Üzlet

Tényleg a gyorshajtás a legfőbb bűnös?

Hámor Iván
Az év eddig eltelt hét hónapjában a személysérüléses közúti balesetek száma csökkent, a balesetekben meghalt emberek száma azonban enyhén emelkedett az előző év hasonló időszakához képest - erről Halmosi Zsolt, országos rendőrfőkapitány-helyettese beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján, bejelentve, hogy fokozott ellenőrzési akció kezdődött péntektől augusztus 20-ig.
A dandártábornok elmondta, az országos akció célja, hogy a most következő és az ünnepi hétvégét ne lehessen fekete hétvégének nevezni, ahogy az elmúlt hétvégéket, amelyeken számos halálos baleset történt. Az ellenőrzések a legforgalmasabb utakra, a turisztikailag frekventált területekre, a városközpontokra, a szórakozóhelyekre, a városok ki- és bevezető szakaszaira, valamint az üdülőövezetekre koncentrál. A dandártábornok a passzív biztonsági eszközök használatára, a sebesség helyes megválasztására is felhívta a figyelmet. Beszélt arról is, hogy a rendőrség valamennyi, mintegy 200 sebességmérő eszközt beveti az akción. Az ellenőrzés során megállítottak esetében az ittas vezetés kiszűrése érdekében szondáztatnak, továbbá elsősorban a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használatát figyelik. A rendőrség által gyűjtött előzetes - azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő - adatok alapján 2012. január 1. és július 31. között összesen 8 233 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 4,5 százalékkal kevesebb a tavalyi 8 625-nél. A múlt év első hét hónapjában 319-en haltak meg az utakon, idén 326-an. Valamivel kevesebb, 884-hez képest 879 volt az ittasan okozott balesetek száma. A balesetek legfőbb okai továbbra is változatlanok: minden negyedik baleset gyorshajtás miatt történik, ezt követi baleseti okként az elsőbbség meg nem adása, illetve a kanyarodási szabályok megsértése.

Tényleg a gyorshajtás a legfőbb bűnös?
A balesetek 59% a gépkocsivezetők okozták, bár esetükben a rendőrség megjegyezte, hogy a közúti forgalmon belüli arányuk a legmagasabb. A teherautóvezetők 9, az autóbuszvezetők mindössze 1 %-át okozzák a baleseteknek. A kerékpárosok, segédmotor-kerékpárosok és motorosok nem fordítanak kellő figyelmet a közlekedési szabályokra, gyakran ittasan közlekednek, és nem használnak védőfelszereléseket - mondta Halmosi Zsolt, aki szerint ők 5%-ban felelősek a balesetekért.

A statisztikák alapján a hatóságok a gyorshajtást szokták megjelölni, mint legfőbb baleseti okot, és ennek az "üldözésére", szankcionálására fordítják a legtöbb időt, energiát, holott a többi ok - elsősorban az elsőbbségadás szabályainak betartására vonatkozó szabályok megszegése és a kanyarodási szabályok be nem tartása, de ide tartozik még a figyelmetlenség is - összességében több baleset forrása. Az ilyen jellegű magatartás a legtöbbször akkor sem kerül szankcionálásra, ha közvetlenül a rendőrök szeme láttára történik.

A balesetek számának és súlyosságának csökkentésére - természetesen a megfelelő, közérthető, és minden résztvevő által készség szinten elsajátított - szabályrendszeren kívül a megfelelő odafigyelés is szükséges. Ez vonatkozik az adott útszakaszra érvényes általános és konkrét szabályok alkalmazására, valamint a forgalom folyamatos figyelemmel kísérésére, hogy szükség esetén a lehető legjobb "menekülő útvonalat" válassza a járművezető, ami sok esetben nem a vészfékezés, mert azzal csak újabb kockázatos szituáció jön létre.

Ebben a hatóságoknak és a közlekedés résztvevőinek is együtt kellene működniük, aminek eredményeként a két fél nem az ellenséget, hanem a partnert látja egymásban. Kétségtelen, hogy könnyebb - és költségvetési bevételtermelő oldalról nézve hatékonyabb - a lesből, a megelőzésre való törekvés legkisebb jelét sem mutatva a sebességet mérni, majd az objektív felelősség alapján a büntetést postázni, mint a folyamatos koncentrációt, az új körülményekhez való alkalmazkodást és a megfelelő "válaszlépéseket" megtenni.
KonyhaKontrolling

Nem TBSZ brókerek Magyarországon

Már több mint 3 éve írtam a TBSZ-t ajánló brókerekről, amelyeket érdemes használni. Időközben sajnos a TBSZ adózása megváltozott, ezért arra gondoltam, hogy megnézem, van-e érdemes nem TB

Holdblog

A Klubvébé lehet az új Szuperliga

Javában zajlik a 2025-ös, lényegében kísérleti Klubvilágbajnokság az Egyesült Államokban. A látottak inkább kevesebb, mint több meglepetéssel szolgálnak, de lehet, hogy van valami, amiről

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kényszerszövetségesével bukhat Magyarország, Ursula von der Leyen megtalálta a kiskaput
Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Díjmentes online előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet