Prémium

Az élmény, ami megkülönböztet (x)

Portfolio
Mára a vállalatok jelentős része felismerte, hogy nem elég csupán kiváló minőségű terméket előállítani. A jó termék önmagában kevés, ha nincs mellette sztori, amely a termékhasználaton túl élményhez juttatja a fogyasztót. Az elmúlt években trendként jelent meg, hogy a cégek a vásárlókon kívül az alkalmazottak számára is élményt akarnak nyújtani a munkahelyeken. A vállalatok egyre növekvő része elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak, technológiai értelemben is új típusú kihívásokkal szembesüljenek, mintegy játszva vegyék az akadályokat. Mi haszna van ennek, miért akarják a vállalatok, hogy a dolgozók ne csupán jól teljesítsenek, de szeressék is a munkahelyüket?


Az élmény, ami megkülönböztet
Jeanne Meister cikke a Gallup egy amerikai felmérését idézi, amely szerint a dolgozók 68,5 %-a nem elkötelezett a munkahelye iránt. Életkori megoszlást is vizsgálva pedig azt találták, hogy a nem elkötelezettek aránya 4%-kal magasabb az Y generációs korosztályban, mint az X és a baby boomerek esetében. Míg utóbbiak átlagosan 4,6 évente váltanak munkahelyet, addig az Y-ok nagyjából 2 évig bírják egy helyen. Ez a típusú "hűtlenség" a fluktuáció okozta bevételkiesésből adódóan szabad szemmel is jól látható összegegekkel rövidíti meg a cégeket. Ezért fordulnak a vállalatok a munkaerő felé és igyekeznek megtalálni azokat a motivációs eszközöket, amelyek megoldást nyújthatnak a fenti problémára. A legtöbb vállalat a munkahelyekre próbálja becsempészni az élményt különböző szolgáltatásokkal - amolyan céges juttatásként már jó ideje jelen vannak az irodai konditermek, ingyen masszázs, egészséges ételek - a mostani akciók azonban ezeken jóval túlmutatnak. A HR területén igazán innovatív cégek arra törekszenek, hogy a kollégák a munkahelyet éljék meg élményként. Ilyen például az Airbnb, ahol a munka minden eleme - a fizikai, érzelmi, intellektuális, a virtuális is - úgy épül fel, hogy inspirálja az alkalmazottakat. Olyannyira stratégiai szinten gondolkodnak az élmények nyújtásában, hogy a HR igazgatót ma már "Employee Experience" igazgatónak hívják.

A generációra jellemző attitűdökből - de talán az ember alaptermészetéből - adódóan ennél kevésbé extrém, mégis hatékony megoldást jelent a játékos megoldások alkalmazása a munkahely-élmény kialakításának érdekében. A gamificationt alkalmazó cégek esetében a játékosított megoldások számos alkalommal, egymástól nagyon eltérő területeken is hatékonynak bizonyultak. Ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, logikus, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni és a vállalati folyamatokat is sikerrel tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. A HR különböző területein - toborzás, képzés vagy akár a munkaerő megtartás - különösen jó eredményeket érhetünk el a gamification alkalmazásával.

Az élmény, ami megkülönböztet
Ma még többször - de szerencsére egyre ritkábban - merül fel a kérdés, hogy ha játszunk a munkahelyünkön, akkor ki fogja elvégezni helyettünk a munkát? A gamificationt valójában a vállalati célok megvalósításának katalizátoraként alkalmazzák. Célja elsősorban az, hogy a vállalati HR folyamatokban a játékoknak azon elemeit és jellemzőit használják ki, amelyek a felhasználókat elkötelezetté és motiválttá teszik. A játékban azt szeretjük, hogy élményt ad, szórakoztat, tiszták és világosak a szabályok, lehet versenyezni, együttműködni, vannak szövetségeseink, akikkel együttműködhetünk és ellenségeink, akiket le kell győznünk. Motivál, hogy lássuk, képesek vagyunk megoldani a feladatot és ugyanez, ami miatt újra és újra nekilátunk. És ez az élmény az, amely miatt a játékosítás működött a PwC toborzási játékában, a Walmart biztonsági képzésében és a Next Jump elköteleződést erősítő alkalmazásának esetében is.

A PwC a Multipoly nevű szimulációs játékot alkalmazta, amely során a potenciális jelentkezők a PwC virtuális munkavállalói lehetettek. Egy teljesen valósághűre modellezett környezetben valódi problémákat kaptak feladatként, kollégákkal, vezetőkkel, konfliktusokkal, ahol átélhették, hogy milyen lenne ennél a cégnél dolgozni. A játék eredményeként a jelentkezők száma csaknem a háromszorosára emelkedett, a PwC karrier oldalán előzőleg eltöltött átlag 15 perc helyett a játékosok órákat játszottak, közben megismerkedtek a vállalat felépítésével, az elvégzendő feladattípusokkal, az elsajátítandó készségekkel és egészében a vállalat szervezeti kultúrájával. Ez nem csupán megszűrte a jelentkezőket, de fel is készítette őket a felvételi interjúra és további pozitív externáliaként a felvettek beilleszkedését is gyorsabbá tette.

Az élmény, ami megkülönböztet
A Walmart példája egy egészen más célcsoportra koncentrált, a fizikai munkaerőre. Célja a vállalati képzés hatékonyabbá tétele volt: azt kellett elérnie, hogy egy nagyon szórt munkaerőállomány ragaszkodjon a biztonsági előírásokhoz. A képzést 3 perces játékosított alkalmazások jelentették, amelyeket beépítettek a dolgozók munkafolyamatába. És mielőtt tudatosult volna, a dolgozók nem csupán a játékban elért helyezésükről beszéltek, hanem arról is milyen fontos a biztonsági protokollok betartása. A játék érzelmileg involválta a munkatársakat és ezzel a viselkedésük megváltoztatásában a lehető leghatékonyabban érte el a célját. Az eredmények pedig egyszerűen lenyűgözők: a balesetek száma 54%-kal csökkent a játékosítást alkalmazó Walmart központok körében.

A Next Jump is azok közé a vállalatok közé tartozik, amelyek felismerték, hogy a munkavállalók egészsége és fittsége a cég számára rendkívül fontos, hiszen ennek segítésével nőhet a teljesítmény, és csökkenhet az életmódbetegségek következtében betegállományban töltött idő. Az egészséges életmód támogatására a Next Jump alapítója konditermet telepített cége irodájába, ám a kezdeti lelkesedés után a munkaerő mindössze 15%-a használta az eszközöket. A meghirdetett csoportos programok, pénzjutalmak, díjak, bónok és cégen belüli versenyek azonban nem várt mértékben aktivizálták a munkatársakat, így mára a dolgozók több mint 80%-a használja ki a rendelkezésére álló sportolási lehetőségeket.

A tanulság, hogy minden lehet játék: a tanulás, az ismeretszerzés és a munka egyaránt. Ha képesek vagyunk ezeket a hagyományos értelemben vett kötelezettségeket élménnyé konvertálni úgy, hogy tartalmat, vállalati értéket tudunk közvetíteni, akkor jelentős eredményeket érhetünk el a HR szinte minden területén.
Vendler Balázs
a MarkCon Csoport ügyvezetője és a Games for Business alapítója
a Personal Hungary "HR Informatika" területének szakértője


Az élmény, ami megkülönböztet

(x)
Kasza Elliott-tal

The Home Depot, Inc. - elemzés

A májusi Top 10-es listám hatodik helyezettje. A ROIC miatt figyeltem fel rá, amikor a listát nézegettem, és a chartja is tetszik, lehet benne pár hónapon belül egy jó beszálló.CégismertetőA

Kiszámoló

Raiffeisen Gold 2.0 vége?

Írtam nemrég, hogy kijött az új prémium csomag a Raiffeisentől és hát sokkal rosszabb lett. Nem csak az elvárt bejövő utalás lett lényegesen több, de az utalások ingyenessége is limitált l

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Bármikor beleroppanhat Oroszország a háborúba, ha a Nyugat enged a riválisának

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Hitelezés 2024
2024. május 14.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Hillside Bankers