Mi kell ahhoz, hogy több új autót vegyünk? Egy profi kereskedőtől megtudhatja (x)
Az eredti szakmám gépészmérnök, 27 évig a mezőgazdaságban dolgoztam, ez nálunk egyfajta családi tradíció is. Kamaszként már nagyon érdekeltek az autók: 14 éves voltam, amikor édesapám új Csepel motorkerékpárját darabokra szedtem - igaz, utána össze is tudtam szerelni. Így talán nem annyira meglepő, hogy Győrben a közlekedésgépészeti technikumban érettségiztem. Az egyetemen szereztem az agrárgépészmérnöki, majd vállalatgazdasági szakmérnöki képesítésemet, utóbbiból doktoráltam is.
Mosonmagyaróváron kezdtem el dolgozni, 27 évig ugyanannál a mezőgazdasági cégnél. 1993-ban váltottam, akkor nyitottuk meg az első autókereskedésünket - úgyhogy így 70 év felett büszkén mondhatom, hogy ez életem második munkahelye.
Agrár-tapasztalattal miért pont az autókereskedelembe vágott bele? Milyen volt az üzleti környezet a kilencvenes évek elején Nyugat-Magyarországon?
Az egész úgy kezdődött, hogy egy barátom és a fia használt autókkal kereskedtek, és az az ötletük támadt, hogy nyitnának egy autószalont. Akkor az Opelnek és a Suzukinak volt magyarországi gyára, ezért bejelentkeztek az előbbihez. A - meglehetősen fapados - logika szerint ugyanis, ahol gyártanak valamilyen autót, abban az országban annak van a legnagyobb a piaci részesedése. Így van ez az olaszoknál, ahol a Fiat, a franciáknál, ahol a Renault a legkelendőbb márka. Így tehát az ő telkükön kezdtünk el kereskedni, 1,5 millió forint indulótőkével.
Nekem már akkor is voltak élő banki kapcsolataim, és javarészt banki kölcsönből csináltunk egy olyan autókereskedést, ahol két autó állt a bemutatóteremben, és három autónak volt állása a szervizben. Hozzáteszem: 1993-ban öten kezdtük, az első csapatból három éve még négyen a cégnél dolgoztunk. Ehhez képest ma 47 emelőn áll minden reggel autó a cégcsoportnál. A kezdeti sikert jól mutatja, hogy a régióban 1992-ben 14 Opelt adtak el. Mi 1993 júniusától év végéig 146 kocsit értékesítettünk.
Emlékszem, az első autó, amit eladtunk, egy Opel Astra volt.
Ma már hat márkával foglalkozunk öt kereskedésben, amivel gyakorlatilag az egész Észak-Dunántúlt (Tatabánya, Győr, Sopron, Mosonmagyaróvár, Csorna) lefedjük.Új kocsit eladni elég bonyolult dolog, és ahhoz, hogy kellően sikeresek legyünk, elengedhetetlen, hogy legyen egy megalapozott jó híre a cégnek.
Ehhez viszont kell egy jó műhely. Azokban a városokban, ahol jelen vagyunk, mi generáljuk a legnagyobb forgalmat a szervizeinkben is.Tapasztalataim szerint az országos átlagnál lényegesen hosszabb ideig járnak hozzánk szervizbe a vásárlóink: sokan 3-4 év után elmennek márkafüggetlen, vagy fekete javítóiparba. Nálunk 8 év körüli az átlagéletkora a bejövő kocsiknak, és cégeink többségében magasabb a forgalmunk, mint a város összes többi márkakereskedőjéé.
Mennyire tudatos, hogy csak nyugat-Magyarországon terjeszkedik a cég?
Én Mosonmagyaróváron lakom, így mindegyik kereskedés egy órán belül elérhető számomra, az időbeosztásomat pedig úgy szervezem, hogy minden kereskedésben hetente ott legyek minimum fél napot. Így nagyjából Budapesttől az osztrák határig optimális számomra a terület.
Jobban érzem magam, ha van egy személyes rálátásom a végzett munkára.
Tény, hogy a fővárosban sokkal nagyobb darabszámot lehet elérni eladásban, mivel ma Magyarországon az összes vásárlás 70 százaléka flottás, és 10-ből 7 flottavásárló Budapesten veszi meg az autóját. Ez azt is jelenti, hogy Budapesten stílusban és szakmai hozzáértésben is másfajta kereskedelmi ismeretek kellenek. Mi vidéken kezdtünk, és munkatáraimmal elsősorban a helyi kereskedelemhez szükséges ismeretekkel rendelkezünk. Így - bár lett volna rá lehetőségünk - nem akarunk Budapesten dolgozni.Azt tudjuk, hogy számottevő vásárlóerő érkezik a szomszédos országokból, Ausztriából, Szlovákiából: így van ez az autókereskedelemben, szervizben is?
A külföldi autóvásárlók nem jelentenek számottevő arányt, szlovákiai vásárlóink átlagosan havonta egy kocsit vesznek. Az osztrákoknál inkább az a jellemző, hogy az autójukat Sopronba hozzák javítani, de természetesen minden autóra ki van írva az ár euróban is, és előfordul, hogy szervizelés közben az ügyfél a feleségének vesz egy új autót.
A magyar vásárlóknál azonban általában sokkal hosszabb döntési folyamat előzi meg az autóvásárlást, ennek a folyamatnak egyik legfontosabb eleme a pénzügyi döntés. Mivel lehet motiválni a vásárlókat, hogy új autót vegyenek?
Az autóvásárlást, az új autók vásárlását egyértelműen ösztönözni kellene. Meglátásom szerint összesen annyi szükséges hozzá, hogy elhitessük az emberekkel, hogy a hitel jó dolog.
Most sokkal jobb kondíciókkal, és sokkal biztonságosabban lehet hitelből autót vásárolni, mint a 2008-as válság előtt. Ennek ellenére a nyolc évvel ezelőtti hitelkihelyezésnek ma 10%-a realizálható. Sokan tehát azért nem vesznek új gépjárművet, mert tartanak egy hitelfelvétel következményeitől, a korábbi rossz tapasztalatok miatt.
A vásárlók döntő többsége nagy értékű autót is készpénzzel vesz, de nyilvánvalóan lényegesen kevesebb embernek van készpénze autóvásárlásra, mint ahányan valójában jól járnának, ha új kocsit vennének. Részben ebből is következik az, hogy manapság az összes új forgalomba helyezés 80 százalékát a nyugatról behozott használt autók adják, amelyek átlagéletkora 10,5 év, és 13 év felett van a magyar autók átlagéletkora. Ez rendkívül rossz, sőt, veszélyes tendencia.
Hogyan tud együttműködni egy bank és egy autókereskedelemmel foglalkozó cég? Másképp kell tekintenünk erre az együttműködésre most, mint a kilencvenes években?
Abban a fejlődésben, amit elértünk, banki partnereinknek is komoly érdemük volt. Úgy is mondhatnám, ha nem lennének bankok, én ma nem lennék vállalkozó, a cégcsoport pedig nem tartana ott, ahol.
Amikor az üzletág őskora az 1990-es években elkezdődött, minden márka arra törekedett, hogy legyen egy saját pénzintézete, és a banki tevékenységből eredő hasznot első helyen, áttétel nélkül tudja realizálni. 15 évvel később, amikor a gazdasági válság közeledett, egy bizonyos nagyságrendet elért a hiteligény az autókereskedelemben, és akkor kezdtek egymásra találni a bankok és a márkaimportőrök.
Az importőrnek természetes érdeke, hogy a kereskedők szintjén is működjön az a pénzügyi háttér, amellyel reálisan elvárható módon jelen tudnak lenni a piacon. Számunkra az első, professzionális hozzáállású pénzügyi partner a CIB Lízing volt, ők az elsők között tudtak hitelt nyújtani autóvásárláshoz és -értékesítéshez. A több évtizedes együttműködés során kialakult egy gyümölcsöző bizalmi kapcsolat is a pénzintézettel, ez például a hitelkihelyezésben jelentett jelentős előnyöket.
Fontos kiemelni a készletfinanszírozás helyzetét is: ahhoz, hogy mi dolgozni, kereskedni, autót megmutatni tudjunk, szükséges, hogy rendelkezésünkre álljon egy stabil készlet, hiszen ahogy egy cipőt sem veszünk meg anélkül, hogy felpróbálnánk, az autót is meg kell mutatni a vevőnek.
A gépjárműfinanszírozásához a hitelkeretünk jelentős részét a CIB adja, ez is a stabil kapcsolat és a korábbi évek közös munkájának eredménye.A vevőknek pedig természetesen fontos, hogy a lehető legkedvezőbb feltételekkel kapjanak hitelt autójuk vásárlásához: azt tapasztalom, hogy a CIB-nek tényleg ügyfélbarát hitelei vannak, az ajánlataik a legjobbak között vannak.
A cégcsoport fejlődése látványos, működése egy gyorsan változó piacon egyértelműen stabilnak mondható. Mit gondol, milyen lehetőségek várnak az Autentik Csoportra a következő években? Mi jelentheti a legnagyobb kihívást?
A magam részéről azt remélem, hogy 5 év múlva nem napi 8-10 órát fogok munkával tölteni, hanem elég lesz néha bejönnöm egy kávéra.
Manapság sokan úgy gondolják, nem kifizetődő az, ha valaki hosszú távon lojális egy céghez. Talán nem okozok meglepetést azzal, ha azt mondom, hogy én ezt nem így látom. Úgy érzem, egy stabil, tapasztalt csapattal dolgozom:
a legfiatalabb operatív vezető is 2000 óta dolgozik a cégcsoportnál.
A mi szakmánkban a bizalom és a személyes kapcsolatok ápolása elengedhetetlen, így ezeknek az erősítésére a továbbiakban is nagy hangsúlyt fektetünk majd.(x)
Miközben Magyarországon majd megfagytunk tavasszal, a világ többi része valósággal "lángolt"
A globális klímaváltozás kavart be.
Ha ezt meglépi Irán, azt az egész világon érezni fogják
Egy atomrobbanás után ez a legsúlyosabb lehetséges fejlemény.
A nőket is besoroznák az európai nagyhatalomnál, 60 ezer katonára van szükség
"A fegyveres erőknek meg kell kezdeni a sorkatonasághoz való visszatérést".
Hétfőn hidegfront érkezik Magyarországra: zápor, zivatar, viharos szél jöhet
Megérkezett az előrejelzés.
Indul a vizsgálat: ki is vonhatják a Boeing 787-es gépeket a forgalomból
Átfogó ellenőrzést tartanak Indiában.
40. szülinapját ünnepli Schengen, miközben a szemünk láttára hullik szét
Eltűnőben a határok nélküli Európa.
Tudom, hogy nem pihensz idén nyáron!
A foci globális erejének és jelenlétének összekötöttsége mindenféle őrültségekre képes késztetni a döntéshozókat. Ez a történet 25, de még inkább 65 esztendővel ezelőttről indul: l
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
Indulnak a revízió háborúi
700 ezer kontra 7 milliárd. Az egyik nagyságrendekkel kisebb szám, mint a másik. A számok elvont világából a reális világba tolva a dolgot: hétmilliárd eurónak...
The post Indulnak a revízió
Azok a drága előfizetések!
Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség


- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.