
Bár a Z generáció idősebb tagjai is csak pár éve léptek ki a munkaerőpiacra, a felmérések szerint 2027-re ők fogják kitenni a globális munkaerő 25 százalékát. Hogyan látja, mi jellemzi őket a munkaerőpiacra belépve?
A Z generáció tagjai a technológiával együtt nőttek fel, ez alapvetően meghatározza a gondolkodásmódjukat és a viselkedésüket. Jellemző rájuk, hogy gyorsan alkalmazkodnak az új technológiákhoz, és a munkahelyükön is fontos számukra a modern környezet és eszközök használata.
Emellett egyfajta "user experience" szemlélet is jellemzi őket az életük minden területén, így a munkahelyen is a lehető legtöbbet szeretnék kivenni az ott töltött időből. Nem feltétlenül hosszú távra, 8-10 évre szeretnének elköteleződni egy munkahelyen, inkább folyamatosan fejlesztenék képességeiket különböző tapasztalatok megszerzése révén. Nagyon nagyra értékelik a flexibilitást, az élet minden területén egyensúlyra és szinergiára törekszenek, a munkát és magánéletet egységben kezelik. Emellett az is lényeges, hogy munkájukkal valódi értéket teremtsenek, teljes értékű csapattagként, partneri viszonyban dolgozhassanak együtt másokkal.
A munkához való hozzáállás különbségei miatt gyakran éri kritika ezt a generációt a senior kollegák, menedzserek részéről. Kell-e egyfajta generációs szakadékról beszélni és ha igen, hogyan lehet ezt áthidalni?
Én ezt nem nevezném generációs szakadéknak, de nélkülözhetetlen, hogy hangsúlyt fektessünk a fiatalok beilleszkedésének támogatására, összehangoljuk az együttműködést a különböző generációk között, hiszen ez az innovativitás eleme.
Fontos, hogy a szervezet kultúrája befogadó és nyitott legyen a diverzitásra. Érdemes olyan programokat indítani, amelyek elősegítik a generációk közötti tudásmegosztást és együttműködést. Ilyenek lehetnek például különböző előadások, a vezetői készségfejlesztés során a generációk együttműködésére fókuszáló programok, vagy akár mentorprogramok, ahol a személyes kapcsolódás nagyon jó lehetőséget teremt arra, hogy tanuljunk egymástól, egymásról. Elengedhetetlen a generációk közötti sztereotípiák lebontása és a kölcsönös megértés elősegítése.
Mi az OTP Banknál egy nagyon diverz vállalati kultúrát képviselünk, ahol az X, Y, Z generáció abszolút jelen van, sőt még a baby boomer generáció is. Nagyon széles a skálánk: ez pedig csak úgy tud működni, ha nyitottak vagyunk és tanulunk egymástól. A munkaerőpiacon a középvezetői réteg egyre nagyobb arányban az Y generációból (azaz az 1982 és 1994 között születettekből) tevődik össze. Tény, hogy náluk erősebb a munka iránti elkötelezettség a későbbi generációkhoz képest, de megjelennek olyan tulajdonságok is, amik a Z-nél is fontosak és amikre építeni lehet. Ilyen például az értékteremtés, vagy a rugalmasság szerepe, illetve a fejlődési lehetőségek keresése.
Sokszor talán inkább a kommunikációs különbségek okozhatnak generációk közötti félreértéseket. Szakértőként és aktív vezetőként mit tanácsolna a menedzsereknek, hogyan kommunikáljanak a Z generációval?
A Z generációval való hatékony kommunikáció kulcsa a gyorsaság és a közvetlenség. Párbeszédre, folyamatos visszajelzésre és egymás elfogadására van szükség a jó együttműködéshez, ezt támogatja egyébként az agilis, vagy projekt alapú megközelítés is.
Általánosan elmondható, hogy előnyben részesítik a rövid, lényegre törő üzeneteket a hosszú e-mailekkel szemben. Szívesen használnak különböző digitális platformokat és alkalmazásokat a kommunikációra.
Fontos számukra a vizualitás, így érdemes infografikákat, videókat használni az információ átadására. Nagyon Sokat számítanak ugyanakkor a személyes kapcsolatok, a közösség ereje, az ezen keresztül szerzett információk sokkal inkább befolyásolják a véleményüket.
A visszajelzéseket is jobban fogadják, ha azok közvetlenek és azonnal érkeznek, nem pedig formális értékelések keretében. Emellett nyitottak a kétirányú kommunikációra, elvárják, hogy az ő véleményüket is meghallgassák és figyelembe vegyék.
Az egyik legnagyobb különbség, hogy ez a generáció folyamatos visszajelzést és megerősítést igényel, akár heti szintű visszacsatolást várnak el. Emellett fontos számukra a karrierfejlődés és a tanulási lehetőségek. Ha nem látják a fejlődési perspektívát, könnyen váltanak munkahelyet.
A Z generáció munkavállalási szokásaiban megfigyelhető az úgynevezett „job hopping” vagyis a gyakori munkahelyváltás. Úgy tűnik, hogy még az idősebb generációk a stabilitást és a munkaadóhoz való „hűséget” részesítik előnyben, a fiatalok folyamatosan újabb lehetőségek után kutatnak. Ebben a környezetben mit tehet egy vállalat, hogy bevonzza és meg is tartsa a Z generációsokat?
Ha a kutatásokat nézzük, még mindig az anyagiak vannak az első helyen. Azonban úgy gondolom, hogy ez valahol természetes, hiszen valaki a pályája elején áll, meg kell, hogy teremtse az egzisztenciáját, a megélhetését. Emellett viszont kimutathatók más faktorok is, amik sokat számítanak.
Ilyen lehet a munkahelyi környezet és a csapat, tehát hogy milyen társaságba kerül valaki, de hasonlóan fontos a rugalmasság. Meghatározó elem, hogy mennyire támogató a környezet, milyen lehetőség van tanulásra, fejlődésre a közvetlen vezetők, mentorok részéről. A folyamatos fejlődési lehetőség és az a hozzáadott érték érzése is lényeges, ami által úgy érzik, valamilyen fontos dologhoz járulnak hozzá. Szeretik, ha látják munkájuk közvetlen hatását és eredményét, emellett motiváló erővel bír, ha részt vehetnek a döntéshozatalban és ha kreatív ötleteiket megvalósíthatják.
A munkavállalói életút szempontjából fontos, hogy támogassuk a belső karrier lehetőségeket, ebben egy nagyvállalat sokat tud adni. Emellett számít az is, hogy milyen élményekkel távozik valaki. A mi megközelítésünk az, hogy a fejlődés során természetes, hogy időnként tovább lépünk szervezeten belül, vagy akár szervezeten kívül keresünk új lehetőséget, de az út bármikor folytatódhat, ha újra értéket tudunk teremteni egymásnak.
Mikor érdemes elkezdeni a mentoringot és mire fektessen hangsúlyt egy vállalat a program során?
A mentorálás nem csak arról szól, hogy megmutatjuk a fiataloknak, hogyan működik itt a világ, hanem mi is kapunk azáltal, hogy az ő nézőpontjukba betekintést nyerhetünk. Az OTP Banknál a mentorprogramok már az iskolarendszerben elkezdődnek: középiskolákba is járunk különböző eseményekre, rendezvényekre. Ennek célja egyrészt, hogy bemutassuk a fiataloknak a modern bankolás világát, ami merőben más, mint a korábbi tradicionális bankolás. Másrészt célunk a párbeszéd kialakítása is, hiszen az egész employee experience lényege, hogy megértsük egymást, párbeszédben legyünk, és visszajelzéseket kérhessünk egymástól.
Számunkra ez a szemlélet és megértés kulcsfontosságú - mi érdekli a fiatalokat, mivel tudjuk motiválni őket. A különböző programoknál és rendezvényeknél sokat dolgozunk azon, hogy a hagyományos előadói típusú megjelenésnél többet nyújtsunk. Ennek a generációnak már sajátossága a digitális térben való létezés, a gyors információfeldolgozás, ezért kihívást jelent, hogyan lehet komplexebb témákat bemutatni nekik.
A mentorprogramok sokat segítenek az önismeret fejlesztésében. A világ olyan gyorsan változik, hogy nehéz meghatározni a jövőbeli szakmákat: ma már inkább azt a kérdést kell feltenni egy fiatalnak, hogy mi érdekli, nem azt, hogy mi lesz belőle, ha nagy lesz. Az érdeklődési kör kialakításához és a saját képességek felméréséhez viszont elengedhetetlen, hogy tisztában legyen a saját tulajdonságaival.
A fiatalok egy részének jelentős szorongást okoz a folyamatos változás, fejlődési kényszer, sokszor nem tudják merre induljanak, miben fejlesszék magukat. Mik azok a képességek, amit mindenképpen érdemes fejleszteni, amikre mindig szükség lesz?
A technológia fejlődésével felértékelődik a folyamatos megújulás képessége. Fontos, hogyan tudjuk használni a technológiát jobb ügyfélélmény és munkavállalói élmény teremtésére. Ehhez olyan képességekre van szükség, amivel át tudjuk látni, értelmezni az adott helyzetet, vagyis fontos a szintetizáló képesség, analitikus gondolkodás, emellett nyitottak vagyunk az új megoldások irányába, vagyis a kíváncsiság, kreativitás, és a megoldásközpontúság felértékelődik.
Emellett kiemelt szerepe van a kapcsolódás és a kommunikáció képességének. A munka világában más emberekkel kell együtt dolgozni, elfogadni és értékelni a sokszínűséget. Ezeket a készségeket már az iskolai évek alatt is lehet fejleszteni, például diákszervezeti tevékenységek vagy gyakornoki programok során.
A gyakornoki lét egyik fő célja éppen az, hogy ezeket a társas kapcsolatokhoz és érzelmi intelligenciához kötődő készségeket fejlesszük.
A változások elfogadása és kezelése a mindennapok része. Ezt többek között úgy lehet fejleszteni, ha folyamatosan kilépünk a komfortzónánkból, például rendezvényeken, esettanulmány versenyeken való részvétellel vagy diákszervezeti szerepvállalással.
Fontos, hogy a fiatalok minél több mindent kipróbáljanak, mert csak így láthatják, hogy miben jók, mi érdekli őket és merre tudnak haladni, mindennek alapja pedig az önismeret.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Címlapkép forrása: Németh Dániel, OTP
Történelmi megállapodás körvonalazódik: így kerülhet amerikai kézbe a világ legnépszerűbb alkalmazása
Itt vannak a friss részletek.
A Trump-adminisztráció jóváhagyta az első amerikai fegyverszállítmányt Ukrajnába!
Hamarosan indulhat a szállítmány.
Távozik a miniszter, hogy Ukrajna újjáépítéséért felelős megbízott legyen
Korábban a külügyminiszteri tárcát is vezette.
Otthon Start a MagNet Banknál - akár 100 ezer Ft-os IKEA utalvánnyal
A MagNet Bank friss, 2025. szeptember 15-én közzétett hivatalos hirdetménye szerint a népszerű Otthon Start lakáshitel mostantól náluk is elérhető. Az államilag támogatott hitelkonstrukció ex
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
