Ha lángba borul a Közel-Kelet, azt az európai gázárak is megérzik
Globál

Ha lángba borul a Közel-Kelet, azt az európai gázárak is megérzik

A közel-keleti konfliktus drámai hatással van nemcsak a kőolaj-, hanem a földgázpiacokra is: egyik napról a másikra 10–15%-os ármozgások alakultak ki az európai gázpiacon. Bár a legfrissebb fejleményekből nehéz megállapítani, hogy az eszkaláció vagy deeszkaláció irányába tartanak a folyamatok, a Hormuzi-szoros fölött továbbra is ott lebeg Irán démoklész kardja. Ezért megnéztük hogy mindez milyen hatással lehet az európai – köztük a magyar – földgázárakra és ellátásra.

Tegnap már írtunk arról, hogy alaposan felpörögtek az események a közel-keleti konfliktusban, miután az Egyesült Államok vasárnap hajnalban lebombázta Irán több kulcsfontosságú nukleáris létesítményét. A válasz sokat nem váratott magára, az iráni vezetés - a helyi parlament jóváhagyásával - már aznap kilátásba helyezte a globális olajkereskedelem ütőerének számító Hormuzi-szoros lezárását.

A "fojtópontként" is sokszor emlegetett szoros stratégiai jelentőségű vízi átjáró, amely nem csak az olajkereskedelem miatt fontos, hanem egyre nagyobb szerepet kap a cseppfolyósított földgáz (LNG) szerepe is.

E keskeny szakaszon halad keresztül a globális tengeri olaj- és cseppfolyósított földgáz kereskedelem mintegy ötöde.

Ezért most a kőolaj után azt is megvizsgáljuk, hogy milyen hatással lenne a szoros lezárása, vagy az Izrael és Irán közötti konfliktus kiterjedése a globális földgázpiacra - legfőképp Európára.

A Hormuzi-szoros szerepe a globális energialáncban

A legszűkebb pontján nagyjából 40 km, de hajók által használt tengeri sáv mindkét irányban mindössze 3 kilométer, amelyet egy szintén 3 kilométeres pufferzóna választ el.

Strait_of_hormuz_full
Forrás: wikipedia

Ez a kialakítás a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) előírásain alapul, és célja a hajóforgalom elkülönítése és biztonságos irányítása – különösen olyan szűk és forgalmas vizeken, ahol rendszeresen haladnak át hatalmas tankerek, LNG-szállítók és más kereskedelmi hajók. De nem csak a nemzetközi előírások, hanem a tengerfenék természetes adottságai is meghatározzák a hajózási lehetőségeket.

A szoros teljes szélessége nem mindenhol biztosít elegendő vízmélységet a nagy merülésű hajók számára, így csak bizonyos, gondosan kijelölt részek alkalmasak a biztonságos áthaladásra. A 3 kilométeres sávozás garantálja, hogy a VLCC vagy ULCC, valamint a fele ekkora merülésű LNG tartályhajók is biztonságban átkelhessenek.

A VLCC (Very Large Crude Carrier) és ULCC (Ultra Large Crude Carrier) olajszállító tankerhajók merülése elérheti a 20–25 métert. Ezzel szemben a modern LNG-szállítók, mint a Q-Flex és Q-Max típusok, jóval kisebb, 12–12,5 méteres merüléssel rendelkeznek, így sekélyebb vizeken is közlekedhetnek. Ez a különbség meghatározza, hogy mely kikötők és vízi útvonalak alkalmasak az egyes hajótípusok fogadására.

Emellett geopolitikai jelentősége is van. A keskeny, kijelölt sávok védhetővé teszik a hajózási útvonalat, minimalizálva az ütközések, incidensek vagy szándékos zavarások kockázatát.

Irán is tudja, hogy milyen fegyver van a kezében

Irán pontosan tisztában van a helyzetével: rakéta- és dróncsapásokkal, valamint gyors csónakjaival képes lehet célba venni a hajózási útvonalat, tankerhajókat vagy akár a part menti kikötőket is. Eddig főként retorikai eszközként használta a Hormuzi-szoros lezárásának lehetőségét, ám vasárnap egy kicsivel közelebb került a világ ehhez: az iráni parlament hivatalosan is felhatalmazást adott arra, hogy a vezetés lezárhassa a szorost, ha úgy dönt. Ugyanakkor ez nem jelent automatikus lépést, hiszen egy ilyen döntés globális eszkalációt jelentene és valószínűleg

azonnali és határozott nemzetközi katonai reakciót váltana ki.

Irán saját szempontjából is érdekelt a szoros nyitva tartásában, hiszen olaj- és gázexportjának jelentős része – például Kína és India, tehát "szövetségesei" felé – ezen az útvonalon halad. Mégis, már a lezárás lehetősége és a térségben fokozódó katonai feszültség is elegendő ahhoz, hogy felverje a nyersanyagpiacokat: nő az olaj és a földgáz ára, ahogy a szállítmányozók és biztosítók kockázati felárai emelkednek.

Az látszik, hogy a bizonytalan helyzet rendeződéséig a hajók egy része vagy elkerüli a Hormuzi-szorost, vagy előtte várakozik. A döntés hatása már a hajózási útvonalakat mutató térképeken is egyértelműen kirajzolódik - rengeteg tankerhajó horgonyzott le Omán partjainál.

Közel-keleti gázforrások szerepe az európai ellátásban

Az Európai Unió a 2022-es orosz–ukrán háború óta drasztikusan növelte LNG-beszerzéseit, hogy pótolja a visszaeső orosz forrásokat. 2024-ben az EU összesen 273 milliárd köbméter földgázt importált, aminek 37%-át (100 milliárd köbméter) már LNG források tették ki.

EU_imports_of_liquefied_natural_gas_by_partner_Mar_2025

Az LNG terén első számú szállító az Egyesült Államok (45%), de jelentős volument ad Katar is, továbbá Algéria, Oroszország, Nigéria és mások. Katar, a világ egyik legnagyobb LNG-exportőre, 2024-ben az EU LNG-importigényének mintegy 10%-át látta el. Noha a közel-keleti cseppfolyósított földgáz aránya ezzel nem domináns az európai ellátásban, de van egy nagyon fontos jellemzője:

a Közel-Keletről induló LNG-szállítmányok jelentős része Ázsiába tart.

A Hormuzi-szoroson áthaladó LNG nagyjából 80%-a ázsiai vevőkhöz megy, és csak a maradék 20% jut Európába. Tehát Európa számára nem a mennyiség a legnagyobb probléma, hanem az, hogy egy esetleges közel-keleti kiesés esetén fokozódna a verseny a két régió közötti a korlátozott alternatív készletekért. Bár a szakértők között nagy az egyetértés abban, hogy 2026-27-től kezdődőn akár még túlkínálat is kialakulhat az LNG piacon a folyamatosan üzembe álló LNG-projektek miatt (2030-ra 50%-kal bővülhet a kínálat), de a következő 1-2 évben még szűk kapacitásokkal kell számolnia a vevőknek - főleg akkor, ha már a rendelkezésre álló mennyiségek is kiesnek.

Az észak-ázsiai LNG tőzsdén (JKM) jegyzett gáz ára az előző héten 14 dollárra emelkedett millió brit hőegységenként (mmBtu), ami négyhavi csúcsot jelent. Összehasonlítva Európával, jelenleg nagyjából egy árban mozog a két régió LNG árazása, hiszen a TTF-en jegyzett gáz ára 13,95 dollár/mmBtu körül alakul.

Hasonló "licitverseny" alakult ki 2022-ben is, amikor Európa hatalmas mennyiségű LNG-t vásárolt prémium áron, hogy leváljon az orosz gázról – részben ázsiai szállítmányokat irányítva át magához. Európa földrajzi fekvése miatt azonban távolabb esik a nagy LNG-exportőröktől (USA, Katar, Ausztrália), így a szállítási idők és ezzel együtt a költségek is nagyobbak. A közel-keleti - és tegyük hozzá, az orosz források - előnye éppen a relatív közelség. Ha ez a forrás bizonytalanná válik, Európának messzebbről (Amerika, Afrika) kell még több gázt beszereznie, ami logisztikailag és ár szempontjából is kihívás.

A vezetékes földgázszállításokat sem szabad figyelmen kívül hagyni az európai energiabiztonság vizsgálatakor. 2024-ben Norvégia volt az EU legnagyobb gázszállítója (teljes gázimport 33%-a, 91,1 milliárd köbméter). Emellett Európa három fő EU-n kívülről érkező vezetékes forrásra támaszkodik: Azerbajdzsánra, Algériára és már kisebb mértékben ugyan, de 2028-ig még Oroszországra is. Bár ezek a szállítási útvonalak földrajzilag távol esnek a Hormuzi-szorostól, geopolitikai értelemben mégis összekapcsolódnak a közel-keleti térséggel.

Az orosz gáz a Török Áramlaton (török területen) keresztül érkezik, amely bár a Fekete tenger alatt halad át, de egy olyan ország felügyelete alatt, amely közvetlen szomszédja több közel-keleti konfliktusgóc térségnek. Az azerbajdzsáni gáz pedig a Déli Gázfolyosó révén (SCP, TANAP, TAP) jut el Dél-Európába, átszelve a Kaukázust, Törökországot és a Balkánt – mind geopolitikailag érzékeny régiók.

Southern Gas Corridor
Forrás: TAP

Továbbá, Egyiptomból is érkezik LNG Európába, főként Spanyol- és Olaszországba. Noha Egyiptom Észak-Afrikához tartozik, szorosan kapcsolódik a közel-keleti térséghez történelmileg, politikailag és gazdaságilag is. Mindez azért fontos, mert egy súlyosabb izraeli–iráni eszkaláció átgyűrűzhet a régió más országaira is. Ez nem lenne példátlan:

a térség geopolitikai története során számos alkalommal váltott ki egyetlen konfliktus regionális instabilitást.

Egy ilyen helyzetben nem csupán a Hormuzi-szoroson áthaladó LNG-szállítások kerülnének veszélybe, hanem akár az Európába irányuló vezetékes import egy része is – különösen, ha Törökország, Algéria vagy Katar valamilyen módon érintetté válik - nem feltétlen a konfliktusban, hanem egy azt követő politikai átrendeződés következtében.

A 2024-es adatok alapján, ha e három fő vezetékes szállítási forrás (Oroszország, Azerbajdzsán, Algéria) kiesne, az a vezetékes import mintegy 43%-át (82,5 milliárd köbméter) jelentené. Ezzel párhuzamosan, ha a Hormuzi-szoroson és a keleti Földközi-tengeren áthaladó LNG-szállításokat is megszakítanák, az az európai LNG-ellátás 10%-át érintené. Fontos hangsúlyozni: ennek valószínűsége rendkívül alacsony - éppen ezért ezt a forgatókönyvet csak gondolatkísérletként érdemes kezelni.

Sőt, egy elhúzódó konfliktus esetén Katar akár úgy is dönthet, hogy alternatív, vezetékes exportútvonalakat alakít ki a Vörös-tenger irányába – ehhez azonban elengedhetetlen lenne Szaúd-Arábia beleegyezése. Több szakértő szerint éppen ez az oka annak, hogy miért nem valósultak meg eddig vezetékes összeköttetések a térségben. Az arab világ – Izraelen kívül is – mélyen megosztott, elsősorban a síita–szunnita ellentétek mentén, ami alapvetően gátolja a hosszú távú energetikai együttműködések kialakulását. Egy ilyen vezetékrendszer több országon haladna keresztül, amihez stabil és kölcsönös bizalmon alapuló politikai kapcsolatokra lenne szükség – ezek azonban hiányoznak.

Az európai gázpiac ideges - talán túlságosan is

Az kijelenthető, hogy földgáz esetében valódi ellátásbiztonsági probléma kialakulására jelenleg csak minimális az esély, ugyanakkor az árak emelkedésének jóval nagyobb tere van. Hiába esett közel 50%-ot áprilisra az európai irányadó földgáztőzsdén (TTF) a gáz ára a februári 59,3 euró/MWh-s csúcsát követően, most ismét jelentős emelkedésen van túl - legalábbis volt a tegnapi napig.

Bár az árjegyzés április végi, 31,3 euró/MWh-s mélypontjához képest hétfőn még 30%-os pluszban volt,

addigra a keddi piacnyitásra ezt lényegében lefelezte.

Míg tegnap 40,5 euró/MWh-n zárt, most reggelre 36,6 euró/MWh-n nyitott köszönhetően annak, hogy Donald Trump magyar idő szerint hajnalban bejelentette: Izrael és Irán között fegyverszünet lépett életbe - amelyet azóta már mindkét fél meg is sértett.

Ezzel az európai gáztőzsdén jegyzett energiahordozó lényegében "visszaadta" a iráni-izraeli konfliktus kitörése óta tapasztalt árnövekedést - mintha mi se történt volna.

ngeu_com (31)

Bár a közel-keleti - vagy az energiapiacon jelentős szereplőket érintő - konfliktusok rendszerint gyors áremelkedést váltanak ki az energiahordozóknál, a történelmi példák azt mutatják, hogy ezek a sokkok többnyire rövid életűek. Még a legsúlyosabb válságok – mint az 1979-es iráni forradalom, a 2003-as iraki háború vagy éppen a 2022-es februári orosz invázió – is „csak” időleges piaci reakciókat eredményeztek, ami után az árak jelentősen csökkentek - ahogy a félelem elült és a piacok alkalmazkodtak az új helyzethez.

Remek és friss példa erre az orosz-ukrán háború: a februári inváziót követően nem egészen 10 hónap alatt, az év végére az európai földgáz árjegyzése pont ugyanazon az árszinten volt, mint amikor a háború kitört:

ngeu_com (32)

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a piaci mozgásokat alábecsülhetnénk, hiszen a gyors visszarendeződés ellenére az árak a köztes időszakban többszörösükre emelkedhetnek, ami komoly sokkhatást gyakorolhat a piacokra és a gazdaságokra.

Summa summárum: még ha az izraeli–iráni feszültség ki is vált rövid távú, de jelentős áremelkedést, a tapasztalatok alapján valószínűbb, hogy átmeneti jellegű lesz – feltéve, hogy a konfliktus nem eszkalálódik régiós szintre.

Magyarország szerint ez veszélyes, de érdemes árnyalni a képet

Mindeközben az Európai Unió kedden bejelentette azt a tervét, amely 2027 végéig megszünteti az orosz kőolaj- és földgáz importját. A magyar kormányzat szerint ez súlyosan hibás döntés, hiszen egy ilyen helyzetben a kínálati oldal szűkítésével csak tovább fokozódik a felfelé irányuló nyomás az európai kőolaj és földgázárakon.

Ez részben igaz, de érdemes megvizsgálni az állítást, mert több fontos elem kimarad az indoklásból:

  • Az import tiltási kötelezettség - Magyarország számára, sok tagállamtól eltérően - csak 2027 végével lép életbe, ami még 2,5 év. Tehát a jelenlegi árakra, mivel az orosz források továbbra is rendelkezésre állnak, nem igazán vagy csak minimálisan van hatással a döntés, hiszen a TTF esetében a legnagyobb volumenben kereskedett termék a következő havi szállításokra szóló kontraktus. Mellékesen a 2028 januári leszállításra szóló TTF gáz ára jelenleg 30 euró/MWh körül alakul, ami csak minimálisan, 2%-ot emelkedett a közel-keleti konfliktus hírére - az uniós leválási terv bejelentése óta pedig 5%-ot összesen.
  • Egy másik fontos szempont, hogy bár nem ismerjük részleteiben a 2021-ben Oroszországgal kötött hosszútávú gázszerződés tartalmát, Nagy Márton nyilatkozata alapján tudható, hogy azt a TTF-hez indexálták. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a közel-keleti konfliktus – vagy bármilyen más tényező – miatt megemelkedik az európai gázár, az orosz importgáz ára is automatikusan emelkedni fog, hiszen az a TTF-hez, vagyis az európai árakhoz van kötve. Így kijelenthető, hogy az "olcsó orosz gáz" kijelentés önmagában nem állja meg a helyét, hiszen az európai gázárakkal együtt nő vagy csökken – a kedvezmény valószínűleg inkább a költségstruktúrában jelenik meg.

Ugyanis szintén többször elhangzott már kormányzati részről, hogy az orosz fél egészen Kiskundorozsmáig szállítja a gázt, így a logisztikai költségek alacsonyabbak lehetnek. Ezzel szemben az LNG-import esetében a nagykereskedelmi árra még rárakódik a szállítás és újragázosítás díja is, ami behozatali iránytól függően 5–15 euró/MWh többletköltséget jelenthet – ez pedig a jelenlegi árkörnyezetben 20–30%-os felárat eredményez, de semmiképp sem a dupláját vagy tripláját a piaci árhoz képest. Hozzá kell tenni, hogy a rezsicsökkentés miatt a lakossági számlákon egy befagyasztott, politikai aktorok által eldöntött ár jelenik meg, amely nem tükrözi a valós piaci árazást.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Keresőképtelenség

Az egészségügyi alkalmatlanság, a keresőképtelenség és a munkavállalói juttatások kérdése az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül a magyar munkajogban. A Munka Törvényk

Holdblog

Ember: küzdj....vagy lépj le!

\"Fight or flight\" - ez lett a jelenkor egyik legnagyobb dilemmája. Küzdjünk tovább (magyarul: éljünk tovább), vagy meneküljünk ki ebből a világból (ne éljünk tovább)?... The post Ember: k

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet