
A Mastercard nemrégiben publikált kutatása szerint a magyar kis- és középvállalkozások közel fele, 48 százaléka tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet idén is elérik majd. A megkérdezettek több mint negyede (27 százalék) pedig még üzleti növekedéssel is számol a közeljövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16 százalék számolt be.
A fizetéstechnológiai szolgáltató a kutatást azzal a céllal végezte, hogy átfogó képet kapjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban.
MÍG A VILÁGJÁRVÁNY A VÁSÁRLÓK NAPI FIZETÉSI SZOKÁSAIT GYÖKERESEN MEGVÁLTOZTATTA ÉS TOLTA A DIGITÁLIS FIZETÉSEK IRÁNYÁBA, ADDIG A VÁLLALKOZÁSOK ESETÉN EZ A FOLYAMAT KEVÉSBÉ HOZOTT DRASZTIKUS ÁTALAKULÁST
- derül ki a felmérésből.
Alapelvárás lett a kártya
Nagyon sok tényezőn múlik, hogy egy vállalkozás mikor vezeti be a digitális fizetést. Sok esetben az időhiány és a bonyolultnak vélt telepítés jelent az érintettek számára akadályt, de sokan a költségektől is tartanak.
Pedig sokkal nagyobb lehet a kieső bevétel, ha valaki azért nem vásárol az adott üzletben, mert nem lehet elektronikusan fizetni – ilyen vásárlóból pedig egyre több van.
Ma már a fogyasztók számára a digitális fizetés nem egy plusz, hanem alapelvárás a vállalkozások méretétől és profiljától függetlenül” – mondta el a Portfolio-nak Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.
A fogyasztók évek óta formálódó fizetési szokásait ráadásul nagymértékben átalakította a járvány, amely még jobban kiélezte a digitalizáció versenyképességi vonatkozásait. Elég ehhez csak az elmúlt évet megnézni, még akkor is, ha a pandémia miatt közel sem szokványos üzleti évről van szó.
Sok vállalkozás számára a digitalizáció jelentette az egyetlen menekülési utat. De ettől függetlenül, az elmúlt évek trendjei is azt mutatják, hogy versenyelőnyt jelent az, ha valaki többféle fizetési opciót – és ezek között digitális megoldásokat is - biztosít vásárlóinak.
A már említett kutatás szerint a pandémia idején előtérbe kerültek a készpénzmentes fizetési megoldások: a megkérdezettek közel kétharmada, mintegy 62 százaléka gyakrabban fizetett bankkártyával, mint a pandémia előtt. 17 százalék azok aránya, akik korábban kizárólag készpénzzel fizettek, de most már a kártyát is használják,
de ami legalább ilyen fontos, hogy a túlnyomó többség (82%) a jövőre nézve is megtartani tervezi ezeket az új fizetési szokásait.
Lassan, de reagálnak a kisvállalkozások is
Az egyre erősebb fogyasztói igényre persze igyekeznek választ adni a vállalkozások is, ám sokakat visszatart az, hogy bonyolultnak és beruházásigényesnek gondolják a digitális fizetési rendszerek bevezetését. Egy-egy kisebb szolgáltató, különösen az idősebb, digitálisan kevésbé tudatos vállalkozások gyakran érzik úgy, hogy nehéz megmérettetést jelentene nekik a technikai tudás elsajátítása.
Pedig a rendszerek sokat fejlődtek az elmúlt évtizedben, ma már kifejezetten felhasználóbarát megoldásokról van szó.
„A Mastercard azért is hívta életre a Doppio nevű infrastruktúra fejlesztési programját, hogy ezeket a folyamatokat egyszerűsítse. A program másfél éve indult és az egyik legfontosabb eredménye, hogy a korábban több hetes, papír alapú terminál igénylési folyamatot digitális csatornákra tereltük és néhány naposra rövidítettük partnereink segítségével. De például ma már elég egy megfelelő Androidos okostelefon érintésmentes fizetések fogadására, ezzel a Telefonterminál nevű megoldással külön eszköz beszerzésére és kezelésének elsajátítására sincs szükség” – mondta el Berkes Tibor.
Fehéredés és edukáció
Persze adódik a kérdés, hogy mennyire fékezi a digitális fizetésre való átállást a fekete- illetve szürkegazdaság magyarországi elterjedtsége. Berkes szerint ez a hatás megkérdőjelezhetetlen, „de mi pont azon dolgozunk és arra motiváljuk a partnereinket és a kisvállalkozásokat is, hogy a digitalizáció előnyeit aknázzuk ki és ne az annak elkerülésében rejlő előnyöket. Hiszünk benne, hogy hosszútávon fenntartható növekedést csak az előbbi adhat.”
A digitális fizetés mindenesetre feltartóztathatatlanul terjed, ám így is kérdéses, hogy például 5 éves időtávban mennyit növekedhet Magyarországon ennek penetrációja. „Ez egy nagyon sok tényezőtől függő kérdés, ami technológiai vállalatként csak részben a mi hatáskörünk.
A technológia már ma készen áll arra, hogy bárhol járunk is, digitálisan fizethessünk.
Azon viszont még nagyon sokat kell dolgoznunk a partnereinkkel és a döntéshozókkal közösen, hogy ez valóban megvalósulhasson, legyen szó edukációról, az elérhető infrastruktúra színesítéséről, vagy testre szabható megoldásokról.”
A digitális fizetés további elterjedésében egészen biztosan kulcsszerepe van a közérthető, segítő jellegű edukációnak.
Annak érdekében, hogy segítse a mikro- és kisvállalkozások digitális átalakulását, a Mastercard kampányt indított, amelyben 4 szegmenst: a vendéglátás, a kereskedelem, a szépségipar, illetve a háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások megszólítására.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta
Fotó: Getty Images
Az oroszok szerint súlyos szabotázsakció készül – Teljesen borulhatnak a béketárgyalások?
Erős vádak Moszkvából.
Súlyos orosz áttörésről jöttek hírek – Megszólalt Zelenszkij elnök
Kommentálta a frontvonal eseményeit az ukrán vezető.
Polgári ellenállásra készül Oroszország szomszédja: diákokat is kiképeznek
Hasznos tudást szerezhetnek.
Súlyos jelentés jött: szomorú számokat látunk Magyarországról
Hatalmas változás történt egy hónap alatt.
Keddi agymenés
A Magyar Nemzet nevű kiadvány a nemzeti identitásra és a magyar gazdaságra nézve is veszélyt jelent. Avagy kis párbeszéd a ChatGPT és köztem.
Van ingyen ebéd? - Pénzügyi optimalizáció a 3%-os Otthon Start Program tükrében
A 3%-os kamatozású Otthon Start Program ismét teret enged a kreatív pénzügyi tervezésnek.  A gondolat lényege, hogy a lehető legtöbb olcsó hitelből vásárlunk ingatlant, miközben... The

Helyszíni ellenőrzés? Nehogy rajtakapjanak felkészületlenül!
Avagy: Hogyan biztosíthatod, hogy az ellenőrzés ne rémálom, hanem sikertörténet legyen?

Egyszerűsített foglalkoztatás 2025: változások és legfontosabb tudnivalók
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EFO) továbbra is népszerű forma a szezonális és alkalmi munkavégzések során, különösen a mezőgazdaságban, a turizmusban vagy például a filmipari statiszt

Mi is az az ökorasszizmus?
Tanulmányok szerint a marginalizált közösségek aránytalanul viselik a szennyezés egészségügyi terheit.
Mennyibe kerül nekünk az Otthon Start 3%-os hitel?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyibe kerül nekünk az Otthon Start 3%-os hitel? A 3%-os kamatozású Otthon Start Program sokak számára vonzó lehetőség az otthonteremtésre, de felm
Top 10 osztalék részvény - 2025. augusztus
Augusztus negyedikén kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
