
Bár a Z generáció idősebb tagjai is csak pár éve léptek ki a munkaerőpiacra, a felmérések szerint 2027-re ők fogják kitenni a globális munkaerő 25 százalékát. Hogyan látja, mi jellemzi őket a munkaerőpiacra belépve?
A Z generáció tagjai a technológiával együtt nőttek fel, ez alapvetően meghatározza a gondolkodásmódjukat és a viselkedésüket. Jellemző rájuk, hogy gyorsan alkalmazkodnak az új technológiákhoz, és a munkahelyükön is fontos számukra a modern környezet és eszközök használata.
Emellett egyfajta "user experience" szemlélet is jellemzi őket az életük minden területén, így a munkahelyen is a lehető legtöbbet szeretnék kivenni az ott töltött időből. Nem feltétlenül hosszú távra, 8-10 évre szeretnének elköteleződni egy munkahelyen, inkább folyamatosan fejlesztenék képességeiket különböző tapasztalatok megszerzése révén. Nagyon nagyra értékelik a flexibilitást, az élet minden területén egyensúlyra és szinergiára törekszenek, a munkát és magánéletet egységben kezelik. Emellett az is lényeges, hogy munkájukkal valódi értéket teremtsenek, teljes értékű csapattagként, partneri viszonyban dolgozhassanak együtt másokkal.
A munkához való hozzáállás különbségei miatt gyakran éri kritika ezt a generációt a senior kollegák, menedzserek részéről. Kell-e egyfajta generációs szakadékról beszélni és ha igen, hogyan lehet ezt áthidalni?
Én ezt nem nevezném generációs szakadéknak, de nélkülözhetetlen, hogy hangsúlyt fektessünk a fiatalok beilleszkedésének támogatására, összehangoljuk az együttműködést a különböző generációk között, hiszen ez az innovativitás eleme.
Fontos, hogy a szervezet kultúrája befogadó és nyitott legyen a diverzitásra. Érdemes olyan programokat indítani, amelyek elősegítik a generációk közötti tudásmegosztást és együttműködést. Ilyenek lehetnek például különböző előadások, a vezetői készségfejlesztés során a generációk együttműködésére fókuszáló programok, vagy akár mentorprogramok, ahol a személyes kapcsolódás nagyon jó lehetőséget teremt arra, hogy tanuljunk egymástól, egymásról. Elengedhetetlen a generációk közötti sztereotípiák lebontása és a kölcsönös megértés elősegítése.
Mi az OTP Banknál egy nagyon diverz vállalati kultúrát képviselünk, ahol az X, Y, Z generáció abszolút jelen van, sőt még a baby boomer generáció is. Nagyon széles a skálánk: ez pedig csak úgy tud működni, ha nyitottak vagyunk és tanulunk egymástól. A munkaerőpiacon a középvezetői réteg egyre nagyobb arányban az Y generációból (azaz az 1982 és 1994 között születettekből) tevődik össze. Tény, hogy náluk erősebb a munka iránti elkötelezettség a későbbi generációkhoz képest, de megjelennek olyan tulajdonságok is, amik a Z-nél is fontosak és amikre építeni lehet. Ilyen például az értékteremtés, vagy a rugalmasság szerepe, illetve a fejlődési lehetőségek keresése.
Sokszor talán inkább a kommunikációs különbségek okozhatnak generációk közötti félreértéseket. Szakértőként és aktív vezetőként mit tanácsolna a menedzsereknek, hogyan kommunikáljanak a Z generációval?
A Z generációval való hatékony kommunikáció kulcsa a gyorsaság és a közvetlenség. Párbeszédre, folyamatos visszajelzésre és egymás elfogadására van szükség a jó együttműködéshez, ezt támogatja egyébként az agilis, vagy projekt alapú megközelítés is.
Általánosan elmondható, hogy előnyben részesítik a rövid, lényegre törő üzeneteket a hosszú e-mailekkel szemben. Szívesen használnak különböző digitális platformokat és alkalmazásokat a kommunikációra.
Fontos számukra a vizualitás, így érdemes infografikákat, videókat használni az információ átadására. Nagyon Sokat számítanak ugyanakkor a személyes kapcsolatok, a közösség ereje, az ezen keresztül szerzett információk sokkal inkább befolyásolják a véleményüket.
A visszajelzéseket is jobban fogadják, ha azok közvetlenek és azonnal érkeznek, nem pedig formális értékelések keretében. Emellett nyitottak a kétirányú kommunikációra, elvárják, hogy az ő véleményüket is meghallgassák és figyelembe vegyék.
Az egyik legnagyobb különbség, hogy ez a generáció folyamatos visszajelzést és megerősítést igényel, akár heti szintű visszacsatolást várnak el. Emellett fontos számukra a karrierfejlődés és a tanulási lehetőségek. Ha nem látják a fejlődési perspektívát, könnyen váltanak munkahelyet.
A Z generáció munkavállalási szokásaiban megfigyelhető az úgynevezett „job hopping” vagyis a gyakori munkahelyváltás. Úgy tűnik, hogy még az idősebb generációk a stabilitást és a munkaadóhoz való „hűséget” részesítik előnyben, a fiatalok folyamatosan újabb lehetőségek után kutatnak. Ebben a környezetben mit tehet egy vállalat, hogy bevonzza és meg is tartsa a Z generációsokat?
Ha a kutatásokat nézzük, még mindig az anyagiak vannak az első helyen. Azonban úgy gondolom, hogy ez valahol természetes, hiszen valaki a pályája elején áll, meg kell, hogy teremtse az egzisztenciáját, a megélhetését. Emellett viszont kimutathatók más faktorok is, amik sokat számítanak.
Ilyen lehet a munkahelyi környezet és a csapat, tehát hogy milyen társaságba kerül valaki, de hasonlóan fontos a rugalmasság. Meghatározó elem, hogy mennyire támogató a környezet, milyen lehetőség van tanulásra, fejlődésre a közvetlen vezetők, mentorok részéről. A folyamatos fejlődési lehetőség és az a hozzáadott érték érzése is lényeges, ami által úgy érzik, valamilyen fontos dologhoz járulnak hozzá. Szeretik, ha látják munkájuk közvetlen hatását és eredményét, emellett motiváló erővel bír, ha részt vehetnek a döntéshozatalban és ha kreatív ötleteiket megvalósíthatják.
A munkavállalói életút szempontjából fontos, hogy támogassuk a belső karrier lehetőségeket, ebben egy nagyvállalat sokat tud adni. Emellett számít az is, hogy milyen élményekkel távozik valaki. A mi megközelítésünk az, hogy a fejlődés során természetes, hogy időnként tovább lépünk szervezeten belül, vagy akár szervezeten kívül keresünk új lehetőséget, de az út bármikor folytatódhat, ha újra értéket tudunk teremteni egymásnak.
Mikor érdemes elkezdeni a mentoringot és mire fektessen hangsúlyt egy vállalat a program során?
A mentorálás nem csak arról szól, hogy megmutatjuk a fiataloknak, hogyan működik itt a világ, hanem mi is kapunk azáltal, hogy az ő nézőpontjukba betekintést nyerhetünk. Az OTP Banknál a mentorprogramok már az iskolarendszerben elkezdődnek: középiskolákba is járunk különböző eseményekre, rendezvényekre. Ennek célja egyrészt, hogy bemutassuk a fiataloknak a modern bankolás világát, ami merőben más, mint a korábbi tradicionális bankolás. Másrészt célunk a párbeszéd kialakítása is, hiszen az egész employee experience lényege, hogy megértsük egymást, párbeszédben legyünk, és visszajelzéseket kérhessünk egymástól.
Számunkra ez a szemlélet és megértés kulcsfontosságú - mi érdekli a fiatalokat, mivel tudjuk motiválni őket. A különböző programoknál és rendezvényeknél sokat dolgozunk azon, hogy a hagyományos előadói típusú megjelenésnél többet nyújtsunk. Ennek a generációnak már sajátossága a digitális térben való létezés, a gyors információfeldolgozás, ezért kihívást jelent, hogyan lehet komplexebb témákat bemutatni nekik.
A mentorprogramok sokat segítenek az önismeret fejlesztésében. A világ olyan gyorsan változik, hogy nehéz meghatározni a jövőbeli szakmákat: ma már inkább azt a kérdést kell feltenni egy fiatalnak, hogy mi érdekli, nem azt, hogy mi lesz belőle, ha nagy lesz. Az érdeklődési kör kialakításához és a saját képességek felméréséhez viszont elengedhetetlen, hogy tisztában legyen a saját tulajdonságaival.
A fiatalok egy részének jelentős szorongást okoz a folyamatos változás, fejlődési kényszer, sokszor nem tudják merre induljanak, miben fejlesszék magukat. Mik azok a képességek, amit mindenképpen érdemes fejleszteni, amikre mindig szükség lesz?
A technológia fejlődésével felértékelődik a folyamatos megújulás képessége. Fontos, hogyan tudjuk használni a technológiát jobb ügyfélélmény és munkavállalói élmény teremtésére. Ehhez olyan képességekre van szükség, amivel át tudjuk látni, értelmezni az adott helyzetet, vagyis fontos a szintetizáló képesség, analitikus gondolkodás, emellett nyitottak vagyunk az új megoldások irányába, vagyis a kíváncsiság, kreativitás, és a megoldásközpontúság felértékelődik.
Emellett kiemelt szerepe van a kapcsolódás és a kommunikáció képességének. A munka világában más emberekkel kell együtt dolgozni, elfogadni és értékelni a sokszínűséget. Ezeket a készségeket már az iskolai évek alatt is lehet fejleszteni, például diákszervezeti tevékenységek vagy gyakornoki programok során.
A gyakornoki lét egyik fő célja éppen az, hogy ezeket a társas kapcsolatokhoz és érzelmi intelligenciához kötődő készségeket fejlesszük.
A változások elfogadása és kezelése a mindennapok része. Ezt többek között úgy lehet fejleszteni, ha folyamatosan kilépünk a komfortzónánkból, például rendezvényeken, esettanulmány versenyeken való részvétellel vagy diákszervezeti szerepvállalással.
Fontos, hogy a fiatalok minél több mindent kipróbáljanak, mert csak így láthatják, hogy miben jók, mi érdekli őket és merre tudnak haladni, mindennek alapja pedig az önismeret.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Címlapkép forrása: Németh Dániel, OTP
Hatalmas tűz volt Budapesten - Sikerült megfékezni a lángokat
Több tűzoltó szervezet is kivonult a helyszínre.
Elmagyarázta Szergej Lavrov, miért viselt Szovjetuniót dicsőítő pulóvert a Trump-Putyin csúcson
Jól látható volt az SZSZSZR felirat.
Drasztikus változás jön Németországban: a szociális ellátórendszer alapvető átalakítására készülnek
Változnak az idők Európa legerősebb országában.
Azt gyakorolja a kínai hadsereg, hogy tudják kilőni az amerikaiak legendás HIMARS-rendszerét
Még a fegyver élethű mását is megépítették.
Hatalmas sikert jelentett az ukrán főparancsnok: masszív ellentámadás volt Donyeckben
Három falu visszafoglalását jelentették.
Úgy néz ki, nem lesz gyors béke Ukrajnában: már az amerikaiak is fél évről beszélnek
"Remélhetőleg nem lesz ennél több idő."
Meghátrál Irán: nagyon jelentősen visszafognák az atomprogramot
Nagyon el akarják kerülni az újabb háborút.
Így nézne ki Amerika új aranykora? – Donald Trump ezzel biztosítaná be a helyét a történelemkönyvekben
Több értelemben is beköszöntött az aranykor.
Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
