A szervizek negyedét elsöpri az elektromosautó-forradalom
A felmérés során kiderült, hogy a szolgáltatók ötöde (20,8 százalék) már nem is létezik a bejelentett telephelyen, 18,3 százalékuk pedig tevékenységük szerint nem tekinthető járműszerviznek, mert vagy nem nyújtja a meghirdetett szolgáltatást, vagy nem rendelkezik a feltüntetett szolgáltatás elvégzéséhez szükséges műszerparkkal. További 13,3 százalékot pedig azért nem vettek fel az adatbázisba, mert azok nem vállalták a közösségi értékelést, vagy úgy érzik, hogy a műhely leterheltsége és a munkaerőhiány miatt úgysem tudnának további megrendeléseket elvállalni.
Összességében a felmért szervizek kevesebb mint fele - 2100 - került be az adatbázisba. Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke szerint ez ráadásul csak a jéghegy csúcsa. Az online adatbázisokban megtalálható szervizeken felül további 40-50 ezer műhely üzemelhet feketén.
A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet már 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság szervizelési szokásait.
A kétévente - 2400 fő megkérdezésével - készülő felmérésekből az derült ki, hogy 2008 óta folyamatosan nő a független szervizek forgalma - csak 2012 és 2014 között stagnált - és 2018-ban már a lakosság 78 százaléka ilyen műhelyekben javíttatja autóját.
A márkafüggetlen szerelőműhelyek felé fordulás tíz éve erősödő tendencia: amíg 2008-ban még csak az autók 58 százalékát vitték ilyen műhelyekbe, ez a szám folyamatosan nőtt az idei 78 százalékos csúcsig, miközben a márkaszervizek folyamatosan szorulnak vissza. Eközben azok aránya is fokozatosan csökkent, akik maguk javítják autójukat.
A villáskulccsal már nem sokra mennek
Bár a tanulmány értelmezhetőségi okokból csak két kategóriára bontja a műhelyeket - független és márkaszervizre - a Bosch kommunikációs igazgatója, Ficzere Ferenc szerint érdemes a függetlenek között is különbséget tenni.Ma már nem az alkatrészek cseréje és azok beszerzése körül forog az élet a szervizekben - hiszen ezek online bárki számára elérhetők - hanem a diagnosztikai berendezések korszerűsége és az általuk vizsgálható autómárkák száma az érdekes
- mondta a Portfolio-nak Ficzere.A márkaszervizben jellemzően a saját márka vizsgálatára vannak kalibrálva a diagnosztikai eszközök, ezzel szemben egy független szervizben akár az utakon futó autók 90 százalékával is kompatibilis lehet a diagnosztikai rendszer. "A Bosch a legtöbb autókonszernnek beszállít alkatrészeket és ahhoz, hogy ezek tökéletesen illeszkedjenek az adott modell rendszerébe, jellemzően a teljes műszaki specifikációt megkapjuk, így szervizeinkben a legtöbb autómárkához gyakorlatilag minden fontos információ rendelkezésünkre áll, amire szükség lehet a javításokhoz" - mondta Ficzere. Azonban a tanulmányban említett, nem márkaszervizbe járó 78 százalék korántsem csak az ilyen jól felszerelt műhelyeket látogatja.
A szervizfajták közti választást leginkább az autó életkora befolyásolja. Amíg az öt évnél fiatalabb autók 78 százalékát márkaszervizbe viszik (ebből 56 százalék a garanciális javítás), addig a 6-10 év közötti autóknak már csak a 32 százalékát. A 11 és 20 év közti autóknak - ide tartozik az átlag (13,9 éves) - már csak 10 százalékát javíttatják a márkaszervizben, 84 százalékukat a márkafüggetlen műhelyekben. Ezekben benne vannak a nagyobb, jellemzően franchise-rendszerben működő szervizek - néhány száz ilyen van -, ahol rendelkeznek mind a szaktudással, mind a megfelelő diagnosztikai háttérrel, illetve az olyan kisebb, néhány fős műhelyek, amelyekből több ezer van.

Egyszerűen nem fér bele az üzletmenetükbe, hogy a képzés idejére bezárják a boltot, ráadásul ezeket azok a márkaszervizek vagy független franchise hálózatok tartják, akik nyilván elsőbbségben részesítik a saját hálózatuk tagjait. Márpedig a képzés hiányában hiába ruháznának be a legújabb diagnosztikai eszközökre is, a megfelelő szakértelem hiányában azokat nem tudják kezelni
- mondta Ficzere, aki szerint ezek a műhelyek hosszútávon csak akkor maradhatnak versenyképesek, ha valamilyen irányba specializálódnak, egy-egy részterületre fókuszálnak, mint például a hajtómű és csak az azzal kapcsolatos munkákat vállalják el.Izgalmas évek jönnek
Az elektromos autók elterjedése lesz a következő évek legnagyobb technológiai forradalma az autóiparban, amely amellett, hogy fenntarthatóbbá teszi a közlekedést, valószínűleg a kevésbé naprakész független szervizek számát is megtizedeli, hiszen például nem lesz többé szükség olajcserére, ráadásul az elektromos autók kevesebb mechanikus alkatrészt tartalmaznak, így a meghibásodások száma is várhatóan kisebb lesz.A holland Bovag autószervizre hivatkozó cikk szerint amennyiben az elektromos autók aránya a forgalomban 18 százalékra emelkedne, az a szervizműhelyek 31 százalékának végét jelentené, de még a legoptimistább becslések szerint is 25 százalékuk lehúzhatná a rolót.
Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest. Az új autók számának növekedése a forgalomban a tanulmány alapján a márkaszervizeknek kedvez, hiszen 1-5 év közötti autók 78 százalékát ott javíttatják, amelyek közül 56 százalék a garanciális javítás. Ez abból fakad, hogy a tulajdonosok attól való félelmükben, hogy elvesztik a garanciát, csak a márkaszervizbe viszik az autót, amit a gyártók igyekeznek is meglovagolni a garanciaidő elnyújtásával.Pedig már 2010-ben életbe lépett az az uniós rendelet, amely kimondja, hogy az autógyártók nem tehetik az autóikhoz kapcsolódó garanciát függővé attól, hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási, javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e. Bár úgy tűnik, hogy a köztudatban ez nem igazán terjedt el - vagy kerülni szeretnék az autótulajdonosok az ebből fakadó bármilyen kockázatot - így a folyamatosan piacot vesztő márkaszervizek vélhetően továbbra is számolhatnak a garanciális javításokból származó forgalommal.
Idén negyedik alkalommal díjazta a Visa a hazai bankokat: mutatjuk, kik nyertek
Így zajlott a Visa Awards.
Teljes a káosz Amerikában: összeomlás szélén a közlekedés, jövő héten légtérzár jöhet
Egyre súlyosabb a helyzet.
Kész, ennyi volt: Moszkva váratlanul leállította a kulcsfontosságú vonalat Amerikával
Nem derült ki, meddig lesz ez így.
Ultimátumot adott Donald Trump ősi riválisainak: ha ezt nem lépik meg, 42 millió amerikai marad segély nélkül
Súlyosbodik a kormányzati leállás.
Trump nem óvatoskodott: a legnagyobb rivális tisztában van „lehetséges következményekkel”, ha ezt megteszik
Személye lehet a biztosíték.
Putyin bekeményít: megindultak a fegyverek Trump holdudvarába, Oresnyik rakétákat telepíthetnek Amerikába
Venezuela masszív erősítést kap.
Kiderült, mit gondolnak az amerikaiak Donald Trump elnökségéről: egyszerűen katasztrófális a helyzet
Ezeknek a számoknak nagyon nem fog örülni az amerikai vezető.
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod


