
A Mastercard nemrégiben publikált kutatása szerint a magyar kis- és középvállalkozások közel fele, 48 százaléka tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet idén is elérik majd. A megkérdezettek több mint negyede (27 százalék) pedig még üzleti növekedéssel is számol a közeljövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16 százalék számolt be.
A fizetéstechnológiai szolgáltató a kutatást azzal a céllal végezte, hogy átfogó képet kapjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban.
MÍG A VILÁGJÁRVÁNY A VÁSÁRLÓK NAPI FIZETÉSI SZOKÁSAIT GYÖKERESEN MEGVÁLTOZTATTA ÉS TOLTA A DIGITÁLIS FIZETÉSEK IRÁNYÁBA, ADDIG A VÁLLALKOZÁSOK ESETÉN EZ A FOLYAMAT KEVÉSBÉ HOZOTT DRASZTIKUS ÁTALAKULÁST
- derül ki a felmérésből.
Alapelvárás lett a kártya
Nagyon sok tényezőn múlik, hogy egy vállalkozás mikor vezeti be a digitális fizetést. Sok esetben az időhiány és a bonyolultnak vélt telepítés jelent az érintettek számára akadályt, de sokan a költségektől is tartanak.
Pedig sokkal nagyobb lehet a kieső bevétel, ha valaki azért nem vásárol az adott üzletben, mert nem lehet elektronikusan fizetni – ilyen vásárlóból pedig egyre több van.
Ma már a fogyasztók számára a digitális fizetés nem egy plusz, hanem alapelvárás a vállalkozások méretétől és profiljától függetlenül” – mondta el a Portfolio-nak Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.
A fogyasztók évek óta formálódó fizetési szokásait ráadásul nagymértékben átalakította a járvány, amely még jobban kiélezte a digitalizáció versenyképességi vonatkozásait. Elég ehhez csak az elmúlt évet megnézni, még akkor is, ha a pandémia miatt közel sem szokványos üzleti évről van szó.
Sok vállalkozás számára a digitalizáció jelentette az egyetlen menekülési utat. De ettől függetlenül, az elmúlt évek trendjei is azt mutatják, hogy versenyelőnyt jelent az, ha valaki többféle fizetési opciót – és ezek között digitális megoldásokat is - biztosít vásárlóinak.
A már említett kutatás szerint a pandémia idején előtérbe kerültek a készpénzmentes fizetési megoldások: a megkérdezettek közel kétharmada, mintegy 62 százaléka gyakrabban fizetett bankkártyával, mint a pandémia előtt. 17 százalék azok aránya, akik korábban kizárólag készpénzzel fizettek, de most már a kártyát is használják,
de ami legalább ilyen fontos, hogy a túlnyomó többség (82%) a jövőre nézve is megtartani tervezi ezeket az új fizetési szokásait.
Lassan, de reagálnak a kisvállalkozások is
Az egyre erősebb fogyasztói igényre persze igyekeznek választ adni a vállalkozások is, ám sokakat visszatart az, hogy bonyolultnak és beruházásigényesnek gondolják a digitális fizetési rendszerek bevezetését. Egy-egy kisebb szolgáltató, különösen az idősebb, digitálisan kevésbé tudatos vállalkozások gyakran érzik úgy, hogy nehéz megmérettetést jelentene nekik a technikai tudás elsajátítása.
Pedig a rendszerek sokat fejlődtek az elmúlt évtizedben, ma már kifejezetten felhasználóbarát megoldásokról van szó.
„A Mastercard azért is hívta életre a Doppio nevű infrastruktúra fejlesztési programját, hogy ezeket a folyamatokat egyszerűsítse. A program másfél éve indult és az egyik legfontosabb eredménye, hogy a korábban több hetes, papír alapú terminál igénylési folyamatot digitális csatornákra tereltük és néhány naposra rövidítettük partnereink segítségével. De például ma már elég egy megfelelő Androidos okostelefon érintésmentes fizetések fogadására, ezzel a Telefonterminál nevű megoldással külön eszköz beszerzésére és kezelésének elsajátítására sincs szükség” – mondta el Berkes Tibor.
Fehéredés és edukáció
Persze adódik a kérdés, hogy mennyire fékezi a digitális fizetésre való átállást a fekete- illetve szürkegazdaság magyarországi elterjedtsége. Berkes szerint ez a hatás megkérdőjelezhetetlen, „de mi pont azon dolgozunk és arra motiváljuk a partnereinket és a kisvállalkozásokat is, hogy a digitalizáció előnyeit aknázzuk ki és ne az annak elkerülésében rejlő előnyöket. Hiszünk benne, hogy hosszútávon fenntartható növekedést csak az előbbi adhat.”
A digitális fizetés mindenesetre feltartóztathatatlanul terjed, ám így is kérdéses, hogy például 5 éves időtávban mennyit növekedhet Magyarországon ennek penetrációja. „Ez egy nagyon sok tényezőtől függő kérdés, ami technológiai vállalatként csak részben a mi hatáskörünk.
A technológia már ma készen áll arra, hogy bárhol járunk is, digitálisan fizethessünk.
Azon viszont még nagyon sokat kell dolgoznunk a partnereinkkel és a döntéshozókkal közösen, hogy ez valóban megvalósulhasson, legyen szó edukációról, az elérhető infrastruktúra színesítéséről, vagy testre szabható megoldásokról.”
A digitális fizetés további elterjedésében egészen biztosan kulcsszerepe van a közérthető, segítő jellegű edukációnak.
Annak érdekében, hogy segítse a mikro- és kisvállalkozások digitális átalakulását, a Mastercard kampányt indított, amelyben 4 szegmenst: a vendéglátás, a kereskedelem, a szépségipar, illetve a háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások megszólítására.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta
Fotó: Getty Images
Többéves válság fenyegeti Európa egyik legfejlettebb országát
Óriási károkat okozhat a vámháború.
Újabb fontos megállapodást kötött az Nvidia riválisa, ezúttal az egyik legfelkapottabb AI-céggel
Egymás követik az üzletek.
Miért nem használja Oroszország az atomfegyvereit? Megjött a magyarázat – Ez lehet Trump ütőkártyája
Ez lehet a háború lezárásának kulcsa?
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség

Buborékban élünk? - A közösségi média és a pénzügyi valóság torzulása
A közösségi média és a finfluenszerek pénzügyi térnyerése olyan pénzügyi kultúrát hoz magával, ahol a gazdasági döntések már nemcsak számokon és táblázatokon, hanem mémeken, sztoriko
Eddig leginkább a külföldi spekulánsok jártak jól a forinttal
Alacsony infláció és alacsony kamatok után homlokegyenest az ellenkezője: ebben az évtizedben a magas kamatok és a magas árindexek korát éljük. A válságól-válságra sodródó világban... Th

Otthon Start: Van amikor 10 cm-en múlik több millió Ft
Előfordulhat, hogy a négyzetméterárra vonatkotó korlát az utolsó pillanatban a hitelfelvétel során húzza keresztül a vevő számítását. Hiába körültekintő a vevő és nézte meg a tulajdo
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön


Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Áttörés jöhet az agykutatásban – eddig ilyet csak filmekben láttunk
Rózsa Balázzsal, a BrainVisionCenter alapítójával beszélgettünk.
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!