A szervizek negyedét elsöpri az elektromosautó-forradalom
A felmérés során kiderült, hogy a szolgáltatók ötöde (20,8 százalék) már nem is létezik a bejelentett telephelyen, 18,3 százalékuk pedig tevékenységük szerint nem tekinthető járműszerviznek, mert vagy nem nyújtja a meghirdetett szolgáltatást, vagy nem rendelkezik a feltüntetett szolgáltatás elvégzéséhez szükséges műszerparkkal. További 13,3 százalékot pedig azért nem vettek fel az adatbázisba, mert azok nem vállalták a közösségi értékelést, vagy úgy érzik, hogy a műhely leterheltsége és a munkaerőhiány miatt úgysem tudnának további megrendeléseket elvállalni.
Összességében a felmért szervizek kevesebb mint fele - 2100 - került be az adatbázisba. Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke szerint ez ráadásul csak a jéghegy csúcsa. Az online adatbázisokban megtalálható szervizeken felül további 40-50 ezer műhely üzemelhet feketén.
A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet már 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság szervizelési szokásait.
A kétévente - 2400 fő megkérdezésével - készülő felmérésekből az derült ki, hogy 2008 óta folyamatosan nő a független szervizek forgalma - csak 2012 és 2014 között stagnált - és 2018-ban már a lakosság 78 százaléka ilyen műhelyekben javíttatja autóját.
A márkafüggetlen szerelőműhelyek felé fordulás tíz éve erősödő tendencia: amíg 2008-ban még csak az autók 58 százalékát vitték ilyen műhelyekbe, ez a szám folyamatosan nőtt az idei 78 százalékos csúcsig, miközben a márkaszervizek folyamatosan szorulnak vissza. Eközben azok aránya is fokozatosan csökkent, akik maguk javítják autójukat.
A villáskulccsal már nem sokra mennek
Bár a tanulmány értelmezhetőségi okokból csak két kategóriára bontja a műhelyeket - független és márkaszervizre - a Bosch kommunikációs igazgatója, Ficzere Ferenc szerint érdemes a függetlenek között is különbséget tenni.Ma már nem az alkatrészek cseréje és azok beszerzése körül forog az élet a szervizekben - hiszen ezek online bárki számára elérhetők - hanem a diagnosztikai berendezések korszerűsége és az általuk vizsgálható autómárkák száma az érdekes
- mondta a Portfolio-nak Ficzere.A márkaszervizben jellemzően a saját márka vizsgálatára vannak kalibrálva a diagnosztikai eszközök, ezzel szemben egy független szervizben akár az utakon futó autók 90 százalékával is kompatibilis lehet a diagnosztikai rendszer. "A Bosch a legtöbb autókonszernnek beszállít alkatrészeket és ahhoz, hogy ezek tökéletesen illeszkedjenek az adott modell rendszerébe, jellemzően a teljes műszaki specifikációt megkapjuk, így szervizeinkben a legtöbb autómárkához gyakorlatilag minden fontos információ rendelkezésünkre áll, amire szükség lehet a javításokhoz" - mondta Ficzere. Azonban a tanulmányban említett, nem márkaszervizbe járó 78 százalék korántsem csak az ilyen jól felszerelt műhelyeket látogatja.
A szervizfajták közti választást leginkább az autó életkora befolyásolja. Amíg az öt évnél fiatalabb autók 78 százalékát márkaszervizbe viszik (ebből 56 százalék a garanciális javítás), addig a 6-10 év közötti autóknak már csak a 32 százalékát. A 11 és 20 év közti autóknak - ide tartozik az átlag (13,9 éves) - már csak 10 százalékát javíttatják a márkaszervizben, 84 százalékukat a márkafüggetlen műhelyekben. Ezekben benne vannak a nagyobb, jellemzően franchise-rendszerben működő szervizek - néhány száz ilyen van -, ahol rendelkeznek mind a szaktudással, mind a megfelelő diagnosztikai háttérrel, illetve az olyan kisebb, néhány fős műhelyek, amelyekből több ezer van.

Egyszerűen nem fér bele az üzletmenetükbe, hogy a képzés idejére bezárják a boltot, ráadásul ezeket azok a márkaszervizek vagy független franchise hálózatok tartják, akik nyilván elsőbbségben részesítik a saját hálózatuk tagjait. Márpedig a képzés hiányában hiába ruháznának be a legújabb diagnosztikai eszközökre is, a megfelelő szakértelem hiányában azokat nem tudják kezelni
- mondta Ficzere, aki szerint ezek a műhelyek hosszútávon csak akkor maradhatnak versenyképesek, ha valamilyen irányba specializálódnak, egy-egy részterületre fókuszálnak, mint például a hajtómű és csak az azzal kapcsolatos munkákat vállalják el.Izgalmas évek jönnek
Az elektromos autók elterjedése lesz a következő évek legnagyobb technológiai forradalma az autóiparban, amely amellett, hogy fenntarthatóbbá teszi a közlekedést, valószínűleg a kevésbé naprakész független szervizek számát is megtizedeli, hiszen például nem lesz többé szükség olajcserére, ráadásul az elektromos autók kevesebb mechanikus alkatrészt tartalmaznak, így a meghibásodások száma is várhatóan kisebb lesz.A holland Bovag autószervizre hivatkozó cikk szerint amennyiben az elektromos autók aránya a forgalomban 18 százalékra emelkedne, az a szervizműhelyek 31 százalékának végét jelentené, de még a legoptimistább becslések szerint is 25 százalékuk lehúzhatná a rolót.
Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest. Az új autók számának növekedése a forgalomban a tanulmány alapján a márkaszervizeknek kedvez, hiszen 1-5 év közötti autók 78 százalékát ott javíttatják, amelyek közül 56 százalék a garanciális javítás. Ez abból fakad, hogy a tulajdonosok attól való félelmükben, hogy elvesztik a garanciát, csak a márkaszervizbe viszik az autót, amit a gyártók igyekeznek is meglovagolni a garanciaidő elnyújtásával.Pedig már 2010-ben életbe lépett az az uniós rendelet, amely kimondja, hogy az autógyártók nem tehetik az autóikhoz kapcsolódó garanciát függővé attól, hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási, javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e. Bár úgy tűnik, hogy a köztudatban ez nem igazán terjedt el - vagy kerülni szeretnék az autótulajdonosok az ebből fakadó bármilyen kockázatot - így a folyamatosan piacot vesztő márkaszervizek vélhetően továbbra is számolhatnak a garanciális javításokból származó forgalommal.
Kifakadt Trump embere: ha engedünk Putyinnak, legközelebb a NATO-t fogja megtámadni
Úgy látja, erőt kell demonstrálni.
Nagy veszély fenyegeti az óvatlan befektetőket, pedig könnyen ki lehetne védeni
Csak egy kis odafigyelés kell hozzá.
Itt van az újabb orosz provokáció: vadászgépek sértették meg a NATO biztonsági zónáját
Ez már aligha lehet véletlen.
Brutális díjat vezet be Trump a külföldi munkavállalókra, ez rengeteg embert érint
Ez elég komoly költségteher.
Orosz vadászgép-betörés: hivatalosan is kérik a NATO 4. cikkelyének aktiválását
Határozott válasz született.
Trump embere sejtelmesen utalgatott: tényleg megszűnhet a negyedéves jelentés?
Lehet, hogy komolyan kell venni az elnök hihetetlen ötletét.
Varga Mihály: még mindig kockázat az infláció
A jegybankelnök szerint az erősödő forint jelzi Magyarország stabilitását.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
