Európai egészségügyi szuverenitás: vannak megoldások! (x)
Prémium

Európai egészségügyi szuverenitás: vannak megoldások! (x)

PR cikk
Európa már nem tudja biztosítani függetlenségét az egészségügy területén, és rendszeresen kell megküzdenie gyógyszerhiánnyal, a városi orvosi ellátásokat is beleértve. Még három évvel a Covid-járvány után is ázsiai szereplők látják el az európai piac kétharmadát gyógyszerhatóanyagokkal, a gyógyszerek előállításához használt összetevőkkel. És ez az arány a legjobb szándék ellenére is folyamatosan nőtt az elmúlt években.

Az egészségügyi terület tényleges szuverenitásának visszaállítása érdekében, ha csak részben is, sürgősen vissza kell telepíteni Európába a legfontosabb hatóanyagok előállítását. Milyen megoldásokat kell tehát bevezetni e visszatelepítés ösztönzése érdekében?

Először is az EU-ba történő beléptetéskor és az Európában kiírt pályázatok keretében meg kell szigorítani az európai gyógyszerellátással kapcsolatos környezetvédelmi, szociális és fenntarthatósági kritériumokat. Az európai vállalatok radikálisan megerősítették környezetvédelmi és szociális politikáikat, és lehetővé kell tenni számukra, hogy ezeket a kötelezettségvállalásokat az ezen kihívások köré épülő, kiegyensúlyozott kiválasztási folyamat keretében érvényesítsék. Az sem folytatható tovább, hogy a kiválasztási folyamatok során számos szereplő földrajzi távolságát nem veszik figyelembe. Ez az újfajta megközelítés egyébként azt is lehetővé tenné, hogy tökéletesen összehangoljuk a vállalati társadalmi felelősségvállalás keretében vállalt kötelezettségvállalásokat és az európai vállalatok versenyelőnyét.

Másik megoldást jelenthet, ha egyes gyógyszerek esetében felülvizsgáljuk az Európában történő értékesítésre alkalmazott árkorlátokat. A hatóságok jelenleg rendkívül alacsony „maximális” eladási árakat írhatnak elő ezekre. Ahhoz, hogy nyereséget termeljenek, az ezeket a gyógyszereket előállító vagy forgalmazó vállalatok még most is túl gyakran használnak fel a világ olyan tájairól származó hatóanyagokat, amelyek előállítási költségeivel képtelenség felvenni a versenyt. Az európai egészségügyi szuverenitáshoz ezeket a maximális árakat is újra egyensúlyba kell hozni, ami fenntartható és versenyképes gazdasági szerkezetet élesztene újra Európában. Az ilyen intézkedések hatással lesznek egyes gyógyszerek előállítási költségeire, ez a többletköltség azonban elhanyagolható ahhoz a magas árhoz képest, amit a tagállamok válság vagy hiány idején kénytelenek fizetni.

Ahhoz, hogy Európa megőrizze és megerősítse innovációs képességeit, egyszerűsíteni kell az új hatóanyagok engedélyezésére vonatkozó adminisztratív eljárásokat, és új technológiákat kell bevezetni, különösen olyanokat, amelyek lehetővé teszik a fenntarthatóbb termelést, ami szintén meghatározó tényező lesz. Európában olykor több évig is eltarthat a minősítési eljárások lefolytatása, minek következtében egyes vállalatok úgy dönthetnek, hogy olyan más országok felé fordulnak, ahol az innovációs eljárások kevésbé nehézkesek, kevésbé időigényesek és kevésbé költségesek.

Végezetül pedig lehetővé lehetne tenni a tagállamok számára, hogy pénzügyi és adóösztönzőkkel jobban támogassák az egészségügyben működő európai iparvállalatokat. Ez erős jelzés lenne mind az itt lévő, mind pedig azon külföldi vállalatok számára, amelyek az Európában való letelepedést fontolgatják. Annak biztosítása érdekében, hogy ez a támogatás célirányos és eredményes legyen, hasznos lenne, ha minden tagállam összeállítaná az egészségügyi szuverenitáshoz szükséges alapvető hatóanyagok és gyógyszerek listáját, majd a kutatáshoz, az innovációhoz és az infrastruktúra-korszerűsítéshez nyújtott állami támogatásokkal, valamint a fenntartható beruházások adóügyi támogatásával erre összepontosítaná erőfeszítéseit. Kívánatos lenne továbbá, ha az Európában termelő vállalatokat részesítenék előnyben, például a kórházi közbeszerzések során.

A gyógyszerhatóanyagok előállításának Európába történő nagyszabású áttelepítése bizonyára nem egy nap alatt fog megvalósulni, de számos olyan megoldás létezik, amely lehetővé teszi, hogy ezt már ma elkezdjük. Minél hamarabb fog hozzá Európa az áttelepítésnek, annál hamarabb nyeri vissza szuverenitását az egészségügy területén.

Karl Rotthier

Az EUROAPI vezérigazgatója

(x)

Ricardo

Milton Friedman és az MMT

Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i

RSM Blog

Két éves a bejelentővédelmi törvény

2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Holdblog

Az egykulcsos szja kelet-európai szokás

A legtöbb európai ország progresszív adórendszert üzemeltet: a fizetendő személyi jövedelemadó arányos a keresettel. A grafikonon a legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsok és a kiegészít

Grandio Blog

A kötvénypiac csendes forradalma

Sokan temették már a kötvénypiacot az utóbbi évek során, azonban a jelenlegi hozamszintek mellett épp most kínálkozhat kivételes lehetőség a hosszú távban gondolkodó befektetőknek. A mosta

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Sikerklub hazai kkv-nak

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum

2025. szeptember 17.

Portfolio Future of Finance 2025

2025. szeptember 18.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet