
A Magyar Nemzeti Bank évek óta erőteljes szerepet játszik a hazai pénzügyek zöldítése terén. Ma már világosan látszik, hogy a jegybank aktív szerepvállalása időben történt, pozitív eredményei vannak, a kérdés most már tehát az, hogy eljött-e az ideje a programok átalakításának, vagy az aktív jegybanki szerepvállalás felfüggesztésének.
Az MNB nemcsak a bankok tevékenységét szabályozó hatóságként, de finanszírozóként is sokat tett a magyarországi zöld hitelezés beindításáért. Erre szükség is volt, mert sokáig úgy tűnt, hogy a közép-kelet európai régióhoz hasonlóan a hazai intézményrendszer piacvezérelt módon nem, vagy lassan veszi át a nemzetközi gyakorlatokat, még akkor is, ha azok szemlátomást igen gyorsan teret nyernek. A Bloomberg adatai szerint világszerte nagyon dinamikusan növekszik a fenntartható adósságkibocsátás. A fenntartható adósságok (hitel + kötvény) dollárban mérve, globálisan már 2019-ben is 80 százalékkal növekedtek az egy évvel korábbi évhez képest, a 2020-as koronavírussal nehezített év is 32 százalékos bővülést hozott, de tavaly már több mint megduplázódtak. Ehhez csatlakoztak a magyar folyamatok is többek között a zöld államkötvények bővülésével, illetve az MNB által támogatott Növekedési Kötvényprogramon keresztüli zöld kötvény kibocsátásokkal.
Magyarországon a zöld kötvény kibocsátások, a zöld hitelezés, valamint általában a zöld finanszírozás terjedése a mai napig nem annyira piaci indíttatású, mint inkább a szabályozói környezetből és az MNB szerepvállalásából eredeztethető.
A KPMG által megkérdezett ingatlan fejlesztő, -kivitelező és - üzemeltető cégek zöme például a mai napig úgy véli, hogy a fenntarthatóság árát (különösen a mostani építőipari áremelkedések idején) még mindig nem tudja megfizettetni az ingatlanok vevőivel, vagy bérlőivel. A fenntarthatóság irányába tett lépések így közvetett formában, vagy csak hosszabb távon térülnek meg, például a rezsi típusú költségek, vagy – és ez a lényeg – a kedvezőbb finanszírozás oldalán.
Abban, hogy ez így van, kétségtelenül nagy szerepet játszott a MNB. Az MNB legnagyobb visszhangot kiváltó lépése a 200 milliárdos, majd 300 milliárd forintra emelt zöld lakáshitel csomag volt, hiszen ennek hatását közvetlenül érezhette a lakosság. Ennél azonban fontosabbak a háttérben zajló folyamatok és a zöld hitelezés beindításához szükséges banki felkészülés pozitív vagy negatív ösztönzőkkel való megtámogatása a jegybank részéről.
Ide soroljuk a tőkekövetelmény kedvezmény bevezetését, a fenntarthatósági témakörökkel foglalkozó vezetők kiválasztását, a fenntarthatósági lehetőségek és kockázatok feltárását, valamint az ezt támogató klímastressztesztek elvégzését, vagy akár a pénzügyi szektor legfontosabb társadalmi kérdését, az általa finanszírozott CO2 kibocsátások számítását és közzétételét. Ezek ugyanis – a konkrét piaci támogatásokkal együtt - oda vezettek, hogy a pénzintézetekben zömmel felálltak azok a csapatok, amelyek a jövőben képesek lesznek a fenntarthatósági szempontok érvényesítésére a hitelezésben, a kockázatkezelésben vagy a befektetésekben. Nem volt triviális, hogy ez ilyen gyorsan megtörténik.
Ide kapcsolódik, hogy a fenntarthatóság mérése, az ESG szempontok érvényesítése, a szükséges adatok beszerzése, sőt egyáltalán rendelkezésre állása a mai napig nem evidens feladat a régiós bankok számára. Nem véletlen, hogy a nyugati anyabanki gyakorlatok itteni implementálása sem megy zökkenőmentesen, ma is sokkal jellemzőbb az „abból főzünk, amink van” gyakorlat a pénzintézeteknél, mint a nyugat-európai anyabankok gyakorlatának egyszerű másolása. Nemcsak a bankok, hanem az ügyfelek – hiteligénylők, kötvénykibocsátók, befektetők – sincsenek olyan mértékben felkészülve a zöld finanszírozása, mint a fejlett országok nagyvállalatai. Ennek megfelelően az adatszolgáltatás minősége, sztenderdizáltsága és hitelessége is hagy még kivetnivalókat maga után, így a magyar bankrendszer kénytelen a maga által kidolgozott módszertanokkal dolgozni.
Ezek a hiányosságok rámutatnak arra, hogy a szabályozó hatóság szerepvállalásának még nem lehet véget vetni. Az azonban, hogy a kedvező folyamatok elindultak, kialakult a képességeknek, készségeknek és kapacitásoknak az a rendszere, amely a jövőben alapja lehet a zöld finanszírozásnak, nem megkérdőjelezhető. Mindez – a kétségtelenül nehezebbé váló monetáris és fiskális politikai környezettel párosulva – oda vezethet, hogy a jegybank a jövőben nem annyira forrásokkal, mint inkább szabályozói szerepével élve, és a már látható piackonform eredményeket felhasználva lép tovább a fenntarthatóság érvényesítésében. A szabályozók és jogalkotók egyre részletesebb és mélyebb szabályozásokat alakítanak ki a fenntartható célok elérése érdekében, amelyhez az egyik nagyon fontos transzmissziós csatorna a pénzügyi szektor.
Világszerte szigorítják a fenntarthatósági információk közzétételét, illetve hitelességét.
Az amerikai tőzsdefelügyelet, az SEC új tervei szerint azon cégeknél, ahol a fenntarthatósági kockázat materiális lehet, részletes adatokat kell közzétenni a pénzügyi jelentéseikben, így például a Scope 3 kibocsátásokat is. A materiális szó azonban kicsit csalóka lehet, mivel a jelenlegi tervek szerint, ha az eredménykimutatás, a mérleg vagy a cash-flow meghatározott soraira a fenntarthatósági kockázat 1 százaléknál nagyobb hatással van, az már materiális. Az EU is folyamatosan bővíti a fenntartható pénzügyek egyik alapját képező szabályozás, a Taxonómia végrehajtási szabályait, a közzétételi szabályokat (CSRD), vagy akár a szektorális szabályokat (CRR, Szolvencia, IDD), amelyek közül több változás már idén hatályba lép. Magyarországon az MNB a Zöld ajánlás kiegészítésére készül, és tervezi a tőkekövetelmény-kedvezmények körének felülvizsgálatát, de átdolgozott formában akár újra is indulhatnak egyes zöldprogramok.
A piackonform eszközök egyike lehet a zöld tőkekövetelmény-kedvezmény kiszélesítése.
Ez – a megfelelő prudenciális szabályok betartása mellett – nem kerül konkrét pénzösszegbe a tranzakciók egyetlen szereplőjének – hiteligénylő, bank, állam – sem, viszont erős ösztönző a bankok, és jó lehetőség a hiteligénylők számára, hiszen igénybevételével a pénzintézetek kedvezőbb hitelkonstrukciókat tudnak kialakítani az ügyfelek számára. Ez tipikus win-win szituáció, amely a további kedvező tapasztalatokkal, azaz a zöld hitelt felvevők kisebb nemfizetési arányát, vagy a hitelfedezetek értékállóságát látva még tovább javulhat, mégpedig teljesen piaci alapon.
A szerző a KPMG szenior menedzsere.
Címlapkép: Getty Images
Félmillió embert evakuálnak, leáll a tömegközlekedés: pusztító tájfun közelít
Akár 170 kilométeres szél is lehet.
Megszólaltak a szakértők a kurszki atomerőmű támadása után
Egyelőre normál szinten a sugárzás.
Trump komolyan gondolja: olyan klubhoz csatlakozna, ahol nem látják szívesen
Nem mindenki látná szívesen a klubban.
Minél előbb fel kell számolni a nők kedvezményes nyugdíját? Javaslatok nyugdíjreformra
Válaszcikk Farkas András írására.
Mi ez, ha nem magyar modell? Árrésstop és kamatplafon jön a szomszédban
Maga az elnök jelentette be.
Orbán Viktor főtanácsadója árult el újabb részleteket a készülő új akciótervről
Kiderült, miben gondolkodik a kormány.
Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok



Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.