- A most kialakult gazdasági helyzetben még azok a cégek is spórolnak az adakozással, akik megtehetnék. Az anyagiakon kívül, mivel tudja segíteni egy vállalat a civil szférát?
- Valóban, a gazdasági válság jelentősen visszafogta a vállalatok adakozási hajlandóságát. Ez elkerülhetetlen, amikor a vállalatoknak a túlélésért jelentős leépítéseket kellett végrehajtani. Mindennek következményeképp családok napi megélhetése vált bizonytalanná, amely ugyanakkor növeli a civil szféra feladatait. Ehhez viszont több forrás kell. Így a válság a civil szférát legalább duplán bünteti. A nem túl bíztató kilátások ellenére azonban nem szabad a civil szervezetek létjogosultságát lebecsülni. Az elmúlt évtizedben jelentősen nőtt a civil szervezetek és tevékenységük társadalmi elismertsége, beágyazódása mindennapjainkba. A vállalatoknak hatalmas felelősségük van abban, hogy ne hagyják visszafejlődni ezt a trendet. Még ha csak korlátozott anyagi eszközök állnak is rendelkezésükre, nagyon sokat tehetnek azért, hogy munkatársaik társadalmi felelősségvállalásra vonatkozó elkötelezettsége ne csökkenjen, hanem még inkább erősödjön. Mindez nem feltétlenül anyagi kérdés, hanem a vállalatvezetési filozófia alakulásának függvénye. Ha egy cég vezetése ösztönzi az ez irányú kezdeményezéseket, hatalmas lépést tesz előre. A segítségnyújtási lehetőségek tárháza pedig kifogyhatatlan, kezdve az önkéntes munkák megszervezésétől, a különböző civil kezdeményezésekhez való csatlakozásig. Személy szerint én ennek nagyobb értéket tulajdonítok, mint a pénzbeli adományoknak, mert segít az emberek társadalmi felelősségvállalásra ösztönzésére. Ha valaki kétkezi munkájával járul hozzá egy kezdeményezéshez (pl. egy kórház kifestése), az olyan élményt kap, amelyet valószínűleg majd máskor is át szeretne élni. A PricewaterhouseCoopers is ennek szellemében segít.
- Nyílván egy könyvvizsgáló cég elsősorban a szakmai tapasztalatát tudja felajánlani segítségképpen a civileknek. Ön szerint hasznos ez az alapítványok számára?
A segítségnyújtás hiányának egyik oka, hogy az adakozók nem bíznak abban, hogy az adomány jó helyre jut el. A könyvvizsgálat segít abban, hogy ez a bizalom megteremtődjön. Számunkra ezért rendkívül fontos, hogy az alapítvány, amelynek ily módon segítünk, a lehető legátláthatóbb módon működjön, tisztán el tudjon számolni. Erre kiváló példa a Csodalámpa Alapítvány, amellyel 2006 óta dolgozunk együtt, és amely csodálatos fejlődésen ment keresztül alapítása óta. A Csodalámpával való kapcsolatunk túlmutat a könyvvizsgálaton, számos más területen is segítünk.
- Milyen a visszhangja a vállalaton belül annak, ha a cég bevonja a munkatársait a jótékonykodásba?
Az alapítványok könyvvizsgálata mellett elsősorban önkéntes munkával járulunk hozzá a civil kezdeményezésekhez. Részt vettünk gyermekkórház festésében, díszítésben, óvoda felújításban. A Csodalámpa Alapítvány küldetését támogatva például önkéntes munkával segítünk a beteg gyermekek kívánságainak teljesítésében. Hihetetlen öröm nekünk is, amikor azt látjuk, az átadott laptop akkor annak a gyerekeknek a világ minden ajándékánál többet jelent. Nagyon fontos, hogy ezek a tevékenységeket a vállalat szintjén is kommunikáljuk, ezáltal is elősegítve a társadalmi felelősségvállalás népszerűsítését. Erre érdemes büszkének lenni.
(x)