Idén is rengeteg repülőjárat késhet, de legalább automatikusan, azonnal érkezhet a kártérítés
Gazdaság

Idén is rengeteg repülőjárat késhet, de legalább automatikusan, azonnal érkezhet a kártérítés

Portfolio
Alig néhány hét és beköszönt a nagybetűs turistaszezon, magyarok százezrei indulnak el a nyári vakációra. Az utazók egy részének azonban keserű tapasztalatai is lehettek az elmúlt két-három évben: tömegével késő és törölt járatok, repülőtéren hagyott nyaralók és napokig a terminálokban várakozó utasok emléke sem olyan távoli még. A legtöbb előrejelzés szerint idén sem lesz sokkal jobb a helyzet, az év első öt hónapjában már az európai légitársaságok járatainak hatoda késett. Aki mégis a repülést választja, annak egyetlen megoldás garantálhatja, hogy minél kevesebb kellemetlenség érje: olyan utasbiztosítást köt, amely kifejezetten a reptéri késések, járattörlések okozta kellemetlenségek enyhítését szolgálja. Az Allianz például két éve vezette be – késések, útvonalmódosítás vagy járattörlés esetén - az automatikus térítés lehetőségét. A biztosítótársaság a blokklánc technológia és az okosszerződések együttes alkalmazásával automatizálja, felgyorsítja és az ügyfél számára egyszerűvé teszi a kártérítési folyamatot, és akár 40 ezer forint azonnali térítést utal át. A szolgáltatás részleteit Bencsik Tamással, az Allianz Hungária Zrt. Személybiztosítási igazgatóságának vezetőjével és Ferenczi Ádámmal, az Insurwiz Technology Kft. ügyvezető igazgatójával tekintettük át.
Szeptember 18-án lesz a Portfolio Future of Finance 2025 konferenciája, amelyen a pénzügyi szektor nagyágyúi mutatják meg a jövőt, érdemes eljönni.

Hamarosan beköszönt a hagyományos nyári turistaszezon, magyarok százezrei indulnak el a családi nyaralásra. A Portfolio korábbi kérdésére Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke elmondta, hogy továbbra is a dél-európai utak a legvonzóbbak a magyar turisták számára, és a szintén hagyományos nyaralóhelynek számító Egyiptom, Tunézia és Marokkó szerepel még a kedvelt úticélok között. Míg Horvátország vagy Olaszország autóval is könnyen megközelíthető, addig Észak-Afrikába vagy Törökországba aligha közúton indulnak el a családok, ahogy a szintén népszerű Spanyolországba vagy a Kanári-szigetekre sem.

A repülni vágyók számára azonban nincs jó hírünk:

az elmúlt években tapasztalható járatkésések és törlések, a hosszú órákig, akár napokig tartó várakozások várhatóan idén sem fognak megszűnni, sőt. A FlightRight adatai szerint 2025 első öt hónapjában ugyan 32%-kal kevesebb szolgáltatásszünetet regisztráltak, a késések valójában 54%-kal nőttek. Általánosságban elmondható, hogy

a 20 legnagyobb európai légitársaság összes járatának 16%-át érintően történt késés vagy egyéb fennakadás,

mindez úgy, hogy az igazi turistaszezon még el sem indult!

Mit lehet tenni?

Az utazóknak vajmi kevés ráhatása van a légiközlekedés pontosságára, legfeljebb annyit tehetnek, hogy úticéljuk kiválasztása esetében figyelembe veszik, hogy mely desztinációkon a legnagyobb a késések, járattörlések valószínűsége, vagy olyan légitársaságot választanak, amely hagyományosan szigorúan tartja a menetrendet.

„A legtöbbet biztosított járatok a Rómába, Barcelonába és Isztambulba közlekedő fapados járatok Budapestről, viszont ezek elég megbízhatók, ritkán késnek jelentősen. A népszerűbb járatok közé tartozik még

a Milánóból induló délutáni, és a Barcelonából induló esti járat, mely esetében az átlaghoz képest azonban nagyobb a késési idő, viszont még itt is 45 perc alatt van általában

– mondta Ferenczi Ádám, az Insurwiz Technology Kft. ügyvezető igazgatója a Portfolio kérdésére.

Aki mégis a repülést választja, annak egyetlen megoldás garantálhatja csak, hogy minél kevesebb kellemetlenség érje: olyan utasbiztosítás, amely kifejezetten a reptéri késések, járattörlések okozta kellemetlenségek enyhítését szolgálja. Az Allianz két évvel ezelőtt vezette be az automatikus térítést utasbiztosításainál, amely légi járatok késése, törlése vagy útvonalának módosítása esetén jelenthet gyors kompenzációt az ügyfeleknek.

Idén májustól a kifizetett összeg a duplájára nőhet.

A blokklánc technológia és az okosszerződések együttes alkalmazásával a szolgáltatás automatizálja, felgyorsítja és az ügyfél számára egyszerűvé teszi a kártérítési folyamatot, miközben egy új fejlesztés révén már képes figyelni az indulási repteret és aszerint differenciálja az automatikus térítési összegeket.

Bencsik Tamás, az Allianz Hungária Zrt. Személybiztosítási igazgatóságának vezetője
Bencsik Tamás, az Allianz Hungária Zrt. Személybiztosítási igazgatóságának vezetője

„A teljes kontinensen elindult a nyári repülési-szabadságolási csúcsszezon, nőnek a járatszámok, tehát eleve megnövekszik a légi forgalom.

A légi irányítás kapacitása és a forgalmi korlátozások pedig várhatóan a járatkésések számának növekedését fogják eredményezni idén is.

Ügyfeleink szempontjából mindenképp időben – 2022-ben - indítottuk el az automatikus kifizetési szolgáltatásunkat, amelynek a térítési összegeit idén májustól - a külföldi járatok esetében - meg is dupláztuk” – tájékoztatta a Portfolio-t Bencsik Tamás, az Allianz Hungária Zrt. Személybiztosítási igazgatóságának vezetője.

A szolgáltatás az egyik legnépszerűbb termékké vált az elmúlt években, hiszen teljesen ingyenesen igényelhető, és gyors pénzbeli térítést jelent a bajba került utazóknak, ráadásul független a légi utasok jogait védő EU rendelet alapján járó kártérítéstől. Az Allianz-nál jól megfigyelhető trend, hogy egyre tudatosabbak az ügyfelek, keresik a minél szélesebb körű védelmet.

Késés esetén automatikus az utalás

A blokkláncon alapuló és okosszerződéseket alkalmazó technológia nem csupán valós időben követi nyomon a repüléseket és automatikusan indítja a kompenzáció kifizetését, de az új fejlesztés révén már figyeli is a kiindulási repteret.

A kifizetésig tartó teljes folyamat automatikus és nem igényel manuális teendőt.

A bankszámlára utalt kompenzációt az utas fordíthatja például arra, hogy érkezés után vacsorázzon egy minőségi  étteremben.

Az Insurwizzel közösen kialakított megoldás révén az Allianz utasbiztosításai mellé az ügyfeleknek a biztosítás megkötésekor csupán a légijárat számát, annak indulását és a bankszámlaszámot kell megadni, semmilyen további dokumentumot nem szükséges benyújtani, az utazó ügyfeleknek nincs egyéb teendője. Ez azt jelenti, hogy már nem kell bejelenteni a biztosító felé, ha a járat késik, vagy ha a megadottól eltérő repülőtérre száll le útvonal-módosítás miatt, esetleg törlik – a nyomon követés valós idejű, automatizált, ahogy a kifizetés is.

Az automatikus kifizetés mértéke akár 40.000 forint is lehet minden biztosított utas számára,

amennyiben a külföldről Magyarországra tartó járatukat törlik, útvonalát módosítják vagy legalább 3 órát késik az érkezése. A Magyarországról induló járatok késése esetén a térítés felső határa 20.000 forint biztosítottanként. Az Allianz a légi járat eredetileg tervezett érkezési időpontjától számított 24 órán belül vállalja a kifizetést, de a gyakorlatban ez általában a leszállást követő 2-3 órán belül  megtörténik. Arra azonban mindenkinek figyelnie kell, hogy legalább két nappal az utazás előtt meg kell kötni a biztosítást, hogy a konstrukciót igénybe lehessen venni. Ha azonban szerződéskötéskor nem volt lehetőség az automatikus szolgáltatás választására, szolgáltatási igényünket utólag érdemes bejelenteni a biztosítónak.

Már a biztosításoknál sem kerülhető meg a mesterséges intelligencia vagy a blockchain

Az Insurwiz által biztosított technológia az Allianznál történt bevezetése óta mintegy 10 ezer különböző útvonalon közlekedő légi járatot követett valós időben az elmúlt két évben. Ez alatt az időszak alatt hatalmas mennyiségű adat halmozódott fel pontos és valós járatinformációkon keresztül.

Ferenczi Ádám, az Insurwiz Technology Kft. ügyvezető igazgatója
Ferenczi Ádám, az Insurwiz Technology Kft. ügyvezető igazgatója

A mesterséges intelligencia képes arra, hogy egyrészt pont az ilyen robosztus adatok esetében, olyan hasonlóságokat, mintákat találjon, amelyekből lehet következtetni, hogy milyen esetekben fordulhatnak elő késések. Másrészt rengeteg olyan külső kockázatot is figyelembe tud venni valós időben, amelyek közvetlenül érinthetik a menetrendet pl.: időjárási adatok, gazdasági hírek, utazási trendek. „A historikus adatokkal és a közvetlen forrásokhoz való hozzáféréssel a mesterséges intelligencia egy nagyon hasznos eszköz tud lenni a késések prognosztizálásában” – tette hozzá Ferenczi Ádám.

Ez az ügyfélélmény szempontjából is kiemelkedően fontos lehet, hiszen a rengeteg adatot jól használva az ügyfél számára már egyből olyan biztosítási fedezetek nyújthatók, amelyek számára a legmegfelelőbbek.

Nem csak az utasbiztosításoknál történt meg a trendforduló

A biztosítótársaságnál Németországban évek óta működik egy AI alapú SMS viharjelzés, de a mesterséges intelligencia alkalmazási területei az Allianzon belül rendkívül szerteágazók. Segítséget nyújtanak az ügyfélkommunikáció javításában, a komplexebb kockázatmodellezésben és árazásban, a kárügyintézés felgyorsításában és a csalásfelderítésben. Magyarországon például 2024 márciusa óta már mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti az Allianz ügyfeleit a casco-szerződésük megkötésének folyamata során, valamint

a kárrendezési folyamatokban is elkezdték alkalmazni az új technológiát többek közt a fotó alapú, helyszíni szemlét nem igénylő kárrendezésben.

A blokklánc technológia pedig minden olyan biztosítási területen hasznos lehet, ahol a kárrendezéshez külső adatforrásokat lehet alkalmazni. Érdekes lehet például a lakásbiztosítások esetén, ahol van lehetőség mondjuk okosotthon eszközök adataihoz hozzáférni, így akár egy csőtörés esetén azonnal elindulhat a kárrendezési folyamat a blokkláncon tárolt okosszerződésekben foglalt feltételek szerint.

A cikk megjelenését az Allianz Hungária Zrt. támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images, portrék: Allianz

RSM Blog

Külföldi tőkejövedelme van?

Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,

KonyhaKontrolling

Azok a drága előfizetések!

Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet