai során. Hasonló arányban igyekeznek olyan terméket vásárolni, amely a lakóhelytől nem messze készült/termett, hogy a szállításból adódó környezeti terhelést csökkentsék. A csomagolásmentes boltokban még csak elenyésző kisebbség vásárol, bár ezt a megfelelő bolthálózat elterjedtsége is akadályozza. A komposztálás lehetőségét is csak a lakosság negyede használja ki, a falun élők körében ez az arány valamivel nagyobb.

A fenntartható cégek és termékek fejlődését már Magyarországon is támogathatjuk a pénzügyi döntéseink révén, a megfelelő pénzügyi befektetések kiválasztásával. A fenntartható iparágakat, vállalatokat megcélzó befektetési formák (ESG befektetések) piaci bevezetése még nem teljeskörű hazánkban, de már megjelentek ezek a termékek. Ezt támasztja alá, hogy a hazai lakosság kevesebb, mint kétötöde hallott ezekről a termékekről, és csupán 2%-uk rendelkezik már ilyen befektetéssel. Az ESG befektetéseket magasabb arányban ismerik a férfiak, a 30-39 évesek, a városban élők és a diplomások.

A kutatás eredményei szerint az ESG befektetési formák ismertségénél magasabb a termék iránti nyitottság honfitársaink körében, hiszen a fenntartható befektetések iránt a felnőtt lakosság 60%-a érdeklődik, 9%-uk pedig biztosan igénybe venne ilyet, ha az a bankjánál elérhető lenne. Különösen a 30-50 év közöttiek, a városlakók és a magasabb végzettségűek nyitottak a fenntartható befektetésekre.

Másrészt viszont, ha a fenntarthatóságért cserébe a várható profit csökkenésével kellene számolni, akkor a lakosság csupán 39%-a venné igénybe ezeket a befektetési termékeket, és csak 7%-uk igényelné a terméket a bankjánál. Nagyobb arányban akarják ily módon támogatni a környezettudatos iparágakat a 30-49 évesek, a fővárosiak, illetve a diplomások, akiket az ESG termékek fő célcsoportjának tekinthetünk.

„A fenntarthatóság és a környezetvédelem a hétköznapi életünk szerves része, egyre többet hallunk, olvasunk a témáról, és egyre többet tudunk arról, hogy jelenlegi életmódunk mennyire megterheli a bolygót. Örömteli, hogy a lakosság nagy többsége számára fontos témává vált a fenntarthatóság. Ezzel szemben még mindig nem vagyunk hajlandóak komolyabb, a kényelmi zónánk határain túlmutató lépéseket tenni a környezet megőrzése érdekében. Jellemzően addig vagyunk környezetvédők, amíg nem kell érte a pénzünkkel vagy az energiánkkal fizetni. Hasonló gondolkodást látunk a fenntartható befektetésekkel kapcsolatban is. A termék az ismertségéhez képest nagyobb ügyfélbázist tud(na) megmozgatni, de amint a hozam egy részéről le kellene mondani, az érdeklődés már csökken. Bevezetés alatt álló termékről beszélünk a hazai piacon, örömteli, hogy már itthon is megjelent, de vélhetőleg nem lesz a befektetések tömegterméke a következő években. Az ESG befektetési termékek terjedéséhez nekünk, fogyasztóknak is hajlandóságot kellene mutatni mind a kipróbálás, mind az alacsonyabb hozamok elfogadása terén.” – kommentálja az adatokat Schauermann Péter, a Scale Research Ügyfélkapcsolati igazgatója.

Címlapkép: Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
ChikansPlanet

Robotcsigák műanyagdiétán

Míg a tengeren úszó szemétszigetek és azok környezeti ártalmai gyakran megjelennek a közbeszédben, viszonylag kevés szó esik a tengerbe süllyedő hulladékokról. Pedig

Holdblog

Románia előz? (HOLD After Hours)

Mozaikadásunkban vendégek és gazdaságok előzik egymást, valamint rettegjük az állami segítséget. Vendég: Móricz Dániel és Szabó Zsolt (BDO Corporate Finance Hungary). Jó szórakozást! 0:42

HitelesAndrás

Ismét 400 Forint felett az Euro!

HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ismét 400 Forint felett az Euro! Ahogy az euro ismét átszakította a 400 forintos határt, úgy növekedett a telefonhívások száma, hogy most mi legyen..

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Harapófogóba került a felemelkedő nagyhatalom: ebből nehéz lesz kimászni

Likviditás szakértő - Vezető modellező

Likviditás szakértő - Vezető modellező
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Súlyos veszteség a Boeingnél