IFRS Magyarországon? (x)
Mikortól lehet alkalmazni? A kormányhatározat lépcsőzetesen bővíti azok körét, akik a magyar számviteli törvény helyett az IFRS-ek szerint állíthatják össze egyedi beszámolójukat. 2016. január 1-től választható
- Tőzsdén jegyzett cégeknek
- Anyavállalati döntés alapján azon vállalkozásoknak, amelyek legfelsőbb anyavállalata a konszolidált beszámolóját az IFRS-ek alapján készíti el
- MNB felügyelet alá eső cégek esetében nem választható
2017. január 1-jétől kötelező
- Tőzsdén jegyzett cégeknek
- Hitelintézetek és egyes pénzügyi vállalkozásoknak
2017. január 1-jétől válaszható
- Biztosítók
- Könyvvizsgálati kötelezettség alá eső vállalkozások számára
2018. január 1-jétől kötelező
- Minden pénzügyi vállalkozásnak
A bevezetési sorrend logikus és végiggondolt, mivel azon vállalkozások esetében írja elő korábban a bevezetés lehetőségét, amelyek valószínűleg élni is fognak vele, már akkor, amikor ez még csak egy választási lehetőség. A tőzsdén jegyzett társaságok ugyanis már most az IFRS szerint készítik el a konszolidált beszámolójukat, így náluk a megfelelő apparátus és szaktudás rendelkezésre áll ahhoz, hogy az egyedi beszámolójuk szintjén is ezt alkalmazzák. Számukra tényleges költség és erőforrás megtakarítással járhat, ha csak egy beszámolási keretelv szerint kell elkészíteniük a konszolidált és az egyedi beszámolójukat is. Hasonló a helyzet a külföldi társaságok magyarországi leányvállalatainál is, bár ők jelenleg általában inkább csak információs csomagot állítanak össze a konszolidáláshoz, nem egy komplett IFRS beszámolót készítenek, így az ő esetükben előfordulhat, hogy tartogat meglepetéseket az új feladat. Miért jó ez? Mi a hátránya? Az IFRS alkalmazás egyik legnagyobb előnyének azt tartják, hogy egy határokon átnyúló egységes szabályrendszer, ami a mai globális világban nagyon egyszerűen összehasonlíthatóvá tesz különböző társaságokat (például egy magyar társaságot egy új-zélandi, vagy szingapúri társasággal). Ha nem megyünk ilyen messzire, csak mondjuk a régióban maradunk, akkor egy ilyen összehasonlíthatóság komoly versenyelőnyt is jelenthet a versenytársakhoz képest. Azt azonban észre kell venni, hogy mivel egy jelentős körnek csak opcionális az IFRS alkalmazása, sőt a magyarországi vállalkozások egy igen jelentős köre - a könyvvizsgálati kötelezettség alá nem eső társaságok - ki vannak zárva az alkalmazásból, előfordulhat, hogy éppen, megnehezedik az összehasonlíthatóság. Hosszú távon nem szerencsés, ha két beszámolási keretelv létezik egymás mellett, bár erre jelenleg globális szinten is rengeteg példa akad. Biztos, hogy kisebb-nagyobb zavart okoz, ha van olyan vállalkozás, amelyiknek továbbra is mindkét keretelv szerint el kell készítenie a beszámolóját (akár adatszolgáltatáshoz, akár adóbevallásokhoz), melyek közül az IFRS tekinthető majd az elsődleges keretelvnek. Ilyen esetben a várt költség és adminisztrációs teher csökkenés is elmarad. Ebből kifolyólag nem lenne meglepő, ha a kezdeti tapasztalatok kiértékelése után, illetve egy átmeneti időszak után az érintettek köre akár önkéntes, akár kötelező alapon tovább bővülne. Milyen kapcsolódó szabályok változását vonja ez maga után? Mivel az IFRS a magyar számvitel szabályoktól lényegesen eltérő értékelési elveken alapszik, a törvényalkotónak foglalkoznia kell az IFRS szerint beszámolót készítők adóalapjának meghatározásával. Szintén komoly kihívást fog jelenteni a szabályozó számára, hogy a nemzetközi elvek szerint meghatározott adóalap szerint kalkulált társasági adó és iparűzési adó hasonló adóztatást eredményezzen, mint a magyar számviteli szabályok szerint adózó versenytársaknál. Hiszen az egyenlő elbánás elvét szem előtt tartva nem várható el, hogy akár az IFRS vagy akár a magyar számviteli szabályok szerint beszámolót készítő előnyt élvezzen e tekintetben. Mindenesetre az IFRS-t választók körében a váltás tekintetében fontos mérlegelési szempont lesz a jövőbeli adóztatás felmérése. Ez mindenképpen alapos adótervezést igényel, mert a váltás akár jelentősebb adózási előnyökkel vagy hátrányokkal is járhat majd. Hogy pontosan hogyan változnak meg a kapcsolódó jogszabályok, még nem lehet tudni. A határozat a nemzetgazdasági minisztert jelöli ki arra, hogy 2015. szeptember 30-ig a feladatkörükben érintett miniszterek bevonásával az érintett jogszabályok módosításait készítse elő. A határozat alapján szintén a nemzetgazdasági miniszter feladata, hogy az IFRS-ek és azok kiegészítései teljes körű magyar nyelvű fordításáról, a már rendelkezésre álló fordítások ellenőrzéséről, javításáról, valamint az IFRS Foundation által kibocsátott szakkönyvek magyar nyelvre történő fordításáról, azok Magyarországon bárki számára hozzáférhetővé tételéről és a felmerülő költségek fedezetéről gondoskodjon. Hogyan kell készülniük a könyvelőknek? Ha valaki IFRS szerint állítja össze a beszámolóját, a könyvviteli szolgáltatás körébe tartozó feladatok irányítását, vezetését és az éves beszámoló összeállítását csak olyan személy végezheti, aki
- IFRS regisztrálási szakterületen szerepel a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásában, vagy
- IFRS minősítéssel rendelkező kamarai tag könyvvizsgáló.
Emellett egy IFRS beszámolót készítő társaság jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói feladatainak ellátására is csak IFRS minősítéssel rendelkező könyvvizsgáló részére adható megbízás. Az IFRS regisztráció szakképesítéshez kötött, azaz IFRS szakon megszerzett mérlegképes könyvelői szakképesítés alapján lehet kérni az IFRS minősítés bejegyzését. Van azonban egy átmeneti szabály, ami szerint 2015. június 30-ig az IFRS szakterületen legalább 3 éves igazolt szakmai gyakorlat elegendő az IFRS minősítéshez. 2015. július 1-je után az IFRS regisztráció egyik feltétele az IFRS szakon megszerzett szakképesítés lesz az általános szabályok szerint. Hogyan készüljön a társaság informatikai szempontból? Az IFRS keretelvek szerinti beszámoló elkészítése jelentős mennyiségű és az eddigiektől lényegesen eltérő tartalmú adatszolgáltatást kíván meg a társaságoktól. Az IFRS értékelési, besorolási és közzétételi kívánalmaknak való megfelelésnek elengedhetetlen feltétele egy jól testreszabott vállalati információs rendszer. Ez jelentős informatikai fejlesztéseket és többletköltséget jelenthet a társaságoknak, viszont egy jól kialakított rendszer tényleges adminisztrációs teher csökkentést eredményezhet közép és hosszú távon.

Az elemzések szerzői igyekeztek olvasmányos, ugyanakkor szakszerű általános információval szolgálni. A leírtak általános jellegéből adódóan, valamint az esetleges jogszabályi változások miatt kérjük, hogy a leírtak személyre szabott értelmezésével kapcsolatban lépjenek kapcsolatba velünk. (x)
Hat éve még senki nem bízott abban, hogy ez megtörténhet - Újra megnyílt az ikonikus műemlék
Emmanuel Macron adta át a tornyokat.
Meg is jött Moszkva válasza a légtérsértésre: nem ők voltak
Azt mondjuk nem magyarázták el, hogy az észtek miért gondolják másképp
Hat kilométeres füstfelhő szállt fel az éjszaka: ismét megmozdult a Tűzgyűrű
Három hónapja volt az utolsó kitörés.
Hasadás az EKB-ban: van, aki sürgeti az újabb kamatvágást
Feleslegesnek tartja, hogy rettegjenek az inflációtól.
Újra találkozik Trump és Zelenszkij – kardinális kérdés kerül az asztalra
Ukrajna biztonsági garanciáiba szállhat be az Egyesült Államok.
Kimondta a Harvard professzorra: nagyon súlyos adósságválság küszöbén állunk, leomolhat az USA gazdasági ereje
Kenneth Rogoff, a Harvard professzora szerint a dollár is áldozatul esik a krízisben.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod