Prémium

Szektoradók az Európai Bizottság célkeresztjében (x)

Portfolio
Vizsgálatot indított az Európai Bizottság az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohánytermékek gyártásából és kereskedelméből származó árbevételt terhelő adó ügyében. A vizsgálat idejére a két adó beszedését felfüggesztették.
Mi áll a vizsgálat hátterében?

Az Európai Bizottság úgy találta, hogy a fent nevezett adók esetében meredek progresszivitásról beszélhetünk, ez pedig ahhoz vezethet, hogy egyes piaci szereplők jelentős előnyre tehetnek szert másokkal szemben. A meredeken progresszív adókra ugyanis az jellemző, hogy nagyobb adóalap mellé aránytalanul nagyobb adóteher társul. Az pedig, hogy egy piaci szereplő ily módon előnyt szerez egy másikkal szemben, lényegében a vállalkozás szabadságának elvét sérti, hiszen ilyen szempontból nem egyenlő feltételek mellett működnek a piacon.

Fontos kiemelni, hogy a Bizottság nem magát a progresszív adóztatást sérelmezte, mikor elindította a vizsgálatot, hanem annak a mértékét.

A gyakorlatban ez a mérték azt jelenti, hogy bizonyos árbevétel szint felett a nagyobb élelmiszerláncok az élelmiszerlánc-felügyeleti díj esetében a korábbi lineáris díj mintegy hatvanszorosát fizetik meg. A dohánytermékek esetében pedig a díj - hivatalosan egészségügyi hozzájárulás - akár a negyvenötszöröse is lehet az eddiginek.

Hol tartunk jelenleg?

A vizsgálat folyományaként szünetel a vizsgálat tárgyát képező adók szedése. Emiatt érdekes kérdés, hogyan alakulnak majd az évben az adóbevételek, ugyanis július végével nagyságrendileg 15 milliárd forint élelmiszerlánc-felügyeleti díj megfizetése lett volna esedékes. A vizsgálat okán azonban a cégeknek ezt - egyelőre - nem kell megfizetniük.

Ráadásul megszűnt az 500 millió forint árbevétel alatti cégeknek az eddigi 0,1%-os fizetési kötelezettsége, ami tovább csökkenti a várható díjbevételt.

Érdemes azonban más aspektusból is megvizsgálnunk a helyzetet.

Az élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal érintett vállalkozások a díjfizetési kötelezettségük miatt a beruházásaikat jelentősen visszafogták A vizsgálat megindulása még nem elegendő ahhoz, hogy ez a beruházási hajlandóság visszaálljon az eredeti mértékre. Sokkal valószínűbb, hogy a beruházásaikat addig visszatartják, amíg megállapodás nem születik a Bizottság és a magyar kormány között a vizsgált adók ügyében.

A fentiekből következik, hogy jelenleg sem a beruházások nem pörgetik a magyar gazdaságot, sem a költségvetés nem jut hozzá a tervezett bevételhez.

Változhat-e a díj mértéke EU-s nyomásra?

A mostani vizsgálat sok hasonlóságot mutat egy korábbi, a reklámadót érintő eljárással. Ennek az esetében is az elvonás mértéke volt elsősorban a probléma forrása.
A reklámadót 2014-ben 40%-os adómértékkel vezette be a kormány bizonyos piaci szereplők számára, majd mértékét 2015-ben 50%-ra emelte. Másoknak viszont jóval kevesebbet vagy egyáltalán nem kellett fizetniük.

Az ügyben az a megoldás született, hogy egy köztes, jócskán a legmagasabb 50%-os mérték alatti, 5,3%-os reklámadó kulcs került alkalmazásra.

A két eljárás hasonlósága miatt feltehetőleg a jelenleg vizsgált két adó ügyében is hasonló lehet a megoldás.

Díj vagy adó?

Ha tüzetesebben megvizsgáljuk az Uniós indoklást, akkor az adók mértéke mellett egy újabb probléma is felmerül.

Miután élelmiszerlánc-felügyeleti díjról beszélünk, tulajdonképpen ennek a díjnak a hatósági ellenőrzések költségeit kell fedeznie. Ezt fontos kiemelni, mert az adóbevételekkel ellentétben jelen esetben egy díjról van szó, így ennek a mértéke arányban kell, hogy álljon azokkal a költségekkel, amik fedezetéül beszedték.

Az Unió számára így valószínűleg az is okot adott a vizsgálat lefolytatására, hogy az idei évben a tavalyi élelmiszerlánc-felügyeleti díj közel 15-20-szorosa került volna beszedésre, így egyúttal azt is vizsgálhatják, hogy valóban ennyivel növekedtek-e a felügyelet ellenőrzéseinek költségei.

Hogyan tovább?

A megoldás valószínűleg az lehet, ha a vizsgált két adó esetében a kormány alacsonyabb mértéket határoz meg. Ezt erősíti a dohánytermékek értékesítését terhelő adó vizsgálatának indoklása is.

A Bizottság hivatalos indoklása alapján ugyanis az egészségügyi hozzájárulásként szedett adó esetében, "kétségek merültek fel az iránt, hogy a dohánytermékek közegészségügyi hatásai progresszívan emelkednének az azokat értékesítő vállalkozások árbevételének megfelelően". Az Uniónak tehát nincs elvi kifogása az adóval szemben, pusztán nem tartja indokoltnak az eltérő adómértékek alkalmazását. A mérték módosításával az adó tehát akár legitimmé is válhat.

Adópolitikai szempontokat figyelembe véve a szektorális adók magyar adórendszerből történő fokozatos kivezetése lenne kívánatos, amivel szemben a gazdasági növekedéssel, a fogyasztás növekedésével megnövekedő abszolút adóbevételek jelentenék a megoldást hosszútávon. Ez segítené leginkább a főbb adónemek tekintetében már néhány éve megvalósult kiszámíthatóság kiteljesedését.


Szektoradók az Európai Bizottság célkeresztjében
Az elemzések szerzői igyekeztek olvasmányos, ugyanakkor szakszerű általános információval szolgálni. A leírtak általános jellegéből adódóan, valamint az esetleges jogszabályi változások miatt kérjük, hogy a leírtak személyre szabott értelmezésével kapcsolatban lépjenek kapcsolatba velünk.

(x)
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kellemetlen meglepetés az inflációban
Díjmentes online előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet